LASAPPARAAT ; de aanschaf ervan

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

LASAPPARAAT ; de aanschaf ervan

Berichtdoor leffe 404 » 26 apr 2006, 18:44

Iemand een idee ?

Naar aanleiding van de op handen zijnde cursus kwam dit in mij op.

Voor 90-120 euro heb je een nieuwe, met lasdraad er los bij, werkend op 220 v.

maar kun je ook iets met zo'n ding of moet je eigenlijk een duurder, lees honderden, euro's kostend apparaat voor hebben ?


Mijn eerste idee was dit ;

Afbeelding

Dit lasapparaat wordt compleet geleverd met laskap en lasbikhamer/roestborstel.


Met o.a.:
omschakelbaar 230/400 volt
traploos instelbaar lasvermogen van 55–140/160 ampère (230/400 V)
geschikt voor elektroden van 1.6 – 3.2 mm
trafo is thermisch beveiligd en voorzien van ventilatorkoeling voor langduriger gebruik
makkelijk verplaatsbaar door meegeleverde wielen

Te koop bij, o.a. de Wehkamp voor 99 euro ( :shock: ! )
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Dick » 26 apr 2006, 20:01

voor huis tuin en keuken laswerk kan dit prima, ben je echter van plan om heftig laswerk te gaan doen kan je beter iets dieper in de buidel tasten en een goeie kopen, scheelt je een hele hoop ergernis!
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Berichtdoor Edzo » 26 apr 2006, 20:17

Wat op jouw plaatje staat, is een lasapparaat voor elektrodes.
elektrodelassen gaat sowieso niet goed bij carosseriewerk. Het metaal is hiervoor veel te dun, en je voegt erg gauw veel te veel hitte toe.

Je hebt veel meer aan een CO2 apparaat, met lasdraad en toevoer van CO2 gas, ipv. een elektrode.

Als je echt kan lassen, en de restauratie vereist het, kan je ook autogeen lassen. (Zuurstof+acetyleen geloof ik) zonder vreemde materiaaltoevoer van buitenaf (soms wordt er een stuk identiek metaal ' uit de losse hand' bijgevoegd)

CO2 lassen is daarentegen niet moeilijk, (makkelijker als elektrodelassen) maar vereist een duurder apparaat. Ze zijn er wel redelijk goedkoop, maar dan zijn de rollen lasdraad vaak te klein, en onevenredig duur. En de instelmogelijkheden zijn dan vaak ook beperkt.

Koop echt geen elektrodelasapparaat alleen voor je auto, want daar heb je zo goed als niets aan, deze manier van lassen begint pas leuk te worden vanaf ongeveer 3 mm. materiaaldikte.

groeten, Edzo
Laatst bijgewerkt door Edzo op 26 apr 2006, 20:24, in totaal 1 keer bewerkt.
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor 403B-1963 » 26 apr 2006, 20:24

Hallo Leffe 404 en ander geinteresseerden,

Ik denk dat zo'n soort apparaat ,wat met losse electroden werkt, ideaal is om voor thuis wat laswerk te verrichten aan dikker staal, 2mm of dikker.
Tuinhekjes, waslijnstaanders etc.

Voor laswerk aan de auto, waar met relatief dun plaatwerk gewerkt wordt, is zo'n apparaat bijna niet bruikbaar. Of je moet een enorm goede lasser zijn met speciaal voor dit doel aangeschafte dunne electroden. Of je moet werken met speciale voorzetstukken wat lassen van dunne plaat mogelijk maakt.

Veel beter is een MIG las apparaat. In de volksmond wordt dit een CO2 lasapparaat genoemd . Deze kun je ook als hobby apparaat kopen (o.a. Ferm etc.).

Je werkt dan niet met losse electroden maar met een lange dunne draad (op een haspeltje) die door een slang wordt geleid. Deze slang geleid ook , via de draad, de toegevoerde stroom en het gas (CO2 of een ander soort inert menggas) wat als afscherming tegen oxidatie benodigd is.

Verhit staal oxideert namelijk zeer snel.
Het gas zit in gasflesjes (wegwerp of ruil cq statiegeld systeem). Het is voor de hobbyist een aardig systeem maar door het CO2 verbruik (flesjes zijn duur) kan het kostbaar worden.

Een alternatief is "Gasloos" CO2 lassen maar dan wel met een ander soort draad, een zo genaamde "gevulde draad". De vulling van de draad wordt tijdens het lassen omgezet in een afschermgas.
Deze rollen gevulde draad zijn wel veel duurder dan gewone lasdraad. Je kunt op een CO2 lasapparaat voor lassen met gasflesjes ook lassen met gevulde draad. Andersom gaat niet.

Je kan met CO2 ook redelijk dik materiaal lassen alleen gaat dat niet zo snel als met electrodes en wordt de verbinding meestal ook iets zwakker. Maar voor huis tuin en keuken gebruik is het meer dan voldoende.

Ik denk dat een CO2 lasapparaaat voor de hobyist zo ongeveer 150 Euro zal gaan kosten. Komen de flesjes en de rollen draad , al dan niet gevuld, er nog bij.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan. Ben wel geen ervaren lasser maar ik heb wel eens gelast met beide systemen.
Persoonlijk vind ik CO2 lassen eenvoudiger dan lassen met de electrodes.

Mogelijk dat de "las instrukteur" nog wat meer en betere info kan geven.

Groeten Bevaros.
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor Edzo » 26 apr 2006, 20:28

waren we tegelijkertijd bezig ruwweg hetzelfde verhaal uit ons toetsenbordje te rammelen....... :wink: :wink: :wink:

groeten, Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor leffe 404 » 26 apr 2006, 20:40

Bedankt 403B-1963 en Dturbo voor de informatie.

Als ik het goed begrijp en kies voor een niet hele dure oplossing dan zou ik moeten uitkijken naar een MIG (co2) lasapparaat waarin gasgevuld lasdraad gebruikt kan worden.

Ik meen circa 150-200 euro voor een nieuw apparaat en circa 35-50 euro voor een rol lasdraad.

Dat het lasdraad relatief / in verhouding het meest kostbaar is maakt mij niet heel veel uit, ik hoef niet een nieuwe auto te bouwen, hooguit hie en daar een lapje laswerk tenslotte.

Extra advies is nog steeds welkom, evenals adviezen mbt merk / verkrijgbaarheid / leveranciers etc.
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor 403B-1963 » 26 apr 2006, 20:43

@ Dturbo.

Ja ook toevallig. helaas zie je als je aan het typen niet of op dat moment al een soortgelijke reactie binnenkomt. Maar je moet maar denken:"beter twee keer gepost dan helemaal niet".

Jij voegde trouwens extra info over autogeen lassen toe en ik over gasloos CO2.

Beiden zijn extra info voor de totaal on-ingewijden in het lassen.

Groeten Bevaros
Trotse bezitter van een 403B8 uit 1963, een 403 Familiale uit 1962.
Tevens een 406 2.0 voor dagelijks gebruik. Lid van de APH.
Avatar gebruiker
403B-1963
 
Berichten: 848
Geregistreerd: 11 feb 2006, 11:22
Woonplaats: Wamel

Berichtdoor AMPlas » 27 apr 2006, 09:42

@ Leffe 404

ik heb ook zo een MIG apparaat met gevuld lasdraad. Te koop bij de Gamma voor ik geloof 150 euro of zoiets (ik heb hem van een kerel gekocht voor 80 euro die hem voor zn verjaardag had gekregen van zn vrouw maar er niks aan vond :mrgreen: :shock: ) en die werkt prima voor een beginnend lasser. De draad toevoer loopt niet altijd even soepel, maar voor de rest doet ie het prima. De draadtoevoer is traploos instelbaar en er zit een knop op voor hoge en lage spanning (dik en dun materiaal) in basis alles wat je nodig hebt. Ik zal het merk wel even opzoeken.
misschien staat ie wel op een van de foto's van mn 504 projectje op http://www.picturetrail.com/amplas

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor leffe 404 » 27 apr 2006, 21:56

Am Plas ;

even offtopic ;

Je fotoalbum van de coupé en die er rechts van kunnen niet geopend worden, nog geen lasapparaat waargenomen dus..
Als je alle tijd hebt, kom je altijd te laat...
Avatar gebruiker
leffe 404
 
Berichten: 1500
Geregistreerd: 13 apr 2004, 12:46
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor AMPlas » 28 apr 2006, 08:36

oeps, zal de server er wal uit liggen...
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten