Uh rare vraag waar zitten m'n gloeibougies?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Uh rare vraag waar zitten m'n gloeibougies?

Berichtdoor Remon M535i » 16 feb 2007, 08:59

Heb een 106 1.5d fase 1 waarvan de gloiebougies waarschijnlijk hun beste tijd hebben gehad maar waar zitten die?
Groeten, Remon.
Remon M535i
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2007, 08:03
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Brownie » 16 feb 2007, 11:35

Die zitten hoogstwaarschijnlijk van boven in het blok geschroeft en zijn onderling verbonden met een kabel (4 stuks). Kijk maar eens onder de kap, kan niet missen. :wink:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Remon M535i » 16 feb 2007, 17:34

Ja gevonden, zitten alleen nog metalen leidingen aan het uiteinde en onderling zit er weer een flexibel slangetje naast het metalen pijpje op.

Zijn het gewoon een soort bougies en wat kosten die rakkers nieuw?
Groeten, Remon.
Remon M535i
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2007, 08:03
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor 504ronnie » 16 feb 2007, 17:39

Die met die metalen leidingen zou ik nog even niet loshalen dat zijn nl de verstuivers, deze spuiten de brandstof in.
De gloeibougies zijn te herkennen aan een moertje aan de bovenzijde dat een elektriciteitsdraad vastzet, deze zijn alle 4 met elkaar verbonden.
Waarschijnlijk zitten ze tussen de verstuivers in geschroefd.
Het is inderdaad een soort bougie.
Succes
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor Gerard2 » 17 feb 2007, 15:56

Als je de elektriciteitsdraad verwijderd hebt, kun je met een multimeter controleren of de gloeibougies defect zijn (hoge weerstand).
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Remon M535i » 18 feb 2007, 13:48

Mmm, heb geen multimeter. Er staat nu bijna 250k op het klokje van de 106 dus ze zullen inmiddels wel aardig op zijn.
Groeten, Remon.
Remon M535i
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2007, 08:03
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Edzo » 18 feb 2007, 17:00

250k is een aardige limiet voor gloeibougis.
Rond die tijd beginnen ze bij de XUD-motoren ook minder te worden. Die van mij hielden ermee op bij 280.000, bij de auto van m'n vriendin ook bij 280.000
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Gerard2 » 19 feb 2007, 23:51

Ik kan je echt aanraden om een multimeter te kopen. Die komt overal van pas, niet alleen voor je auto.

Mijn gloeibougies gaan dus nog even mee :D. Is 250k ook niet de grens voor de verstuivers?
407 SW 2.7 HDi V6, 2007
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Edzo » 20 feb 2007, 00:01

Is 250k ook niet de grens voor de verstuivers


voor die van mij niet, ik weet niet hoe anderen dat hebben. En volgens mij gaan die over het algemeen wel langer mee bij XUD-blokken .
Bovendien is die 106 1.5 diesel een heel ander blokje als de goeie ouwe XUD-serie. :mrgreen:
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Remon M535i » 20 feb 2007, 08:23

Een maatje van me rijd ook in een 205 d en als ik zie wat hij er aan hoeft te doen (ff afkloppen natuurlijk).
Naast m'n gloeibougies (als dat het is want schijnen ook nog kleppen te kunnen zijn) moet er een andere radiateur in en moet hij eind mrt voor de APK en ik twijfel of hij daar door komt. Dus loop te twijfelen of ik niet naar en 205 d moet gaan kijken en is 1 van onder de 1000 euro dan goed te doen....
Groeten, Remon.
Remon M535i
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2007, 08:03
Woonplaats: Apeldoorn

Berichtdoor Remon M535i » 28 feb 2007, 07:55

Zo zal ff de laatste stand van zaken neerzetten. Dankzij de spanningsmeter van een mannetje van me kwam ik erachter dat er 1 gloeibougie was overleden dus die vervangen... maar helaas daarna was er nog geen merkbaar resultaat. Via via een echte Puge-monteur leren kennen en daar de diesel gestald. Deze kon mij een dag later en wat speurwerk vertellen dat er 2 inlaatkleppen vastzaten (gelijk alle kleppen gesteld) en dat er bij de ingang van het brandstoffilterhuis een lek zat. Dus heeft hij brandstoffilter vervangen en de lekkage gerepareerd.

Resultaat : hij loopt weer als een echte diesel en vanochtend zag ik het getal 250250km voorbij komen.
Groeten, Remon.
Remon M535i
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 07 feb 2007, 08:03
Woonplaats: Apeldoorn


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 79 gasten