Pagina 3 van 3

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 25 aug 2013, 12:14
door MarcoPeus
Afgelopen vrijdag bij Fluid Film (dealer blijkt ook een handelaar in Volvo delen te zijn) een fles en een spuitbus incl. verlengslang voor holle ruimtes besteld om mijn auto's te beschermen.
Vandaag even betalen en kijken wat t wordt als ik alles inspuit/smeer met die handel. Ik ga eens een proefstukje ijzer inspuiten ermee en gewoon buiten leggen.
Op de site van Owatrol vind ik geen duidelijkheid over wat ik nu nodig heb. Mijn 403 dient onder de kap te worden voorzien van wat bescherming op reeds zichtbare roestplekjes. Voorkomen is beter dan repareren dus smeren maar.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 20:51
door A.B.203
Marco,
probeer dan ook eens lijnolie, ongekookte voor de holle ruimten en gekookte voor metaal wat in het zicht blijft. Bij de gekookte iets terpentine bijvoegen als je gaat smeren dan droogt het sneller. Er is ook een toevoeging genaamd siccatief voor in de handel. Aan de ongekookte lijnolie niets toevoegen, dit spul blijft kruipen en droogt nooit helemaal.
Een halve liter kost iets van 4 euro. Ben er van overtuigd dat in veel anti roestmiddelen een aanmerkelijk deel lijnolie is toegevoegd en een stof die het spul een zwarte kleur geeft. Succes

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 22:40
door MarcoPeus
Is dat iets wat je gewoon bij een drogist kunt halen?
Ik heb Jan's auto uiteraard al diverse malen gezien en de lijnolie staat deze jongedame schitterend en de roest is geconserveerd als ware het een een "Oily Rag" look.
Noemen ze ongekookte ook wel rauwe lijnolie?

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 28 aug 2013, 23:00
door A.B.203
je koopt het bij een schilderwinkel cq verfbenodighedenbedrijf of op internet. Bouwmarkten verkopen meestal alleen maar gekookte lijnolie.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 05 nov 2013, 23:29
door Leeuwenhart
Na de test in Oldtimer-Markt uit 2009 kwam er een vervolg in 2010.

Pdf'je van het beroemde 'Rost auf Raten' artikel van AutoBild.

Ik zit zelf te dubben tussen Mike Sander en FluidFilm.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 05 nov 2013, 23:34
door MarcoPeus
Ik heb ook zitten dubben. Nadeel van Mike Sander is dat je het moet verwarmen tot 40-45 graden en Fluid Film niet, Fluid Film meurt wel als een rottend schaap.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 06 nov 2013, 02:09
door Leeuwenhart
Ik heb 8 jaar geleden Mike Sander verwerkt bij mijn Saab. Het moet naar de 100 graden. De nozzle moet je ook continu warm houden ter voorkoming dat het vet stolt.

Ik heb destijds met een waterkokertje gewerkt, maar een frituurpan is fijner. Al met al is het een behoorlijke klus. Ik besteed het met alle plezier uit. De reden waarom ik mogelijkerwijs toch voor FluidFilm opteer is financieel van aard.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 21 feb 2014, 12:24
door Leeuwenhart
Leeuwenhart schreef:Na de test in Oldtimer-Markt uit 2009 kwam er een vervolg in 2010.


..en nu is ook deel 3 beschikbaar (2013)

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 11 mei 2014, 15:53
door retep
Hoi allemaal, ik ben nieuw op dit forum, en ben ik hier terecht gekomen met een vraag voor een j9 die ik voor iemand aan het opknappen ben,
en ben nu dan ook even een beetje op het forum aan het lezen en nu zie ik dit topic over roestwerende middelen, en heb ik zelf goede ervaring
met fertan, want dat spul werkt echt goed. Ik heb een mercedes sprinter waarvan ik dik 6 jaar geleden een spatborrandje behandeld heb met fertan
en daar heb ik alleen een beetje rode menie overheen gesmeerd, en dat zit er nog steeds op en roest het al die tijd niet meer.
Daarnaast schijnt mike sanders vet ook een goed product te zijn, maar dan alleen voor nog niet verroeste delen, dus heeft het geen zin
om dat in roestige kokers te spuiten, want dan gaat de roest onderhuids gewoon verder. Fertan niet, want dat zet de roest om in een keiharde laag
die verder roesten stopt, en is het alleen tegen alle principes in, want je moet de verroeste delen eerst met water zeiknat maken, en dan die fertan
aanbrengen. Het nadeel vind ik dat je dagen moet wachten totdat het z'n werking doet, maar het is dan ook een middel dat je niet op je plaatwerk
moet smeren dat in de lak moet, want er komt een zwarte poederachtige laag op, die je er eerst goed af moet borstelen met wederom water,
voordat er ook maar iets op houd, en daarom gebruik ik het alleen voor kokers, bodem en lasnaden aan de binnenkanten, maar nooit voor de buitenkant.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 18 mei 2014, 10:26
door Leeuwenhart
Ik heb na lang dubben de knoop doorgehakt. Ik kies dit keer voor Mike Sander en ik laat het doen. Komende vrijdag breng ik mijn auto weg :)

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2014, 22:23
door 403diesel
Mijn ervaringen met Fertan zijn anders dan de jouwe Peter. Voor holle ruimten gebruik ik het niet meer omdat ik er achter gekomen ben dat het uiteindelijk toch weer gaat roesten als je het verder onvoldoende beschermt. Zelfs als je het wel beschermt valt de roestwerendheid mij erg tegen. Ik heb 3 jaar geleden wat velgen behandeld met fertan, vervolgens met epoxy grondlak, zilveren basecoat en 2K blanke lak maar de roestblazen zitten er alweer op. En niet door nieuwe beschadigingen.

Fertan is overigens, ook volgens instruktie's op de verpakking geschikt voor plaatwerk dat gespoten moet worden. Na idd het verwijderen van de poederachtige laag die ontstaat bij het omvormen van de roest.

In een ander geval heb ik eens een aangeroeste wielkastrand behandelt met Fertan om verder roesten te voorkomen in afwachting op restauratie. Ging ongeveer 8 maanden goed. Daarna toch roest.
Ik gebruik het eigenlijk niet meer. Plaat aan de buitenkant roestvrij maken (stukken vernieuwen of stralen)
Kokers, balken en andere holle ruimten gebruik ik RX voor eventueel in combinatie met ML of Wax.

Mike Saunders schijnt erg goed te zijn maar een drama om aan te brengen vanwege de hoge verwerkingstemperatuur. Als je dit in een drukbeker wilt verspuiten in holle ruimten is het teveel afgekoeld voor het tegen het oppervlak zit. Wellicht dat de dealers van Mike Saunders hiervoor een installatie met verwarmde nozzels hebben.

Groet, Serge

Re:

BerichtGeplaatst: 19 jul 2017, 22:08
door BTF305
Mathieu schreef:Na wat wikken en wegen de auto voor een inspektie achtergelaten bij Gosliga voor een Dinitrol behandeling.

Een dikke week geleden weer opgehaald en ik moet zeggen dat het errug gedegen is gebeurd.
Gelukkig voor mij, niet voor Gosliga, was het tropisch, dus de wagen was in no-time gortdroog.

Ze hebben genoeg zaken traceerbaar losgehaald waarvan ik dacht "als je daar met de dinitrol spuit achter gaat, ben je goed bezig".
Er zijn nu hier-en-daar wat rare kraakjes te horen, maar daar gaan we met een loupe achteraan.

Het was wel een forse aderlating, dus ik wacht even met halleluja-verhalen tot hij minimaal 1 maal pekel en flink wat regen heeft gezien...


In juni heb ik een Dinitrol behandeling laten doen bij Rob Karsdorp / CR Coatings in Spijkenisse http://www.cr-coatings.nl/.

Ben zeer tevreden over het resultaat, en het was erg voordelig! Het dunne spul kwam in de eerste weken onder allerlei kieren vandaan, dus geen plekje overgeslagen volgens mij. Gemaakte gaatjes in de holle ruimten zijn netjes afgedopt.

Re: Onze grootste vijand, de roestduivel!

BerichtGeplaatst: 23 nov 2021, 14:12
door LaVie
even een oud topic nieuw leven in blazen.

Ik gebruik al jaren voor al mijn wagens Dinitrol. In tegenstelling tot Tectyl bijvoorbeeld, droogt Dinitrol niet uit maar blijft elastisch. Dus scheurt ook niet uit door uitdroging, waardoor vuil en vocht geen kans krijgen.
En, ik doen het altijd geheel zelf. Of ik huur een brug, of ik doe het onder mijn car port.
Als je een brug huurt, hoef je niet op de grond te liggen en is alles beter bereikbaar. Ik neem altijd klusplastic mee om op de grond te leggen, zodat de werkplaats schoon blijft. Op die manier, zien ze je graag nog eens terug komen.

Thuis, gebruik ik een krik, met kriksteunen, of ik zet de wagen op de voet van een baakschild (verkeersbord die vaak bij wegwerkzaamheden gebruikt word). Ideaal. Al naar gelang de klus op 1 of soms zelfs 4 van die voeten. Ze zijn stapelbaar dus de werkhoogte is dan ook regelbaar.

Boel flink borstelen, loszittende roestdeeltjes verwijderen, desnoods met slijtol en lamellen schijf. Dan de boel daar waar blank metaal is ontvetten. Dinitrol ML heeft roest nodig om aan te hechten en roest om te zetten en stop te zetten. Het kruipt echt in de kleinste kiertjes en is supervloeibaar. Na de ML gelijk met Dinitrol Metallic erover heen. Nat op nat, zoals dat heet. Die laag isoleert en beschermt de onderliggende ML laag. En het geeft een mooi afgewerkte look, met die goudbruine gloed.

En onthoud, daar waar nog gewoon fabriekscoating zit, lekker laten zitten. Niet eroverheen knallen met Dinitrol. Zinloos en zonde van je geld.
Daar zou je nog beter blanke tectyl over heen kunnen zetten als extra laagje, zodat je de boel in de gaten kan houden.

Doe het enkel voor de probleem gebieden. Voor de holle ruimtes kun je ook deze ML gebruiken als preventief, maar daar heb je ook speciale andere sprays voor. Ik ga er altijd van uit dat er al wat vliegroest zit, dus spuit ik ML erin.

Qua kosten ben ik voor een gemiddeld formaat auto ongeveer 60 tot 100 euro kwijt en een halve tot hele dag arbeid. Aanzienlijk minder dan een professioneel bedrijf. En of het slechter is? Als ik de foto's soms zie van die bedrijven. ze bleren de hele onderkant gewoon vol. Plakken niets af, alles zit onder een dikke laag na afloop. Ja, beschermt wellicht wel goed, maar je ziet niet meer wat er onder gebeurd. Niet goed voor sensoren e.d.

Tot op heden zijn al de door mij behandelde auto's nog steeds in goede conditie aan de onderkant.
De door mij recent aangechafte 205 zal dit voorjaar dezelfde behandeling ondergaan.

Kan ze weer 35 jaar mee.