EAU of HUILE in 404 dashbord?

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

EAU of HUILE in 404 dashbord?

Berichtdoor qatsanqat » 26 mei 2007, 21:42

Linksonder in mijn dashbord (404 lintteller) zit het tempratuurmeterje. Dat staat bij mij altijd uiterst rechts in het rood, maar -afkloppen!!- de motor is dan niet overheet. Je kunt de radiatordop er nog gewoon afdraaien.

Toch vind ik het lastig. Ik wil 's proberen er een andere voeler in de draaien. En nu ik met dat probleem bezig ben, is me iets anders opgevallen. Onder de meter staat in het dashbord EAU. Dat suggereert dat er watertemperatuur gemeten wordt. En dat klopt want ik heb vandaag aan die voeler zitten draaien en dan komt er groene koelvloeistof uitspetteren.

Maar in het venstertje van de meter staat HUILE :? Alsof ie olietemp meet. En dat doet ie vlgs mij niet. Bovendien lijkt dat tekstje ' instelbaar' alsof je het kunt verdraaien. :?

Hoe zit dat? Waarom 2 aanduidingen?

btw iemand ervaring met enthousiaste ROOD uitslaande meters?
Waarom staan er 2 verschillende berichten?
Avatar gebruiker
qatsanqat
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 feb 2005, 23:32
Woonplaats: midduhvantland

Berichtdoor 403B-1963 » 26 mei 2007, 23:21

Hallo qatsanqat,

Bij mijn 403 is het ongeveer het zelfde. De meter geeft de temperatuur van het koelwater aan. (eau)

Maar in het zelfde metertje zit ook een waarschuwingslampje voor de oliedruk en daar staat huille bij.

Dus twee teksten voor inderdaad twee verschillende zaken in een en het zelfde aanwijsinstrumentje.

Ik heb er eerst ook niet veel van begrepen omdat ik er niet meteen tijdens het starten naar gekeken had, anders had ik wel gezien dat het lampje eventjes gebrand had.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Maarten Deen » 27 mei 2007, 09:46

Het rode waarschuwingslampje is idd van de oliedruk. Die gaat aan als je de auto op contact zet en hoort vrij snel nadat de motor loopt uit te gaan.

Die temperatuurmeter van je, staat die ook in het rood als je de motor net gestart hebt of staat die dan in het witte gedeelte? Als dat laatste niet zo is dan kan ik me indenken dat de kabel naar de sensor gebroken is.
Avatar gebruiker
Maarten Deen
Moderator
 
Berichten: 568
Geregistreerd: 06 apr 2004, 17:59
Woonplaats: Helden

Berichtdoor qatsanqat » 27 mei 2007, 20:09

Als ik start staat ie helemaal links in het witte, maar hij is vrij rap in het rode. Als de wijzer nog maar net het witte verlaten heeft, en ik trek het stekkertje van de voeler, dan blijft de wijzer staan. Als de wijzer in het rood staat en ik trek de stekker er uit dan valt ie terug.

Conclusies (volgens mij): de draad is intact, het stekkertje ook, de voeler doet wel 'iets', maar wellicht schiet ie iets te veel door?
Avatar gebruiker
qatsanqat
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 16 feb 2005, 23:32
Woonplaats: midduhvantland

Berichtdoor Cabrio404 » 29 mei 2007, 20:22

probeer eens een nieuwe voeler vanuit de club of andere leden mogelijk zit er een verkeerd type voeler in is het motorblok ooit wel eens gewisseld???
Cabrio404
 
Berichten: 153
Geregistreerd: 07 sep 2004, 17:54
Woonplaats: vlaardingen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten