dtm (direct to metal) autolak

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 17 jun 2014, 20:26

Hoi allemaal, gisteren is een spuiter langs geweest om te beoordelen wat het gaat kosten om een J9 te spuiten,
en die komt met het aanbod om hem met DTM verf te spuiten, wat direct to metal betekend, en dan hoeft er
geen ondergrond/primer gespoten te worden en scheelt het dan ook weer schuurwerk, maar ik heb dan verder nog nooit van
dtm lak gehoord, en al helemaal niet op auto's gespoten. Ik ben dan ook gaan zoeken op google, en vind van alles en dat
het wel een goede lak is, maar dan voor allerhand toepassingen, behalve als lak op je auto. Het is geschikt voor onderstellen,
stalen constructies, vloeren, you name it, maar nogmaals, als autolak ben ik niks en ook geen onderwerp tegengekomen, dus
wellicht dat er hier iemand er iets zinnigs over kan zeggen, en of het nou aan of af te raden is om de bus met die verf te laten
spuiten. Als ik nou allehand websites en forumberichten ws tegengekomen en veel spuiterijen dit al toe zouden passen, dan zou
ik daar wel vertrouwen in hebben, maar ik vind niks, en dan ga ik toch twijfelen, vandaar ik hier maar eens een balletje opgooi.
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor 403diesel » 17 jun 2014, 22:30

Ik zou het niet doen. DTM is leuk voor velgen, zware constructie's etc. Maar het blijft het "snelle" alternatief.
Lak is dikker dus wordt minder strak en de duurzaamheid is twijfelachtig.
Ik weet niet wat voor lakken er gebruikt worden, maar je kan toch nat in nat werken? Als dat al niet gaat kan je de epoxy? Grondverf snel opschuren met scotchbrite.
DTM scheelt je een spuitgang, maar als het zo goed was werd het wel meer voor auto's gebruikt.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor MarcoPeus » 17 jun 2014, 22:51

Ik denk dat de spuiter geen zin heeft om zo'n grote auto 2-3 keer te spuiten (grondlak, lak, vernislak) en je dit voorstelt om er snel vanaf te zijn.
Begin er niet aan en doe t goed. Zonde van t geld als t na een jaar weer begint te rotten op plaatsen waar t niet goed gegaan is.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 18 jun 2014, 12:56

Het was de opzet dat wij zelf de bus in de primer zouden spuiten en dan schuren en dan aan een spuiter aanbieden die er alleen de uiteindelijke lak
op zou spuiten, maar die bood dus die dtm lak aan, en zijn voordeel was dan dat hij de bus niet 2x hoef te spuiten, want met gewone lak zou de
spuitnevel op het dak terug slaan waardoor deze dof word, en dan beter is om het dak apart te spuiten, dus 2x afplakwerk, en daar zal die spuiter
z'n winst willen halen door met dtm te werken en dat extra afplakwerk dan niet te hoeven doen. Ik ga geen namen noemen, maar het is een spuiter
uit sprang capelle, en is het een heel druk mannetje die zo snel praat, dat je het niet bij kunt houden wat hij zegt, en je hem echt op de rem moet
trekken om er ook maar een speld tussen z'n geratel te krijgen, en daar was z'n vrouw het ook mee eens. In elk geval zal ik de eigenaar vd bus adviseren
om ook eens bij andere spuiters een prijs te gaan vragen.
Ik moet wel zeggen dat de prijs van nog geen 1300 euro wel aantrekkelijk klinkt, want daarvoor spuit hij wel alle deuren apart, want die liggen eruit
en doet hij ze ook aan de binnenkant meepakken, en dat is dan niet te duur als het met gewone lak zou zijn, maar heel dat dtm lak gebeuren staat
mij helemaal niet aan.
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor Frank.04 » 18 jun 2014, 19:30

Wil je goedkoop een ander kleurtje, denk dan aan het zelf rollen en/of kwasten van je auto met Hammerite.

Kan net zo strak worden als een binnendeur van je huis en voor 100 Euro aan verf heb je een roestwerende laag waarvan je de ondergrond niet of nauwelijks hoeft voor te bewerken (losse roest wegborstelen is voldoende).

Wil je meer, dan betaal je ook meer.

Tot 2000 Euro is tegenwoordig goedkoop, het resultaat kan meevallen, maar doet dit soms niet.

Tussen 2000 en 5000 kan je een uitstekend resultaat verwachten, met soms wat herstelwerk in de vorm van zakkers en sinaasappelhuid.

Van 5000 tot 10000 (en soms nog veel meer) zou het resultaat tadeloos moeten zijn, zodanig dat je er een concours mee kunt winnen.

Ach, aan jou de keus!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor pauldevries » 18 jun 2014, 19:39

Dat raad ik ten zeerste af. :idea: :idea: :idea:
Heb hier nu een schitterende 13 raams Sambabus staan die door de vorige eigenaar in hammerite gerold is.
Gelukkig voor mij dat de taxateur dit ook opgemerkt heeft met taxeren en de bus dus in plaats van de gekostte 11.000 euro
nog geen 3000 euro meer waard is vanwege een potje hammerite.

Over een aantal jaren heb je de grootste problemen om die hammerite-ellende er weer af te krijgen.
Roesten doet het evengoed eronder toch wel en veel soorten Hamerite bevatten siliconen
oftewel dan heb je de grootste nachtmerrie van de proffesionele spuiter te pakken.

Pak dan in alsjeblieft voor die 2 of 3 tientjes meer t.o.v. Hammerite
een goede botenlak of dd-lak van bijvoorbeeld de ijsel of dergelijke.
Is tenminste 2k lak en ook later na nog altijd weer over te spuiten met alle soorten autolak.

Just my to cents, :mrgreen: maar dit in de hammerite rollen gaat echt letterlijk
tegen alles in mijn idee wat met autoliefde te maken heeft
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 21 jun 2014, 12:39

Frank.04 schreef:Wil je goedkoop een ander kleurtje, denk dan aan het zelf rollen en/of kwasten van je auto met Hammerite.

Kan net zo strak worden als een binnendeur van je huis en voor 100 Euro aan verf heb je een roestwerende laag waarvan je de ondergrond niet of nauwelijks hoeft voor te bewerken (losse roest wegborstelen is voldoende).

Wil je meer, dan betaal je ook meer.

Tot 2000 Euro is tegenwoordig goedkoop, het resultaat kan meevallen, maar doet dit soms niet.

Tussen 2000 en 5000 kan je een uitstekend resultaat verwachten, met soms wat herstelwerk in de vorm van zakkers en sinaasappelhuid.

Van 5000 tot 10000 (en soms nog veel meer) zou het resultaat tadeloos moeten zijn, zodanig dat je er een concours mee kunt winnen.

Ach, aan jou de keus!


2000 tot 5000 euro en dan nog een traantje en sinaasappelhuidje moeten accepteren? Ik denk eerder dat het voor 1500 al heel netjes moet gebeuren
en zonder tranen en matte plekken, dus weet ik niet waar jij je auto's laat spuiten, maar als die zo redeneren als jij, dan is dat de allerlaatste spuiter waar
ik heen zou gaan.
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 21 jun 2014, 12:51

pauldevries schreef:Dat raad ik ten zeerste af. :idea: :idea: :idea:
Heb hier nu een schitterende 13 raams Sambabus staan die door de vorige eigenaar in hammerite gerold is.
Gelukkig voor mij dat de taxateur dit ook opgemerkt heeft met taxeren en de bus dus in plaats van de gekostte 11.000 euro
nog geen 3000 euro meer waard is vanwege een potje hammerite.

Over een aantal jaren heb je de grootste problemen om die hammerite-ellende er weer af te krijgen.
Roesten doet het evengoed eronder toch wel en veel soorten Hamerite bevatten siliconen
oftewel dan heb je de grootste nachtmerrie van de proffesionele spuiter te pakken.

Pak dan in alsjeblieft voor die 2 of 3 tientjes meer t.o.v. Hammerite
een goede botenlak of dd-lak van bijvoorbeeld de ijsel of dergelijke.
Is tenminste 2k lak en ook later na nog altijd weer over te spuiten met alle soorten autolak.

Just my to cents, :mrgreen: maar dit in de hammerite rollen gaat echt letterlijk
tegen alles in mijn idee wat met autoliefde te maken heeft


Een samba bus die maar 11000 euro waard is? Ik dacht dat die juist onbetaalbaar waren, en je dan voor 3000 euro
niet eens een compleet verwoest en doorgerot exemplaar kon kopen?
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor jan-03 » 21 jun 2014, 13:11

Dat vereist verduidelijking retep.
Voor 1500 alles perfect gespoten? Ik moet ook weleens wat laten spuiten maar 1 deur kost al snel 300..
Zonder voorbewerkingen.. en excl omzetbelasting..
En dan moet ik ook nog kleurverschil accepteren..
Goede lak is ook duur en je wilt er toch ook een flinke laagdikte op hebben...
Bij restauratie moeten er ook vele voorbewerkingen worden gedaan..
Echt perfect voor 1500.. Tja dat zijn dan geen mensen die voor 40 euro per uur (excl) werken wat ik een normaal tarief vind voor Nederlandse begrippen.. Er moeten altijd meerdere lagen worden gespoten voor een perfect resultaat...
Maar ik ben een leek op dit gebied maar het lijkt mij wat krap..
gr jan
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 21 jun 2014, 13:37

jan-04 schreef:Dat vereist verduidelijking retep.
Voor 1500 alles perfect gespoten? Ik moet ook weleens wat laten spuiten maar 1 deur kost al snel 300..
Zonder voorbewerkingen.. en excl omzetbelasting..
En dan moet ik ook nog kleurverschil accepteren..
Goede lak is ook duur en je wilt er toch ook een flinke laagdikte op hebben...
Bij restauratie moeten er ook vele voorbewerkingen worden gedaan..
Echt perfect voor 1500.. Tja dat zijn dan geen mensen die voor 40 euro per uur (excl) werken wat ik een normaal tarief vind voor Nederlandse begrippen.. Er moeten altijd meerdere lagen worden gespoten voor een perfect resultaat...
Maar ik ben een leek op dit gebied maar het lijkt mij wat krap..
gr jan


Tja, een deur spuiten zal best 300 kosten, maar je vergeet dat voor die deur dan wel de spuitcabine gebruikt moet worden met de nodige verwarming,
en dat maakt het dan duur. Als er dan een hele auto instaat, dan kost het alleen meer verf en tijd, en dan kan het wel voor 1500 euro,
en dan verwacht ik een goed resultaat. Voor dat geld snap ik wel dat het geen metalic lak is en dan nog eens blanke lak er overheen,
maar dat het dan een gewone goede autolak is, vind ik voor 1500 euro dan wel normaal, en is het strak zetten en primer spuiten uiteraard niet in begrepen.
En een goede spuiter hoeft er maar 2x overheen te gaan voor een goed en dekkend resultaat.
Ik heb zelf onlangs een ford transit mk1 gespoten, en daar ben ik ook 2x overheen gegaan, en die zat toch mooi in de lak. Niet perfect, want ik ben geen spuiter, en stond ik in een ouwe stal met stof te werken, en niet al te warm, maar het resultaat onder die omstandigheden mocht er wel zijn.
Ik heb de bus dan ook verkocht voor maar liefst 7500 euro. Welliswaar met een gereviseerde motor, maar als het lakwerk er niet uit zou hebben gezien, dan
zouden ze nooit zo'n bedrag betaald hebben.

Afbeelding
Afbeelding
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 21 jun 2014, 13:38

btw, de verf voor die transit koste nog geen 2 tientjes de liter, inclusief verdunner en verharder. Dus goedkope meuk met toch een verbluffend mooi resultaat, al zeg ik het zelf.
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor chr. » 21 jun 2014, 19:13

Nou, dan weet je wat je moet doen. Dezelfde verf weer aanschaffen als die op de Ford zit. :mrgreen:
btw, verf smeer je op je kozijn en lak gaat (oa) op een auto. :mrgreen:
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor retep » 21 jun 2014, 20:32

chr. schreef:Nou, dan weet je wat je moet doen. Dezelfde verf weer aanschaffen als die op de Ford zit. :mrgreen:
btw, verf smeer je op je kozijn en lak gaat (oa) op een auto. :mrgreen:


De transit heb ik zelf gespoten en deze bus gaat naar de spuiter, dus kan ik daar moeilijk met m'n eigen verf
aan komen zetten. :lol:
retep
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 08 mei 2014, 18:55

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor pauldevries » 22 jun 2014, 21:30

retep schreef:
pauldevries schreef:Dat raad ik ten zeerste af. :idea: :idea: :idea:
Heb hier nu een schitterende 13 raams Sambabus staan die door de vorige eigenaar in hammerite gerold is.
Gelukkig voor mij dat de taxateur dit ook opgemerkt heeft met taxeren en de bus dus in plaats van de gekostte 11.000 euro
nog geen 3000 euro meer waard is vanwege een potje hammerite.

Over een aantal jaren heb je de grootste problemen om die hammerite-ellende er weer af te krijgen.
Roesten doet het evengoed eronder toch wel en veel soorten Hamerite bevatten siliconen
oftewel dan heb je de grootste nachtmerrie van de proffesionele spuiter te pakken.

Pak dan in alsjeblieft voor die 2 of 3 tientjes meer t.o.v. Hammerite
een goede botenlak of dd-lak van bijvoorbeeld de ijsel of dergelijke.
Is tenminste 2k lak en ook later na nog altijd weer over te spuiten met alle soorten autolak.

Just my to cents, :mrgreen: maar dit in de hammerite rollen gaat echt letterlijk
tegen alles in mijn idee wat met autoliefde te maken heeft


Een samba bus die maar 11000 euro waard is? Ik dacht dat die juist onbetaalbaar waren, en je dan voor 3000 euro
niet eens een compleet verwoest en doorgerot exemplaar kon kopen?


Beste Peter

Ik zal me duidelijker uitdrukken, staat een beetje ongelukkig merk ik aan de interpetatie.
Ik bedoelde dat de restauratie die 11.000 euro aan materiaal vanwege de meerkosten
die het oplevert om de Hammerite te verwijderen de toegevoegde waarde van deze gehele 11.000 euro
maar een meerwaarde hebben gecreerd van 3000 euro met de taxatie.

De bus is van een collega op mijn werk en hij is nu samen met mij
(heb hem de ruimte beschikbaar gesteld) bezig om tot op de grondlaag de Samba volledig terug kaal te zetten
en siliconenvrij te maken, en gaat dan naar de echte spuiter,
Mijn collega is gelukkig eindelijk tot het inzicht gekomen dat het gesmeer van hem
veel geld gekost heeft en veel meerwerk van delen die al strak gezet waren.
Er moeten zeer veel lasnaden terug schoongemaakt worden omdat ook hier als eerste laag siliconen bevattende verf gestreken is.
Het laswerk en dergelijke is zeer netjes gedaan en degelijk,
Ook rekening houdend dat hij geen dubbele stukken ging maken en vele nieuwe panelen en plaatdelen besteld
des te meer dat het zonde is geweest zijn keuze die gemaakt is geworden om de bus met Hammerite te gaan rollen.

Succes met het verder afmaken van de bus, ik vindt het een gaaf project om te zien en ook je Transsit is erg mooi geworden,
Day je een twee rechterhanden hebt is dan ook duidelijk te zien op de foto,s van je werk :D :D

Groeten van Paul
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: dtm (direct to metal) autolak

Berichtdoor Jineuf » 23 jun 2014, 00:45

Zeker een mooi project.
Met lakwerk wordt vaak gerommeld als sluitpost terwij het zo belangrijk is voor het zicht en de conservatie.
Laat die spuiter of eenanger het volgens de regelen der kunst doen.
Ik weet anders nog wel een vakman die het voor een aanvaardbaar tarief wil doen.

Afbeelding

Zie ik daar een V4 motor zoals in de Taunus, de saab 96 en de Matra Sports M530.
Daar ken ik em van.

Afbeelding
304 SLS '78, 406 Coupé V6 1999 (Peurari), 406 Break Hdi 90
Lid van de Peugeot Club Nederland sinds 1994
Avatar gebruiker
Jineuf
 
Berichten: 1410
Geregistreerd: 14 feb 2006, 19:11
Woonplaats: Soest


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten

cron