Pagina 2 van 5

BerichtGeplaatst: 22 dec 2006, 19:49
door vreugden
Jeetje schreef:Volgens de gegevens van de garage (ik heb ze gezien) moet de motor van een 404 met 7 Nm aangetrokken worden en hoeft daarna níet meer nagetrokken te worden.

Heeft iemand de gegevens waarin staat met hoeveel kracht er nagetrokken moet worden en met hoeveel Nm?

Staat dat ergens in het werkplaatshandboek? Zo ja, waar, want ik kan 't niet vinden in 't mijne!


Alle informatie staat volgens mij op de site van de 404 vereniging. Namelijk bij evenementen, laatste technische evenement waar je ook bij aanwezig was:
20) Aandraaien kopbouten

Eerst even voelen of de kop lekker ligt, dan de bouten aandraaien “van binnen naar buiten”, dus eerst de twee middelste en dan de bouten eromheen in een steeds groter wordende spiraal.

Nu is een momentsleutel nodig.

Ga niet ineens naar het voorgeschreven moment, maar doe dit in een aantal stappen, bijvoorbeeld 20Nm, 60Nm, 80Nm 85Nm.

Ik ben altijd geneigd om een iets hoger moment te kiezen dan voorgeschreven, dat is nu eenmaal de aard van het beestje.

Vaak zie je ook als voorschrift een bepaald moment gevolgd door een extra hoekverdraaiing van bijvoorbeeld 90 graden.

Het staat U vrij dit te volgen, ik doe altijd gewoon 85 Nm.

Nu kunnen ook de vijf moertjes van de tuimelaarsamenstelling aangedraaid worden, uiteraard niet met 85Nm maar gewoon “handvast” (handvast betekent overigens het aandraaien met de hand met gebruikmaking van een geschikte sleutel, het is maar dat U het weet).


misschien heb je hier iets aan.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 17:28
door Jeetje
Verd*mme, verd*mme, k*tterdek*t, enzovoorts, enzoverder! :cry:
(Excusez les mots, s'il vous plaît)

Vrijdag heb ik Griselle bij de garage opgehaald en alles leek oké.

De auto rijdt ook weer hartstikke lekker en draait ook lekker stationair. De temperatuur loopt niet op (komt niet in de gevarenzone), en tóch was vanmiddag (na een kilometer of 200 gereden te hebben) weer een litertje koelvloeistof 'verdwenen'...

Hopelijk het gevolg van een luchtbel in het systeem, maar ik vrees toch erger! :(

De olie is inmiddels alweer licht vervuild (witte 'sludge') en ik vrees dat dat geen 'restant-sludge' is, maar heeft 't toch een andere oorzaak...

Volgende week maar meteen weer naar de garage!

Ik ga morgen in ieder geval er nog mee naar Limburg en dan eens bezien hoe een en ander zich verhoudt na een flinke tocht.

Griselle

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 17:41
door jan eend +
Moi Antoine. Mooi kl*te zeg :( . Hadden de garagisten de wijsheid gehad om de kop (verwarmd !) af te persen of was het alleen zgn visuele kontrole ? Soms ontstaan door te grote hitte haarscheurtjes die pas opentrekken als de motor op temperatuur (~80*) is. If so, dan mag je wsl op zoek naar een andere kop. So sorry... :oops: :cry: . Welgemeende groetz, Vanjan.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 19:19
door heho
Aloha,

vandaag net op marktplaats iemand uit etten leur die van alles voor de 404 te koop heeft.
Misschien ook een goede kop.
Bon Zwiebel,
Tonny

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 22:07
door Jeetje
Hmmm... Ik weet toch niet zo zeker dat 't aan de kop ligt (maar dat kan natuurlijk wel). Heeft iemand nog een goede 404-kop liggen met geharde klepzetels?

Woensdag maar meteen weer naar de garage!

Báááááálen...

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 22:34
door Bert
steken de cylinderbussen nog boven het blok uit ?? de cylinderbus afdichtingen aan de onderzijde ( chemiseringen ) kunnen ook lekken.

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 22:47
door chr.
Jeetje schreef:Verd*mme, verd*mme, k*tterdek*t, enzovoorts, enzoverder! :cry:
(Excusez les mots, s'il vous plaît)

Vrijdag heb ik Griselle bij de garage opgehaald en alles leek oké.

De auto rijdt ook weer hartstikke lekker en draait ook lekker stationair. De temperatuur loopt niet op (komt niet in de gevarenzone), en tóch was vanmiddag (na een kilometer of 200 gereden te hebben) weer een litertje koelvloeistof 'verdwenen'...

Hopelijk het gevolg van een luchtbel in het systeem, maar ik vrees toch erger! :(

De olie is inmiddels alweer licht vervuild (witte 'sludge') en ik vrees dat dat geen 'restant-sludge' is, maar heeft 't toch een andere oorzaak...

Volgende week maar meteen weer naar de garage!

Ik ga morgen in ieder geval er nog mee naar Limburg en dan eens bezien hoe een en ander zich verhoudt na een flinke tocht.


ik wil me nergens mee bemoeien maar,,,,,,,,,,,,,
als er nu al een liter koelvoestof weg is en dat kan een luchtbel zijn maar
toch weer niet wandt de garage perst hem af is het wel verstandig
om naar limburg te rijden met het oog dat er niet meer aan de hand is :roll:
onderweg pech hebben is geen pretje.

laat de garage het oplossen :evil:

BerichtGeplaatst: 24 dec 2006, 23:05
door Jeetje
Ik heb voor de reparatie ook letterlijk duizenden kilometers gereden terwijl de koppakking lek was, waarom zou dat nu niet kunnen?

Ik moet sowieso 1.000 km rijden vooraleer de kop nagetrokken moet worden...

En daarna lost de garage het -inderdaad- maar op!

BerichtGeplaatst: 25 dec 2006, 15:07
door Kees
Ik denk dat het toch de koppakking is, heb er ook veel gedoe mee gehad voordat bij mij hetzelfde probleem opgelost was, wel drie keer de boel uit elkaar gehad. Je kunt het beste een (later type) koppakking gebruiken die van siliconen randjes is voorzien, die zijn speciaal gemaakt om het probleem met de koelwaterlekkages (bekend probleem) tegen te gaan. Het is me opgevallen dat er ook daar verschillen zijn tussen de verschillende merken koppakkingen (randjes op andere plekken). Ik heb na de laatste keer pakking wisselen de tips uit een artikel uit klassiek en techniek opgevolgd:
Na het aantrekken van de kop eerst zonder koelwater starten en een poosje stationair laten lopen tot de kop lekker warm is (nog net aan te raken). Daarna helemaal af laten koelen en weer kop natrekken en kleppen stellen en dan pas met koelwater vullen. Daarna na 1000 km weer natrekken en kleppen stellen. Bij mij is sindsdien alles okee, dat is nu alweer zo'n 30.000 km.
Heb je al geprobeerd de kop na te trekken? misschien heb je mazzel en lost dat het al op.
sterkte, groeten van Kees

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 13:44
door Bert
Zonder koelwater laten draaien lijkt mij niet zo'n goed plan :!: :!: Wat meestal gedaan werd met de "Reinz "(kleef) pakking was : de motor warm draaien tot de automatische vin inslaat , daarna aflaten koelen +/- 8 uur en dan natrekken en kleppen stellen. Maar die "kleef" pakkingen worden alleen maar gemonteerd op de "nieuwere" types 404 motoren. ong. vanaf model 1968 als ik mij goed herinner. voor die tijd waren het de metalen pakkingen.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 17:34
door vreugden
Jeetje: hoe gaat het met Griselle, nog nieuws????

Teun

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 17:46
door Jeetje
Oké, heren....

Het volgende heb ik inmiddels -na ruim 750 km- ervaren:

- De motor draait mooi rond. Op gas loopt de auto perfect, op benzine slaat de auto af als ik de koppeling intrap en/of de auto stationair wil laten draaien (wellicht staat de auto op benzine te schraal afgesteld?)

- Naar Limburg (200 km) alles in orde: geen druppel koelvloeistof weg en ook in de olie is geen spoor van vervuiling te zien.

- Van Limburg naar Abcoude heeft de auto het tijdens de rit voorbeeldig gedaan. De auto de garage ingereden en vanmorgen de koelvloeistof gecontroleerd en wat bleek: wéér een liter koelvloeistof pleite :shock:
De olie is echter onverminderd goudgeel en er is geen spoor van water/koelvloeistof te zien.

- Dus weer een liter koelvloeistof erbij en vanochtend zo'n 100 km gereden en bij aankomst alles gecontroleerd: alles in orde! (koelvloeistof oké en olie glashelder)

- Op de terugweg lijkt ook weer alles oké te zijn: koelvloeistofpeil is oké en de olie is nog steeds goudgeel...

Echter:

- De hele weg is de motor niet warmer geworden dan 65 'C à 70 'C!
(buiten was het natuurlijk ook niet erg warm :roll: )

- De verwarming is niet warm te krijgen: in alle standen blijft er koude lucht de auto instromen! Ik krijg geen warme lucht, wát ik ook doe! :shock:

- Als ik de auto stationair laat draaien loopt de temperatuur wel op (tot bíjna 80 'C) en dan springt de fan aan. Maar ook als de temperatuur bijna 80 'C is, komt er geen warme lucht de auto in :(


De volgende vragen rijzen dus:

- Waar blijft die liter koelvloeistof, c.q. waar is die gebleven?
- Waarom komt er geen warme lucht de auto in?
- Waarom loopt de auto op gas voorbeeldig, maar slaat af bij benzine?
- Is het goed/normaal dat de motor niet warmer wordt (zelfs op de snelweg met 100 km/uur) dan 65-70 'C?

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 17:57
door vreugden
Antoine,

Veel vragen kan ik niet beantwoorden (linkse handjes :oops: ) maar jij hebt net als ik een volledig nieuw koelsysteem in je 404. Dit weekend heb ik mijn 404 ook weer eens van stal gehaald en de koeling werkt nu zo goed dat de motor veel minder warm wordt. Het metertje van de temteratuur komt net uit het blauwe gebied. Ook na zo'n 30 km rustig toeren. Echt warm in de auto wordt het bij mij dan ook niet. Er komt wel warme lucht uit de ventilatiespleten en -rossters maar niet voldoende om het behaaglijk te krijgen. Maar net als 30 jaar geleden, houd ik mijn jas aan in de 404. In mijn partner doe ik die wel uit, niet uit te houden anders met de verwarming voluit.

Je verliest toch geen koelvloeistof bij je waterpomp want die is toch ook vervangen op de technische dag?

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 18:04
door Jeetje
Nee, m'n waterpomp is niet vervangen; alleen m'n radiator.

Alles om en bij de motor oogt echter 'droog': geen spoor van koelvloeistof te zien...

Het lijkt er ook op dat als de motor warm is het koelvloeistofpeil oké is (ik kan bij 'warme motor' de dop gewoon losdraaien en zie dan de koelvloestof (tot het juiste niveau) en die is helder (geen oliesporen).

Ik vraag me echter af of het peil morgen ook nog oké zal zijn, als de koelvloeistof is afgekoeld... :roll:

Kan 't zo zijn dat het koelvloeistofniveau verschilt naarmate de temperatuur van de motor toeneemt (bij koude motor geen vloeistof te zien en bij warme motor tot het juiste niveau)?

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 18:07
door Peu204
In mijn 504 werd het ook niet erg warm. Na het verwisselen van de thermostaat van 74 C voor een eentje van 82 C werd het wat aangenamer.

Algemeen antwoord m.b.t. de kachel: Deze kan wat verstopt zitten. Zoek de slangen die er naartoe lopen en knijp daar eens flink in met draaiende motor en als de thermostaat is geopend. Staat niet ergens een zomerstandknopje verkeerd? Kan je de kleppen en schuiven aan het kacheldel met de handbedienen, misschien staat daar iets dicht.

Pininfarina504 heeft ergens een topic staan over het doorspoelen van de kachel.

Zo te horen heeft Madame Griselle nog wat geheimen in petto.
Volhouden.....het komt goed.

Gr.

Henri.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 18:09
door vreugden
Bij mij heeft, nadat slangen, radiateur en termostaat vervangen waren, de waterpomp het begeven. Maar dat had ik pas laat in de gaten. Het peil van de koelvloeistof zakte en bij draaiende motor zag ik langzaam koelvloeistof wegdruppelen bij de waterpomp. Bleek later te lekken op de as. Gebeurde een paar dagen voordat mijn dochter trouwde in mijn 404. Pomp is toen vervangen en nu heb ik nergens meer last van.

Of dat bij jou ook het geval is, weet ik uiteraard niet. Ik probeer maar mee te denken. Zou ik jouw geval namelijk ook balen als een stekker!

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 18:15
door Peu204
Het opsporen van koelvloeistoflekkage doe je het beste met een draaiende motor en in het donker met eem sterke zaklamp in de hand.
Kan overal zitten pomp, slangen, kachelaansluiting etc. Alles van onder en boven bekijken.

Gr.

Henri.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 23:05
door Jeetje
Jeetje schreef:Oké, heren....

Het volgende heb ik inmiddels -na ruim 750 km- ervaren:

- De motor draait mooi rond. Op gas loopt de auto perfect, op benzine slaat de auto af als ik de koppeling intrap en/of de auto stationair wil laten draaien (wellicht staat de auto op benzine te schraal afgesteld?)

- Naar Limburg (200 km) alles in orde: geen druppel koelvloeistof weg en ook in de olie is geen spoor van vervuiling te zien.

- Van Limburg naar Abcoude heeft de auto het tijdens de rit voorbeeldig gedaan. De auto de garage ingereden en vanmorgen de koelvloeistof gecontroleerd en wat bleek: wéér een liter koelvloeistof pleite :shock:
De olie is echter onverminderd goudgeel en er is geen spoor van water/koelvloeistof te zien.

- Dus weer een liter koelvloeistof erbij en vanochtend zo'n 100 km gereden en bij aankomst alles gecontroleerd: alles in orde! (koelvloeistof oké en olie glashelder)

- Op de terugweg lijkt ook weer alles oké te zijn: koelvloeistofpeil is oké en de olie is nog steeds goudgeel...

Echter:

- De hele weg is de motor niet warmer geworden dan 65 'C à 70 'C!
(buiten was het natuurlijk ook niet erg warm :roll: )

- De verwarming is niet warm te krijgen: in alle standen blijft er koude lucht de auto instromen! Ik krijg geen warme lucht, wát ik ook doe! :shock:

- Als ik de auto stationair laat draaien loopt de temperatuur wel op (tot bíjna 80 'C) en dan springt de fan aan. Maar ook als de temperatuur bijna 80 'C is, komt er geen warme lucht de auto in :(


De volgende vragen rijzen dus:

- Waar blijft die liter koelvloeistof, c.q. waar is die gebleven?
- Waarom komt er geen warme lucht de auto in?
- Waarom loopt de auto op gas voorbeeldig, maar slaat af bij benzine?
- Is het goed/normaal dat de motor niet warmer wordt (zelfs op de snelweg met 100 km/uur) dan 65-70 'C?


Nog iemand wat toe te voegen?

Alle info/input is welkom!

BerichtGeplaatst: 26 dec 2006, 23:20
door heho
Aloha,

niks toe te voegen alleen het feit dat ik hetzelfde heb met op benzine rijden. Op gas geen probleem maar op benzine slaat die af als ik de koppeling in trap tenzij ik mijn choke helemaal uittrek.
Succes met het vinden van de oplossing.
Bon Zwiebel,
Tonny

BerichtGeplaatst: 27 dec 2006, 10:14
door Bert
je kan ook na een flink stuk gereden te hebben de auto een nachtje laten staan en de andere dag heeeeeeeeeeeeel voorzichtig de olieaftapplug losdraaien en kijken wat er als eerste naar buiten komt. Want zoals iedereen weet drijft olie op water en zal er dus bij een inwendige lekkage na een flink aantal uren stilstand als eerste water naar buiten komen, dit is niet te hopen maar als je het niet probeert weet je het ook niet.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2006, 10:51
door risky
jeetje:
of zich raar dat de auto geen warmte geeft,worden de slangen van de kachel radiateur wel warm?
word de onderste radiateur slang wel warm?
als die koud blijft is de termostaat stuk.
dan kan het mischien wel kloppen dat er elke keer vloeistof bij moet.
want dan dan kan je niet de hele systeem vullen inclusief de kachel radiateur

BerichtGeplaatst: 27 dec 2006, 14:44
door peppo
Op eerste kerstdag heb ik een kleine 200 kilometer met mijn 404 gereden. Omdat het bij het begin van de tocht slechts 3 graden was heb ik de plastic radiatorhoes gemonteerd. De temperatuur van het koelwater zat toen tussen de 80 en 90 graden en het was binnen lekker warm. Niet uit de verwarming want die doet bijna niets, maar door de onder het dashboard geplaatste trekknop open te trekken waardoor lucht uit de motorruimte het interieur instroomt.

Omdat ik merkte dat bij wat langer stationair draaien de motor last begon te krijgen van vapour lock (iets waar mijn auto 's zomers erg vaak last van heeft) heb ik de radiatorhoes weer verwijderd. Daarna lag de temperatuur tussen de 70 en 80 graden en was het nog steeds zeer aangenaam binnen. Ik heb zelfs het schuifdak een klein stukje open gedaan.

@Antoine: Waarom er via de verwarming geen warme lucht binnenkomt lijkt me te worden veroorzaakt door een dichtgeslibd verwarmingsradiatortje. Daar heb ik waarschijnlijk ook last van. Overigens kan ik me herinneren dat er bij de 404 van mijn vader (model 1968, aangeschaft in 1970) ook slechts weinig warme lucht naar binnen kwam en dat ook hij steeds gebruik maakte van de trekknop onder het dashboard.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2006, 15:18
door leffe 404
trekknop onder t dashboard ? Waar moet ie zitten dan volgens mij heb ik die helemaal niet !

BerichtGeplaatst: 27 dec 2006, 19:39
door tjark63
Jeetje schreef:
De volgende vragen rijzen dus:

- Waar blijft die liter koelvloeistof, c.q. waar is die gebleven?

Lekkage van koelwatercircuit direkt naar een cilinder laat geen sporen na in de olie, maar zorgt wel voor het verdwijnen van koelvloeistof. Als het ernstige lekkage is zie je een witte pluim uit de uitlaat. Controleer de kleur van de bougies om het lek op te sporen. Is de kop op kromming gecontroleerd c.q. gevlakt voordat de nieuwe pakking werd gemonteerd?

- Waarom komt er geen warme lucht de auto in?

Ik heb het vermoeden dat de nieuwe koppakking verkeerd om is gemonteerd waardoor de doorlaat naar de kachel door de pakking wordt afgesloten.

- Waarom loopt de auto op gas voorbeeldig, maar slaat af bij benzine?

Kan van alles zijn, maar ik zie geen verband met de koppakkingperikelen, denk meer aan carburateur en/of benzinetoevoer.

- Is het goed/normaal dat de motor niet warmer wordt (zelfs op de snelweg met 100 km/uur) dan 65-70 'C?

De motor wordt het warmst bij stilstand, niet op de snelweg. Interne koelvloeistoflekkage zorgt voor een lagere temperatuur in de betreffende cilinder(s) en daarmee ook voor een lagere motortemperatuur.

Nog iemand wat toe te voegen?

Alle info/input is welkom!


Ik hoop dat je er met je garage uitkomt, succes!

BerichtGeplaatst: 28 dec 2006, 15:20
door peppo
@leffe 404: even een fotootje uit een ander onderwerp geleend.

Afbeelding

Het gaat hier om de witte knop schuin links onder het linker knopje van de radio. Bij mij is de knop overigens zwart.