Griselle (404 SL uit 1962; matching numbers) had wat hartproblemen en die bleken toch wat ernstiger dan aanvankelijk gedacht .
(zie topic over de lekkende koppakking)
Om die reden heb ik voor een grondige revisie van het originele blok gekozen.
Het blok is op dit moment bij een revisiebedrijf (in Amsterdam Zuidoost; LG Motorenrevisie;
http://www.lgmotorenrevisie.nl ) dat zich over het blok heeft ontfermd.
Inmiddels is het blok helemaal uit elkaar getrokken.
Het onderblok ziet er nog perfect uit. Er is weliswaar sprake van 'invreten', maar volgens het revisiebedrijf is dat voor een motor van 45 jaar oud (!!!) zelfs 'beperkt' te noemen.
De cilinderbussen waren minder 'fraai'. Twee van de 4 bussen hadden al behoorlijke lekkagesporen. Ze zouden weliswaar nog teruggeplaatst kunnen worden, maar aangezien er ook nieuwe cilinders geplaatst worden én het revisiebedrijf nog een setje spiksplinternieuwe (originele Peugeot) cilinderbussen heeft kunnen vinden, worden ook de bussen vernieuwd:
Op de voorgrond zijn de nieuwe bussen te zien met daarachter de nieuwe cilinders.
Hier een fotootje van de nieuwe cilinders
Achter de spuitbus (zie 3de foto) is trouwens de cilinderkop te zien. Die is afgeperst (en oké bevonden), zal worden gevlakt en worden voorzien van geharde klepzetels. Zodra dat heeft plaatsgevonden, zal ik er ook even wat fotootjes van maken...
Dit zijn fotootjes van de kop zoals die er nu bijligt:
En als bewijs dat ook de kop nog de originele is uit 1962 even een close-up:
Ook wordt alles weer in elkaar gezet met nieuwe rubbers, pakkingen en dichtringen:
Hier een fotootje van de gehele operatie:
Rechts op de foto staan de oude bussen. Het is duidelijk verschil te zien tussen de voorste bus en de bus er rechts naast. Die voorste bus heeft trouwens ook onderlangs gelekt. Ook dat was -door aantasting van het materiaal- duidelijk te zien.
Als je goed kijkt is het 'invreten' in het lager bij het voorste lager te zien.
<edit>
Inmiddels ben ik gebeld door het revisiebedrijf dat een ander revisiebedrijf -waarmee ze samenwerken- in Hilversum (Geuzenweg; vlakbij Evert Jonkhart dus) de gezochte hoofdlagers en drijfstanglagers nog had/heeft liggen. Ik ben dus maar meteen in de auto gesprongen en naar dat revisiebedrijf gereden en de lagers opgehaald:
(
www.motorenrevisie-frank.nl ; ze hebben nog heel veel revisiespul zoals lagers, cilinders, bussen, pakkingssets, et cetera voor de oude types zoals de 204, 304, 404 en 504)
De nokkenas en aandrijfas zien er volgens het revisiebedrijf ongelofelijk fraai uit ('bijna nieuw' was de opmerking van een medewerker van het revisiebedrijf):
Het is dan wel een hele operatie, maar ik vind het heel erg interessant, ik vind het Griselle absoluut waard en ik kan voorlopig weer vooruit!