Pagina 1 van 1

portier 205 sluit niet goed

BerichtGeplaatst: 21 nov 2004, 23:41
door Gerard2
De linker portier van mijn 3-deurs 205 uit 1998 sluit niet goed. Als ik de deur dicht wil doen blijft er een kier van ca. 1 cm. Een tweede poging slaagt meestal wel. De deur harder dicht 'slaan' heeft geen effect. Vandaag schoot de deur zelfs tijdens het nemen van bocht naar rechts iets open :shock: (ik leunde tegen de deur). Ik heb geprobeerd om het slot te oliƫn, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Zaterdag in de bibliotheek gezocht naar informatie maar vrijwel alle boeken geven geen informatie over sloten. Een boek gaf twee alinea's waaruit ik begreep dat er twee veren in het slot zitten. Misschien is er een gebroken. Als ik met een schroevendraaier het sluiten van de deur 'simuleer' werkt alles zoals het behoort.

Weet iemand raad voordat ik het portier uit elkaar haal?

BerichtGeplaatst: 22 nov 2004, 11:24
door jon
Misschien even kijken of de deur goed in het slot valt. Het kan zijn dat je de deur wat moet stellen (omhoog/omlaag).

Maar een 205 uit 1998, wees er zuinig op! :)


Groet, Jon.

Ps. toevallig ook stuurbekrachtiging op je auto?

BerichtGeplaatst: 22 nov 2004, 11:59
door Jeetje
Lijkt erop dat ie niet goed in de beugel valt en alleen in de noodvanger. Dat kan -meestal- afgesteld worden.

In de portieropening zit een beugeltje of 'knopje'. Daar valt 't slot is. Het gebeurt nog wel eens dat de bout(en) waarmee dat beugeltje op palletje vastzit los is gegaan, waardoor deze iets kan verschuiven. Dan heb je inderdaad dit probleem. Het kan ook de afstelling van het slot zelf zijn...

BerichtGeplaatst: 23 nov 2004, 01:01
door Gerard2
Bedankt voor alle tips, het komende weekeinde ga ik de deur weer goed laten sluiten (hoop ik).

@jon: Mijn 205 is wel een diesel maar helaas heb ik geen stuurbekrachtiging. Mijn 205 komt uit oktober 1998. Wanneer is men eigenlijk gestopt met de productie?

BerichtGeplaatst: 23 nov 2004, 21:37
door BRAM
ik heb een soortgelijk probleem met het rechter portier van mij 309 xl
3 deurs. Het portier is niet te openen met sleutel en ook niet van binnenuit.
Na het verwijderen van de binnenbekleding ( portierbak afgebroken :cry: ) heb ik op de tast geprobeert de vergrendeling van het slot te bewegen, echter zonder resultaat.

Wie kan mij tips geven om het portier toch weer open te krijgen, zodat ik evt het slot kan demonterenom te zien wat er loos is en eventueel te repareren.

m.vr.gr.

Bram

PEUGEOT 309 : GEEN FILM MAAR WERKELIJKHEID!!!!!!!!
( het is niet de mooiste PEUGEOT, maar rijddt wel als een PEUGEOT !!!!!!

BerichtGeplaatst: 24 nov 2004, 10:32
door jon
Je kunt er lastig bij, maar het slot (het stuk waar je de sleutel in steekt) zit vast dmv een klemplaatje. Als je dit plaatje aan de binnenkant van de deur verwijderd, kan je het slot eruit halen. Dit plaatje moet je omhoog schuiven. Ik weet alleen niet of dat voldoende is om je probleem op te lossen. En het is wel erg lastig met de deur dicht... Succes ermee.

Groet, Jon.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2004, 11:52
door Steven
Ken dit probleem... heb zo'n 504 staan waarvan de chaufeursdeur niet meer open wil, het slot is er al uit en nog wil ze niet open. Het lijkt alsof je het knopje om de deur vanbinnenaf op slot te doen niet hoog genoeg omhoog kan trekken.
Heeft iemand een idee hoe ik die stomme deur open kan krijgen (beschadiging van de deur is niet zo erg, maar de deurstijl mag wel niet kapot gaan)

BerichtGeplaatst: 24 nov 2004, 22:04
door chr.
dat zal moeilijk worden maar ik denk dat de deurbekleding er af moet.
in principe moet het kunnen met deur dicht.
in het mechaniek van het slot in de deur zal het stangetje los of verbogen zijn.
tip'het raamslingertje zit vast met een veertjemet een klein schroefen-draaier er tussen en hij is er uit. succes. :D

BerichtGeplaatst: 25 nov 2004, 09:23
door Steven
De deurbekleding is er af, maar je kunt zo moeilijk bij het mechanisme van het slot + ze hebben dit ooit vol vet gewreven... aan dat pinnetje heb ik al zitten trekken, en dat zit precies wel vast en op zijn plaats, maar toch blijft het ergens tegen haperen als je het omhoog wil trekken
'k weet niet meer hoe ik dit kan doen... iemand een idee??

BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 23:21
door Gerard2
Jeetje schreef:Lijkt erop dat ie niet goed in de beugel valt en alleen in de noodvanger. Dat kan -meestal- afgesteld worden.

In de portieropening zit een beugeltje of 'knopje'. Daar valt 't slot is. Het gebeurt nog wel eens dat de bout(en) waarmee dat beugeltje op palletje vastzit los is gegaan, waardoor deze iets kan verschuiven. Dan heb je inderdaad dit probleem. Het kan ook de afstelling van het slot zelf zijn...


Als ik het goed gezien heb, zijn de stelmogelijkheden bij een 205 erg beperkt. De meeste techneuten zullen gruwen van mijn oplossing, maar ik heb een stukje textielplakband om het knopje gedaan. Het probleem lijkt zich alleen voor te doen bij koud weer. Om zeker te weten of het werkt moet ik dus nog even wachten tot het kouder wordt.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2004, 23:30
door 205GRIFFE
De meeste techneuten zullen gruwen van mijn oplossing, maar ik heb een stukje textielplakband om het knopje gedaan


Duct-tape kan zooooo handig zijn. :wink:
Ik heb al eens een "afgebroken" draad van mijn startmotor tijdelijk met duct-tape vastgeplakt.
Ik heb op die manier zelf een hele toertocht gereden met meerdere stops waarbij opnieuw gestart moest worden.
Na verloop van tijd liet de tape wat los door de warmte, maar dan drukte ik het even goed aan en starten die handel. :wink:

Daarna de draad maar even goed vastgesoldeerd, probleem echt opgelost. :D

Grt. Martijn :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 15 feb 2005, 23:39
door Gerard2
Duct tape bleek toch niet de oplossing te zijn. Iedere keer als het kouder werd (<5C) sloot de deur pas na een paar keer dicht slaan. Toen ik onlangs de achterdeur van het huis van mijn moeder verving ging mij een lampje branden, het slot zat weliswaar vol met olie, maar bij lage temperaturen verstijfde de olie en bleven de onderdelen aan elkaar 'plakken'. Waarschijnlijk is hetzelfde bij mijn auto het geval. Tegelijkertijd las ik dat WD40 ook vet en olie oplost, dus afgelopen weekeinde het slot ingespoten met WD40. Toen het vervolgens ging sneeuwen, ben ik naar buiten gegaan om het slot uit te testen. De deur sluit nu weer prima. Het heeft even geduurd maar het probleem lijkt nu opgelost. :D