504 | voorruit lekkage..

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Berichtdoor Jerroen » 26 maart 2008, 20:13

JT schreef:2 vragen heb ik nog:

1-
Voordat het rubber en de ruit erin gaan, de plek waar deze geplaatst worden, inspuiten met tectyl ?

2-
Veel wisselende verhalen over de sierlijsten. De ene keer, direct erbij plaatsen want later lukt het niet, de andere keer, gewoon naplaatsen
- plek zat.
Wat is het nou??

Dank voor de info!


De plek waar de ruit ingaat zou ik weer even behandelen (met Tectyl oid). Ik heb de zaak opnieuw moeten lakken dus was al behandeld.

Volgens mij is het makkelijkste om de lijsten als laatste te monteren. Als je ze vooraf wilt doen schiet het telkens los of zit de ruit er weer niet goed in. Met name bij een nieuw rubber was dit het geval.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor JT » 26 maart 2008, 23:48

Dank heren!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Ruit

Berichtdoor Rob » 27 maart 2008, 21:32

JT schreef:Dank heren!


Zo makkelijk gaat het bij een CC niet.

Altijd de lijsten eerst in het rubber monteren, ook zou ik bij de 504 c of cc niet bezuinigen op ruitenkit.
Voorruit zetten altijd met twee man doen. Scheelt veel vloeken!

Succes een ieder.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Berichtdoor pEus » 27 maart 2008, 22:01

Lijsten uit rubber halen poetst makkelijker maar beter niet doen dat voorkomt een hoop gek** :oops:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor JT » 30 maart 2008, 14:18

Bert schreef:de sierlijsten zijn er naderhand ook in te zetten, de ruit is gemakkelijker te monteren zonder sierlijsten vind ik ( dan is het rubber iets flexibeler). De sierlijsten kun je op dezelfde manier monteren als de ruit , nl. met een touwtje o.i.d , het touwtje in de groef en daarna de sierlijst erbij, dan het touwtje eruit en de lijst zit.

Zo ongeveer heb ik het ook gedaan. Na gisteren een tijdje te hebben gemodderd met z'n 2-en wilde de ruit er niet in. De lijst aan de onderkant hebben we laten zitten, daar zat de ruit ook al, maar de andere kanten kregen we er niet in, dus daar de lijsten toch maar weggehaald. Ruit plaatsen ging toen veel makkelijker. Vanochtend de lijsten erin gezet. Door vriend vaseline en een elektriciteitsdraad zichtbaar in de sleuf te zetten en daarna de strip er schuin in te zetten en de electriciteitsdraad horizontaal weg te trekken (er niet langsaf wurmen, maar in de hoek de draad weg te trekken) gaat het eigenlijk best makkelijk.

Bovenste strip heeft nu nog wel de neiging eruit te kijken, even met lijmtangen vastgezet, zo nog even kijken....
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor JT » 31 maart 2008, 10:02

De sierlijst gaat met een strip in het rubber, aan het einde gaat de strip dan ook nog eens een keer het hoekje om. Dat hoekje om gaat moeilijk in het rubber. Dus de mensen die zeggen, "strip er vooraf in doen" hebben ook weer gelijk. Ik heb een hele fijne lijmtang van kunststof en de bekleding aan de binnenkant van de auto zit er nog niet in, dus ik kon met die lijmtang stevig kracht uitoefenen en de strip erin drukken, je hoort 'm er ook inploppen....

Het ziet er goed uit, de bovenste strip kijkt echter op de hoeken nog een 4 millimeter uit het rubber. Aan de buitenkant dus, aan de binnenkant zit de groef netjes in het rubber...
Iemand hier ervaring mee? Of een oplossing?

Is het een idee om dit topic te splitsen? Jerroen zijn ruit-rand-reparatie begin al op een instructie voor het plaatsen van een voorruit te lijken, maar nu gaat het nog verder (bovendien heb ik dan meer kans op antwoorden :mrgreen: )
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor Bert » 31 maart 2008, 10:31

Bij de montage van de strip moet je hem eerst zo goed mogelijk op zijn plaats drukken (vooral in de hoeken), en hem daar ook houden als je het touwtje/draadje er tussen uit haalt. Als je het touwtje/draadje over de sierlijst eruit haalt dan trek je de sierlijst eigenlijk al in het rubber ( op de plaats waar eerst het touwtje/kabeltje zat). Dat doe je met de voorruit montage ook, je trekt het touwtje er langs de ruit uit zodat het raamrubber goed over de rand valt.
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jerroen » 31 maart 2008, 12:25

Het heeft mij erg geholpen door de groef van het rubber (waar de sierlijst in gaat) "open te zetten" door er een dikke draad in te drukken.
Dan staat de groef wat open en kun je makkelijk met vaseline de sierlijst erin drukken.
Daarna de draad eruit trekken en de sierlijst zit.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor eri©on » 31 maart 2008, 12:43

Bij mij dicht de rubber niet goed af, +- 2mm bij 3mm, mag dit met zuurvrije silleconen gedicht worden?
www.terredeshommes.nl
Avatar gebruiker
eri©on
 
Berichten: 1163
Geregistreerd: 13 jan 2008, 16:45
Woonplaats: @ home

Wederom hulp gevraagd

Berichtdoor Jerroen » 29 jul 2008, 12:01

Hij lekt nog steeds :( :( :(
Mijn 504 staat altijd buiten en de matten onder bestuurdersstoel zijn dus doornat. Gelukkig hebben we nu 30 graden, ff drogen :D

Gisteren met de sproeier erop.

Ik weet de oorzaak nog steeds niet maar heb al de volgende conclusies:
- het is (godzijdank) niet de ruit (alhoewel ik hem voor de zekerheid nog weer afgekit heb)
- de lekkage start als ik (voorlopig willekeurig) in de goot voor de ruit spuit
- het lekt dan in de kolom onder de voorruit die vervolgens vol water komt te staan en dan uiteindelijk door een gat in de kolom in de auto lekt (op de zekeringen, dat is handig)
- deze gat was provosorisch door iemand in het verleden gerepareerd, deze lekkage heeft hij dus al langer

Concreet, wat zou dit nu weer kunnen zijn?

Ik ben nu aan het kijken naar slechte naden, roest, etc. kan weinig vinden.
Ik heb mezelf er van overtuigd dat het niet de bedoeling is dat het in die kolom lekt. Godzijdank zit er genoeg dinitrol in en heb ik alle gaten al losgehaald zodat hij uit kan wazemen.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Lekkage

Berichtdoor Rob » 29 jul 2008, 21:49

Onder de paravan plaat zit een bak waar je luchtaanvoerklep ook zit.
In de hoeken links en rechts zit een afwateringsgat welke uitkomt onder het voorspatbord.
Als deze gaten verstopt zitten loop na een tijdje de bak vol en komt het water via de twee luchtkleppen als eerste naar binnen.

Remedie!!
Paravan er af en schoonmaken/doorprikken.
Het gat is gewoon en stukje opengelaten plaatwerk.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Berichtdoor Jerroen » 19 aug 2008, 16:25

Het 3e lek is (vermoedelijk) gevonden. Je weet het natuurlijk pas zeker als ik het gerepareerd en getest heb
Het was de bovenhoek van de deurstijl die was doorgeroest veroorzaakt door een gat die was geboord tbv de dinitrol behandeling :(

Het gat is inmiddels alweer dicht geplamuurd. Binnenkort testen en dan ben ik benieuwd of hij nu eindelijk dicht is!
Afbeelding
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Berichtdoor chr. » 20 aug 2008, 21:18

Jerroen schreef:Het 3e lek is (vermoedelijk) gevonden. Je weet het natuurlijk pas zeker als ik het gerepareerd en getest heb
Het was de bovenhoek van de deurstijl die was doorgeroest veroorzaakt door een gat die was geboord tbv de dinitrol behandeling :(

Het gat is inmiddels alweer dicht geplamuurd. Binnenkort testen en dan ben ik benieuwd of hij nu eindelijk dicht is!
Afbeelding


je weet dat plamuur vocht aantrekt en vasthoud dus
geen garantie is voor lang leven :-| .

beter een plaatje inlassen en dan Strak plamuren :wink:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Vorige

Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten