beschrijving gevraagd, liefst met foto's

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

beschrijving gevraagd, liefst met foto's

Berichtdoor leffe 404 » 13 dec 2006, 10:50

Beschrijving gevraagd, liefst met foto's ;

Kettingspanner van mij 404 XC motor ( 3x gelagerd, 1960 ) blijft met koude motor op de eerste oliedruk even hangen.

De oplossing hiervoor schijnt te zijn deksel van distributie de/monteren, kettingspanner ontspannen, ik meen dmv een imbussleutel (?) en los nemen.

Dan het oliezeefje vervangen of reinigen.

Zijn er bepaalde dingen oom rekening mee te houden ? Timing ? afstelling van de ketting ?

Heb even advies nodig.

Wanneer je 1e keer gas geeft, bouwt ie voldoende oliedruk op om het de hele dag ratelvrij en probleemloos te doen overigens.

Alvast bedankt.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Kees » 13 dec 2006, 13:14

Inderdaad, met een inbussleutel kun je de spanner blokkeren of ontspannen, je hoeft je geen zorgen te maken over de nokkenastiming als je de ketting er niet afhaalt. Het enige moeilijke is de grote moer met slingeraansluiting van de krukas te krijgen, die wil nog wel eens erg vast zitten. De spanner schroef je er zo af.
groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor leffe 404 » 13 dec 2006, 13:36

is dat de krukaspoelie voor de v-snaar ?

moet met een luchttolletje toch wel los te krijgen zijn ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Kees » 13 dec 2006, 15:43

Ja, bij mijn auto kan je er alleen een grote steeksleutel of Baco op zetten, zie het plaatje: Afbeelding
Dus met luchtgereedschap is dat wat moeilijk. Het plaatje is van een vijfvoudig gelagerde krukas, maar het idee is hetzelfde. De motor van jou heeft denk ik zelfs een nog grotere slingeraansluiting of hoe het ook heet. nr 0516,09 in het plaatje.
groet, Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bert » 13 dec 2006, 15:45

aan de achterzijde van het motorblok zit in het vliegwielhuis een gat ( is naast het gat dat je gebruikt om de ontsteking af te stelllen ) van 10MM als je daar een pen insteekt en de uitsparing in het vliegwiel opzoekt dan kun je de krukas blokkeren en de moer van de krukas aan de voorzijde losdraaien.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 67 gasten