Zoals jullie wel vaker lezen, stuwpompen worden schaars. En daarom wordt het belangrijk de huidige goed te leren kennen.
Ook loopt al een draadje over alternatieve pompen, moet ik me ook nog in verdiepen.
Belangrijk worden platte O-ringen, die zitten er twee in, 2 verschillende maten ook nog...
Wie ze heeft, mag me direct mailen!!!
De grootste is 3.5 cm in diameter, de kleinste is 2 mm kleiner
Ben al bij 3 bedrijven geweest, tevergeefs.
Ik zal het deel van de stuwpomp dat ik snap uitleggen, als ik het fout heb dan graag roepen!. Ik blijf ook met vragen zitten en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.
Alle snel bereikbare onderdelen op een rij:
Links de kop (hier met twee leidingen en groffilter eraan.
Rechts de electromotor, in het midden de rotor, de schijfjes en de 2 O-ringen. Rechtsonder daarvan de grote schijf waarin de rotor rond draait.
De vier schroeven houden alles bij elkaar.
In de kop zitten 3 aansluitingen,
Aanvoer (dikste, letter S), het verste van het "nepknopje"
Opvoer (naar motor), middelste
Retour, (letter R) komt samen met de retour van de motor en loopt terug naar de benzinetank.
In de kop zit een sleuf waar de O-ring precies in past.
De benzine loopt binnen en wordt door de rotor die ronddraait in het tweede gat van de kop gestuwd. vanuit het nepknopje loopt een veer, die dus de juiste druk naar de motor regelt en het teveel aan bezine in de retour laat lopen.
De rotor heeft een uitsparing, de motor heeft een palletje dat daarin past en dus de rotor met de schijfjes in de grote schijf laat ronddraaien. Centrifugaalkrachten zorgen ervoor dat de benzine met kracht van de aanvoer in de juiste richting wordt geperst.
Het motorgedeelte heeft ook een sleuf, voor de O-ring.
Alles zou netjes moeten afsluiten. Dat doet het bij mij nu dus niet door de verharde O-ringen, dus ik druppel een spoor benzine (1 druppel per 5 seconde, dus klein duimpje vind de weg naar huis niet terug).
Iets vreemd vind ik het gaatje in het motorgedeelte. Dit gaatje ligt binnen de O-ring en daarin wordt dus ook benzine gestuwd. Waarom? Ik weet het niet. Er kan best veel in. Misschien een reservoir om ervoor te zorgen dat alles vochtig blijft? Of? Of?
Het gaatje zit links....