Revisie 404-blok '62 in volle gang (let op: veel foto's)

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Revisie 404-blok '62 in volle gang (let op: veel foto's)

Berichtdoor Jeetje » 28 feb 2007, 14:32

Griselle (404 SL uit 1962; matching numbers) had wat hartproblemen en die bleken toch wat ernstiger dan aanvankelijk gedacht .
(zie topic over de lekkende koppakking)

Om die reden heb ik voor een grondige revisie van het originele blok gekozen.

Het blok is op dit moment bij een revisiebedrijf (in Amsterdam Zuidoost; LG Motorenrevisie; http://www.lgmotorenrevisie.nl ) dat zich over het blok heeft ontfermd.

Inmiddels is het blok helemaal uit elkaar getrokken.

Het onderblok ziet er nog perfect uit. Er is weliswaar sprake van 'invreten', maar volgens het revisiebedrijf is dat voor een motor van 45 jaar oud (!!!) zelfs 'beperkt' te noemen.

Afbeelding

Afbeelding

De cilinderbussen waren minder 'fraai'. Twee van de 4 bussen hadden al behoorlijke lekkagesporen. Ze zouden weliswaar nog teruggeplaatst kunnen worden, maar aangezien er ook nieuwe cilinders geplaatst worden én het revisiebedrijf nog een setje spiksplinternieuwe (originele Peugeot) cilinderbussen heeft kunnen vinden, worden ook de bussen vernieuwd:

Afbeelding
Op de voorgrond zijn de nieuwe bussen te zien met daarachter de nieuwe cilinders.

Afbeelding
Hier een fotootje van de nieuwe cilinders

Achter de spuitbus (zie 3de foto) is trouwens de cilinderkop te zien. Die is afgeperst (en oké bevonden), zal worden gevlakt en worden voorzien van geharde klepzetels. Zodra dat heeft plaatsgevonden, zal ik er ook even wat fotootjes van maken...

Dit zijn fotootjes van de kop zoals die er nu bijligt:

Afbeelding

En als bewijs dat ook de kop nog de originele is uit 1962 even een close-up:
Afbeelding

Ook wordt alles weer in elkaar gezet met nieuwe rubbers, pakkingen en dichtringen:

Afbeelding

Hier een fotootje van de gehele operatie:
Afbeelding
Rechts op de foto staan de oude bussen. Het is duidelijk verschil te zien tussen de voorste bus en de bus er rechts naast. Die voorste bus heeft trouwens ook onderlangs gelekt. Ook dat was -door aantasting van het materiaal- duidelijk te zien.

Afbeelding

Als je goed kijkt is het 'invreten' in het lager bij het voorste lager te zien.

<edit>
Inmiddels ben ik gebeld door het revisiebedrijf dat een ander revisiebedrijf -waarmee ze samenwerken- in Hilversum (Geuzenweg; vlakbij Evert Jonkhart dus) de gezochte hoofdlagers en drijfstanglagers nog had/heeft liggen. Ik ben dus maar meteen in de auto gesprongen en naar dat revisiebedrijf gereden en de lagers opgehaald:

Afbeelding
( www.motorenrevisie-frank.nl ; ze hebben nog heel veel revisiespul zoals lagers, cilinders, bussen, pakkingssets, et cetera voor de oude types zoals de 204, 304, 404 en 504)

De nokkenas en aandrijfas zien er volgens het revisiebedrijf ongelofelijk fraai uit ('bijna nieuw' was de opmerking van een medewerker van het revisiebedrijf):

Afbeelding

Afbeelding

Het is dan wel een hele operatie, maar ik vind het heel erg interessant, ik vind het Griselle absoluut waard en ik kan voorlopig weer vooruit! :wink:
Laatst bijgewerkt door Jeetje op 28 feb 2007, 17:54, in totaal 2 keer bewerkt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor JD » 28 feb 2007, 14:51

Mooie "reportage" Jeetje, hopelijk ga je er veel plezier aan beleven.
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor pEus » 28 feb 2007, 16:55

Dan moet het nu toch wel goed gaan komen :!: :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Jeetje » 28 feb 2007, 18:00

Ik heb de eerste post in dit topic even ge-update.

Inmiddels is alles compleet en kan het blok weer worden opgebouwd...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 feb 2007, 18:26

Dát is het werk Jeetje, de zaak vanaf de "bodem" aanpakken! En misschien heb je geluk dat lagerschalen van een 403 van de laatste bouwjaren passen? Ik ben er niet zo van op de hoogte of de eerste 404's een compleet nieuw ontwikkeld blok kregen dan wel een iets gemoderniseerde 403-motor.

De cylinderbussen van mijn 104 gaven bij demontage ernstiger beeld, flinke roest aan binnen- buitenkant en echt een streep binnenin waar de zuigers met gelekte koelvloeistof tegen de buswand waren komen vast te zitten. Er was zelfs een moker nodig om de zuigers met een stuk hout uit de bussen te krijgen. Aan de schuine roestlijn op de voorste bus kun je goed zien dat bij de 104 het blok 72 graden gekanteld zit.

Afbeelding

Je hebt in zoverre geluk dat Griselle tot het laatst nog gebruikt is, mijn 104 had met eenzelfde motorprobleem minstens anderhalf jaar stilgestaan, waardoor alle inwendige delen als bussen, zuigers, drijfstangen, krukas, lagerschalen en de kop door vocht waren aangevreten. Is op de foto duidelijk te zien. Van de originele onderdelen was na een opknapbeurt alleen de cylinderkop nog geschikt voor hergebruik, de andere delen zijn vervangen door materiaal van een 205 XW7 blok.

Ik hoop dat de operatie slaagt, en dat je met de 404 (na een voorzichtige inrijperiode als bij een nieuwe wagen) weer jaren kunt toeren. Groet, M.

PS Informeer ook naar de voor de inrijperiode toe te passen motorolie met mogelijkerwijs afwijkende viscositeit, en een daarop afgestemd oliefilter. Was bij mijn 104 ook het geval, na de eerste 1000 kilometer te vervangen door normale olie en filter.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Edzo » 28 feb 2007, 20:14

Afbeelding

Helemaal goed!!

Al met al is de conclusie volgens mij dat Peugeot goede blokken heeft gemaakt!!

Leuke reportage, mooie foto's!
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Maarten Deen » 28 feb 2007, 20:26

Die vier trapeziumvormige blokken aan de krukas, op de voorlaatste foto, zijn dat contragewichten?
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor Bert » 28 feb 2007, 21:19

om met een bekende Nederlander te spreken, het ziet er goed uit, grote klasse, ik krijg bijna heimwee naar het auto vak ( met de nadruk op "bijna" ). :wink:
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor 504ronnie » 28 feb 2007, 22:35

Ik zie dat je het grondig aanpakt en dat is ook de enige manier om nog lang plezier te hebben van je 404.
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor PeuTriton » 28 feb 2007, 22:46

hee Jeetje,

blijven fotograferen dat blok van binnen!!! Dit is de laatste keer dat je het van binnen ziet!!! Fascinerend!
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Mockenrue » 01 maart 2007, 01:48

Mooie reportage, Jeetje. Misschien iets voor de 404 Vereniging ?
Avatar gebruiker
Mockenrue
 
Berichten: 2745
Geregistreerd: 07 apr 2004, 16:29
Woonplaats: Meierijstad

Berichtdoor JT » 01 maart 2007, 10:23

M. van der Meulen schreef:Je hebt in zoverre geluk dat Griselle tot het laatst nog gebruikt is, mijn 104 had met eenzelfde motorprobleem minstens anderhalf jaar stilgestaan, waardoor alle inwendige delen als bussen, zuigers, drijfstangen, krukas, lagerschalen en de kop door vocht waren aangevreten.


Inderdaad, dat gaat heel snel, ik had binnen 2 weken alles open, maar dan zie je het effect al. zie ook: http://www.libra.nl/jantimmers/
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 01 maart 2007, 10:24

M. van der Meulen schreef:PS Informeer ook naar de voor de inrijperiode toe te passen motorolie met mogelijkerwijs afwijkende viscositeit, en een daarop afgestemd oliefilter. Was bij mijn 104 ook het geval, na de eerste 1000 kilometer te vervangen door normale olie en filter.

Inderdaad, na 1000 km ook natrekken van de kop...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Jeetje » 01 maart 2007, 14:41

Inmiddels is de krukas weer in het blok geplaatst. Ik heb er net even -tijdens- mijn lunchpauze plaatjes van geschoten met mijn mobiele telefoon. De kwaliteit van de foto's is dus niet heel goed. Toch zijn ze -denk ik- duidelijk genoeg om een beeld te geven van de situatie.

Ik zal ze vanavond of morgen even plaatsen...
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor M. van der Meulen » 01 maart 2007, 18:55

@Jeetje: Dat is nog eens vlot aanpakken. Goede service ook dat het bedrijf er zo snel aan kon beginnen.

@JT: Wat een smurrieboel! En inderdaad ongelofelijk zo snel de inwendige delen door vocht worden aangetast. Lijkt ook of er slechts bruin roestwater in het systeem zat i.p.v. heldere koelvloeistof. Maar, compliment voor de eveneens mooie reportage.

Mijn revisiebedrijf heeft het 104-blok opgeknapt min of meer naast de "gewone" werkzaamheden. Zodoende heeft het ook langer geduurd, was zo afgesproken om de kosten enigszins te drukken. Ook behoorlijk wat foto's gemaakt, en veel bezoekjes gebracht om te kijken in welk stadium de operatie verkeerde. Kon veel details bekijken, kreeg tijdens leerzame gesprekken degelijke en welgemeende adviezen, en kon zelf bepalen in hoeverre ik, nu de motor er toch uit was, niet direct noodzakelijke vernieuwingen wilde laten uitvoeren. Heb het advies opgevolgd om b.v. ook meteen de koppelingsplaat en lager te vervangen, zat er zo te zien over niet al te lange tijd toch aan te komen. Dan is het beter meteen alles aan te pakken waarvoor het nodig of handiger is de motor vrij te hebben, vooral om later grote meerkosten te voorkomen.

Vanaf het ophalen van de 104 heeft het al met al een jaar geduurd voor ik de 104 rijdend bij de RDW kon aanmelden. In de periode daarna nog heel veel last gehad van roestvorming in de branstoftank, waardoor de pompwerking herhaaldelijk werd ontregeld met stilvallen als gevolg. De tank uiteindelijk ook vervangen, samen met het niveau-element. Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Jeetje » 02 maart 2007, 00:47

De foto's van de teruggeplaatste krukas:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kwaliteit van de foto's is minder omdat ze met m'n mobiel zijn gemaakt.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Jeetje » 05 maart 2007, 14:24

Vrijdag ben ik niet naar het revisiebedrijf geweest...

Ga ik vanmiddag even naar de stand van zaken kijken, hangt het blok al compleet gemonteerd in de motortakel; mét nieuwe bussen, zuigers, geharde klepzetels, etcetera, enzovoorts, enzoverder.

De jongens van het revisiebedrijf hebben hard gewerkt! :wink:

Ik heb er even snel een paar fotootjes met m'n mobiel van geschoten, want de motor gaat vandaag nog naar de garage om ingebouwd te worden...

Op zich super natuurlijk, maar ik heb nu geen fotootjes van de kop met geharde klepzetels, etcetera... :cry:

Ik plaats de foto's vanavond even.
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Mark » 05 maart 2007, 20:17

Dat is nou wat je noemt: geen half werk. En nog wel bij zo'n mooi BOVAG-bedrijf ;-). Leuk om dat zo 'ns in opbouw te zien. Succes en plezier met de laatste loodjes.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor Jeetje » 06 maart 2007, 20:27

Hier dan de laatste foto's bij het revisiebedrijf:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor is inmiddels bij de garage en wordt morgen waarschijnlijk ingebouwd. Met een beetje mazzel kan ik Griselle morgenavond dus weer in m'n armen sluiten. :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor pEus » 06 maart 2007, 22:46

Hey Antoine, dat ziet er nog beter uit dan het in 1962 uit de fabriek kwam :-)

Super hoor :D
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Jeetje » 15 maart 2007, 17:23

Tjongejongejonge.... :(

Het zit ook niet mee, zeg! :-|

Ik heb m'n auto gisteren opgehaald en hij rijdt weer als een zonnetje. Ik merkte alleen al snel dat de temperatuur bij stationair draaien behoorlijk opliep. Op een gegeven moment spoot de koelvloeistof zelfs onder de auto uit via het overloopslangetje...

Dus weer terug naar de garage... :cry:

Alles doorgemeten en bekeken; valt meteen op dat de leidingen achter de waterpomp koel/lauw blijven. Toen de dop van de radiateur werd gehaald viel bovendien op dat er geen 'stroming' waar te nemen was. Toen dus maar de waterpomp gecontroleerd en wat blijkt: die doet 't dus niet! :x

Het is een spiksplinternieuwe (Valeo)waterpomp die ik zelf heb opgehaald bij Evert Jonkhart. Voordat de garage 'm zou monteren, viel al op dat het asje van de waterpomp zonder weerstand liep en dat hoort -kennelijk- niet. Volgens de garage was die nieuwe pomp (al) kaduuk. Met Evert gebeld en die gaf aan dat hij dat nog nóóóóóit had meegemaakt en dat hij zich dat ook niet kon voorstellen.

Dus naar Evert Jonkhart toe.

Die bekeek de waterpomp en constateerde dat die niet goed gemonteerd had gezeten... :shock:

En dat voor een spiksplinternieuwe waterpomp die nog helemaal niet gemonteerd is geweest... :?

Maar... Hij zou het wel oplossen!

Vervolgens verdween hij in een werkplaatsje achteraf en kwam een twintigtal minuten later terug met dezelfde waterpomp die hij -zo stelde hij- 'gereviseerd' had. De pomp zat onder de zwarte vegen en rook naar WD40. Bovendien had de waterpomp duidelijk klem gezeten tussen een bankschroef. Het asje draaide nu wel met weerstand en volgens Jonkhart zou 'ie het nu doen...

Dus reed ik met de 'gereviseerde waterpomp' weer terug naar de garage waar hartelijk gelachen werd om dit verhaal en het leek er inderdaad op dat de waterpomp het nu deed...

Niet dus :(

De garage heeft nu een nieuwe waterpomp via diens eigen leverancier besteld en die wordt er morgen opgezet...

Ik had/heb geen zin om met de defecte waterpomp weer terug te gaan naar Evert Jonkhart en daar een of ander verhaal aan te (moeten) horen waarom het niet zijn schuld is, dat de garage wat fout zou hebben gedaan, om vervolgens een 'gereviseerde' waterpomp mee te krijgen.

Als alles goed gaat, kom ik zaterdag dus met Griselle naar de Bokkerijder!
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor leffe 404 » 15 maart 2007, 18:47

pff op hoop van zegen dan maar....

hoeveel waterpompen heb je nu gehad inmiddels ????
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor vreugden » 15 maart 2007, 19:50

De Wet van Murphy is wel van toepassing op Griselle zeg. Nu maar hopen dat het echt allemaal achter de rug is.
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Berichtdoor 504ronnie » 15 maart 2007, 21:41

Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen een waterpomp is 9
van de 10 keer niet te reviseren.
Vooral niet de waterpompen van de oudere garde.
Er zijn wel een aantal pompen te repareren maar die zitten meestal niet in een personenwagen.
Jeetje succes ermee en hoop je snel te zien in griselle
205 CTi 1.6 105 PK 29-04-1986 nr 993
Groeten
Ron
504ronnie
 
Berichten: 990
Geregistreerd: 25 maart 2006, 15:36

Berichtdoor vreugden » 15 maart 2007, 21:57

504ronnie schreef:Laat dit een waarschuwing zijn voor iedereen een waterpomp is 9
van de 10 keer niet te reviseren.
Vooral niet de waterpompen van de oudere garde.
Er zijn wel een aantal pompen te repareren maar die zitten meestal niet in een personenwagen.
Jeetje succes ermee en hoop je snel te zien in griselle


Om dan nog maar een adviesje toe te voegen: bij de 404 vereniging zijn ze te verkrijgen voor 75 euro/stuk. Nieuw dus. Bij mijn 404 is er ook één ingezet die daar gekocht is. No problems!
vreugden
 
Berichten: 1747
Geregistreerd: 01 jun 2004, 19:24

Volgende

Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 62 gasten