Lager/ Keerring vervangen 504 met starre achteras

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Lager/ Keerring vervangen 504 met starre achteras

Berichtdoor billy.leliveld » 02 aug 2014, 14:52

Ik heb een 504 break met starre achteras ( zoals de 404 ook heeft)
De oliekeerring van de aandrijfas lekt en moet dus vervangen worden.
Met een zelfgemaakt hulpstuk heb ik de as ( met lager en sluitring) eruit gekregen, maar toen ik het lager van de as af probeerde te krijgen (op de peppie en kokkie manier), zonder het Peugeot-speciaal gereedschap ging de flens waarmee je de as aan de rest vastmaakt kapot.
Iemand tips? kan ik bijv het lager doorslippen om het te vervangen? of weet iemand die dit kan?
billy.leliveld
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 27 feb 2013, 17:38
Woonplaats: Rotterdam

Re: Lager/ Keerring vervangen 504 met starre achteras

Berichtdoor Fastfly » 20 aug 2014, 20:11

Kan dit linkje helpen :?:

(weliswaar voor de 404 en in het frans :oops: )

http://francis404technique.free.fr/blog ... php?post/Dépose-Arbre-de-Pont-et-Changement-de-Joint-et-Roulement
1968 Peugeot 404 cabrio
1986 Peugeot 504 Pickup
1988 Peugeot 205 CTI

I love it when a plan comes together !

www.peugeot404.info
Avatar gebruiker
Fastfly
 
Berichten: 121
Geregistreerd: 14 okt 2013, 22:05

Re: Lager/ Keerring vervangen 504 met starre achteras

Berichtdoor 404noir » 03 sep 2014, 09:21

een versleten lager van een as af halen kan prima op de manier die je voor stelt.
ik heb het vroeger ook wel gedaan bij steekassen.
ga dan als volgt te werk:
- gebruik een dremel met een snijschijfje. slijp een sleuf overdwars maar niet helemaal door tot op de as. (je kan ook een slijpschijf gebruiken om een vlak stuk te slijpen in de kogelbaan maar dan moet je veel meer materiaal verwijderen en het hanteren van een haakse slijper gaat lang niet zo nauwkeurig als een kleine dremel.)
- ondersteun de as zodanig dat de sleuf omhoog wijst
- neem een kleine steenbijtel en een hamer en zet de bijtel op de geslepen sleuf. Geef een mep op de bijtel.
Als het goed is zal de kogelbaan van het lager breken/barsten en hierna kan je 'm makkelijk van de as af schuiven.

Voor het plaatsen van een lager gebruik ik ook een leuke methode.
- leg de as een dag lang in moeders vriezer. (koud = krimpen)
- verwarm het lager een half uurtje lang in een oven. (warm = uitzetten)
- trek handschoenen aan
neem de as uit de vriezer en het lager uit de oven en schuif het lager op de as.
dit zal vrij eenvoudig gaan. Laat e.e.a. rustig afkoelen en opwarmen. Hierdoor zal de as uitzetten en het lager krimpen waardoor ze perfect aan elkaar vast komen te zitten.
De krimppassing is nu klaar.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten