Een vraag voor de versnellingsbak techneuten onder ons

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Een vraag voor de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor Pininfarina504 » 21 sep 2014, 09:48

Op de afgebeelde foto, zie je de tandwielenkast van een 4-bak van een 504, welke zich onder het staartstuk bevind.
De 2 schakelvorken staan op dezelfde hoogte, m.a.w. er staan 2 versnellingen tegelijkertijd ingeschakeld, de bak staat geblokkeerd, ik kan de schakelvorken niet in een andere stand krijgen, hier zal uiteraard een trucje voor zijn, waarvan ik nog niet op de hoogte ben. Wie weet raad??

Volgende vraag, als ik het staartstuk terugplaats, met de gaffel welke de versnellingsbak bedient, wat moet de beginstand zijn van de vorken in de bak, welke door de gaffel bedient worden.
Voor zover ik nu begrijp moet je van beide vorken met met penverbinding de nul-stand/vrijloop van de bak zoeken, dat zou de correcte stand moeten zijn en dan kan ik het staartstuk er wederom oopschroeven, naar ik nu veronderstel??

Op voorhand alvast dank voor eventuele reacties.

Onder de foto van de geblokkeerde bak, de schakelvorken staan voorlopig nog even geblokkeerd, dat wil ik dus ongedaan maken.
Verder zoek ik dan nog de juiste beginstaand, zoals hierboven eerder uitgelegd.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 22 sep 2014, 16:22, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Een vraag aan de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor Harrie » 21 sep 2014, 21:02

beste Pininfarina504,
de achteruit ( op jouw foto: tandwiel aan deze zijde met de gaffel er aan ) is ingeschakeld, en
zo te zien 2 en 4 ook , dan zit alles geblokkeerd.

1) trek dit tandwiel met gaffel en schakelstang naar achteren ( = "naar boven" op jouw foto )
2) zet de openingen van de schakelstangen voor de 1e & 2e versnelling, én die van de 3e en 4e versnelling,
. . allen op gelijke hoogte met de opening van de opening in de schakelstang van de achteruit.

3) let op bij het monteren van het staartstuk, zorg dat de nok van de schakelstang in de openingen valt
en niet de boel verschuift als je het staartstuk er op duwt.
Volgens WPHB BA10-4 moet men de schakelhevel linksom draaien alvorens het staartstuk aan te brengen.

Scan van BA7-4 bak 504:

Afbeelding

onderstaande foto's zijn van een BA10/4, maar maakt voor de uitleg weinig verschil :

Afbeelding

Afbeelding

succes :wink:

met vriendelijke groet, Harrie
Laatst bijgewerkt door Harrie op 21 sep 2014, 21:14, in totaal 2 keer bewerkt.
Peugeot: pour que l'automobile soit toujours un plaisir.
Peugeot Course racefiets 1979 ; J7 F 1,8 camper 1972 ;
304 S cabriolet 1973 ; 306 1.8 cabriolet 1996
604 V6 SL 1978 ; 604 GTI 1984 ; 406 Break 1.8 ST 2001
Avatar gebruiker
Harrie
 
Berichten: 14849
Geregistreerd: 07 jan 2007, 15:06
Woonplaats: Geldersche Achterhoek

Re: Een vraag aan de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor Frank.04 » 21 sep 2014, 21:12

Uit de eerste zin begrijp ik dat 1) de schakelvorken de gelijke hoogte hebben en 2) dat er twee versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn.

Deze twee zaken kloppen niet met elkaar.

In ruststand is het OK dat de schakelvorken de zelfde hoogte hebben (zelfs alle drie, ook die van de achterruit die in het staartstuk zit), omdat vanuit die positie alles bediend wordt.

Met de schakelhevel van de 'groep' ((links /rechts van de versnellingspook, het verticale stangetje) positioneer je het afgeronde heveltje in de bak voor een van de drie schakelstangetjes en daarna beweeg je een van de schakelvorken naar voren of naar achter (dat gebeurt door de versnellingspook naar voren of naar achter te bewegen, het horizontale stangetje).

Zo gauw een van de schakelvorken wordt ingedrukt duwt deze inwendig een kogeltje opzij, waardoor de andere vorken niet kunnen bewegen.

Het lijkt erop dat bij jou er iets mis is met deze blokkering, hoewel deze wel eens stroef kan gaan.

Doe het volgende testje:
1) kijk of de schakelvorken neutraal staan (dus halverwege in en uit)
2) kijk of je nu een voor een de schakelvorken kunt indrukken dan wel uittrekken

Als dat niet lukt is het mis met de blokkering.

De neutrale positie is overigens ook de stand waarin het staartstuk gemonteerd kan worden.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Een vraag aan de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor joospeugeot » 21 sep 2014, 23:40

:oops: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 feb 2016, 23:20, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Een vraag aan de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor Pininfarina504 » 21 sep 2014, 23:42

Met heel vriendelijk dank voor alle reacties en alle bijval, als ook voor de gedetailleerde technische uiteenzettingen.
Ben vanmiddag toch maar zelf aan het droog oefenen gegaan en heb tijdelijk een paar versnellingsbakken t.b.v. het experiment opgeofferd.
Na circa 4 uur van zoeken naar de juiste combinatie en een paar flesjes bier verder, ben ik erachter gekomen wat de truc is, de gaffels met vork moeten beiden op één lijn staan, let wel in de vrijstand, tandwiel voor achteruit idem, d.w.z. je lift het tandwiel met een schroevendraaier of iets dergelijks, dan wordt hij geborgd middels een kliksysteem en draait in vrijstand, er is dus geen directe overbrenging naar de andere tandwielen.
Vrijstand is te controleren door aan de doorgaande as te draaien, de prise aan het andere uiteinde van de bak draait dan niet mee, je voelt het ook aan de verminderde wrijving.
Als je het staartstuk wederom terug monteert en je verschuift abusievelijk het tandwiel einde oefening, je moet weer van voor af aan beginnen.
De schakel gaffel aan de buitenzijde van de bak trek je naar buiten en naar achteren(richting prise as), je duwt het huis er voorzichtig op en als er nog een kier van ongeveer een 1/2 cm is laat je de gaffel ietwat terug wijken, evt. beetje handmatig mee manouvreren tot de middenstand bereikt is, de gaffel staat dan loodrecht op de bak gepositioneerd, wijkt de gaffel verder terug richting ingaande cardanas, helaas pindakaas, opnieuw beginnen. Toen ik in de gaten had hoe het procedé werkt heb ik nog een keer of 10 dezelfde handeling wederom gedaan om wat routine te ontwikkelen.
Heb daarna het gereviseerde staartstuk terwijl de bak nog onder de auto hing, deze m.b.v. deze techniek terug geplaatst, dat is uiteraard nog iets complexer, dan met een losse bak op een werkbank
Wat levert al dit geploeter op zondagmiddag nu netto op: je kunt als je techniek beheerst redelijk gemakkelijk de kering van enkel het staartstuk laten vervangen door een revisiebedrijf, dat is geen grote kostenpost, de bak laat je netjes onder de auto zitten, de cardanas trek je in zijn geheel met differentieel en al naar achteren, aandrijfassen, wielen etc. laat je allemaal netjes zitten. De keerring bij de gaffel van de bak lekt nagenoeg altijd een beetje, soms in ernstigere mate, dus continue hinderlijke olievlekken aan de onderzijde van de auto. De mechaniek van een 4-bak, de tandwielkast is verder nagenoeg onverwoestbaar en hoeft normaliter ook niet gereviseerd te worden.
Zal kijken of ik het nog een keer wat korter kan verwoorden, evt. met wat aanvullend foto materiaal.
Dit was voor een 504GL, 404 en 505 kan vermoedelijk ook, voor de 404 zal ik nog even uitzoeken, i.v.m starre achteras.

De blokkade is overigens ook verholpen en verder er stonden geen twee versnellingen synchroon geschakeld, dat was een inschattingsfout mijnerzijds
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 22 sep 2014, 14:25, in totaal 6 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Een vraag aan de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor joospeugeot » 21 sep 2014, 23:45

:oops: :? :roll:
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 14 feb 2016, 23:20, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Een vraag aan de versnellingsbak techneuten onder ons

Berichtdoor jan-03 » 22 sep 2014, 07:30

Een leerzame zondag-middag.. :D
Fijn dat je dit hier hebt geplaatst.. Voor de gevorderde sleutelaars een goed praktijkvoorbeeld..
Duidelijke uitleg erbij dat ik het zelfs snap.. :wink:
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten