Benzinelucht in kofferbak 305

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Benzinelucht in kofferbak 305

Berichtdoor ZEN » 13 jan 2007, 19:37

In de bagageruimte van mijn 305 ruik je een duidelijke benzinelucht.
Erbuiten ook een beetje, maar vooral als je de klep opent.

Verder naar voren en in het interieur ruik je het niet.

Het hoort natuurlijk niet, maar is dit een direct gevaar, voor brand of ontploffen bijvoorbeeld?
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Edzo » 13 jan 2007, 23:15

Zozolala schreef:

Even met een zaklamp de vulpijp en zonodig de benzineleiding bijlangs gaan. Hoeft geen groot probleem te zijn. Kwestie van klemmen of stukje leiding vervangen.
Hoe staat het met je kachel Zen ?Geeft die nog volop warmte? Zoniet dan heb je waarschijnlijk koelwaterlekkage mogelijk veroorzaakt door een lekke waterpomp.
Laatst bijgewerkt door Edzo op 13 jan 2007, 23:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Edzo » 13 jan 2007, 23:15

ZEN schreef:

1/
Stukje leiding vervangen?? IK???
Overigens heb ik geen nattigheid gezien.

2/
De kachel doet het uitstekend. Gelukkig maar met het warmteprobleem van de motor..
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor ZEN » 14 jan 2007, 12:36

Edzo wat probeer je nu te zeggen??? :shock: :?:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor 403B-1963 » 14 jan 2007, 18:36

Hallo Zen,

Bij mij is dat probleem ook. :!:

Heb het nog niet verholpen maar een kennis met iets 305 ervaring zei dat heel vaak de pakking tussen benzinetank
en benzinemeter verteerd kan zijn.
Ik heb zoals ik al zei er nog niets aan gedaan maar het schijnt zeer eenvoudig op te lossen te zijn.

Onder de mat in de kofferruimte zit schijnbaar een dekseltje dat je eraf moet halen en daaronder zit de benzine meter
(beter gezegd de nivo-zender).
Deze losmaken van de tank, pakking verwijderen, nieuwe ertussen en in omgekeerde volgorde monteren.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Bert » 14 jan 2007, 20:24

behalve de vulslang zit er ook ook zoiets als een ontluchtslangetje op de tank, die kan ook gescheurd/lek zijn, maar om dat te bekijken moet je de tank laten zakken ( is niet zo moeilijk hoor :wink: ) . Ik heb dit ook al een keer bij mijn laatste 305 gehad. :cry:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor ZEN » 15 jan 2007, 12:45

De tip van Bevaros lijkt me wat makkelijker te controleren... :wink:


Een tank laten zakken!!!
Ikke nie... :shock: :shock: :cry:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor wowo » 15 jan 2007, 13:47

ZEN schreef:Ikke nie... :shock: :shock: :cry:


Tsja, dat kan je nou wel steeds zeggen Zen maar je kan ook 's een klus wel zelf proberen te doen. Wellicht kom je erachter komen dat sommige klussen niet moeilijker zijn dan het verwisselen van een wiel.
Ik ben zelf geen klusheld maar je schiet er niks mee op om alles bij voorbaat al te moeilijk te vinden. Zoek dan een garage en trek je portemonnaie.
Wouter
--
Peugeotloos
wowo
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 18 mei 2004, 11:03
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor ZEN » 15 jan 2007, 18:46

Een tank laten zakken lijkt me voor mij in zoverre moeilijk omdat je een forse werkruimte onder de auto moet hebben, correct me if I am wrong.
Daarvoor moet hij dus op een brug of boven een smeerput.
Daar ga ik dus nat...


Kijk, mijn grootlicht en de ruitensproeier doen het niet meer. Met een spanningsmeter lukt het me nog wel om daarvan de oorzaak te vinden, als controle van de zekeringen niet helpt.


Omdat de techniek (qua handigheid, mogelijkheid en tijd) niet aan mij is besteed, staat hij dan ook te koop.

De beurs trekken voor grote uitgaven past niet in het uitgangspunt.


Maar mijn basisvraag was ook alleen maar of het gevaarlijk is. Niet eens wat ik eraan kan/moet (laten) doen. 8)
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Bert » 15 jan 2007, 19:18

nee hoor ik heb het gewoon op de straat voor de deur gedaan( 1 wiel op de trottoirband en aan de andere kant de krik en een as steun eronder en er is ruimte genoeg. De tank hoeft er niet helemaal onderuit, alleen maar een stukje naar beneden.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor ZEN » 15 jan 2007, 20:08

Hij is op het moment alleen wel bijna helemaal vol. Kan ik er beter eerst een paar honder kilometer mee rijden, anders is ie natuurlijk veel te zwaar... :shock:

Ik zal hoe dan ook even wachten tot de lente. :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 jan 2007, 22:13

Sommige brandstoftanks hebben een aftapschroef, kun je het laatste restje mee laten uitlopen nadat je de tank zowat leeggereden hebt. Bij aanbrengen een nieuwe pakkingring nemen.

Alvorens de niveausensor te verwijderen eerst wel de bovenkant van de tank rondom het sensordeksel goed schoonborstelen, vrij van verfbladders, roest en zand, een stofzuiger erbij is handig. Als je tenminste geen rommel in de tank wilt laten vallen. De rubberpakking vervangen is niet zo ingewikkeld. Boven- en onderkant ervan invetten met vaseline, de klemring en sensorvoet ontroesten en invetten voor montage.

De hele tank laten zakken zodat je ook de vulslang / ontluchtingsslang kunt inspecteren is een makkie. Brandstofleiding los en dichtschroeven, stekker van de sensor lostrekken en de slangklemmen ontspannen. Boutjes los en vervolgens de tank rustig laten zakken. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor ZEN » 16 jan 2007, 11:16

Zo klinkt het nog simpel ook!

Maar jullie denken niet dat het link is om op deze wijze een paar honderd kilometer te rijden om hem leeg te maken?
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor jospop » 17 jan 2007, 00:43

Ik kan je natuurlijk weinig garanderen, maar ik heb het afgelopen half jaar met roestgaatjes bovenin de tank rondgereden. Er is weinig gebeurd behalve wat lekkage en een geurtje. Bij mij voor de deur, bij de auto, wordt trouwens ook gewoon gerookt. :shock:
Had er al wat eerder iets aan gedaan als ik iets meer tijd had gehad en wist waar de lekkage vandaan kwam. Had de sensor en vul- en ontluchtpijp meerdere malen gecheckt.
Josse
Gris Cendre 505 GTI 1985
Koffiemelk 104 GL 1983
Frikandelmetallic 104 GL 1981
Witte 504 L 1975
Avatar gebruiker
jospop
 
Berichten: 398
Geregistreerd: 28 jun 2006, 00:09
Woonplaats: De Meern

Berichtdoor M. van der Meulen » 17 jan 2007, 08:25

Tanks zijn v.w.b. de bovenkant (en trouwens ook de kofferbodem aan de onderkant) alleen gelakt en verder vaak onbeschermd tegen roest. Terwijl nogal wat modellen juist daar op verschillende plekken dubbel plaatwerk hebben waar roest ongezien z'n gang kan gaan. Groet, M.
Laatst bijgewerkt door M. van der Meulen op 23 jan 2007, 22:02, in totaal 1 keer bewerkt.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Bert » 17 jan 2007, 11:26

de 305 heeft voor zover ik weet een kunststof tank. :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mathieu » 03 feb 2007, 00:33

Ik heb het probleem een aantal keren gehad bij mijn 505 (never a dull moment).
Alleen zeek de benzine onderuit de wagen dus ik reed in een molotov coctail. Mijn eigen "Gaza-mobiel".
Hij is overigens niet in de hens gegaan (lucky me!).

Bij de 505 turbo die ik heb zijn er 2 grote doppen in de kofferbak.
Onder de ene zit de jaeger 'dompelpomp' (in tank).
Onder de andere zit de benzinenivo meter.
De laatste lekte giga: de rubber ring die tussen de sensor en de tank zit was verteerd, zoals Bevaros eerder schreef.

Dit heb ik opgelost door vloeibare pakking te gebruiken.
Geen probleem meer mee gehad.

De andere keer kwam het onderuit de wagen, bij de opvoerpomp.
Opgelost door benzineslang klemmetje (14mm geloof ik) extra te plaatsen.
Gebruik niet van die Gardena dingen; die worden eivormig als de diameter te klein wordt.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22

Berichtdoor ZEN » 06 feb 2007, 23:04

Dit snap ik niet helemaal:

Bij de 505 turbo die ik heb zijn er 2 grote doppen in de kofferbak.
Onder de ene zit de jaeger 'dompelpomp' (in tank).
Onder de andere zit de benzinenivo meter.




Ik zal eens in de kofferbak kijken. Maar hoe kan iets onder de kofferbak zitten en toch in de tank?
Of staat bij de 505 de tank niet boven de achteras?

En nu twijfel ik zelf aan de plek van de tank...
Goed, wordt een weekend klus, mits droog weer... :wink:
Je voelt je nóg lekkerder in een grote Peugeot!
Avatar gebruiker
ZEN
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 07 jan 2006, 16:33
Woonplaats: Simpelveld, Zuid Limburg

Berichtdoor Mathieu » 18 feb 2007, 15:47

ZEN schreef:Dit snap ik niet helemaal:

Bij de 505 turbo die ik heb zijn er 2 grote doppen in de kofferbak.
Onder de ene zit de jaeger 'dompelpomp' (in tank).
Onder de andere zit de benzinenivo meter.



Wat ik bedoelde: in de bodem van de kofferbak zitten 2 grote plastic doppen.
Als je die eraf haalt kijk je naar de bovenkant van de brandstoftank.

Dus de nivometer zit weer op de tank geschroefd en de 2 aansluitingen van de pomp (opvoer en retour): daar kijk je tegenaan onder de andere dop.

Dus eigenlijk kijk je tegen de bovenkant van de brandstoftank met 2 grote doppen die middels een ring op de tank zijn geschroefd.
De leidingen en elektra lopen er tussendoor.
Mathieu
 
Berichten: 163
Geregistreerd: 21 aug 2005, 13:22


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 80 gasten