Lekkende koppakking... The story continues (404)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Jeetje » 01 feb 2007, 16:56

Griselle is van april 1962, hoor... :roll:

Kenteken AH-06-42
Voertuigsoort Personenauto
Merk PEUGEOT
Handelsbenaming 404
Kleur(en) Grijs
Brandstof LPG (Liquified Petrol Gas)
G3 Installatie Nee
Aantal cilinders 4
Massa leeg voertuig 1.087 kg
Datum eerste afgifte Nederland 19-01-2000
Datum eerste toelating 16-04-1962
Datum aanvang tenaamstelling 11-03-2006
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 01 feb 2007, 17:30

Even een informatief vraagje:

Heeft iemand een goed 404- of 504-blok (benzine) liggen en is bereid om dat te verkopen???
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Edzo » 01 feb 2007, 18:02

:oops: :oops: :oops: :mrgreen: verkeerde kenteken gecheckt. :roll:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Jeetje » 02 feb 2007, 12:00

Ze zijn de motor nou beetje voor beetje aan het ontleden en aan het bezien waar het probleem van het verdwijnende koelwater nou ligt.

Opvallend is dat de motor geen water uit de uitlaat 'gooit' (witte rookpluimen).

Toen ze een en ander onder druk zetten, bleek de (nieuwe en door Evert Jonkhart geleverde) waterpomp te lekken als een gieter...

Naar het zich nu laat aanzien is tóch de waterpomp het probleem.

De garage heeft een waterpomp van Evert gekregen die als nieuw verkocht werd, maar daar hadden ze bij montage al twijfel over. De garage zal even contact met Evert opnemen en een en ander doorspreken. Wellicht kan ik morgen de waterpomp gaan ruilen. Ik hoop dat ik dan wel een nieuwe/goede krijg!

Is zo'n waterpomp nog nieuw te koop (behalve bij Evert)? Zo ja, waar? En wat kost zo'n ding?

Heeft iemand toevallig het onderdeelnummer van een waterpomp voor een eerste type 404 bij de hand?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 02 feb 2007, 15:08

JT schreef: busmeter (hoe heet dat kreng nou, ik kom er even niet op)




Bedoel je misschien een micrometer :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 feb 2007, 17:42

Meetklok, te gebruiken samen met een meetplaat. M.

Afbeelding
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JT » 02 feb 2007, 18:01

Dat is 'm!!
Ik noemde hem trouwens busklokje....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor M. van der Meulen » 02 feb 2007, 18:38

Hoe zit het nu bij de 404-motor met de tolerantiewaarden van de bussen onderling? Kon ik in de Vraagbaak niet zo gauw vinden, is bij de 104 wél van belang namelijk.

Boven gecentreerde bussen bij een 404, hoe werkt dat? Een bepaald ringprofiel in de cilinderkop misschien? M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Bert » 02 feb 2007, 19:34

bij de oudere types 404 met een rubberen "chemise " ring zit er een passing in de bovenzijde van het motorblok waar de cylinderbus inpast.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor vreugden » 02 feb 2007, 20:38

Jeetje schreef:Is zo'n waterpomp nog nieuw te koop (behalve bij Evert)? Zo ja, waar? En wat kost zo'n ding?


In september is er bij een nieuwe waterpomp opgezet. Gekocht bij het 404 magazijn. 75 euro.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

koelproblemen

Berichtdoor stephan » 02 feb 2007, 21:18

Antoine,
Ik heb dit alles gelezen en ik denk dat je even bij het begin moet beginnen. Als ik het goed begrijp loopt de motor op gas goed en slaat op benzine af en toe af. Dit heeft in principe niets met het koelsysteem te maken, is een afstellingskwestie. Kan best zijn dat de garage na het monteren van de kop (dan moet de gaskabel en carburateur los) de zaak niet goed afgesteld heeft. Is eenvoudig te herstellen. Als je kachel geen warmte geeft is er iets mis met de watercirculatie naar of in de kachelradiateur. Voel even aan de slangen bij de kachel of de ingaande warm is en waarschijnlijk is de uitgaande dat niet. Deed de kachel het overigens voor het demonteren van de kop wel ? Het zou namelijk kunnen zijn dat de slangen welke de warmwatercirculatie voor de lpg verdamper moet verzorgen verkeerd om zijn aangesloten waardoor de kachel niet meer in het circulatiecirquit is opgenomen. Een derde mogelijkheid is inderdaad dat de thermostaat kapot is en gesloten blijft waardoor via het overstortbuisje van de radiateur water door te hoge temperatuur en dus drukopbouw geloost wordt. Je schrijft echter dat de motortemperatuur goed blijft dus dit is niet het probleem. Ook wederom een lekke koppakking lijkt me niet het probleem omdat je temperatuur goed blijft en er neem ik aan geen witte wolken uit de uitlaat komen. Een heel klein koppakkinglekje zou natuurlijk wel kunnen ,daar kun je namelijk prima mee rijden en pas na enige tijd is een litertje bijvullen weer nodig. Daarnaast is het nog mogelijk dat er via de voetpakkingen onder de cylinderbussen water naar de olie lekt en verlies je dus langzaam een beetje water zonder het aan temperatuur of zo te merken. Wacht je dan lang met verversen dan zullen na enige tijd waterdruppels aan de peilstok waarneembaar worden.
Dus eerst je aanvoerslang naar de kachel controleren, kijken of de kachelkraan wel echt opengaat ( dit kun je onder het dasbord rechtsvoor ook even met de hand doen) en gelijktijdig controleren of daar zich ook geen lek bevindt. Komt toch ook wel eens voor dst de kachelkraan of zelfs een kachelslang ietwat lekt en dan verlies je ook langzaam water zonder het echt te merken.

Succes en benieuwd wat het nu is!
stephan
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 18 sep 2005, 22:27
Woonplaats: oisterwijk

Re: koelproblemen

Berichtdoor Jeetje » 02 feb 2007, 22:37

stephan schreef:Antoine,
Ik heb dit alles gelezen en ik denk dat je even bij het begin moet beginnen. Als ik het goed begrijp loopt de motor op gas goed en slaat op benzine af en toe af. Dit heeft in principe niets met het koelsysteem te maken, is een afstellingskwestie. Kan best zijn dat de garage na het monteren van de kop (dan moet de gaskabel en carburateur los) de zaak niet goed afgesteld heeft. Is eenvoudig te herstellen.


Dat is inmiddels inderdaad aangepast en opnieuw op benzine afgesteld. Werkt nu weer perfect...

Als je kachel geen warmte geeft is er iets mis met de watercirculatie naar of in de kachelradiateur. Voel even aan de slangen bij de kachel of de ingaande warm is en waarschijnlijk is de uitgaande dat niet. Deed de kachel het overigens voor het demonteren van de kop wel ? Het zou namelijk kunnen zijn dat de slangen welke de warmwatercirculatie voor de lpg verdamper moet verzorgen verkeerd om zijn aangesloten waardoor de kachel niet meer in het circulatiecirquit is opgenomen.


Een kraan wordt gloeiend heet en inmiddels komt er ook lichtwarme lucht de auto in. Het blijkt trouwens dat de buitendraad van de verwarmingsbediening los is, waardoor ik het kraantje niet goed kan bedienen met de hendeltjes in het dashboard. Dat ga ik van de zomer even op m'n gemak repareren. Een tweede kraan voel ik niet, c.q. weet ik niet waar die zit...


Een derde mogelijkheid is inderdaad dat de thermostaat kapot is en gesloten blijft waardoor via het overstortbuisje van de radiateur water door te hoge temperatuur en dus drukopbouw geloost wordt. Je schrijft echter dat de motortemperatuur goed blijft dus dit is niet het probleem.


Nee, de thermostaat is zeker niet het probleem. Die doet het goed.

Ook wederom een lekke koppakking lijkt me niet het probleem omdat je temperatuur goed blijft en er neem ik aan geen witte wolken uit de uitlaat komen.


Inderdaad...

Een heel klein koppakkinglekje zou natuurlijk wel kunnen ,daar kun je namelijk prima mee rijden en pas na enige tijd is een litertje bijvullen weer nodig. Daarnaast is het nog mogelijk dat er via de voetpakkingen onder de cylinderbussen water naar de olie lekt en verlies je dus langzaam een beetje water zonder het aan temperatuur of zo te merken. Wacht je dan lang met verversen dan zullen na enige tijd waterdruppels aan de peilstok waarneembaar worden.


Is aan gedacht, maar de pakkingen zijn -kennelijk- in orde...

Dus eerst je aanvoerslang naar de kachel controleren, kijken of de kachelkraan wel echt opengaat ( dit kun je onder het dasbord rechtsvoor ook even met de hand doen) en gelijktijdig controleren of daar zich ook geen lek bevindt. Komt toch ook wel eens voor dst de kachelkraan of zelfs een kachelslang ietwat lekt en dan verlies je ook langzaam water zonder het echt te merken.


Nee, geen lek en voor de rest zie hierboven...

Succes en benieuwd wat het nu is!


Ik ook!

De waterpomp heeft zo'n ontluchtingsgaatje of zoiets en toen de motor op druk gebracht werd, spoot het koelwater daaruit. Het lijkt er dus op dat de nieuwe waterpomp kaduuk is/was.

Morgen haal ik een nieuwe bij Evert Jonkhart...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

waterpomp

Berichtdoor stephan » 03 feb 2007, 00:23

ja lijkt me duidelijk, wel een vreemd verhaal een nieuwe pomp die er ook al bij montage twijfelachtig uitzag. Was de vorige pomp dan stuk toen de kop er af lag?? Of heeft de garage zgn uit voorzorg ook maar de pomp vervangen?? Bij een koppakking wisselen is dit normaal gesproken niet nodig.

Blij voor je dat het dan toch gelokaliseerd is.

Succes,
Stephan
stephan
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 18 sep 2005, 22:27
Woonplaats: oisterwijk

Berichtdoor Jeetje » 06 feb 2007, 13:00

Op dit moment ligt het blok uit elkaar. :(

De garage is er nu van overtuigd dat het blok géén natte bussen heeft. :-|

Het motornummer is X4186679X.

Kan iemand me hier iets meer over vertellen? Wat is dit dan voor blok? Het wijkt kennelijk af van de reguliere 404-blokken die toch echt natte bussen hebben...

De kop is nu naar een revisiebedrijf om af te persen.

Er is een forse lekkage aan/in het blok. Toen de kop nog gemonteerd zat, en het blok onder druk gezet werd, liep er gewoon heldere koelvloeistof het carter in.

Wat zou daar de oorzaak van kunnen zijn?

Als het niet de kop en/of koppakking is, de motor níet voorzien is van natte bussen, moet het probleem dus kennelijk 'dieper liggen' en is het probleem waarschijnlijk in het onderblok gelegen...

Dat zou betekenen dat ik een nieuw onderblok nodig heb.

Is het onderblok van alle 404's (en wellicht 504's) trouwens gelijk en kan alles zonder problemen overgezet worden zoals spruitstuk, carburateur, luchtfilterhuis, etcetera?

Graag even tips, handigheidjes en wetenswaardigheden met betrekking tot het vervangen van een motorblok van een 404.

- Kan er elk 404-blok op de oude versnellingsbak?
- Kan er op een injectieblok probleemloos een carburateur geplaatst worden?

En als iemand nog een goed 404-blok heeft liggen, graag even laten weten!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Bert » 06 feb 2007, 14:19

dan zou je echt een unieke 404 motor hebben, want ik heb nog nooit een 404 (benzine) motorblok gezien ZONDER natte voeringen. De cylinderbussen kunnen wel heel vast zitten door corrosie waardoor het kan lijken of ze er niet uit kunnen. Het 404 blok is in principe gelijk aan dat van de 504, maar ik weet niet precies in hoeverre dat ze uitwisselbaar zijn.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor heho » 06 feb 2007, 15:14

Aloha,

dit komt dus overeen met wat Hans Peugeot mij meldde over mijn eigen 404, geen natte bussen in de eerste 404's.

Bon Zwiebel,
Tonny
heho
 
Berichten: 162
Geregistreerd: 28 okt 2006, 21:45
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor john » 06 feb 2007, 18:34

Die discussie over het al dan niet hebben van natte bussen is gelukkig over. Dat verhaal is nu duidelijk, het is een closed deck! :lol:
Ik denk dat er een inwendig scheurtje in het onderblok moet zitten.
"meten is weten,weten is wát te meten"
john
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 31 mei 2004, 18:36
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Mockenrue » 06 feb 2007, 22:42

leffe 404 schreef:Meer van deze reparatie is te zien op ;

http://www.peugeot404vereniging.nl/instructie_koppakking_vervangen.htm


Is ondertussen zodanig aangepast dat 't in de breedte past bij het printen :twisted:
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor Bert » 07 feb 2007, 15:00

bij mijn weten zijn de eerste motoren in een peugeot zonder natte voeringen, de XD2 dieselmotoren geweest. voor zover ik weet en gezien heb, zijn alle benzinemotoren van Peugeot uitgevoerd met verwisselbare cylinderbussen, in de 203 /403 en de 404 tot +/- 1978 met rubberen voetpakkingen, en daarna met papieren voetpakkingen.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 07 feb 2007, 17:31

Tja...

Inmiddels een heel goed gesprek gehad met de garage. Ze erkennen nu wel dat ze eigenlijk te weinig kennis hebben van deze oude motoren om de werkzaamheden snel en goed uit te voeren. Ze hebben in het verleden wel eens zo'n motor uit elkaar gehaald en 'gereviseerd', maar de revisie heeft toen grotendeels plaatsgevonden door een revisiebedrijf.

Dat willen ze nu weer doen met alle kosten van dien, terwijl wellicht inderdaad alleen de reeds gememoreerde chemise-ringen kaduuk zijn.

Tja... En nu?

Wie zou ik kunnen benaderen om mij blok te 'repareren'?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Kees » 07 feb 2007, 21:00

Ik zou er maar een ander blok in hangen, zag net deze op ebay in Duitsland:
http://cgi.ebay.de/Peugeot-404-Motor_W0 ... dZViewItem
Misschien is het wat, het is in ieder geval niet duur!
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Peu204 » 07 feb 2007, 22:26

Het blok hoort in Griselle.

Zoals al eerder opgemerkt, is het beter om het originele blok te reviseren. Je weet wat dan wat je hebt

Met een tweedehands blok loop je hetzelfde risico en kans op herhaling van deze ellende.

Voorts heb je de wagen naar de garage gebracht met een probleem. Aan hun om de juiste diagnose te stellen en een juiste inschatting van het probleem te maken en de oplossing daarvan. Als er meerdere zaken fout kunnen gaan, dienen zij dat te weten en daarover afspraken met je te maken. Bijvoorbeeld alleen koppakking vervangen, zonder afpersen en vlakken met het risico dat de kop vervangen moet worden of kop afpersen/controleren/vlakken en en dan de pakking. Dit laatste tegen hogere prijs. Zo kan men ook melden dat het aan de zogenaamde culassen kan liggen. Dit hebben zij schijnbaar niet gedaan. Informeer eens bij de BOVAG wat je rechten zijn in dit geval.
Begrip tonen en wat bij betalen kan altijd nog.

Misschien heeft E.J. Sr. of Wim nog wel een betrouwbaar blok liggen.

Sterkte.

Henri.
Peugeot 107 Active 2013 (voorheen 204, 305, 504, 205 cabrio RG, 205 Cti, 205 Forever)
Avatar gebruiker
Peu204
 
Berichten: 746
Geregistreerd: 02 feb 2005, 20:29
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 12 feb 2007, 15:59

Even een update...

Ik heb afgelopen vrijdag (9 februari 2007) een goed 404-blok opgehaald uit een 67-er 404 met automatische transmissie (de bak heb ik erbij gehad). Zaterdag, 10 februari 2007, heb ik alle overtollige ballast van het blok gesloopt en alles gecheckt. Alles draait naar behoren, geen lekkagesporen, en het blok is goed geconserveerd.

Je zou dus zeggen: niets aan de hand, gewoon dát blok erin en klaar is klara... :roll:

Maar...... :o

Het viel mij op dat dit blok er toch wel anders uitziet dan het originele blok uit 1962. Zo zit bij het originele blok bijvoorbeeld de oliepeilstok zowat óp het blok en is gemaakt van stevig (aan de bovenzijde geel gelakt) metaal. Bij het 'ruilblok' zit de oliepeilstok in een lange metalen pijp die op het blok gemonteerd zit en de pijlstok is een stuk dunner/ieler. Ook de benzinepomp ziet er anders uit en er zit geen metalen ventilator op maar een witte kunststoffen.

Niets mis mee natuurlijk en alles kan worden overgezet (behalve die pijlstok), maar ik had er toch geen lekker gevoel bij. :shock:

In Griselle hóórt gewoon de originele krachtbron (ik ben dan wel geen 'matching numbers'-fetisjist, maar ik vind dat toch wel wat hebben) en naar mijn mening is Griselle het bovendien gewoon waard :!:

Uiteindelijk heb ik -dus- besloten om het blok te laten reviseren. Dat is misschien dan wel niet de goedkoopste oplossing, maar naar mijn mening wel de beste. Alles wordt schoongemaakt en gereviseerd (inclusief de nokkenas en alle lagers) en ik krijg vervolgens 5 jaar of 50.000 km garantie op het blok. Dát is natuurlijk ook wat waard...

De kosten zullen zo om en nabij de € 2.000,00 liggen. :(

Het kost wat, maar dan heb je ook wat... :wink:

Iemand nog interesse in een goed 404-blok uit een 67-er 404? :lol:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 12 feb 2007, 18:41

Dat bedrag valt voor een revisie niet tegen, toch? Bij mijn 104 kostte dit rond 1800 euro. Daarbij zijn alle lagerschalen, de zuigerveren, distributieketting en spanner, krukaskeerringen, koppelingsplaat en lager, en uiteraard alle mogelijke pakkingen en ringen vernieuwd en de kop aangepakt.

Van het originele blok is hergebruikt het krukascarter, cylinderblok en -kop, en het koppelingshuis, van een 205-blok de krukas, zuigers, bussen, carburateur en (tijdelijk) de versnellingsbak. Het 205-blok kostte 150 euro.

Nu maar hopen dat er inwendig niks mankeert aan Griselle's blok en kop, zodat je ook zoveel mogelijk originele delen kunt hergebruiken. Maak van de hele operatie voor het "dossier" ook flink wat foto's, strekt altijd tot aanbeveling! Veel succes, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JD » 13 feb 2007, 11:26

Begrijp ik dat je wel "matching numbers" had en dat nu dus houdt? Heeft toch wel iets vind ik. Succes met de afhandeling van alles. Hopelijk rijdt ze snel weer rond (dat is iets anders dan weer snel rondrijden :wink: )
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

VorigeVolgende

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 75 gasten