Electrische Stuwpomp

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Electrische Stuwpomp

Berichtdoor JT » 26 nov 2006, 23:25

Zoals jullie wel vaker lezen, stuwpompen worden schaars. En daarom wordt het belangrijk de huidige goed te leren kennen.

Ook loopt al een draadje over alternatieve pompen, moet ik me ook nog in verdiepen.

Belangrijk worden platte O-ringen, die zitten er twee in, 2 verschillende maten ook nog...
Wie ze heeft, mag me direct mailen!!!
De grootste is 3.5 cm in diameter, de kleinste is 2 mm kleiner
Ben al bij 3 bedrijven geweest, tevergeefs.
Afbeelding

Ik zal het deel van de stuwpomp dat ik snap uitleggen, als ik het fout heb dan graag roepen!. Ik blijf ook met vragen zitten en hoop dat jullie hierbij kunnen helpen.

Alle snel bereikbare onderdelen op een rij:
Afbeelding
Links de kop (hier met twee leidingen en groffilter eraan.
Rechts de electromotor, in het midden de rotor, de schijfjes en de 2 O-ringen. Rechtsonder daarvan de grote schijf waarin de rotor rond draait.

De vier schroeven houden alles bij elkaar.

In de kop zitten 3 aansluitingen,
Aanvoer (dikste, letter S), het verste van het "nepknopje"
Opvoer (naar motor), middelste
Retour, (letter R) komt samen met de retour van de motor en loopt terug naar de benzinetank.
In de kop zit een sleuf waar de O-ring precies in past.
De benzine loopt binnen en wordt door de rotor die ronddraait in het tweede gat van de kop gestuwd. vanuit het nepknopje loopt een veer, die dus de juiste druk naar de motor regelt en het teveel aan bezine in de retour laat lopen.
De rotor heeft een uitsparing, de motor heeft een palletje dat daarin past en dus de rotor met de schijfjes in de grote schijf laat ronddraaien. Centrifugaalkrachten zorgen ervoor dat de benzine met kracht van de aanvoer in de juiste richting wordt geperst.
Het motorgedeelte heeft ook een sleuf, voor de O-ring.
Afbeelding

Alles zou netjes moeten afsluiten. Dat doet het bij mij nu dus niet door de verharde O-ringen, dus ik druppel een spoor benzine (1 druppel per 5 seconde, dus klein duimpje vind de weg naar huis niet terug).

Iets vreemd vind ik het gaatje in het motorgedeelte. Dit gaatje ligt binnen de O-ring en daarin wordt dus ook benzine gestuwd. Waarom? Ik weet het niet. Er kan best veel in. Misschien een reservoir om ervoor te zorgen dat alles vochtig blijft? Of? Of?
Afbeelding
Het gaatje zit links....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Stuwpomp

Berichtdoor Paull en Paulla » 28 nov 2006, 23:06

Beste JT,

Goed bezig zo.
Een tijdje geleden had ik nieuwe ringen nodig tussen inlaatspruitstuk en cilinderkoppen.
Normaal gesproken zijn het "platte" o-ringen, maar zoals je merkt, dat is lastig.
Met ronde o-ringen kan dit ook goed afdichten, vermits er geen "dwars"krasjes aanwezig zijn.
Ik denk dat Viton een goede keuze is. Deze zijn bij een goed gesorteerde ijzerwarenzaak
of een automaterialenzaak wel verkrijgbaar in vele maten.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Elektrische benzinepomp 504Ti

Berichtdoor Pininfarina504 » 20 dec 2006, 13:47

Heb ondertussen pompen gevonden die erg in de buurt komen qua uitvoering, alleen de prijs ja dat liegt er niet om, zoektocht gaat onvermindert voort.
Vermoedelijk ook pomp gevonden, wel zonder hoogdruk ventiel, dus met een één invoer en één uitvoer, die denk ik zonder meer als remplacant kan dienen.
In de originele pompen zit in het hogedruk gedeelte een rubber ventieltje/membraampje, als de pomp een tijdje droog gestaan heeft, of indien de pomp in het schap gelegen heeft, is dit ventiel praktisch altijd kapot, is niet meer verkrijgbaar, dus eine pomp.
Heb er nu 7 geopereerd, evt. één goed na revisie uiteindelijk.
wordt vervolgd.


bijgaand link naar pompen die nagenoeg hetzelfde lijken:
http://germancarsandparts.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=A911FUELPUMPS

http://cgi.ebay.ca/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280060076095&ssPageName=MERC_VI_RSCC_Pr4_PcY_BIN_Stores_IT&refitem=280060076538&itemcount=4&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=StoreCatToStoreCat&refwidgettype=cross_promot_widget#ebayphotohosting

http://replacement.car-stuff.com/parts/carstuff/wizard.jsp?year=1973&make=PO&model=914-4-001&category=E&part=Fuel%20Pump&returnurl=null&dp=false&showdc=false#top

http://replacement.car-stuff.com/parts/carstuff/wizard.jsp?year=1973&make=PO&model=911--003&category=E&part=Fuel%20Pump&returnurl=null&dp=false&showdc=false#top
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Elektrische stuwpomp

Berichtdoor Pininfarina504 » 10 jan 2007, 01:28

Ben bijna klaar met mijn zoektocht naar remplacant elektrische stuwpomp voor 504 Ti.
Ben zelf ook al een tijdje bezig met proef experimenten met allerhand pompen en ik moet zeggen, het sluit allemaal heel nauw.
Ben ook al een tijdje bezig met een fabrikant in Canada, die heeft revisie pompen voor Porsche 911 en 914, waarvan drie qua uitvoering exact hetzelfde als de 504Ti injectiepomp.
Vermoedelijk is er minimaal een gelijkwaardig qua technische specificaties, er wordt ook uitgegaan van hetzelfde motorvermogen. Echter Porsche nog Bosch geven technische gegevens(opbrengst in Liters per uur,Amperes,geleverde druk etc.) vrij, bovendien is destijds met opzet(Porsche onderdelen zijn in beginsel veel duurder) aan de Porsche pompen een ander nummer toegekend.
De revisie pompen worden aangeleverd mits oude gelijkwaardige pompen in retour en dan is het nog even gokken welke van de drie typen evt. in aanmerking komen.An sich zijn de revisiepompen heel betaalbaar, maar met 2* verzenden(shipping naar Canada), wordt het wederom een dure geschiedenis.Origineel nieuw zijn deze Porsche/Bosch pompen in Canada eveneens verkrijgbaar, maar denk dan maar in bedragen van 600 a 700$.
Heb daarom mijn zoektocht naar originele pompen gestaakt en ben uitgekomen na heel lang zoeken op een pomp die in principe hetzelfde kan en betaalbaar en goed van kwaliteit is.
Ga er binnenkort één bestellen en testen, brandstof circuit moet ietwat omgeleid/veranderd en aangepast worden.
Onderstaand een verwijzing naar de Canadese site die de originele en rebuild Bosch/Peugeot/Porsche pompen in beginsel hebben.
Is vrij uniek, worden verder nergens in de wereld als verkoops artikel in grotere oplagen aangeboden.
Voor mij is de cirkel nu rond en ik kan mijn eigen injectieproblemen met de stuwpomp nu adequaat oplossen.
http://www.allzim.com/acatalog/Remanufactured_Fuel_Pump.html
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor tomtom » 11 feb 2007, 14:40

Weet je ook welke van die canadese pompen de boschpomp vervangt van een 504cc 2.0 van 70-74? Mijn zwager woont in Seattle dus wellicht kan ik wat via hem laten versturen.....
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor JT » 02 maart 2007, 19:16

De stuwpompen zijn intern ook verschillend.
Ik heb er één met 3 dezelfde aansluitingen en een grotere nok in de kopplaat (intern) en één met 2 dezelfde en een iets dikkere met een kleinere nok in de kopplaat (intern)...
Dus onderdelen uitwisselen kan niet altijd zomaar!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten