Pagina 1 van 1

504 | dorpel ro(es)t, wat nu?

BerichtGeplaatst: 10 dec 2004, 22:11
door Jerroen
Vandaag maar weer eens bezig geweest met mijn 504. Bij de aanschaf zagen we al dat eea niet helemaal lekker was bij de dorpel. Er was aan gelast en dat was niet goed afgwerkt. Vandaag is eea bevestigd. Na het verwijderen van de sierstrippen en rubber kwam onderstaande naar voren :(

Plaatjes zijn klikbaar voor degene die dit als bureaubladachtergrond willen hebben :lol:

Afbeelding

[url=http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/roest/IMG_1157.jpg]Afbeelding
[/url]

En daar sta je dan met een temperatuurtje van 4 graden.

[url=http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/roest/IMG_1158.jpg]
Afbeelding
[/url]

Maar goed wat nu?

Na gekeken te hebben naar het plaatwerk kom ik tot de conclusie dat de buitenkant niet dragend is. Het dragende deel zit erachter en dat is verbonden met de bodem (overigens wel intact). Er hoeft dus niet perse gelast te worden.

Mijn vader had het idee om de roest weg te slijpen, aluminium frame-pje erachter (van oude nummerbord ofzo) 2 componenten plamuur ertussen, vast poppen (popnagels) afkitten afplumeren en schilderen.

Aangezien de strip eroverheen gaat en rubber zie je er dan niks meer van.

Is dat verstandig of is het toch dragend en moeten we gaan lassen (wat we overigens niet zelf kunnen)

BerichtGeplaatst: 10 dec 2004, 22:34
door JT
Antwoord op jouw vraag durf ik niet te geven. Wel weet ik dat ik ook ooit gegarandeerd te maken krijg met deze ellende.
Misschien samen een cursus "Praktisch lassen" of zoiets volgen?

Mensen, is het deel bij Jerroen dragend of niet?

BerichtGeplaatst: 10 dec 2004, 22:47
door Gilletti
Brrr, moet er niet aan denken.
Hoop het binnenkort niet ook tegen te komen.... :o

BerichtGeplaatst: 10 dec 2004, 22:52
door 404
De dorpel is in zijn geheel dragend, en hoewel je het met jouw methode onzichtbaar zou kunnen afwerken heeft de carrosserie minder stijfheid. Niet doen dus!
Gewoon een adresje vinden waar je het goed kan laten doen. Je kan het dan zelf met plamuur, primer en lak afwerken.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2004, 22:45
door Jerroen
Nog maar eens gekeken en het vermoeden was dus dat het niet dragend is en dat is bevestigd door mijn oom. Die heeft (vroger) ook onder bij de dorpel roest gehad en zijn peugeotdealer bevestigde destijds dat het dragende erachter zit.

Dat is gelukkig intact. Dus ik denk dat we hem zelf weer vastzetten met een aliminium strip. Want ik heb de auto nog niet zo lang dus ik wel hem eerst helemaal nagelopen hebben voordat ik spannende dingen eraan ga doen.

En lassen kan altijd nog :wink:

BerichtGeplaatst: 13 dec 2004, 00:44
door Pininfarina504
We hebben nog een sloper het deel wat jij nodig hebt is keihard(de rest overigens ook) mag je er evt. uitslijpen.
Je kunt er zo bij, auto is kaal.
Gr,
Wim

BerichtGeplaatst: 14 dec 2004, 23:25
door Jerroen
Wim ik zal het onthouden!
Ik denk toch maar dat we hem tijdelijk oplappen anders moet ik ook nog iemand regelen die (goed) kan lassen. Verder zou ik me ook zo geen raad weten met het wegslijpen van die dorpels :D

BerichtGeplaatst: 27 dec 2004, 21:53
door Jerroen
Update (nog geen foto's):

mijn vader heeft de zaak losgeslepen en volgens hem viel het direct mee. Ik ben met dit soort zaken niet zo snel positief gestemd maar goed. De balk ligt iig zeker 2 cm vol met tectiel en oud roest, dit allemaal aangekoekt en aan elkaar geplakt door waarschijnlijk dinitrol :(

Ik heb een stuk slang voor de stofzuiger gemaakt waar ik de balk mee schoon kan zuigen. Verder is de opening groot genoeg om wat borstels door naar binnen te werken om zo de binnenkant van de balk schoon te maken. Als alles schoon zetten we hem eerst in de roestwerende grondverf van de HEMA, daarna doen we er een laagje coating overheen.

Als we het zover eens hebben kijken we weer verder :D

BerichtGeplaatst: 21 jan 2005, 11:28
door Pininfarina504
Jeroen het aanbod is nog steeds van kracht, het deel wat je nodig hebt kun je hier zo uit een keihard chassis slijpen.
Auto was keihard, enkele maanden geleden bij Prinsenbeek in de prak gereden door vriendin van vriend.
Gr,
Wim

aluminium ?

BerichtGeplaatst: 05 feb 2005, 21:17
door Pepijn
Hallo Jerroen,

Alles goed en wel met je oplappen, dat moet je zelf weten. Er is echter een ding dat je niet moet doen en dat is stukken koetsblik met aluminium gaan verbinden. Komt grote rottigheid van !! De koets eromheen gaat namelijk twee keer zo snel roesten. Komt door het verschil in materiaal, de ionenstroom van aluminium versterkt het corrosieproces van ijzer.Pop er dus maar colablikjes oid achter, als je het later toch nog eens over wil doen... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 06 feb 2005, 20:25
door Jerroen
we hebben dezelfde methode bij mijn vorige auto toegepast, ook een koekblik(je) en dat is nog steeds goed. Het aluminium en staal komt namelijk niet direct in contact met elkaar omdat we er een laagje plamuur tussen doen. Die plamuur fungeerd als een soort lijm.

Verder zit het staal momenteel in de roestwerende grondverf en volgende week zaterdag gaan we hem (hopelijk) dichtmaken. Het blijkt allemaal mee te vallen, de kokerbalken zijn in perfecte staat en na het schoonmaken van de binnenkant van de dorpel blijkt de roest daar ook mee te vallen.

ff paar fotootjes:

Afbeelding
Afbeelding