404 hemelbekleding / schuifdakrestauratie

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

404 hemelbekleding / schuifdakrestauratie

Berichtdoor leffe 404 » 15 okt 2005, 08:56

Nou binnenkort is het zover, ik ga mijn schuifdak demonteren en restaureren. Nadat ik diverse slangen gecontroleerd heb ben ik er nu achter dat er een gaatje geroest is in de schuifdakbak.

Om dit te herstellen moet het complete schuifdak er dus uit.

Ik heb ondertussen vast wat geoefend op een Audi A6 avant met een elektrisch dak (met gelijmde hemelbekledingspaneel van 2,20 mtr) , dus dan kan dit dakj van de 404 alleen nog maar meevallen Smile


Het dak+bak zit geschroefd met 6 boutjes-moertjes aan het dak, die draai je er af, 4 afwateringsslangen los en klaar, zou je zeggen.

Echter voordat je dat kan doen moet je eerst de hemelbekleding weten te demonteren. Dat is van die fijne witte, uitgedroogde skai,gaatjes bekleding.

Weet iemand hoe je dat zonder schade kunt losmaken en waar de bevestigingen zitten en hoe dat vastzit ? Ik durf er niet zomaar aan beginnen te trekken namelijk, mijn ervaring is dat je het juist dan kapot trekt.

Tips en afbeeldingen zijn zeer welkom.
_________________
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor veen » 15 okt 2005, 21:20

Dit is volgens mij een zware klus, want je moet de voor en achterruit en de rubbers van de deuren er uit halen want de hemelbekleding zit om die randen geplakt.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor leffe 404 » 16 okt 2005, 20:25

Is dat 100 % zeker ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Bert » 16 okt 2005, 21:05

Veen heeft geheel gelijk, alles waar de hemelbekleding aan grenst, dus voorruit demonteren, achterruit demonteren + alle deurstijlrubbers. Maar ik zou eerst het schuifdak er uit halen want de bekleding zit ook om de opening van de schuifdakbak geplakt. Niet teveel er aan trekken ( anders trek je er "rek" in) en is de bekleding er later moeilijker weer mooi strak er in te lijmen ( bisonkit )
ps:

vergeet de binnenspiegel niet los te maken 8)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1192
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor pEus » 17 okt 2005, 09:04

Hoi,

Bert en Veen hebben inderdaad gelijk. Zelf heb ik ook een keer
de hemel van een 404 eruit gehaald. Daarna heb ik hem compleet
moeten vernieuwen. Gelukkig heeft mijn schoonvader de nieuwe
hemel er weer ingezet want daar had ik niet genoeg geduld voor.
Dus heb ik door een autobekleder de hemel laten snijden en stikken
en daarna hebben we hem zelf vernieuwd. Gezien ik jou auto nog erg
goed ken ben ik bang dat je de hemel er ook niet heel uit krijgt.
Vergeet niet dat ie er al 44 jaar in zit.

Veel succes,


Eugène
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1730
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor leffe 404 » 20 okt 2005, 17:27

Eugène,

Daar ben ik zelf ook bang voor, maar goed, ik ben niet te bang eea te gaan proberen :D


Een lekkend dak is ook niet alles. Desnoods met nieuwe stof de hemel opnieuw bekleden,die gaatjes stof koop je op veel beurzen van de rol, dus daar hoeft het probleem niet te liggen gelukkig.

Het op maat maken is ff lastig denk ik, dat laat ik door een stoffeerder in orde maken, dan kan het er straks in 1 geheel weer in teruggemonteerd worden.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Bert » 20 okt 2005, 19:17

een fabrieksnieuwe hemel is ook een groot rechthoekig stuk stof hoor :wink: , daar komt aan de auto dus best wel knippen en plakken aan te pas. Toen ik bij Nefkens Roosendaal werkte heb ik samen met de toenmalige werkplaatschef een paar maal een hemelbekleding vervangen ( 404 & 504met en zonder schuifdak) , dat was eigenlijk best wel leuk werk. maar je bent wel ff bezig.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1192
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor leffe 404 » 08 nov 2005, 18:41

Ik ga de uitdaging aan !


Is er op het forum belangstelling voor fotoreportage's van opknap klussen ?

Ik zou het zelf wel leuk vinden om te zien hoe men diverse dingen verbetert of vernieuwd / opknapt etc.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor ceegee » 08 nov 2005, 19:45

Ik ben benieuwd Leffe hoe je dat gaat doen. Door je verhaal ben ik mijn schuifdak ook eens beter gaan bekijken en ook daar mankeert wat aan. De rand om het dak met een soort stof erom heen komt in een hoek omhoog hoe los ik dat op :?:
Het schuifluik van de 806 heeft trouwens ook kuren, dat gaat de laatste 20 cm schoksgewijs dicht, zou em dat in die windvanger zitten die ook naar beneden schuift ?
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor leffe 404 » 09 nov 2005, 00:01

Je probleem met je 806 schuifdak is denk ik gelijk aan het probleem wat ik had met mijn A6 schuifdak ; een trekkabel. het dak zelf loopt in een rail op een kunststof of rubber geleideblokje. Kan kapot of droog zijn.

Rails + geleiders smeren met WD40 paar maar bedienen, dag later met dikker smeervet (uit een spuitbus) behandelen, probleem warschijnlijk opgelost anders moet het dak opengelegd worden voor diagnose.

Als ik straks zover ben gaat het dak van de 404 er uit en er komt een volledige foto reportage van aan.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor pEus » 09 nov 2005, 10:02

leffe 404 schreef:Ik ga de uitdaging aan!



Succes,

Gaat vast wel lukken !
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1730
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Berichtdoor Gilletti » 09 nov 2005, 11:01

leffe 404 schreef:Is er op het forum belangstelling voor fotoreportage's van opknap klussen ?


Tuurlijk!

Succes. :!:
403 Berline 1961 Bleu Amiral
404 Automatique 1969 Vert Fusain
206 Forever 2007, Rouge Aden
Gilletti
 
Berichten: 4329
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor leffe 404 » 09 nov 2005, 12:55

Alvast bedankt.

Ik duik eerst even in de boeken, kijken of er wat te vinden is hoe de beleinen in het dak gehaakt zitten, weet iemand dat ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Brownie » 09 nov 2005, 13:05

leffe 404 schreef:Is er op het forum belangstelling voor fotoreportage's van opknap klussen ?

Daar is zelf een apart topic voor!
403 Break Diesel 1960
204 Cabiolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 GTI Automatique 1985
505 V6 Automatique 1986
505 V6 Automatique 1987
505 V6 Automatique 1989 pour pieces
505 SW8 Automatique 1991
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3448
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor leffe 404 » 09 nov 2005, 13:10

een apart wat ?
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Brownie » 09 nov 2005, 13:13

403 Break Diesel 1960
204 Cabiolet 1968
104 GL6 Benetton 1978
604 GTI Automatique 1985
505 V6 Automatique 1986
505 V6 Automatique 1987
505 V6 Automatique 1989 pour pieces
505 SW8 Automatique 1991
206 XS 1.6 SW Automatique 2005
Avatar gebruiker
Brownie
 
Berichten: 3448
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor leffe 404 » 09 nov 2005, 13:36

o een toppic is een onderwerp, ah
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Niek020 » 09 nov 2005, 23:48

De hemel van 42 jarige(groene) 404 ziet er,in mijn opinie,"verschrikkelijk"uit.
Ik kijk al niet meer omhoog :oops: Afbeelding
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor leffe 404 » 11 dec 2005, 23:31

Zo, afgelopen zaterdag was het dan zover...


Ik ben begonnen met demonteren van ;

- zonnekleppen
- binnenspiegel
- afdekstrip in schuifdakbak (rvs lijst waaronder de hemelbekleding zit)
- binnenverlichting

Daarna de bekleding rond het schuifdakgat losgemaakt, deze zit aan de randjes gelijmd.

De hemelbekleding is van een soort vinyl-achtg plastic met een stoffen rug aan de bovenzijde. Deze soort plastic is heerlijk soepel en buigzaam en rekbaar. Na 44 jaar al een heel stuk minder natuurlijk.

Aan de zijkanten zit er een strip tegen de dakrand aangeschroefd met weerhaken er in, waarachter de stof gespannen staat.

Deze losgeschroefd, zover als los ging, beetje opengewrikt, stof er tussenuit gepulkt.

Zo door naar achterin, ter hoogte van de c-stijl.

Daar zit de eerste balijn in het dak gehaakt, even naar beneden draaien, uittrekken en dan de laatste balijn er uit haken, net voor de achterruit.

Ik heb er voor gekozen de binnen (hemel) bekleding meteen te vernieuwen en heb dus nog niet de ruiten er uit gelicht. De stof heb ik op het ruitrubber voor en achter afgesneden.

De bak van het schuifdak laat zicht heel makkelijk verwijderen.
je maakt 4 slangen van de afvoer los, 6 bouten in het dak losdraaien en je heb de bak, compleet met de plaat van het schuifdak er nog in, in je handen.

Even de stoelleuningen platgooien, bak laten zakken, voorzijde onder het stuur en kwart slag naar rechts draaien, dan kan ie er via het rechter voorportieropening uit, zonder het portier of een voor- of achterruit te hoeven demonteren.

De beide voorste pijpjes waar de afwateringsslangen op moeten, zijn afgerot.

Nu dus de keuze tussen reviseren, nieuwe hoeken er op lassen of solderen of een goede gebruikte schuifdakbak zoeken en die opknappen.

Als iemand een bak weet ?

Ik houd me aanbevolen !
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Bert » 12 dec 2005, 00:34

allemaal leuk verteld...............................maar waar zijn de foto's ????????????????????????????????????????? :wink:
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1192
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor pp » 12 dec 2005, 01:04

en werkt het ook zo met een break?
BMW e23 728i ' 83
LR 110 CSW 200tdi ' 84
Volvo 245 Turbo '84
Citroen CX Pallas ' 78
404 fam.'63, helaas weg:(
Avatar gebruiker
pp
 
Berichten: 198
Geregistreerd: 29 jun 2005, 06:46
Woonplaats: a'dam

Berichtdoor leffe 404 » 12 dec 2005, 23:37

Bert schreef:allemaal leuk verteld...............................maar waar zijn de foto's ????????????????????????????????????????? :wink:



Ja ja, alles op z'n tijd :mrgreen:

aanstaand weekend het schuifdak tot in delen demonteren en opknappen (of weggooien)
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 17 dec 2005, 20:39

Schuifdakbak gered en gerestaureerd.

Dakplaat is een gaatje in gevallen, dus wat is daarmee doe weet ik nog niet ... ik zoek in ieder geval een nieuwe ! :-|
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 18 dec 2005, 13:04

De foto's

De schuifdakbak gedemonteerd ;

Afbeelding[/img]
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor leffe 404 » 18 dec 2005, 13:11

Detailopname schuifmechaniek ;

Afbeelding
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Volgende

Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten