Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2001

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2001

Berichtdoor Mizz » 06 jul 2014, 18:30

Hallo dan! Lang geleden dat ik moest posten maar gelukkig heb ik nu weer reden om om hulp te vragen!

Afgelopen vrijdag Le Peugeot (partner 2001) naar de keuring gebracht en ja hoor.... afgekeurd.

Nieuw bandje erop en weerstand in de stuurinrichting opheffen...

Nou, daar komt ie dan! Welke reden zou er kunnen zijn voor weerstand op de wielen? Ik bedoel dan dat je de auto opkrikt en probeert de wielen van de linker naar de rechter kant te duwen en dit gaat enorm zwaar!

In de keurings garage hadden ze al gekeken naar de rubbers en leidingen en alles scheen goed te zijn. Rubbers had ik vorig jaar allemaal vernieuwd namelijk (wat een pokkeklus was dat)

Op hun aanraden de veerpoot lagers vernieuwd afgelopen zaterdag. Passagierskant was geheel doorgerot dus was wel nodig. (trouwens ook een pokkeklus)

Weerstand is echter maar gedeeltelijk verminderd dus vandaag, omdat ik gek ben op pokkeklusjes, fuseekogels ook maar vernieuwd. Had ze toch liggen dus waarom niet he?

Weerstand is wederom wat verminderd en kan de wielen heen en weer draaien met wat kracht maar ik vraag me af hoeveel weerstand er mag zitten? Kreeg ze vrijdag echt niet in beweging! Moest echt met alles in me duwen en trekken om ze in beweging te krijgen en nu kan ik met enige kracht de wielen weer kantelen maar vraag me af of het genoeg is? Moeten ze heel licht en soepel bewegen? Stuurbekrachtiging is goed en werkt naar behoren. Kan het stuur met platte hand draaien zonder moeite, nooit stuurproblemen gehad of iets in die zin. Nergens geen speling te vinden...

Iemand advies?

Bij voorbaat dank :D
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor joospeugeot » 06 jul 2014, 19:43

stuurkogel ff loshangen en dan voel je ook of de veerpoot nu goed of slecht draait.

maar wat is nu concreet het probleem?

misschien stuurhuis ??
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor Mizz » 07 jul 2014, 08:39

joospeugeot schreef:stuurkogel ff loshangen en dan voel je ook of de veerpoot nu goed of slecht draait.

maar wat is nu concreet het probleem?

misschien stuurhuis ??


Straks voor de herkeuring en hopen dat het goed is, zoniet dan toch de spoorstang los en verder zoeken vrees ik.

Weet eigenlijk niet wat het verder anders zou kunnen zijn. Stuurhuis problemen zou je toch moeten merken in stuurgedrag en zo maar er is helemaal geen probleem daar mee.

Hoop dat ik niet een nieuw stuurhuis erop moet zetten. Lijkt me een kloteklus, zeker omdat ik dat nog nooit gedaan heb :(
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor EH Autoservice » 07 jul 2014, 09:20

Heb je zelf een probleem / last van , het "zware" draaien ?

Er staat nergens concreet in het APK reglement hoe en zelfs überhaupt dat te controleren :idea:

Heb weleens auto's met in zogenaamd ingekort stuurhuis , dus met een kortere overbrenging , en dat is nagenoeg niet te draaien in opgekrikte toestand aan de wielen , maar geen enkel punt voor APK :idea:

Vraag me dus een beetje af , of dit zoeken is naar een puntje omdat de keurmeester het niet bevalt , of dat dit echt een mogelijk afkeurpunt is , waarbij ik er van overtuigd ben dat het eerste van toepassing is :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor Mizz » 07 jul 2014, 10:03

EH Autoservice schreef:Heb je zelf een probleem / last van , het "zware" draaien ?

Er staat nergens concreet in het APK reglement hoe en zelfs überhaupt dat te controleren :idea:

Heb weleens auto's met in zogenaamd ingekort stuurhuis , dus met een kortere overbrenging , en dat is nagenoeg niet te draaien in opgekrikte toestand aan de wielen , maar geen enkel punt voor APK :idea:

Vraag me dus een beetje af , of dit zoeken is naar een puntje omdat de keurmeester het niet bevalt , of dat dit echt een mogelijk afkeurpunt is , waarbij ik er van overtuigd ben dat het eerste van toepassing is :mrgreen:


Kan het stuur met een platte hand draaien zonder enige problemen te ondervinden. Stuurbekrachtiging werkt naar behoren, geen lekkage in slagen of iets dergelijke, alle blokken en rubbers zijn goed, alle koppelingen zijn goed want ik heb alles in de laatste 2 jaar vernieuwd, inclusief draagarmen. Onder het rijden geen raar gevoel in stuur or moeilijk sturen.... Het lijkt mij dat als er problemen in de stuurinrichting zitten deze dan onder het rijden of sturen wel naar boven zouden moeten zijn gekomen, maar ja, wie ben ik? Blond van nature dus ik kan er naast zitten natuurlijk :mrgreen:

Heb het APK regelement op RDW er eens op nageslagen en kan ook geen duidelijke input vinden over weerstand of "lack there off" (sorry, english is my first language)

vond alleen dit:

2. Bij draaiing van het stuurwiel tot aan de aanslagen
mogen geen weerstanden voelbaar zijn en moeten
de wielen onderscheidenlijk de banden vrij kunnen
draaien.


Maar dat gaat over het stuurwiel en niet de wielen. Enige dat over wielen en draaien word vermeld is:

Visuele controle, terwijl de personenauto zich
boven een inspectieput of op een hefinrichting
bevindt waarbij de stuurbekrachtiging buiten
werking is gesteld. De bestuurde wielen worden
naar de uiterste linker- en rechterstuurstand
bewogen waarbij de bestuurde wielen gedeeltelijk
mogen worden ontlast.




Ik ben het met je eens dat het een waterig verhaal is wat de keurings garage me vertelt. Kan niet vinden hoe weerstand uberhaupt bepaald word. Ik moet wel zeggen dat ik de banden niet in beweging kreeg zonder veel trekken en duwen vorige week en dat dit probleem met het vernieuwen van de veerpootlagers en fusee kogels grotendeels is opgelost. het lijkt mij dat de auto goed gekeurd zou moeten worden want ik denk zelf dat de weerstand die er nu nog in zit gewoon hoort, maar ja, who am I, right? ;)
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor Bart-Peugeot » 08 jul 2014, 11:26

Mizz schreef:Ik ben het met je eens dat het een waterig verhaal is wat de keurings garage me vertelt.

Het probleem kan inderdaad bij de keurmeester zitten.

Ik had onlangs de 504 laten keuren bij de stalling. Dat vond ik wel handig. Ik was nogal druk, dus om te auto te halen alleen ivm de keuring, scheelde me een hoop tijd (dacht ik).

De 504 werd afgekeurd omdat de koplampen niet goed vast zouden zitten!

Nou zitten die koplampen bij de 504 in het algemeen al meer dan 40 jaar op dezelfde manier vast. En bij mijn eigen 504 al 37 jaar. Er is ook niets rot of afgebroken.

Kortom, auto opgehaald en bij mijn vaste adres laten keuren. Uiteraard gewoon goedgekeurd (net zoals alle keuringen in het verleden).

Moraal van dit verhaal? Misschien is keurmeester wel het probleem, ipv je auto. ;-)

Ik zie dat je in Rotterdam woont?
Ik laat mijn auto's altijd hier keuren: http://www.bochanenenzonen.nl/
Is een garagebedrijf, maar doen ook losse keuringen. Maak een afspraak en je kan erop wachten.
Kost 45 euro, maar ze keuren je auto, zonder dat ze je proberen "meer" te verkopen. Herkeuren is gratis.
Kom er al jaren, ben zeer tevreden. Was er vorige week nog met de 504. Doe de keurmeester Ab, de groeten van me.
De (kleine) afstand rijden is het mij wel waard!
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor Mizz » 08 jul 2014, 11:54

Bart-Peugeot schreef:
Mizz schreef:Ik ben het met je eens dat het een waterig verhaal is wat de keurings garage me vertelt.

Het probleem kan inderdaad bij de keurmeester zitten.

Ik had onlangs de 504 laten keuren bij de stalling. Dat vond ik wel handig. Ik was nogal druk, dus om te auto te halen alleen ivm de keuring, scheelde me een hoop tijd (dacht ik).

De 504 werd afgekeurd omdat de koplampen niet goed vast zouden zitten!

Nou zitten die koplampen bij de 504 in het algemeen al meer dan 40 jaar op dezelfde manier vast. En bij mijn eigen 504 al 37 jaar. Er is ook niets rot of afgebroken.

Kortom, auto opgehaald en bij mijn vaste adres laten keuren. Uiteraard gewoon goedgekeurd (net zoals alle keuringen in het verleden).

Moraal van dit verhaal? Misschien is keurmeester wel het probleem, ipv je auto. ;-)

Ik zie dat je in Rotterdam woont?
Ik laat mijn auto's altijd hier keuren: http://www.bochanenenzonen.nl/
Is een garagebedrijf, maar doen ook losse keuringen. Maak een afspraak en je kan erop wachten.
Kost 45 euro, maar ze keuren je auto, zonder dat ze je proberen "meer" te verkopen. Herkeuren is gratis.
Kom er al jaren, ben zeer tevreden. Was er vorige week nog met de 504. Doe de keurmeester Ab, de groeten van me.
De (kleine) afstand rijden is het mij wel waard!


Ben niet eens terug gegaan naar de 1e keurings garage. Voelde me er niet lekker bij dus laten keuren bij een andere garage en was onmiddellijk goed. Ze vonden het idd vreemd dat er zo'n kabaal werd gemaakt over weerstand.

Bedankt voor het meedenken ;)
Mizz
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 29 nov 2010, 18:44
Woonplaats: rotterdam

Re: Weerstand stuurinrichting opheffen APK Peugeot Partner 2

Berichtdoor Bart-Peugeot » 08 jul 2014, 12:02

Graag gedaan. :D
In bezit van een 308 en 504.
Avatar gebruiker
Bart-Peugeot
 
Berichten: 2216
Geregistreerd: 24 mei 2006, 09:31
Woonplaats: Rijnmond


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten