Pagina 1 van 2

504 | voorruit lekkage..

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 18:13
door Jerroen
Hoi,

de voorruit van mijn 504 is lek onderin bij de hoek en dan zowel links als rechts. Het metaal roest daar en daardoor lekt het volgens mij naar binnen. Hoogstwaarschijnlijk is door een lek in het rubber het metaal gaan roesten.. dat is toch zo?

Maar goed: nu moet er dus wat aan gebeuren. De ruit moet eruit, het rubber moet dan denk ik ook vervangen worden en de roest moet weggehaald worden.

Maar hoe ga ik te werk? Hoe haal je de ruit eruit en waar kan ik aan een goed rubber komen? En waar moet ik nog meer aan denken?

Re: 504 | voorruit lekkage..

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 19:07
door Marcel
Jerroen schreef:En waar moet ik nog meer aan denken?


Tip 1: Een veiligheidsbril :shock:

voorruit

BerichtGeplaatst: 13 maart 2005, 19:33
door chr.
je ruit is er zo uit. als je een chrome lijst in je rubber hebt moet je deze
met plakband goed afplakken op het rubber.
aan de binnenkant ga je met een stompe breede schroevendraaier
voorzichtig het rubber terug duwen. begin bvb. links onderaan en ga zo
naar de andere kant rechtsonderaan. je dashboord bekleding
moet er ook af, deze zit geklikt en trek je zo los. wees niet bang dat je ruit stuk gaat, deze is van veiligheidsglas en zal niet snel stuk gaan.
wanner je ruit er uit is zal je de schde goed kunnen zien.
het zalwel las werk worden on de afwatering weer netjes te kunnen herstellen. ruit monteren is een koort aan de binnenkant plaatsen.
één man duwt de ruit aan de buitenkant aan de de tweede trekt aan het koort het rubber om de rand heen.
hulp nodig???????????? :?: :D

ruit

BerichtGeplaatst: 14 maart 2005, 00:23
door Pininfarina504
De ruit er uit is zo gepiept, hij gaat goed(meestal) of hij gaat kapot in de oude types(meestal niet getint) zit overigens(althans als de ruit nooit vervangen is geweest)geen veiligheidsglas,dus leg uit voorzorg maar een grote deken over je dashboard en de voorstoelen.
Raamframe reparatie is best een k... werkje doorgaans.
Gr,
Wim

BerichtGeplaatst: 15 maart 2005, 22:57
door Jerroen
Maar ik moet het rubber dus dan ook vervangen neem ik aan...

BerichtGeplaatst: 17 maart 2005, 21:12
door chr.
waarom dan :?: is het rubber stuk :?:

BerichtGeplaatst: 17 maart 2005, 21:23
door Bert
als de sierlijsten eruit zijn gaat het een stuk makkelijker ( dan is het rubber soepeler ) monteren van de sierlijsten gaat hetzelfde als de voorruit ( touwtje in de groef , sierlijstdeel erin touwtje over de sierlijst eruit halen en hij zit weer

BerichtGeplaatst: 30 maart 2005, 23:20
door Jan Bert
Mijn advies is: altijd een nieuw rubber plaatsen, 4 jaar terug heb ik deze klus laten doen mede vw. het feit dat de afwatering bij de A-stijl links verstopt zat en dus roest was ontstaan. Eem origineel rubber kon ik gewoon bij peugeot bestellen.
Succes

BerichtGeplaatst: 28 okt 2005, 13:50
door Jerroen
De ruit is er niet uit gegaan. Het is momenteel mooi weer, 20 graden ideaal voor de plamuur en grondverf.
Zie de foto's:
http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/IMG_2138.jpg
http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/IMG_2139.jpg
http://www.jwvaags.dds.nl/jerroen/files/504/IMG_2140.jpg

Voor zover ik kan zien is het rubber goed.. hij was overigens wel bijgekit aan bovenkant en zijkant. Hoe kom ik er nu achter of ik het rubber moet vervangen?

BerichtGeplaatst: 02 nov 2005, 21:29
door Rob
Jeroen,
Af fabriek zit de ruit van een 504 helemaal droog gemonteerd zonder kit.
Er zitten gaatjes onder in het rubber die bij een goeie montage precies boven de afwateringspijpjes in de carrosserie zitten.
Meestal zijn deze verstopt waardoor er water onder het rubber blijft staan met rot als gevolg.

De plaat repareren en het pijpje open maken is het allerbeste. Tijdens montage van je ruit opletten dat het gaatje onderin het rubber dus op de juiste plek zit. Vet je Raamsponning even in met vaseline dat monteert makkelijker.

Een tweede oplossing is de pijpjes dichtmaken en de ruit rondom in de ruitenkit zetten. Tussen ruit en rubber en tussen rubber en carrosserie.
Doe dat dan wel met de juiste(zachtblijvende) kit.

Succes er mee.
Rob

BerichtGeplaatst: 03 jul 2007, 21:32
door Jerroen
Wat is toch er in de tussentijd allemaal gebeurd met de voorruit van mijn 504?
Ik heb de voorruit er vorig jaar uit gehaald en trof dit aan onder het rubber..

Afbeelding

Oftewel not good. Na creatief met aluminium en plamuur was ik uiteindelijk zover dat het er weer zo uit zag..

Afbeelding

Beter toch? Ruit er weer in gedrukt en dacht dat ik weer helemaal klaar was. Maar dat was dus niet zo, nog steeds lekkage. Omdat ik de laatste opmerking niet had gelezen :oops: meende ik dat het rubber lek was. Dus heb ik onlangs een nieuw rubber weten te bemachtigen bij Karel Verhoeven.

Ik kwam dit topic eigenlijk tegen omdat ik op zoek was naar hoe ik de sierstrippen erin moest krijgen zie ik ineens de laatste opmerking:

Rob schreef:Jeroen,
...
Er zitten gaatjes onder in het rubber die bij een goeie montage precies boven de afwateringspijpjes in de carrosserie zitten.
Meestal zijn deze verstopt waardoor er water onder het rubber blijft staan met rot als gevolg.

De plaat repareren en het pijpje open maken is het allerbeste. Tijdens montage van je ruit opletten dat het gaatje onderin het rubber dus op de juiste plek zit. Vet je Raamsponning even in met vaseline dat monteert makkelijker.
...


Wijze les, lees dus altijd je topics! :cry: Ik ben dus glad die afwateringsgaatjes vergeten. Vandaar dat het water nu in mijn 504 komt! Stom stom stom! :oops: :oops: :oops:

Maar goed hoe nu verder?

Moet ik hem er nu in gaan kitten met ruitenkit of moet ik op een bepaalde manier die afwateringsgaatjes (met leidingkjes) erin prutsen? Het makkelijkste lijkt me inkitten maar wel weer zonde van dat nieuwe rubber...

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 08:59
door chr.
inkitten is niet noodzakelijk.
wel moet je zorgen dat het water weg kan en dat
dmv. je afwateringsgaatjes dus die zullen er weer in moeten.

wat je kan proberen is flink veel tectyl in de rand laten lopen
en je ruit zo monteren. nat maken en kijken of het lekt.
is niet de juiste manier maar soms moet men wat :cry:
wees niet bang als je je voorruit er opnw.
moet uithalen, heb er zelf al velen er uit gehaald en niet stuk.
anders wordt het als de ruit er in is gelijmd :x
die snij je er uit.
alleen je lijsten terug monteren is lastig.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 15:12
door Jerroen
chr. schreef:inkitten is niet noodzakelijk.
wel moet je zorgen dat het water weg kan en dat
dmv. je afwateringsgaatjes dus die zullen er weer in moeten.
...


Maar kan ik gewoon gaatjes boren zodat het onderin de A stijl gaat lekken?
Ik stel me zo voor dat er normaal een gaatje aan zit met een slangetje (immers typisch Peugeot :D ) wat het water wegleidt naar onderen.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 15:12
door johnssons
Mijn ervaring is dat je het best gewoon de ruit er in kan zetten, daarna afkitten met een gasket. Ik gebruik al tijden innotec easy gasket, werkt mooi en blijft elastisch.
http://www.frost-auto.nl/?p=productsMore&iProduct=32
Dat met die gaatjes en dat afwaterkanaal gaat niet lukken, de door de peugeot engineer bedachte afwatering werkt niet, behalve dat het water naar binnen loopt en dat het roest ...... ook de afwatergaatjes in onder in het rubber spuit ik altijd vol .... geen water ... geen lekkage ...

Wel handig om te weten dat het raam (504) geplaatst moet worden met de sierlijst, je krijgt de sierlijst er nadien niet in .........

John

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 16:18
door chr.
...

Wel handig om te weten dat het raam (504) geplaatst moet worden met de sierlijst, je krijgt de sierlijst er nadien niet in .........

John[/quote]


of met een peesentrekker :lol:

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 22:58
door Jerroen
Okay dus dan wordt het zaterdag:

- Ruit in (nieuw) rubber
- Sierlijsten erin trekken
- Afwateringsgaatjes rubber dichtkitten
- Ruit erin trekken
- Tussen auto en rubber kitten
- Ruit afkitten

Heb ik het zo goed?

BerichtGeplaatst: 04 jul 2007, 23:25
door alexxie_m
toe te voegen:

- Hopen op mooi weer! (iig beter weer dan afgelopen dagen)
- Vasaline gebruiken
-

succes!

BerichtGeplaatst: 05 jul 2007, 15:01
door johnssons
alexxie_m schreef:toe te voegen:

- Hopen op mooi weer! (iig beter weer dan afgelopen dagen)
- Vasaline gebruiken
-

succes!


geen vaseline geeft zo'n troep, gebruik bandenvet ... en de gaatjes in het rubber dichtkitten na het plaatsen van de ruit ... het gaat wel lukken ...

John

BerichtGeplaatst: 07 jul 2007, 13:20
door Bert
de sierlijsten zijn er naderhand ook in te zetten, de ruit is gemakkelijker te monteren zonder sierlijsten vind ik ( dan is het rubber iets flexibeler). De sierlijsten kun je op dezelfde manier monteren als de ruit , nl. met een touwtje o.i.d , het touwtje in de groef en daarna de sierlijst erbij, dan het touwtje eruit en de lijst zit.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2007, 11:13
door Jerroen
De ruit zit er weer in ingekit en wel. Wat een troep geeft dat die glazenkit maar heb het weer schoongekregen.
De sierlijsten trek ik er na die tijd in. Kan makkelijk zo te zien.

En nu maar hopen dat hij dicht is :shock:

BerichtGeplaatst: 10 jul 2007, 21:46
door Jerroen
En ik maar roepen: ik wil regen om te controleren of mijn voorruit waterdicht is! Nou die hebben we gehad :D Daar stond de fransoos de hollandse hoosbuien te trotseren.

Na een inspectie vanavond kwam ik weer een bekende plas water tegen op de bodem en in het bakje onder het stuur :(. Dus weer snel droog gemaakt ruitjes open en hoes erover. En nu maar hopen op mooi weer in het weekend 8)

Oftewel nog steeds lek, nu lekte hij voorheen aan 2 kanten en nu nog maar aan één. Dus ik vermoed dat we iets nog helemaal goed hebben geraakt met de kitspuit.

Zaterdag toch nog maar even weer kitten..

BerichtGeplaatst: 11 jul 2007, 08:25
door alexxie_m
BALEN JOH! :(
Das wel even zuur, na al die tijd die je er al aan hebt gegeven. Kitten of opnieuw doen is denk ik wel de enige oplossing inderdaad...
SUCCES (en sterkte)

BerichtGeplaatst: 16 jul 2007, 20:14
door Jerroen
Oorzaak gevonden! :D En tevens een tip voor alle 504 rijders:

Onder de voorruit zit een afwateringsgoot, deze heeft 3 afwateringskanalen, 2 aan de buitenzijden en eentje middenin. Mijn linker was verstopt waardoor bij een grote hoosbui er 40 cm water in komt te staan en het eindelijk de auto in loopt.

Afbeelding

Even porren met een elktriciteitsdraad en goed doorspoelen was de oplossing. Tevens de andere kanalen heel goed doorgespoeld, deze zaten ook lichtelijk verstopt!

We opletten dat je de deksel niet beschadigd, is mij namelijk wel gebeurd :-|

BerichtGeplaatst: 26 maart 2008, 09:10
door JT
2 vragen heb ik nog:

1-
Voordat het rubber en de ruit erin gaan, de plek waar deze geplaatst worden, inspuiten met tectyl ?

2-
Veel wisselende verhalen over de sierlijsten. De ene keer, direct erbij plaatsen want later lukt het niet, de andere keer, gewoon naplaatsen
- plek zat.
Wat is het nou??

Dank voor de info!

BerichtGeplaatst: 26 maart 2008, 20:04
door Bert
Als de ruit er uit is kun je de lijsten er gelijk inzetten voor de montage , maar als de ruit gemonteerd is en er is een sierlijst los gekomen of je wilt er 1 vervangen, hoef je de ruit er niet uit te halen om de lijst weer te monteren.