Pagina 1 van 3

Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 19:05
door Mark
Onze grootste vijand is natuurlijk de roestduivel. Wat doen we eraan om hem uit onze leeuwen te houden? Fertran, owatrol, brunox, dinitrol, tectyl ML etc etc. De een is een fan van tectyleren, de ander is er absoluut tegen. Wat zijn jullie ervaringen met de diverse anti-roestmiddelen en -behandelingen?

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 19:29
door Jeetje
Ik ben erg tevreden over Rustarrestor (zie www.rustarrestor.nl ). Dat is een waterachtige (doorzichtige) vloeistof die je gewoon met een kwast aan kunt brengen. Je kunt kleine onderdelen er ook in dopen en/of weken. Je kunt het gebruiken ter voorkoming van roest, maar ook als je roest hebt verwijderd om de rest tegen roest te beschermen. Je ziet gewoon hoe het werkt.

Lees maar even op de site hoe en wat...

roestbestrijding

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 20:59
door chr.
kijk daar mee uit met dat soort middelen :!: :!:
heb auto's gezien die waren behandeld met een soort van zwart goedje,
ook een antie roestmiddel en dit kwam na restauratie van de auto
omhoog door de verse lak. :cry:
zode van de tijd en het geld.
beter is het om het aan de specialisten over te laten :P

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 21:12
door Jeetje
Natuurlijk is het beter om het aan specialisten over te laten! Die zijn echter ook specialistisch duur :( . Voor een klein roestplekje kun je wel naar zo'n specialist hollen, maar dat doe je over het algemeen niet, omdat je al weet dat het een dure grap zal worden.

Kleine roestplekjes moeten echter aangepakt worden anders worden ze snel groter en sta je al snel voor een écht dure reparatie.

Om dan ervoor te zorgen dat de roest niet meer terugkomt op dat kleine plekje kun je verschillende middelen gebruiken. Sommige middeltjes werken erg goed, maar schadeherstelbedrijven of restaurateurs worden daar een beetje treurig van. Plaatwerk dat met deze middeltjes is behandeld kunnen zij namelijk nauwelijks herstellen. Een voorbeeld van dit soort middeltjes is Novirox of Noverox: werkt prima, maar is de nachtmerrie van ieder schadeherstelbedrijf...

Rustarrestor daarentegen werkt goed en het plaatwerk is daarna gewoon nog behandelbaar, c.q. te herstellen door iedere schadehersteller of restaurateur. Sterker nog: dit middel is mij ooit aangeraden door een erkend oldtimer restaurateur (gespecialiseerd in Porsche), juist vanwege de perfecte eigenschappen!

1) Niet giftig of brandend
2) Goede hechting(sbasis) voor nieuwe laklagen
3) Gemakkelijk en eenvoudig aan te brengen
4) Wordt al jaren gebruikt in de autorestauratiebusiness

Het is niet goedkoop, maar wel goed...

Het bovenstaande staat trouwens los van je opmerking! Daar ben ik het hartstikke mee eens! Kijk uit wat je gebruikt!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 21:27
door 404
Voor de holle ruimtes en delen (draagarmen e.d.) met oppervlakkige roest is gekookte lijnolie heel geschikt, losse roest wegborstelen en dan lijnolie erover met de kwast of spuit. Na twee dagen is het droog en is de roest ingepakt in de lijnolie, er komt geen zuurstof meer bij en het roesten stopt. Ook goed dus voor het behandelen van nippels, boutjes en moertjes, stekkertjes etc.
Kosten 5 euro per liter! Bij de verf of doe-het-zelf zaak.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 22:54
door Gilletti
Ik heb op diverse plekken RX-zoveel gebruikt. Is ook goed spul en schijnt ook aanbevolen te worden door "professionals".

Tevens gebruik ik aan de binnenkant van mijn portier (komt straks het deurpaneel weer overheen) ook wel gewoon Hammerrite. :oops:

BerichtGeplaatst: 22 sep 2004, 23:53
door Jeetje
Hammerite moet je dus NIET gebruiken!

Hammerite heeft een grote concentratie glas(deeltjes) en sluit het metaal luchtdicht af. daardoor kan het metaal niet gaan roesten. Aangezien er aan de binnenzijde echter geen hammerite zit, zal er zich toch roest gaan ontwikkelen, met als gevolg dat je pas in de gaten hebt dat er roest zit als het al veel te laat is.

Hammerite is prima voor (massief) metalen tuinhekjes en metalen voorwerpen die weliswaar hol zijn maar afgesloten (zodat er geen vocht bij kan).

onze grootste vijand de roestduivel

BerichtGeplaatst: 23 sep 2004, 19:58
door veen
Voor mijn peugeot gebruik ik ook RX5 het is zo dun als water, dus het loopt overal tussendoor, als je het in holle ruimtes spuit zet er dan wel opvangbakjes onder dan kun je het weer gebruiken en het is overspuitbaar

BerichtGeplaatst: 19 okt 2004, 16:41
door peter_l
RX5 is inderdaad lekker dun, de tip van het opvangen is een hele goeie want anders wordt het een dure hobby. Maar dat superdunne is een voordeel omdat het overal in en tussen komt, behoorlijk lang de tijd neemt om te drogen dus wat dat betreft een soort super ML. Komt qua kleur ook overeen dus alleen te gebruiken voor plaatsen uit het zicht of waar later weer lak overheen komt.

Owatrol is ook erg goed en heeft als voordeel dat het kleurloos is, is echter iets minder dun dan RX-5 en droogt sneller op.

Wat ikzelf vaak gebruik is een mix van gekookte lijnolie met terpentijn (om het dunner te maken en langer vloeibaar) en 2% siccatief, maar dat laatste is niet echt noodzakelijk. Het uiteindelijke drogen duurt dan wat langer. Hiermee spuit ik kwistig van alles aan holle ruimten vol maar ook plaatwerk wat aangeroest is en waar ik niet bij kan om het echt kaal te krijgen. Fertan roestoplosser is daarvoor misschien weer makkelijk maar dan moet je alle behandelde plekken weer goed naspoelen; ik ken geen enkele garagist die blij is wanneer je je auto op zijn brug helemaal wilt uitspuiten, dan ben je wel even aan het dweilen ook. Liever de lijnolie dan maar.

Deuren doe ik ook met lijnolie na ze uitgeborsteld en -geblazen te hebben, eventueel daarna nog tectyl of wax (maar dat scheurt best wel snel na droging dus weer waterplekjes) of de felsrand nadien helemaal dichtkitten. Op de gaatjes na dan ;-)

Noverox ben ik trouwens volledig tegen. Ik had destijds bij het opknappen van mijn 914 de kaalgemaakte plekken meteen voorbehandeld met Noverox en daarna pas met spuitplamuur en lak afgewerkt. Mooi dat er 3 maanden later al blaasjes opkwamen. Ik dacht eerst nog, zal de lak wel zijn... mooi niet, gatenkaas! Rotspul dus wat mij betreft.

Overigens: iedereen heeft het altijd over de verzamelnaam tectyleren maar mijns inziens is dat puur en alleen de bodem en wielkasten in de zwarte steenslagwerende troep zetten. Als je dat doet zonder voorbehandelen met één van de andere middelen heeft dat weinig zin. Tectyl vormt een zwarte koek die op een gegeven moment scheurt en loslaat en waar dus vocht achter kan komen. En een dunne laag tectyl is wat dat aangaat denk ik altijd beter dan een hele dikke laag (laat eerder los), af en toe ff checken....

Roestduivel

BerichtGeplaatst: 19 okt 2004, 22:51
door Ton de Graaff
Mijn Peugeot 203 staat op dit ogenblik bij van Egmond in Alphen a/d/Rijn voor een Dinitrol behandeling. Het is wel kostbaar, maar restaureren is duurder. Ik heb jaren geleden mijn Morris Minor traveller er laten behandelen en na 6 jaar was er nog geen spoor van roest. Maar er zullen vast nog andere methoden zijn. Mijn eerste 203 is (45 jaar geleden) behandeld met Tectyl van Valvoline, dat was in die tijd nog niet gebruikelijk.

groeten,

Ton de graaff

Re: Roestduivel

BerichtGeplaatst: 20 okt 2004, 20:49
door Mark
Ton de Graaff schreef:van Egmond in Alphen a/d/Rijn voor een Dinitrol behandeling. Het is wel kostbaar, maar restaureren is duurder. Ik heb jaren geleden mijn Morris Minor traveller er laten behandelen en na 6 jaar was er nog geen spoor van roest. Maar er zullen vast nog andere methoden zijn. Mijn eerste 203 is (45 jaar geleden) behandeld met Tectyl van Valvoline, dat was in die tijd nog niet gebruikelijk.


Jan van Egmond heeft idd een erg goede reputatie. Gebeurt ook erg grondig: auto afmonteren, grondig in- en uitwendig schoonblazen met zeer heet water, onder zeer hoge druk, zodat ook oude tectyl en andere lagen verdwijnen. Hij geeft ook garantie op het werk dat ie levert. Ikzelf heb geen ervaringen, behalve met zijn carrosseriekeuring. Die kwam op mij erg professioneel over. Leuk ook om mee te maken: met een endoscopische camera het binnenste van je balken bekijken. Indien gewenst kan je daarvan ook een video meenemen. Die zaterdagen zijn altijd ver vantevoren al volgeboekt.

Meer lezen kan je hier: www.janvanegmond.nl

tectyleren

BerichtGeplaatst: 27 nov 2004, 23:40
door Luc van Dijck
Heel goede ervaring heb ik met het inspuiten van de holle ruimten met Fertan. Een paar dagen laten drogen en dan inspuiten met een mengsel van 30% Owatrol en 70 % dinitrol.
Luc

BerichtGeplaatst: 11 apr 2006, 17:22
door ceegee
Ik wil de 504 bijwerken. Er verschijnen overal speldepuntjes roest waarschijnlijk door steenslag. Een beetje commandant erover en de roest is weg. Met een spuitbus bijwerken lijkt me teveel van het goede maar hoe dan wel ? Of alleen dik in de was zetten ?

De plaat onder de bumper heeft ook behoorlijk uitslag en het advies van mijn buurman, de Verfboer, is schuren en spuiten met Motip overspuitbare steenslag en daarna in Ivoire, de lakkleur spuiten.
Is het dan ook beter de bumper eraf te halen en het hele plaatdeel onder de gril in de anti steenslag te spuiten ?

Iemand met ervaring ? :roll:

BerichtGeplaatst: 17 jul 2006, 13:02
door Mathieu
Na wat wikken en wegen de auto voor een inspektie achtergelaten bij Gosliga voor een Dinitrol behandeling.
Was even improviseren: van Eindhoven naar Leeuwarden per 505 en terug...ehhh...???
Per trein.
En op de trein is ook Heisenberg's onzekerheidstheorie van toepassing: weet je eksakt waar het station ligt, weet je nooit wanneer de trein er is :lol:

Een dikke week geleden weer opgehaald en ik moet zeggen dat het errug gedegen is gebeurd.
Gelukkig voor mij, niet voor Gosliga, was het tropisch, dus de wagen was in no-time gortdroog.

Ze hebben genoeg zaken traceerbaar losgehaald waarvan ik dacht "als je daar met de dinitrol spuit achter gaat, ben je goed bezig".
Er zijn nu hier-en-daar wat rare kraakjes te horen, maar daar gaan we met een loupe achteraan.

Het was wel een forse aderlating, dus ik wacht even met halleluja-verhalen tot hij minimaal 1 maal pekel en flink wat regen heeft gezien...

BerichtGeplaatst: 19 aug 2007, 19:33
door Luc van Dijck
Voor mijn 404 gebruik ik Fertan roestoplosser.
*Alle roestplekken borstel ik uit met een schijfborstel op de haakse slijpmachine.
*In de holle ruimten Fertan gespoten met een tectylspuit van Olvis. Vernevelen bij 8 atu.
Laten drogen en Dinitrol er overheen nevelen met 8 atu.
*Voor het "onderwaterschip" gebruik ik Fertan die ik later met Ferpox grondt en met bodyschutz afwerk.
*Voor roestwerk op delen die op kleur moeten worden overgespoten gebruik ik Fertan en zet daar 2K primer over.

Ik heb met deze werkwijze in de loop der jaren hele goede ervaringen opgedaan bij mijn auto's en die van mijn zonen.
Je kunt de vergankelijkheid niet stoppen, wel vertragen.

http://www.rustbuster.nl/Fertan/Fertan_ ... en_oud.htm

zinkspray

BerichtGeplaatst: 21 aug 2007, 10:42
door martijnvw
Ik gebruik voor de buitenste delen heel vaak zinkspray wat werkt als koud schoperen en heb daar goede ervaringen mee.
Het is verkrijgbaar bij de betere automaterialenzaken.

Martijn

owatrol

BerichtGeplaatst: 25 aug 2007, 01:10
door afaber
sinds kort gebruik ik owatrol olie. ik kan nog niet zoveel zeggen over de lange termijn effecten maar een kennis van me gebruikt het al jaren voor zijn klassieke peugeots en is er zeer tevreden over. tot nu toe ben ik er zelf ook erg tevreden over. je kunt het puur over roestige oppervlakten smeren waarna een keiharde laag ontstaat die m.i. zeer degelijk overkomt. je kunt het daarna aflakken met iedere gewenste lak. het is ook goed direct door elke lak op terpentinebasis mengen waardoor de lak ook meteen zeer mooi en glad uitsmeert en er extra bescherming tegen roest ontstaat. bij wijze van proef heb ik het op mijn roestige einddemper gesmeerd en ook na verhitting blijft het oppervlak keihard en lijkt het roestproces te zijn gestopt.

arjen

BerichtGeplaatst: 24 maart 2008, 16:54
door Jerroen
Jeetje schreef:Hammerite moet je dus NIET gebruiken!

Hammerite heeft een grote concentratie glas(deeltjes) en sluit het metaal luchtdicht af. daardoor kan het metaal niet gaan roesten. Aangezien er aan de binnenzijde echter geen hammerite zit, zal er zich toch roest gaan ontwikkelen, met als gevolg dat je pas in de gaten hebt dat er roest zit als het al veel te laat is.

Hammerite is prima voor (massief) metalen tuinhekjes en metalen voorwerpen die weliswaar hol zijn maar afgesloten (zodat er geen vocht bij kan).


Ik lees dit nu net nadat ik eergister mijn spatbord had blank geslepen en in de Hammerite NR1 Anti-Roest grondverf heb gezet (link). Zo op het oog lijkt me dit prima spul als grondverf, droogt snel en egaliseert. Ik wil mijn keienvanger er ook mee gaan behandelen en daarna gaan afspuiten met Motip lak.

Normaliter gebruik ik de motip (spuit) primer want die droogt lekker snel alleen voor dit soort klussen wil ik een wat betere grondlaag.

Het verhaal van hierboven, geldt dat ook voor de grondverf van Hammerite?

BerichtGeplaatst: 27 maart 2008, 12:10
door Cor Rosie
Nee hoor, kun je gerust gebruiken. Hammerite is overigens prima spul om te gebruiken als finish voor bijvoorbeeld wielkasten, bodem, dorpelplaten, binnenkant van plaatwerk (denk aan spatborden, keienvangers) omdat het behoorlijk slijtvast is. Vanwege het bezwaar dat ook al door Jeetje is aangekaart, zou ik het niet op portieren gebruiken.

En:
sinds kort gebruik ik owatrol olie

je kunt het daarna aflakken met iedere gewenste lak. het is ook goed direct door elke lak op terpentinebasis mengen


Je bedoelt hier ongetwijfeld verf ipv lak. Lak en Owatrol verdragen elkaar ongeveer net zo goed als Geert Wilders en een radicale moslimimam in één bed. Het is dus ook ten zeerste af te raden Owatrol te gebruiken op of in de buurt van delen die nog gelakt (gespoten) moeten worden. Voor de rest overigens prima spul dat Owatrol; ik gebruik het al minstens 10 jaar.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2008, 13:03
door eri©on
Ik gebruik RX5 RX8 en RX10, superspul!!!

BerichtGeplaatst: 27 maart 2008, 23:24
door Mockenrue
De 404 Vereniging houdt zaterdag 29 maart een technisch evenement omtrent dit onderwerp, namelijk roestvorming bij de 404 en hoe te voorkomen. Aan de hand van een gestript exemplaar zal e.e.a toegelicht worden.

Tevens gelegenheid tot aanschaf onderdelen en bijwonen ledenvergadering.

Locatie: 404 magazijn in Dordrecht.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2009, 10:36
door brecht
Ik heb een Amazone van dichtbij mee gemaakt die 6 jaar na een dinitrol behandeling nog geen enkel laswerk had. Hij had na lang dagelijks gebruik en ook buiten stilstand en weinig onderhoud nog een goede verkoopwaarde, mede daardoor.

Ik denk trouwens ook dat het goed, vakkundig en in alle holtes aanbrengen van een middel net zo belangrijk is als het middel zelf. Vandaar dat ik het ook ga laten doen. Denk dat ik alle holtes in mijn 504 pas leer kennen als de duivel al heeft toegeslagen. En niets doen lijkt me helemaal geen optie. Tectyl zou de boel kunnen versclechteren, maar bij Dinitrol heb ik dat idee nu niet. Het liefst zou ik Mike Sanders gebruiken, maar er is nog niemand in Nederland die dat professioneel aan brengt.

In deze discussie is trouwens onderstaande zeer grondige ant-roest-midellen-test van Autobild ook wel interessant:
http://www.autobild.de/artikel/rostschu ... 35817.html
zo grondig hebben we het hier nog niet gehad! :-)

BerichtGeplaatst: 27 aug 2009, 12:45
door Mark
Zie ook even deze topic over ervaringen met tectyleerbedrijven. Ik geloof dat men m.n. voor de 504 positief is over Gosliga. Maar leest zelf:
www.vandansik.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9586

Test Roestpreventie OldtimerMarkt

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 20:32
door M. van der Meulen
Voor de geinteresseerde lezer als je niet zelf over het tijdschrift beschikt:

Net als AutoBild heeft ook OldtimerMarkt een multi-test gepresenteerd. Forumgenoot Jens mailde me onlangs (herzlichen Dank!) het complete testverslag met maar liefst 28 verschillende merken roestpreventie-middelen. Op de afbeeldingen is de tekst onleesbaar, sla desgewenst elke afbeelding op om deze vanuit je documenten vergroot op je scherm te kunnen zetten. Groet, M.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 10 okt 2009, 22:54
door Indium
Bovenstaande is een ERG interessant artikel! Helaas kan ik ook na opslaan en daarna uitvergroten niet veel meer lezen dan de verontrustende introductie...

Als je zo naar de plaatjes kijkt, zou je bijna gewoon motorolie of margarine op je geliefde voiture smeren ipv al die dure kwakjes! Jammer dat er geen producten van Caprotech zijn geincludeerd in het onderzoek, wordt hier in de Lage Landen toch wel veel gebruikt. Staat dit artikel in het meest recente nummer m.a.w. ligt het maandag nog in de kiosk?