Rommel in de tank van mijn 604

Alles in en om het motorblok, oliepomp, waterpomp, brandstofpomp, carburatie, injectie, riemen, snaren, filters, slangen, uitlaat etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Rommel in de tank van mijn 604

Berichtdoor Brownie » 28 nov 2007, 12:37

Mijn 604 heeft de laatste tijd regelmatig kuren op diesel. Moeilijk op toeren komen of gewoon afslaan. Ik heb een sterk vermoeden dat er rommel vor mijn tankopening zit, de problemen zijn met een bijna lege tank namelijk veel erger. Bovendien heb ik het brandstoffilter en filterhuis recent al eens vervangen
Is dit met weinig moeite op te lossen? Ik weet een mercedesgarage in het verleden een een middeltje in mijn tank heetf gegooid toen hij dezelfde problemen had. En dat hielp prima, maar ik weet niet meer wat dat is. Zal wel tamelijk aggressief zijn want het werd me afgeraden om dat vaak te herhalen. Iemand een idee wat dat geweest kan zijn?
Anders zou de tank eruit moeten en schoongemaakt moeten worden. Maar hoe pak je dat aan, heeft iemand dat al eens gedaan bij een 604?
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor M. van der Meulen » 28 nov 2007, 16:22

Hoi Bram,

Wel met mijn 104, je 604 zal in de bodem van de kofferruimte of onder de achterbankzitting ook een grote plastic dop hebben waaronder de vlotter schuilgaat? Bij nagenoeg lege tank zou je de zaak eens kunnen openmaken, en met een smalle lichtbundel kijken hoe het er op je tankbodem uit ziet.

Mijn 104 heeft over de aanzuigkant van de brandstofleiding een bolvormig gaaszeefje. Bij m'n originele tank was dit (metalen) gaasje helemaal weggerot, en op de tankbodem allemaal schilfers te zien.

Als er troep in de tank zit moet je dit ook kunnen zien in de andere filters lijkt me, tenminste als dit heldere exemplaren zijn. Kan ook zijn dat alleen het stuk leiding tussen tank en brandstofpomp ergens geblokkeerd zit, kun je oplossen met een stoot perslucht denk ik. Aangeraden oplosmiddeltjes en ervaringen daarmee zijn me onbekend, kun je wellicht met de zoekfunctie elders op het forum vinden. Succes, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Weelderige subcultuur in de brandstoftank

Berichtdoor Paull en Paulla » 28 nov 2007, 21:38

Hoi Brownie,

Bekijk de twee foto's hieronder gepost aandachtig en je zult met mij tot
de conclusie komen dat je dat niet opgelost door je brandstofsysteem en
motor wilt jagen samen met oplosmiddel. Naar mijn idee is de enige
veilige oplossing: tank eruit en spoelenspoelenspoelenspoelen...

Brandstof recidu, voor wat betreft benzine, is oplosbaar met tolueen (is
kankerverwekkend dus goed geventileerd verwerken) en aceton. Aceton
is vrij verkrijgbaar voor ongeveer € 5,00 per liter.

Het toeval wil, dat ik aan dezelfde exercitie bezig ben bij een 6 :lol: 4
welke voor het laatst in 1994 gereden heeft en dus getankt is. Maar in
2004 voor het laatst nog gelopen heeft. Momenteel staat de
brandstofverdeler vast, de balansregelaar en de benzinepomp
(múúrvast).

De bovenste foto is een leuke inkijk in de tank zelf:
Afbeelding

Afbeelding

Kijk vooral naar de kleur van de nog vloeibare brandstof. De bruine
vlokken zijn vergumde benzine en geen roest (zie tweede foto).
Als je de tank schoon krijgt, kun je weer 25 jaar vooruit. :P

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Kees » 28 nov 2007, 22:43

thinner werkt ook prima. ook niet inademen natuurlijk
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Edzo » 29 nov 2007, 00:08

Bram, bedoel je echt op diesel, of met de dieseltank?? Of is deze niet omgebouwd?
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 29 nov 2007, 00:47

@Paul: Door de motor spoelen is niet goed, maar kan misschien minder kwaad bij een diesel die voorzien is van een tamelijk fijn brandstoffilter.

Ik kijk trouwens geinteresserd in de tank van je 604, maar zie de overeenkomst niet met mijne. Ik heb mijn tank afgelopen zomer gezien en had het idee dat dat gewoon twee kommen zijn die tegen elkaar gelast zijn. Hoe heb je de eerste foto genomen? En zien we daar echt de binnenkant van de tank?

@Edzo: Het gaat inderdaad om diesel in de dieseltank. Maar dit probleem kan wel veroorzaakt zijn door PPO. Aangekoekte troep in de tank laat namelijk makkelijker los in PPO. Mensen die PPO in de hoofdtank doen, zijn na 500km over het algemeen aan een brandstoffilterwissel toe. Ik heb daarom bewust de originele tank voor diesel gehouden.
Nou wil het geval dat als ik overschakel naar diesel de aanvoer en de retour allebei tegelijk naar de dieseltank gaan. Er gaat dus eerst een poosje PPO retour naar de dieseltank. Het probleem is dan ook begonnen toen ik al een poosje met een bijna lege dieseltank reed. Door het omschakelen is er misschien een te hoog percentage PPO in de dieseltank gekomen waardoor het losweken is begonnen.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Edzo » 29 nov 2007, 00:58

aha, ja dat wou ik zeggen eigenlijk, dat met PPO de boel wellicht makkelijker meekomt? Dat zou dus kunnen in dit geval.
Tja..........of de retour verleggen, of de tank schoonmaken??

De retour verleggen is ook lastig. Eigenlijk zou je ook een driewegklep in de retour moeten maken en die tegelijk omschakelen?
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor Brownie » 29 nov 2007, 01:24

Edzo schreef:aha, ja dat wou ik zeggen eigenlijk, dat met PPO de boel wellicht makkelijker meekomt? Dat zou dus kunnen in dit geval.
Tja..........of de retour verleggen, of de tank schoonmaken??

De retour verleggen is ook lastig. Eigenlijk zou je ook een driewegklep in de retour moeten maken en die tegelijk omschakelen?


Klopt, ik heb ook een driewegklep in de retour en ik schakel ze tegelijk, maar het duurt wel even voordat de leiding tot de klep en de pomp zelf weer vol diesel zitten. De PPO die daar nog zat komt dus in de dieseltank terecht. En met weinig diesel in de tank wordt het PPO percentage dan misschien relatief snel te hoog.
Ik zat zelf te denken aan een soort vertragingsmodule ofzo. Dat als ik omschakel, de retour klep na 10s ofzo pas automatisch omschakelt.

Maar goed, de rommel zit nu los en voor het gaatje lijkt me en dat is wel een probleem.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

tankperikelen

Berichtdoor olthof » 29 nov 2007, 11:46

Hallo allemaal,
Om een tank goed te reinigen is het echt noodzakelijk deze eruit te sleutelen.
Ik heb ervaring opgedaan met tankcure produkten om te reinigen/ontroesten en te sealen met een coating.
Mijn tank was roestig en vies en ik heb er tankontroester ingegooid.
Het resultaat was verbluffend, bijna helemaal blank en schoon.
Wat je wel moet doen is de tank na het spoelen goed drogen met een föhn.
Doe je dat niet, dan ontstaat er vrijwel direct vliegroest.
Daarna sealen met een 2 componenten epoxy coating en klaar is kees.
Je mag de tank een paar dagen niet met benzine of gasolie vullen.

www.tankcure.com
olthof
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 27 sep 2005, 16:21

tank roestig

Berichtdoor Pininfarina504 » 30 nov 2007, 01:28

Heb hier zelf aardig wat ervaring mee.
Inderdaad enige remedie is tank er onderuit in de week zetten met speciaal ontroestingsmiddel en daarna coaten, zoals eerder beschreven.Als je de voorgeschreven procedure nauwgezet volgt gaat het uitstekend.Gat er in maken en stralen en daarna dichtlassen kan ook, maar dan moet je de tank eerst ontgassen.
Andere remedie, is een ander 604 tankje en die weet ik nog wel een stuk of 10 te liggen.
Vlottertje is i.d.g. meestal ook naar de vaantjes, kijk en die heb ik nog één, nieuwe weliswaar. :roll:
De vluchtige stoffen zijn na een jaar of 5 stilstand uit de benzine verdwenen, chemische structuur verandert/vergomt en de benzine wordt zo aggressief als wat, vreet metaal. Zelf als je er wat van op je handen knoeit raakt je huid helemaal geïriteerd.Niet alleen de tank wordt aangevreten, carburateur is er meestal ook niet echt blij mee, met name de Zenath Inat register carburateurs v/d 504(acceleratie tonnetjes gaan verkleven en vast oxideren). Bij de Ti motoren oxideren de plunjers vast aan de wand en gaan de 2 vliesmembramen in de pomp naar de kloten. Omdat ik de komende 15 jaar nog zeker dagelijks oldtimer wil blijven rijden preventief paar hagelnieuwe tankjes ingeslaan(geschikt voor alle types 504), weliswaar van 504 Break/Fam echter met kleine aanpassing zit hij eronder en alles zit keurig op zijn plaats.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Brownie » 01 dec 2007, 18:39

Toch wel een aardige klus dus.

Nu heb ik nog een andere suggestie voor de oorzaak van mijn probleem. Ik verlies namelijk ook tamelijk veel koelvloeistof. Nu dacht ik, dat is komt vast door een aantal nieuwe professorische aansluitingen die ik gemaakt heb. Maar misschien heb ik ook een lek in mijn koppakking tussen een cilinder en een koelkanaal? Hij verbruikt namelijk geen olie en ik heb ook geen water in de olie of olie in de koelvloeistof. Hoe herken ik een lek in de koppakking behalve aan het koelvloeistof en olie reservoir?
Soms trekt de auto normaal vlot op, soms wil hok helemaal niet op toeren komen. Hij slaat ook vaak af als ik na een poosje hoge toeren in een keer het gas loslaat. Door het zo nu en dan voorkomen (wel vaak overigens) dacht ik aan rommel dat heen en weer schuift in de tank. Zou een lekke koppakking ook de oorzaak kunnen zijn van deze symptomen?
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Cor Rosie » 01 dec 2007, 19:18

De betere garage beschikt over apparatuur om uitlaatgassen te meten in het koelsysteem.

Indien dat het geval is, heb je je koppakking lek. Dat is de makkelijkste manier om uitsluitsel te krijgen over de koppakking.

Het is een testje van niks; kost hooguit 15 euro.
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

lekke koppakking

Berichtdoor Pininfarina504 » 01 dec 2007, 20:24

Een lekke koppakking heeft nauwelijks invloed op op de motorkarakteristiek, gaat hij door de bank gelopen niet vreemd van lopen, of de pakking moet er helemaal uitliggen.
Je kunt in jou geval je water/koelvloeistof via uitlaat kwijtraken.
Dampt de auto veel, ook bij wat warmere motor,als je de kachel aanzet geen borrelgeluiden,na afkoelen nog steeds veel druk op het systeem,roest aan de oliepeilstok etc.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor pinow » 01 dec 2007, 21:31

Dat wat jij opnoemt zijn de oorzaken van een verouderd injectiesysteem.
kan aan vanalles liggen:
luchmassameter slecht
gasklepsensor
drukregelaar
te zuinig afgesteld
ontsteking te laat
luchtlekjes bij inlaat/gasklep.

als het geen injectie is heb ik niks gezegt :mrgreen:

lekke koppakking is 1 of meerdere van:
rare geluiden die er normaal niet zijn
veel witte rook ook met warme motor
olie bij water en andersom
bougiekleur van1 of meerder bougies vreemd.
en vaak keiharde koelbuizen. door lekje.



Edit: ik zie dat het een diesel is: misschien de brandstofpomp?
Avatar gebruiker
pinow
 
Berichten: 191
Geregistreerd: 15 nov 2007, 17:06
Woonplaats: hiero

Een benzinetank

Berichtdoor Paull en Paulla » 03 dec 2007, 23:04

Brownie schreef: Ik kijk trouwens geinteresserd in de tank van je 604,
maar zie de overeenkomst niet met mijne. Ik heb mijn tank afgelopen
zomer gezien en had het idee dat dat gewoon twee kommen zijn die
tegen elkaar gelast zijn. Hoe heb je de eerste foto genomen? En zien we
daar echt de binnenkant van de tank?


Beste Brownie,

De benzinetank bouwjaar 1979 ziet er zo uit:

Afbeelding

Inderdaad, heb ik een fotoshot gemaakt door de vlotteropening. Een
beetje op goed geluk, want het resultaat pas nadat de foto gemaakt is.
Overigens, zit na een tijdje de retour potdicht met recidu, is mijn
ervaring.
Gelukkig heb ik een krom boortje :mrgreen: , zodat ik de retour (is
bovenste dunne pijp) weer open kan boren": om een hoekje dus. :P
Al het overige, zoals 12 bar luchtdruk erop of met een ijzerdraadje
doorprikken of oplosmiddel gebruiken werken niet.

Maar in jouw geval, lijkt het mij een zelf geïnduceerd probleem i.v.m. je
slaoliestook. Mogelijk dat diesel vermengd met slaolie en vervuiling van
de afgelopen 25 jaar een stollende werking heeft, zeker nu de
buitentemperatuur weer flink zakt. Geen voordeel zonder nadeel.

Trouwens, ik ben niet degene die liefhebbers beoordeelt op het type
getankte brandstof.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Een benzinetank

Berichtdoor Martijn » 03 dec 2007, 23:34

Hee Paull

Deze maand staat mijn SL uit 1977 precies 10 jaar stil in mn garage, ik start haar af en toe op een tankje vers sap. Komende zomer ga ik proberen haar weer op de weg te krijgen omdat ze nu toch wel erg in de weg staat. Lijkt me goed plan om de tank eruit te halen. Nog specifieke tips? Die metalen banden zijn zo los, evenals de vulhals, maar dan? Ik heb liever niet mn kofferbak vol prut...
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2180
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Een benzinetank

Berichtdoor Paull en Paulla » 03 dec 2007, 23:58

Martijn schreef: Hee Paull
Nog specifieke tips? Die metalen banden zijn zo los, evenals de vulhals,
maar dan? Ik heb liever niet mn kofferbak vol prut...


Hai Martijn,

Aan de tank zitten drie rubberen slangen, een aanvoer en een retour plus
een dampafvoerslang. Onder aan de tank zit een (inwendig) 7 mm slang
en een (inwendig) 15 mm slang, welke beide door de kofferbakbodem
gevoerd worden en onder de auto uitkomen. De 15 mm slang komt op
een bezinkfilter uit, de andere gaat naar de retour van de mechanische
benzinepomp.

Het handigste is, onder de auto beide slangen te ontkoppelen en dan
loopt de tank met vuil al voor een gedeelte leeg. Nu is de tank ook
minder zwaar.

De tank is nu van zijn steun te halen door deze met beleid met de twee
slangen en al naar je toe te manoevreren. Dit laatste is het makkelijkst,
als je zelf in de kofferbak zit. Een bijkomend voordeel is dat je nu wel erg
makkelijk de rechter kofferbak gasdemper kunt wisselen.
Zo heb je twee klappen in één vlieg. :P

Het spoelen van de tank kan best nog een hele klus zijn. Mogelijk schrik
je je een hoedje: wat er allemaal aan vuil mee komt.

Als je de tank eruit hebt, vergeet dan vooral niet te controleren of de
retour verstopt zit, komt nog al eens voor. En misschien niet alleen bij
6 :lol: 4. Hier kun je wel een zaterdag op stuk slaan.

Paulla adviseert je om je vrouw een zaterdag winkelen met vriendinnen
aan te bieden (mèt je creditcard natuurlijk :wink: ). Heb je zelf je handen
vrij en ze hoort je de verwensingen niet uitroepen.

Het is een flinke stink-klus: oude benzine wil nog wel eens flink meuren.
Maar goed, het is altijd weer een feest om een 6 :lol: 4 te reanimeren.

Met vriendelijke groet,
Paull

PS:
Het leukste van zo'n klus is niet alleen de voorpret, maar ook het
resultaat.
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Re: Een benzinetank

Berichtdoor Brownie » 04 dec 2007, 18:17

Paull en Paulla schreef:Maar in jouw geval, lijkt het mij een zelf geïnduceerd probleem i.v.m. je
slaoliestook. Mogelijk dat diesel vermengd met slaolie en vervuiling van
de afgelopen 25 jaar een stollende werking heeft, zeker nu de
buitentemperatuur weer flink zakt. Geen voordeel zonder nadeel.


Ik verwacht ook een zelfveroorzaakt probleem. Zolang je regelmatig met de auto rijdt zou aanslag niet los moeten komen is mij geleerd. Tevens weet ik dat PPO de rommel juist sneller losweekt. Vandaar dat ik een nieuwe tank in de auto heb gezet voor de plantaardige olie. Helaas is door te vaak omschakelen bij een bijna lege dieseltank teveel PPO in de originele tank gekomen die rommel dus wel heeft doen loskomen.

Paull en Paulla schreef:Trouwens, ik ben niet degene die liefhebbers beoordeelt op het type
getankte brandstof.

Ik rijd nu drie jaar op PPO zonder problemen (afgezien van dit gevalletje dan). Ben altijd wat terughoudend om dat hier op het forum te melden. Vooral omdat ik verwacht dat de "concoursstaat verzamelaars" me het niet in dank zullen afnemen dat ik een 604 zo behandel.
Dan wil toch even zeggen dat de dieselmotor in eerste instantie ontwikkeld is om niet afhankelijk te zijn van minerale brandstoffen. Rudolf Diesel zei begin vorige eeuw al: "Deze techniek lijkt misschien zinloos, maar in de toekomst zal deze motor een belangrijke plaats innemen als de voorraden minerale brandstoffen opraken."
Al snel haakten oliemaatschappijen er op in door ook brandstof voor deze motor te leveren. Maar het begon allemaal met pindaolie. Natuurlijk zijn de motoren verder ontwikkeld voor gewone diesel, maar in de oliecrisis van de jaren zeventig begon het plantaardige olie gebeuren weer te leven, vooral in Duitsland. De firma Elsbett levert zelfs complete motoren speciaal voor PPO. Maar met lichte aanpassingen lopen oude dieselmotoren ook risicoloos op PPO. Wat mij betreft zijn er een aantal grote voordelen van PPO tov diesel:
-Je auto is bijna CO2 neutraal, hij helpt dus niet mee aan het broeikaseffect.
-Je steunt de europese economie ofwel die van ontwikkelinglanden. In elk geval niet de Arabische wereld, die hebben al genoeg aan ons verdient. :lol:
-Alle overige vieze uitstoot ben je ook kwijt: veel minder roet, geen fijn stof, geen SO2, geen zware metalen en radioactieve elementen.

En als ik er flauw van ben of de auto weg doe, kan hij in een dagje weer teruggebouwd worden naar 100% origineel.
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor Brownie » 17 dec 2007, 16:38

Het probleem is uit de wereld. Waarschijnlijk geen problemen met de tank.
Ik heb nog aardig wat lucht uit het brandstofcircuit gehaald en hij trekt nu weer prima! Alleen op een afrit van de snelweg, als je opeens van hoge toeren afzakt naar stationair, wil hij nog wel eens afslaan. Ik vermoed dat er nog een beetje lucht inzit ergens.
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert


Keer terug naar Motor, smeer-, koel-, brandstof- en uitlaatsysteem

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast