handrem 504 cabriolet

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

handrem 504 cabriolet

Berichtdoor maart » 05 mei 2007, 22:04

Grachte lezer,

Ik heb een peugeot cabriolet uit 1981 waarvan de handrem niks doet.
De kabels zijn goed, als ik de hanrem bedien beweegt de bediening bij de remklauwen. Er zit geen speling op de kabels. Als ik met de hand direct aan de hanremkabel trek bij de achterwielen remt het wiel wel.
Ik las in Haynes dat er een zelfstellend mechanisme in moet zitten.
Hoe kan ik dit testen?
Het lijkt me geen goed idee om gewoonweg de kabels nog strakker te zetten (ik vraag me zoiezo af of er genoeg stelruimte is).
Heeft iemand tips, en/of een link naar een werkplaatshandboek zodat ik in detail kan zien hoe eea werkt?

Alvast bedankt!
Maart
maart
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 maart 2007, 12:12

Berichtdoor JT » 05 mei 2007, 22:34

Met dat zelfstellende bedoelen ze (volgens mij) de verhouding links - rechts.
Strakker zetten.
(blokken slijten, meer ruimte tussen blok en schijf)
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Re: handrem 504 cabriolet

Berichtdoor johnssons » 06 mei 2007, 13:33

De handrem is inderdaad zelfstellend, de beide zuigers (per remklauw) zitten aan elkaar met een soort vertanding, bij slijtage van de blokken verspingt de vertanding (een beetje platisch uitgelegd). Je kunt de zuigers terug stellen door de zuiger een achtste slag te verdraaien, en alles weer naar binnen te drukken. Op de zuiger zit een soort sleuf, dit is bedoeld om met een stuk passend gereedschap de zuiger te verdraaien .. na het terugstellen moet de zuiger (sleuf) weer recht gezet worden.. je moet deze handeling uitvoeren bij het plaatsen van nieuwe blokken....

Als handrem het helemaal niet meer doet, zoals jij omschrijft, is de kans groot dat de vertanding van zelfstelinrichting is beschadigd en zuigers niet meer in de stelstand blijven staan. Ze schieten terug over de vertanding..

Er blijft maar een ding over, even een remklauw er af halen en het spul uit elkaar halen... en checken ..


John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor JT » 06 mei 2007, 14:33

Voor mijn beeldvorming, ik probeer het allemaal te snappen en heb even zitten kijken:
de handremkabel trekt aan een hefboom die dan ook de remcylinder bedient en de blokken tegen de schijf aanduwt.
als je gewoon remt, wordt via de remleidingen de cylinder ook bedient.

Als de achterremmen wel functioneren als het rempedaal bedient, dan is er iets met het gehele remsysteem achter en krijg je dus te maken met John zijn stel-methode. Als alleen de handrem niet werkt, is er iets met het trekmechanisme naar de remmen. Zie ik het zo goed John?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Cor Rosie » 07 mei 2007, 10:18

Kijk even of alles goed gaat waar de handremhefboom (bedienhandel) overgaat in de handremkabel (onder de console).

De kabels worden bij elkaar gehouden met een rechthoekig metalen blokje. Dit blokje moet zowel in gespannen als in ontspannen conditie recht staan t.o.v de handrembediening.

Wanneer het blokje op enig moment scheeft trekt, betekent dat dat één van de binnenkabels op enige plaats frictie ondervindt.

Dat is meestal op een plaats waar de binnenkabel in of uit de buitenkabel gaat of komt.

suc6
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Berichtdoor johnssons » 07 mei 2007, 12:23

JT schreef:Voor mijn beeldvorming, ik probeer het allemaal te snappen en heb even zitten kijken:
de handremkabel trekt aan een hefboom die dan ook de remcylinder bedient en de blokken tegen de schijf aanduwt.
als je gewoon remt, wordt via de remleidingen de cylinder ook bedient.

Als de achterremmen wel functioneren als het rempedaal bedient, dan is er iets met het gehele remsysteem achter en krijg je dus te maken met John zijn stel-methode. Als alleen de handrem niet werkt, is er iets met het trekmechanisme naar de remmen. Zie ik het zo goed John?


Si y No, het probleem met de handrem kan dan het trekmechanisme zijn, bv zoals Cor Roosie omschrijft, of inwendig in de cilinder de zelfstelinrichting..

Zie ook voor een beperkte doorsnede de afbeelding in het onderdeelboek http://members.home.nl/hoeyng/lijst.htm onder besturing remmen / remmen achter III. De hefboom drukt de cilinders uit elkaar..

John



John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor maart » 13 mei 2007, 16:04

Allen,

Bedankt voor de tips!

Ik snap nu beter hoe het werkt.

Volgens mij stonden de kabels veel te strak waardoor het "klikmechanisme" niet werkte.
Ik heb de kabels losgesteld, een van de zuigers met een tang wat bewogen (zat niet vast) en toen op de rem getrapt. Toen hoorde ik duidelijk een klikgeluid. -> Handrem doet het weer.

Vriendlijke groet,
Maart
maart
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 maart 2007, 12:12


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten