Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door gvdaa » 24 dec 2006, 23:05
Mijn 504 TI start en loopt prima als hij koud is, maar eenmaal warm beginnen de problemen. Hij gaat sputteren, en start niet meer als hij afslaat. Ook komt er nogal veel walm uit de uitlaat, met een penetrante benzinegeur. Ik vermoed een probleem met de choke. Of zouden er ook nog andere storingen kunnen zijn? Lekke koppakking, condensator? Wie weet raad? Als het de choke is: kun je dat zelf stellen bij de TI motor? Of is het beter naar een specialist te gaan? Karel Verhoeven bijvoorbeeld?
Groet en dank
-
gvdaa
-
- Berichten: 150
- Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37
door Bert » 25 dec 2006, 09:16
de choke is een waselement aan de achterzijde van de pomp, daar kun je volgens mij ( behalve controleren of het werkt ) weinig aan doen
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
-
Bert
-
- Berichten: 1194
- Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
- Woonplaats: Rotterdam
door risky » 25 dec 2006, 12:35
je kan proberen de draad die op de koude startinjector op het spruitstuk,
bij het schutbord zit er af te halen,als de motor warm is.
Als daar stroom op blijft staat verzuipt de motor.
en loopt hij ook slecht.
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
-
risky
- Forumbeheer
-
- Berichten: 3037
- Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
- Woonplaats: westfriesland
door gvdaa » 25 dec 2006, 22:30
De draad eraf halen heb ik al gedaan. Helpt niet. Zag in de vraagbaak dat de choke afstelbaar is. Ga dat maar eens proberen.
Wat is eigenlijk het effect van een kapotte condensator? Hoe reageert de motor daar op? Gaat hij dan meteen sputteren, of is het effect veel minimaler?
-
gvdaa
-
- Berichten: 150
- Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37
door risky » 25 dec 2006, 23:44
de condensator zorg er voor dat je contact punten niet inbranden
vangt de piek stroom op,je kan de condensator en punten vernieuwen
dat kan nooit kwaad
ik zal eens kijken in mijn vraagbaak hoe dat zit met het shoke gedeelte op de pomp,maar daar kan je niet zomaar aan draaien hoor.
wat ik wel eens heb gehad was dat de filter bij de pomp verstopt zat
en toen reed hij ook goed als hij koud was.
en warm heel slecht(geen vermogen)
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
-
risky
- Forumbeheer
-
- Berichten: 3037
- Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
- Woonplaats: westfriesland
door Pininfarina504 » 26 dec 2006, 14:27
gvdaa schreef:Mijn 504 TI start en loopt prima als hij koud is, maar eenmaal warm beginnen de problemen. Hij gaat sputteren, en start niet meer als hij afslaat. Ook komt er nogal veel walm uit de uitlaat, met een penetrante benzinegeur. Ik vermoed een probleem met de choke. Of zouden er ook nog andere storingen kunnen zijn? Lekke koppakking, condensator? Wie weet raad? Als het de choke is: kun je dat zelf stellen bij de TI motor? Of is het beter naar een specialist te gaan? Karel Verhoeven bijvoorbeeld?
Groet en dank
Je thermostatische choke gaat vermoedelijk niet meer dicht, veel voorkomend manco, zeker bij auto's(Ti's) die enige jaren stilgestaan hebben.
Condensator en bobine moet je ook nog uitsluiten.
-
Pininfarina504
-
- Berichten: 2498
- Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
- Woonplaats: Gilze-Rijen
door gvdaa » 27 dec 2006, 15:50
Dank voor de antwoorden.
Interessant dat de motor bij een verstopt brandstoffilter koud wel goed loopt en warm niet. Hoe zou dat komen? Ik zal het eens controleren. Zou mooi zijn als de oplossing zo simpel is.
Wat betreft de choke: Die wordt wel langer en korter, dus de hefboom wordt wel bediend. Als ik met mijn hand aan de hefboom draai, reageert de motor. Zal de chole eens proberen af te stellen met hulp van de vraagbaak van Olyslager. Of is daarvoor een geavanceerde apparatuur vereist?
Heb de bobine ook op het oog. Ga ik controleren door bobine uit mijn andere TI, die wel goed loopt, tijdelijk over te zetten.
-
gvdaa
-
- Berichten: 150
- Geregistreerd: 24 sep 2006, 16:37
door Pininfarina504 » 27 dec 2006, 21:53
De stuwpomp gaat langzamer lopen als de druk via de overloop/overflow te hoog wordt, en minder toeren draaien, is destijds zo ontworpen t.g.v. onlasting v/d pomp, je filter doet ook weer mee in hele systeem en is medebepalend voor de druk in de leidingen, met name bij verstoppingen werkt het principe van het Kugelfischer injectie systeem niet meer optimaal. Je krijgt dus een heel raar samenspel van drukopbouw.
Na stilstand van enige uren, bij koude motor bezinkt het vuil in de pomp en in de twee filters, als de motor koud is en de choke werkt dan komt er even genoeg extra benzine de pomp binnen, door de continue druk, worden de vuildeeltjes als snel daarna van hun plaats geperst en komen weer overal in het circuit terecht, daardoor raken de filters steeds verder verstopt, tot uiteindelijk de doorvoer en de doorstroomsnelheid van benzine door het filter stagneert.Ben een keer van Zuid Frankrijk komen rijden met een 504GLD, met vieze filters(wist ik niet), kwam uiteindelijk door gebrek aan vermogen de berg niet meer op.Gelukkig met man en paard(zag er denk ik een beetje onverzorgd uit na drie dagen in de auto gebivakkeerd te hebben) op de ambulance gezet en manco verholpen een stukje verder op in een garage.
-
Pininfarina504
-
- Berichten: 2498
- Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
- Woonplaats: Gilze-Rijen
door risky » 27 dec 2006, 23:12
ja,leuk zo'n verstopte filter,ik had er ook nog een caravan van 6meter
achter kon niet harder dan 60
Daf 66 groen 1.4 rijdend ralley project 1974
Volvo 66 rood 1.1 origineel 1977
Opel Ascona B 1.9S 1977
Peugeot 604 ti automaat 1978
Peugeot J9 1985 2.5 diesel verlengd 5,8 meter
-
risky
- Forumbeheer
-
- Berichten: 3037
- Geregistreerd: 12 jul 2006, 19:15
- Woonplaats: westfriesland
door johnssons » 23 jan 2007, 21:39
gvdaa schreef:Mijn 504 TI start en loopt prima als hij koud is, maar eenmaal warm beginnen de problemen. Hij gaat sputteren, en start niet meer als hij afslaat. Ook komt er nogal veel walm uit de uitlaat, met een penetrante benzinegeur. Ik vermoed een probleem met de choke. Of zouden er ook nog andere storingen kunnen zijn? Lekke koppakking, condensator? Wie weet raad? Als het de choke is: kun je dat zelf stellen bij de TI motor? Of is het beter naar een specialist te gaan? Karel Verhoeven bijvoorbeeld?
Groet en dank
Wel eens aan het afstellen van het co-percentage van de injectiepomp gedacht? Ik zou er even een meter opzetten, op het onderstaande vind je de actie omschreven...
http://www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopi ... 4a9d340411
Bij Bert vind je ...
Afstellen bij warme motor.
De opbrengst kun je afstellen met behulp van een korte ringsleutel 10 en inbussleutel van 3mm. Aan de achterzijde van de kugelfisherpomp vind je haaks op het inlaatspruitstuk het inbusboutje geborgd met een 6mm moertje ( sleutelmaat 10 ) als je het inbussleuteltje in het inbusboutje steekt en iets optilt mag het toerental +/- 300 omw/min stijgen. is het verschil in toerental hoger of lager kun je door het inbusboutje iets in of uit te draaien de opbrengst wijzigen.
met dank aan Bert...
-
johnssons
-
- Berichten: 728
- Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
- Woonplaats: Amsterdam
Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 73 gasten