Vraagje over natrekken kopbouten

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Vraagje over natrekken kopbouten

Berichtdoor Daniël » 29 jun 2007, 18:05

Nadat mijn cilinderkop een maandje geleden is gereviseerd, wordt het nu tijd om de kopbouten na te trekken. Volgens de vraagbaak (Olyslager) geldt voor het motortype XM:

"draai de kopbouten één voor één een kwartslag los en in de voorgeschreven volgorde weer vast met een koppel van 8,25 m.kg." (p. 39)

Betekent dit nu dat ik:
- eerst alle kopbouten een kwartslag los moet draaien, en pas daarna weer vast in de voorgeschreven volgorde;
of:
- in de voorgeschreven volgorde elke kopbout een kwartslag los draai en daarna weer vast; daarna de volgende kopbout los, enz.?

Hopelijk is m'n vraag duidelijk. Ik gok dat de eerste optie de juiste is, maar weet het graag zeker voor ik aan de slag ga.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Koppig

Berichtdoor jan eend + » 29 jun 2007, 18:22

Daniël schreef:Nadat mijn cilinderkop een maandje geleden is gereviseerd, wordt het nu tijd om de kopbouten na te trekken. Volgens de vraagbaak (Olyslager) geldt voor het motortype XM:

"draai de kopbouten één voor één een kwartslag los en in de voorgeschreven volgorde weer vast met een koppel van 8,25 m.kg." (p. 39)

Betekent dit nu dat ik:
- in de voorgeschreven volgorde elke kopbout een kwartslag los draai en daarna weer vast; daarna de volgende kopbout los, enz.?

Hopelijk is m'n vraag duidelijk. Ik gok dat de eerste optie de juiste is, maar weet het graag zeker voor ik aan de slag ga.


Hamoi. Wees blij dat je niet gegokt hebt :mrgreen: Dikgedrukt is de goeie :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Re: Koppig

Berichtdoor Daniël » 29 jun 2007, 19:12

jan eend schreef:Hamoi. Wees blij dat je niet gegokt hebt :mrgreen: Dikgedrukt is de goeie :wink: Groetz, Vanjan.


En wederom wordt het nut van dit forum dubbel en dwars bewezen! Bedankt :!:
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten