Lekkende koppakking... The story continues (404)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Jeetje » 13 feb 2007, 13:28

Begrijp ik dat je wel "matching numbers" had en dat nu dus houdt?


Yep!

Motornummer en chassisnummer zijn hetzelfde, dus deze motor is 45 jaar geleden ook door de fabriek in Griselle gelepeld....

Dat vind ik toch wel bijzonder. Bovendien is Griselle natuurlijk niet meer de jongste (sterker nog: waarschijnlijk behorend tot de top 10 van oudste in Nederland rondrijdende 404-tjes) en dan is 'matching numbers' natuurlijk best leuk...

Ik ga er wel vanuit dat het blok van Griselle nog te redden is en ik heb een en ander al met het revisiebedrijf besproken. Afgaande op mijn mededelingen en de staat van het blok, heeft het revisiebedrijf er echter alle vertrouwen in dat het blok probleemloos gereviseerd kan worden...

Volgende week weet ik meer, want het blok gaat in de loop van deze week naar het revisiebedrijf, maar dat kan -wegens drukte- helaas pas in de loop van volgende week aan de revisie beginnen.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 20 feb 2007, 10:29

Zit ik gisteravond door de diverse 404-boeken te bladeren die ik in Parijs heb gekocht, blijkt dat de SL-uitvoering (alleen in 1025 Gris Metallisé) pas sinds 1962 leverbaar is. :roll:

Griselle is van april 1962 én een echte SL. Dat betekent dat het een van de eerste SL-tjes is! :D

Al met al best bijzonder, dus! :wink:

Het is dus maar goed dat het originele hart in m'n Griselle blijft kloppen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 27 feb 2007, 17:16

Ik kom net bij het revisiebedrijf vandaan.

De motor ligt helemaal uit elkaar.

Een aantal onderdelen wordt vernieuwd, waaronder de cilinderbussen, de cilinders zelf en diverse lagers.

Alle onderdelen zijn er al, behalve de lagers. Die zijn er met een beetje mazzel deze week nog en dan kan de motor weer in elkaar gezet worden. Uiteraard worden ook overal nieuwe pakkingen en ringen gebruikt.

De kop verkeerde nog in uitstekende staat, al waren de klepzetels -in tegenstelling tot wat me bij de aankoop was medegedeeld- níet gehard. Die worden nu vervangen door geharde klepzetels en geleiders waardoor dat ook meteen goed is en (de kleine aanwezige) speling ook tot het verleden behoort.

Volgens het revisiebedrijf heeft de auto heel lang stilgestaan. Hierdoor waren onder andere de binnenwanden van cilinderbussen aardig beschadigd/ingevreten. Bovendien móet de motor intern ook al (licht) gelekt hebben toen ik de auto kocht. De lekkagesporen en de plaatsen waar het blok (door koelvloeistof) ingevreten was, duiden op langdurige (interne) lekkage; waarschijnlijk al meerdere jaren.

Al met al verkeerde het blok echter in redelijke staat. Als de revisie klaar is, zou het motortje weer beter dan nieuw moeten zijn...

Morgen ga ik even naar het revisiebedrijf en zal ik wat foto's maken van 'de stand van zaken'...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor PVa » 27 feb 2007, 17:50

Jeetje,

Maar wat gaat dit kosten ???
Of heb je geen richtprijs?

PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610

Berichtdoor Jeetje » 27 feb 2007, 18:17

Eeehh... Voor dat geld koop je waarschijnlijk een redelijke 404... :oops:

Ik wilde dat geld eigenlijk besteden aan het opnieuw in het leer zetten (in de juiste kleur en stikpatroon) van de stoelen en bank van Griselle. Dat moet nu maar wachten. :wink:
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 28 feb 2007, 18:05, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 28 feb 2007, 10:33

maar dan niet eentje waarvan de motor in nieuwstaat verkeerd. :D
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Vorige

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 77 gasten