Poetsen metallic lak

Plaatwerk, lassen, lakken, kleurnummers, spuiten, bekleding etc.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Poetsen metallic lak

Berichtdoor tjark63 » 23 jul 2006, 22:32

Ik zit met een cosmetisch probleempje: mijn 505 zit van voor tot achter onder een soort aanslag, waarschijnlijk van bomen afkomstig, Het spul voelt hard en ruw aan, is kleurloos en is bezaaid met kleine bruine puntjes. Als je niet beter weet zou je denken dat het roestpuntjes zijn. Met gewoon wassen verdwijnt het niet, met in de was zetten ook niet. De lak is metallic, dus ik denk dat het niet verstandig is om met commandant oid aan de slag te gaan. Heeft iemand ervaring met het verwijderen van hardnekkig vuil van een metallieken auto?
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Dick » 23 jul 2006, 22:39

Jazeker heb ik dat :-)

Als je je auto goed wilt poetsen is een goede poetsmachine een must. Dus niet zo'n Gamma ding! Er is poets op de markt, speciaal voor het reinigen van autolakken. EErst even wassen, afzemen, met de (milde cleaner aan de slag. Hiermee verwijder je alle aanslag van de lak. Als je dit gedaan hebt zal je auto weer perfect glimmen, mocht het resultaat tegenvallen, gewoon doorgaan tot je het gewenste resultaat bereikt hebt. Vergeet niet de auto goed in de was te zetten, al dan niet een aantal lagen was er op smeren.

Ik herhaal het bovenstaande 2 keer per jaar. Wel even goed de gebruiksaanwijzingen op de reinigingsmiddelen lezen!
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Poetsen metallic lak

Berichtdoor tjark63 » 25 jul 2006, 19:45

Dank voor je reactie Dick. Poetsmachine is inderdaad onontbeerlijk, maar ik maak me zorgen over de blanke toplaag. Slijp je die er zo niet af? Welke cleaner gebruik je zelf voor metallic lak? Alvast bedankt,
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Jeetje » 25 jul 2006, 21:07

Voordat je door die blanke laklaag bent, heb je heel wat afgepolijst, hoor! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Poetsen metallic lak

Berichtdoor tjark63 » 25 jul 2006, 22:05

tjark63 schreef:Als je niet beter weet zou je denken dat het roestpuntjes zijn.


Ik heb e.e.a. nog eens besproken met een vriend die ik zojuist tegen het lijf liep, en volgens hem (en daar sluit ik me bij aan) is het wel degelijk roest, veroorzaakt door het werken met een haakse slijper in de buurt van de auto. De hete metaaldeeltjes die bij het slijpen van het balkonhek van de buren zijn vrijgekomen, zijn op de auto gewaaid met desastreuze gevolgen....door de lak gebrand en vervolgens gaan roesten. Ik hoop dit via de w.a. verzekering van de buurman te kunnen regelen, want het zal wel opnieuw spuiten worden.
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Gerard2 » 25 jul 2006, 23:14

Ik begrijp sinds enige tijd ook waarom er volop (parkeer)plaats is onder lindebomen. De plakkerige laag is uiteindelijk verdwenen na meerdere keren wassen.
De zwarte puntjes herken ik ook, bij mij 2-wekelijkse wasbeurt kom ik er meestal enkele tegen. Na het wassen van de auto kan ik de puntjes er meestal vanaf krijgen met mijn nagel zonder de lak te beschadigen. Blijkbaar is het dan al voldoende ingeweekt. De herkomst van deze puntjes ken ik nog steeds niet.
Avatar gebruiker
Gerard2
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 20 nov 2004, 09:29

Berichtdoor Jeetje » 25 jul 2006, 23:19

Die 'harsspetters' zijn goed weg te werken met een beetje spuug (echt waar!): een beetje spuug erop en de enzymen in je spuug maken de hars weer week waardoor je de hars na een minuutje ofzo gemakkelijker kunt verwijderen... :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: Poetsen metallic lak

Berichtdoor tjark63 » 06 okt 2006, 13:07

tjark63 schreef:
tjark63 schreef:Als je niet beter weet zou je denken dat het roestpuntjes zijn.


Ik heb e.e.a. nog eens besproken met een vriend die ik zojuist tegen het lijf liep, en volgens hem (en daar sluit ik me bij aan) is het wel degelijk roest, veroorzaakt door het werken met een haakse slijper in de buurt van de auto. De hete metaaldeeltjes die bij het slijpen van het balkonhek van de buren zijn vrijgekomen, zijn op de auto gewaaid met desastreuze gevolgen....door de lak gebrand en vervolgens gaan roesten. Ik hoop dit via de w.a. verzekering van de buurman te kunnen regelen, want het zal wel opnieuw spuiten worden.


E.e.a. is inmiddels hersteld d.m.v. een oxaalzuurbehandeling + polijstbeurt, op kosten van de verzekering van de buurman. Twee mannen kwamen er voor uit Den Haag naar Sneek en zij er bijna een dag zoet mee geweest. Kostte overigens maar €300, daar kan je zelf je auto amper voor poetsen. Het resultaat mag er zijn, alle aanslag verdwenen, ook van de ramen, en ze glimt weer als "een natte proem in de maneschien"! (Citaat Bennie Jolink).
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek

Berichtdoor Brownie » 06 okt 2006, 14:00

Mooi dat dat opgelost is. Prijs valt me ook mee voor twee hele dagen werk zeg maar. Is het echt alsof hij opnieuw gespoten is, of zie je bij nauwkeurige inspectie nog wel sporen?
403 Break Diesel 1960
104 GL6 Benetton 1978
504 D Pick up 1981
604 DTurbo 1979
505 V6 BVA 3X
505 GTI Familiale RHD 1987
505 GR Familiale 1990
505 SW8 BVA 1991
205 Accent 1991
306 Cabriolet BVA 2.0 2X
206 XS 1.6 SW BVA 2005
Avatar gebruiker
Brownie
Moderator
 
Berichten: 3544
Geregistreerd: 25 aug 2005, 11:08
Woonplaats: Nederweert

Berichtdoor tjark63 » 06 okt 2006, 15:27

Brownie schreef:Mooi dat dat opgelost is. Prijs valt me ook mee voor twee hele dagen werk zeg maar. Is het echt alsof hij opnieuw gespoten is, of zie je bij nauwkeurige inspectie nog wel sporen?


Je ziet er echt niets meer van, alleen wel de krasjes en putjes die er al in zaten helaas...
Mvg, Tjark.
Afbeelding
504 Coupé V6 Automatique '77
Avatar gebruiker
tjark63
 
Berichten: 1093
Geregistreerd: 21 maart 2004, 15:36
Woonplaats: Sneek


Keer terug naar Carrosserie en interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten