Lekkende koppakking... The story continues (404)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lekkende koppakking... The story continues (404)

Berichtdoor Jeetje » 30 nov 2006, 01:44

Ik was lekker aan het toeren en er leek niets aan de hand. Plotseling liep de motor heel snel warm en bemerkte ik dat de motor zelfs niet afkoelde als de fan (die gelukkig weer werkt) inschakelde...

Er ging geen lampje in het dash branden, maar toen de motor wel heel warm werd/bleef heb ik de auto maar aan de kant gezet.

De ANWB gebeld: die was er binnen een kwartier ( :!: ) en een hele aardige ANWB-er die heel erg gecharmeerd was van Griselle -Tsja, wie zou niet onder de indruk zijn van zo'n schoonheid- had snel in de gaten wat er aan de hand was...

Het bleek dat de dop/schroef van de carterpan van mijn 404 olie lekte. De carterpan is ook licht gedeukt/geschaafd, dus ik vermoed dat ik ergens overheen gereden ben dat de carterpan heeft geraakt... :?

Hierdoor heb ik kortstondig met héél weinig olie gereden. Ik merkte -dus- dat de auto snel heet liep en heb 'm meteen aan de kant gezet.

Op de oliepeilstok was slechts beige-achtige sludge zichtbaar en geen enkele olie :( .

De ANWB-er had snel in de gaten dat de dop/schroef van de carter lekte en nadat hij deze aangedraaid had, was het lekken ook voorbij.

Ik heb er vervolgens 3 liter (!!! :shock: ) olie in gedaan (de olie staat nu net tot maximum op de peilstok) en er moest toch ook weer wat koelvloeistof bij (ca. 1 liter).

Daarna heb ik een aardig stukje gereden en de temperatuur blijft goed (ruim onder de 80 'C) en de auto rijdt gewoon goed...

Volgens de ANWB-er zijn het supersterke motoren en is er niets aan de hand, aangezien ik de auto meteen aan de kant heb gezet en alle vloeistoffen meteen heb aangevuld.

De auto rijdt nu weliswaar weer als vanouds, maar ik kan me voorstellen dat dit niet goed voor de motor is geweest. Hééft 't echter ook gevolgen gehad voor 't motortje? Kan ik preventieve maatregelen nemen? Wat moet ik in de gaten houden?

Waarom brandt het olielampje wel voordat ik de auto start en gaat het lampje nadat de auto gestart is meteen uit, maar gaan 't niet branden als het oliepeil zelfs tot onder peilstokniveau daalt????

Ik baal echt als een stekker, maar helaas is 't niet anders...
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 24 dec 2006, 17:22, in totaal 1 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Eulie

Berichtdoor jan eend + » 30 nov 2006, 02:06

Hadiantoine. Vervelend, zoiets. Antwoord: Zolang het oliedruklampie niet brand, is de oliedruk redelijk op peil gebleven :lol: Vaak is dat wel wat aan de lage kant, maar de lagers zijn gesmeerd gebleven. Los daarvan spettert de olie door de krukasslagen omhoog tegen de zuigers(koeling) en de cylinderwanden (smering) Het kan dus zijn dat er door het gebrek aan die zgn spat-smering wat extra slijtage aan de zuigers is ontstaan :( Volgens sommigen is het toevoegen van bv. Slick-50 (teflon-preparaat) aan de olie de remedie. Hype of waarheid :?: :roll: Nieuw topic, mss. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Bert » 30 nov 2006, 09:50

als je 3 Ltr. bij hebt moeten vullen zat er dus nog 1 Ltr in. Dat is niet veel maar genoeg om alle vitale delen nog te smeren. En Slick50 zoals Jan zegt werkt best goed je motor gaat er inderdaad soepeler van draaien.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JT » 30 nov 2006, 09:56

Verlies aan koelwater kan ontstaan zijn door de extreem hoge temperaturen. Maar kan ook ontstaan zijn doordat het koelwater bij de motorolie is gekomen.
Ik ben geen expert. Pakking kan tijdelijk hebben lopen lekken, maar kan nu ook zorgen voor een lek. Ik zou de olie aftappen en nieuwe olie erin doen. Dan weet je zeker dat je vanaf dat moment geen sludge hebt. Heel goed in de gaten houden. Krijg je wel weer sludge, dan zal de pakking toch een keer vervangen moeten worden (en dan maar hopen dat het alleen de pakking is).

Je kan het nu ook gewoon blijven monitoren zonder oliewissel, maar dan twijfel je wellicht altijd over de misschien nu aanwezige sludge.

Natuurlijk ook de staat van koelwater monitoren. Als dat nu vervuild is, ook maar direct vervangen... Olie drijft op water, dus dat zie je snel genoeg.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Peu204 » 30 nov 2006, 11:45

Als de carterpan gedeukt en geschaafd is, zal je dat toch gehoord moeten hebben. Geeft volgens mij een rot knal. Typisch.

3 liter olieverlies is flink wat....nooit oliesporen onder de auto waargenomen. Als het tijdens de rit is gebeurd zal de onderkant flink vet moeten zijn.Typisch.

Heeft de garage een (wilde) proefrit gemaakt en misschien de vloeistoffen vervangen (haastwerk aftappen en niet bijvullen..geen lucht eruit laten draaien en weer bijvullen van de koelvloeistof).

Griselle zal wel in de gaten moeten worden gehouden. Voor en na een rit oliepeil en koelvloeistofniveau controleren, is aan te bevelen.

Kleine lekkages van koelvloeistof bij de slangen zijn vaak moeilijk te ontdekken. Het waait weg of verdampt op het motorblok. Koud starten, zaklamp erbij en warm laten lopen terwijl je de slangen in gaten houdt, is een remedie......duurt even....maar dan weet je ook wat.

Is het met de accu en spanningsregelaar goedgekomen?

Gr.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 30 nov 2006, 12:21

Ik weet dat ik een tijdje geleden (vlak voordat ik de auto naar de garage bracht) een uitstekend putdeksel heb geraakt. Ik ben toen zelfs uitgestapt en ik heb gekeken, maar kon niets constateren. De klap viel trouwens reuze mee; het was meer een schrapend geluid...

Daarna heeft de auto ruim een week bij de garage gestaan. Ik weet niet wanneer de olie weggelopen is. De carterpan was in ieder geval nu 'erg vet'. Ik heb deze na gisteren schoongemaakt en vanochtend was ze nog net zo droog als gisteren na de schoonmaakactie. Het lijkt er dus op dat de 'lekkage' verholpen is.

Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik niet weet wat het oliepeil was voor de lekkage. Ik houd het oliepeil geregeld in de gaten, maar ik had het peil al een tijdje niet gecontroleerd. Wellicht zat er sowieso nog maar net voldoende olie in, maar dat weet ik -dus- niet zeker.

Heel slecht, ik weet 't, maar dat is nou even niet anders...

Ik heb vanochten na het ritje naar m'n werk de vloestoffen weer gecontroleerd. Het oliepeil is weer normaal en volgens mij hetzelfde als gisteren na het vullen. De oliepeilstok was vanochtend redelijk schoon. Het 'sludge' was slechts heel licht aanwezig (je moest goed kijken om het te kunnen zien). Wel was/is de olie -die gisteren natuurlijk hartstikke schoon en goudgeel was- vandaag alweer 'licht vervuild'.

Ik denk dat ik inderdaad maar zo snel mogelijk de gehele olie laat vervangen... Lijkt me wel zo safe...

De koelvloeistof lijkt nu op peil te blijven (al kan daar na 1 dag natuurlijk weinig over gezegd worden). De koelvloeistof blijft wel keurig schoon (geen olievervuiling), dus dat stemt hoopvol...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Peu204 » 30 nov 2006, 12:32

Dat klinkt allemaal gelukkig hoopvol.

Het hoort erbij....Griselle heeft geheimen en geeft er telkens een paar prijs. Na een tijdje (als je alles hebt gehad) houdt het op. Het komt omdat ze van de familie Peugeot is.

Gr.

Henri.
Laatst bijgewerkt door Peu204 op 01 dec 2006, 13:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor peppo » 01 dec 2006, 09:43

Jeetje schreef:...Wel was/is de olie -die gisteren natuurlijk hartstikke schoon en goudgeel was- vandaag alweer 'licht vervuild'.

Ik denk dat ik inderdaad maar zo snel mogelijk de gehele olie laat vervangen... Lijkt me wel zo safe...


Ik vind dat deze lichte vervuiling bij het op gas rijden zich wel erg snel voordoet. Ik heb in het verleden ook verschillende auto's op LPG gehad en normaal kon je bij het verversen van de olie nog nauwelijks verschil zien tussen de oude en de nieuwe olie.

Als ik jou was zou ik zeker de olie laten verversen en het oliefilter vervangen. Je weet dan in ieder geval zeker dat Griselle weer goed wordt gesmeerd.

Verder sluit ik me helemaal bij de vorige schrijvers aan, dat wanneer je oliedruklampje niet heeft gebrand je er eigenlijk van uit kan gaan dat de motor gelukkig steeds is gesmeerd en van het carterpadavontuur dus geen nadelige gevolgen zal ondervinden.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor JD » 01 dec 2006, 15:16

Ik begrijp uit Jeetjes verhaal dat niet alle olie er uit is geweest, maar dat hij 3 liter heeft moeten bijvullen. Er zat dus nog oude olie in die met de nieuwe olie is vermengd. Het verbaast me dus niet dat alles bij elkaar er toch weer wat smerig uit zag.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Jeetje » 04 dec 2006, 17:10

Hmmm :?

Ik vrees toch dat de koppakking eruit ligt! :(

Elke 400 km moet er een litertje water bij en de olie is inmiddels wel weer heel smerig en er is sludge te zien boven de olie... :-|

Woensdag gaat Griselle naar de garage om de koppakking te vervangen.

Helaas, 't is niet anders...

M'n meissie moet er natuurlijk wel top bij blijven staan/rijden dus meteen maar laten vervangen/repareren. :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor vreugden » 04 dec 2006, 18:05

Da's wel heel flink balen!!!
Maar ze verdient wel een reparatie!
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor leffe 404 » 04 dec 2006, 18:29

Dat komt er dan ongeveer zo uit te zien ;

Afbeelding

Meer van deze reparatie is te zien op ;

http://www.peugeot404vereniging.nl/instructie_koppakking_vervangen.htm
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor JD » 05 dec 2006, 10:01

Jammer Jeetje, terwijl je eerst nog vol goede moed was dat er niks ergs aan de hand was. :(
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor leffe 404 » 05 dec 2006, 10:26

Ach, het is best te overzien hoor. Middagje schroeven en alles is weer ok !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 05 dec 2006, 11:26

'better safe than sorry', zeg ik maar...

Misschien valt het wel allemaal mee omdat ik er redelijk snel bij ben.

De auto loopt nog als een zonnetje en de motor wordt ook niet (te) heet.

Die sludge in combinatie met het koelvloeistofverlies baart mij behoorlijk zorgen en aangezien ik nogal zuinig ben op Griselle (en het beste slechts goed genoeg is), móet een en ander even goed bekeken worden en -indien nodig- gerepareerd...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JT » 05 dec 2006, 13:11

Better safe than sorry:

Olie naar water, water naar olie, vervelend, maar veel schade kun je daar niet door krijgen (mist binnen de perken natuurlijk, mist niet te heet natuurlijk, enz, enz).

Correct me if I'm wrong, beste "echte" techneuten (ik ben maar een hobbyist)
Maar als de pakking lekt naar de cylinder toe, dan kan er water in de zuiger komen. Water is niet comprimeerbaar. En dus kunnen zuigers en/of bussen beschadigd raken...
Toch? (hierbij bevestiging vragend aan de professionele automonteurs...)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

lekkage

Berichtdoor Pininfarina504 » 05 dec 2006, 14:40

Water wordt waterdamp, waterdamp is wel comprimeerbaar.
Smering is niet helemaal optimaal, maar gaat niet snel mis, je verliest natuurlijk wel continue water, dus de kans op een heetloper neemt toe, vooral als je het zelf niet in de gaten hebt.
Teveel water bij de olie is minder, krijg je slagroom(sludge), smerende eigenschappen van slagroom zijn veel minder. Een deel gaat er via de verbranding weer uit er komt echter ook continue weer nieuwe aanvoer.
Water werkt soms wel een beetje als katalysator. als het licht regent kun je soms merken dat een benzine auto beter en prettiger rijdt.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 08 dec 2006, 20:00, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor JT » 05 dec 2006, 15:35

Kijk zo word ik langzaam wijzer...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 08 dec 2006, 16:04

Kop ligt er nu af. :-| Die ziet er (zeer) goed uit en lijkt niet geleden te hebben van de lekkage van de koppakking. Die lekte licht tussen 2 cilinders. :-)

Het is nu even checken of de bussen niet weggezakt zijn, ofzo. Ook dat ziet er goed uit, maar mocht hier ook iets mis mee zijn, moet dat ook maar meteen goed gerepareerd worden.

Voor de rest geen consessies: alleen (liefst) nieuw en origineel materialen gebruiken.

Als het meezit, heb ik Griselle in de loop van volgende week terug.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 15 dec 2006, 10:05

Het wordt tóch maandag (of in ieder geval begin volgende week)... :(

De kop is oké, de kleppen zien er goed uit, et cetera. :roll:

So far, so good... :wink:

Alleen het blok is wat 'ingevreten' naar het schijnt. Volgens de garage is 't (nog) niet ernstig en toch wel gebruikelijk bij een auto van ruim 40 jaar oud... :-|

Alle info met betrekking tot dit laatste is welkom...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 15 dec 2006, 13:09

Niets aan doen, je had voordien geen olieverbruik, dus er is voorlopig nog niets aan de hand.

Je kunt altijd over een paar jaar een paar andere cilinderbussen er in steken.

Dichtbouwen en gaan, motor is sterk genoeg en beetje tolerantie geeft niks.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jeetje » 21 dec 2006, 17:47

Morgen kan ik Griselle weer gaan ophalen. :D

Alles schijnt naar wens te zijn verlopen. :roll:

Ik ben benieuwd. :-|

De garage deelde me mee dat de kop niet nagetrokken hoefde te worden. Dat vind ik apart, omdat dat bij onze vorige J7 (nadat de koppakking was vervangen) wél nodig was...

Wat is jullie ervaring met betrekking tot het wel of niet natrekken van een kop voor een 404?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 21 dec 2006, 19:20

de kopbouten van een 404 moeten normaal gesproken na 1000 Km nagetrokken worden + het stellen van de kleppen. Gezien het bouwjaar van griselle zal er geen kleefpakking tussen zitten maar een metalen pakking en is het dus natrekken met 8 KG/m.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

kleppen stellen

Berichtdoor Pininfarina504 » 21 dec 2006, 21:13

Het kan zijn dat ze bij de garage de auto op voorspanning warm hebben laten draaien circa half uur, de auto daarna enkele uren af hebben laten koelen en toen de kop nagetrokken hebben.
Pakking met(gemodificeerd) of zonder(conventioneel) siliconenrand maakt ook nog iets uit.
Bij mijn diesels plaats ik af en toe nieuwe trekbouten i.p.v. de toen standaard kopbouten.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Jeetje » 22 dec 2006, 19:16

Volgens de gegevens van de garage (ik heb ze gezien) moet de motor van een 404 met 7 Nm aangetrokken worden en hoeft daarna níet meer nagetrokken te worden.

Heeft iemand de gegevens waarin staat met hoeveel kracht er nagetrokken moet worden en met hoeveel Nm?

Staat dat ergens in het werkplaatshandboek? Zo ja, waar, want ik kan 't niet vinden in 't mijne!

Ik heb net weer een lekker stukje met Griselle rondgetuft en weet nu weer waarom ik haar miste... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Volgende

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 59 gasten