ervaring met ombouwen van D naar TD

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

ervaring met ombouwen van D naar TD

Berichtdoor hugo » 15 jun 2007, 15:45

ik wil graag een TD in de D bouwen.
het gaat om een 305 met de 1900 dieselmotor.

wat zou wijsheid zijn? een XUD7TE (205) of een XUD9TE (405)
en hoe zit het met de versnellingsbakken?

ik kan een XUD7TE uit een BX kopen voor relatief weinig.
past dat zomaar of zit er een andere carter onder?

ben benieuwd naar jullie reacties!

mvg, Hugo
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Woonachtig in Portugal en rijdend in V70, R4 en Iveco camper 1979
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen

Berichtdoor alexxie_m » 19 jun 2007, 16:09

:shock:

Ik weet niet of je dit allemaal wel wilt. Ik zou er niet aan beginnen.
Een D is, over het algemeen, zuiniger dan een TD maar misschien minder rap...ach file is er toch wel...

Succes anders!
Groet, Alex
Peugeot-Groet, Alex
-Peugeot, what else-
Peugeot 107 uit 2011(alias: SneeuwwitjeSmall)
alexxie_m
 
Berichten: 738
Geregistreerd: 31 jul 2006, 13:54
Woonplaats: Muiderberg

Berichtdoor Brownie » 19 jun 2007, 16:13

Ik heb wel eens iemand ontmoet die zijn 1.9 had vervangen door 405 diesel motor. De hele voortrein had hij meegenomen. Edzo (jazeker) kan je hier waarschijnlijk meer over vertellen. Wel lief vragen natuurlijk. :wink:
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor jon » 19 jun 2007, 17:01

De XUD7TE is (helaas) nooit in een 205 geleverd. Ik heb ooit 's gehoord dat de 1800tjes betrouwbaarder zijn dan de 1900 blokken. Het verschil in vermogen tussen een ongeblazen diesel en eentje met turbo en intercooler is aanzienlijk. Uitgaande van de XUD7, die levert standaard zo'n 60pk. De XUD7TE levert 90-92 pk en zo'n 180Nm koppel. Ga je dan nog wat met de turbodruk spelen, dan heb je een behoorlijk snelle 305. Als je rustig rijdt, dan valt het verbruik erg mee. Natuurlijk is een ongeblazen diesel zuiniger, maar ik redde met m'n 205 Dturbo-i de 1 op 17 ook nog wel.

Ik weet niet hoe het met de ruimte onder de kap van een 305 is, maar als je de XUD7TE er zo in zet, dan ligt de intercooler boven op het blok. Ook heb je een andere uitlaat nodig. Mogelijk dat er onder de kap nog wat dingetjes anders zijn, dat weet ik zo niet. Dat was bij mijn 205jes wel zo namelijk. Hier staat nog wel wat info:

www.205tdi.tk

Ik heb trouwens de bak van de ongeblazen diesel achter de Dturbo gezet in m'n blauwe 205 (XAtD).

Groet, Jon.
http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=54&t=28068#p278076
Avatar gebruiker
jon
 
Berichten: 1772
Geregistreerd: 07 aug 2004, 12:09
Woonplaats: Achterhook

Berichtdoor hugo » 22 jun 2007, 11:53

heb inmiddels 2 waardes mbt brandstofgebruik.

snelweg 130 km/h 1 op 16
snelweg 100 km/h 1 op 19

dus ik laat het TD idee voorlopig even rusten; het gaat me nl. voornamelijk om verbruik en niet om meer snelheid/trekkracht.

maar zodra ik een mooi blokje tegenkom koop ik deze weg alvast on t.z.t. de boel om te kunnen bouwen, lijkt me wel een mooi project.

ik trof onlangs iemand die met een 305 break omgebouwd naar 1.8 TD een verbruik had van 1 op 21 bij vlot rijgedrag, dus het kan altijd beter :lol:
Voorheen 504, 405, 305, 406, 307 en 205
Woonachtig in Portugal en rijdend in V70, R4 en Iveco camper 1979
Droomt van 504 break en 403/404/504 pick-up
hugo
 
Berichten: 265
Geregistreerd: 19 jun 2004, 11:20
Woonplaats: groningen


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 39 gasten