806: Turbo defect - kost dat?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

806: Turbo defect - kost dat?

Berichtdoor JT » 03 dec 2006, 12:03

Vraagje aan de technici die zich bezig houden met de recentere Peugeots:
Een 806, uit '94, met een 2 liter Turbo benzinemotor
Turbo vastgelopen.

Verschillende opties:

Zelf doen:
Is zoiets zelf uit te wisselen? Waar een (gereviseerde) turbo kopen?
Hoeveel werk?

Of:

Waar uitbesteden? En wat kost het dan

Hoor graag van jullie!

Groet
Jan
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: 806: Turbo defect - kost dat?

Berichtdoor Martijn » 03 dec 2006, 12:57

JT schreef:Vraagje aan de technici die zich bezig houden met de recentere Peugeots:
Een 806, uit '94, met een 2 liter Turbo benzinemotor
Turbo vastgelopen.

Verschillende opties:

Zelf doen:
Is zoiets zelf uit te wisselen? Waar een (gereviseerde) turbo kopen?
Hoeveel werk?

Of:

Waar uitbesteden? En wat kost het dan

Hoor graag van jullie!

Groet
Jan


De turbo zelf kost al snel 600 tot 900 euro.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor folkert » 03 dec 2006, 14:17

Volgens mij zit dezelfde turbo ook op de 405, 605 en de Citroen XM/Xantia met tweeliter turboblokken - dat vergroot je zoekkansen op de sloop
allez 305
305 SR 1987
404 SL 1966 'en restauration'
605 SRTI 1997
Honda CB 750 F2 1978
folkert
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 22 sep 2005, 18:25
Woonplaats: krommenie

Berichtdoor JT » 03 dec 2006, 21:45

Uitwisselen van zo'n kreng, kan ik dat?
En hoeveel tijd moet ik daarvoor uittrekken?
Speciaal gereedschap nodig?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Mathieu » 16 dec 2006, 00:25

Ik kan je mijn ervaringen vertellen na 2 turbo revisie's aan mijn 505 Turbo (Garret T3 met waterkoeling op de lagers).

Ik heb een 'sloop'-turbo geprobeerd.
Helaas weet je de geschiedenis niet van de kompressor.
Zo ook bij mij: kennelijk waren de seals in de kompressor al ver heen want de wagen stond te roken als een lokomotief.

Ik heb toen besloten mijn eidejaarsuitkering te besteden aan de revisie ervan.
In 1998 was ik 1400 gulden kwijt.

In oktober 2005 nogeens: toen kostte het mij 730 euri.
Ik had toen de cilinderkop eraf gehaald voor revisie en aangezien je nauwelijks bij de turbo kunt komen heb ik die ook onderhanden laten nemen. Na 150k km worden die een beetje 'moe' bij een benzinewagen.

Zelf doen is uitgesloten: het binnenwerk moet op een speciale bank volledig worden gebalanceerd.
Laat dat dus over aan een specialist.

Uitbouwen en inbouwen kan wel.
Ik heb het zo'n 3 maal gedaan bij de 505 (heel fijn met die vlamringen!).
Kostte mij bloed, zweet, tranen en veel kalmeringstabletten :wink:

Geen idee hoe dat bij de 806 zit.

Adressen: C&E Turboparts aan de Stevinstraat in Amersfoort.
Zij hebben de kompressor opgehaald, gereviseerd en teruggebracht.

Alternatieven: Hoet en in België heb ik ooit gehoord van voordelige revisie's.

Laat ook meteen kijken naar de staat van de 'drukdoos' die de wastegate bedient. Het membraam wil wel eens geperforeerd raken (bij 505).
Heb je wel leuk een enorme vuldruk, maar blaast ook meteen de koppakking aan gruzelementen (als de zuigers het volhouden...)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor leffe 404 » 16 dec 2006, 09:01

Jan,

Het is op zich zelf prima te doen. De goedkoopste optie is om zelf de oude turbo te demonteren, een revisie turbo (met garantie) te bestellen en deze zeld weer te monteren, evt. met inruil van de oude turbo.

Let alleen wel goed er op dat als je de turbo monteert, je alle oliekanalen van te voren laat vollopen met motorolie zodat de turbo bij de eerste opstart meteen gesmeerd wordt, erg belangrijk, anders kun je er meteen nog eentje bestellen. Is mij ooit overkomen, dan ben je pas echt goed ziek.

Enfin, ik koop ze altijd bij dit bedrijf ;

http://www.turbochargers.nl/

(via de zaak doen we hier regelmatig zaken mee )

Wat ook een goed adres is, is deze ;

http://www.turboshoet.nl/index.html


Beide bedrijven sturen (oner rembours) aan huis op, dus dat ze niet direct in de buurt zitten is dan niet zo erg.

Ik denk dat je tussen de 700 en 800 euro kwijt bent voor een revisie exemplaar met garantie.

Een turbo van een sloperij zou ik zelf nooit aan beginnen, de kans dat je een defecte of niet frisse turbo koopt is overigens vrij groot. veel mensen janken hun wagen / turbo nog even af voordat ze em naar de sloop brengen. Je weet echt niet wat je dan koopt, soms betaal je dan nog 250 euro voor iets waarvan je niet weet hoe de staat is.


De optie om ee turbo zelf te repareren heb je niet zoals al eerder gezegd want je kan , op de beide slakkenhuizen die je er af kunt schroeven na, zelf niets demonteren omdat je met het uitbalanceerwerk zit. Een turbineas draait al snel 80.000 tot soms wel 200.000 toeren per minuut !


Enfin, succes er mee en houd on op de hoogte !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 66 gasten