door Pininfarina504 » 21 sep 2014, 23:42
Met heel vriendelijk dank voor alle reacties en alle bijval, als ook voor de gedetailleerde technische uiteenzettingen.
Ben vanmiddag toch maar zelf aan het droog oefenen gegaan en heb tijdelijk een paar versnellingsbakken t.b.v. het experiment opgeofferd.
Na circa 4 uur van zoeken naar de juiste combinatie en een paar flesjes bier verder, ben ik erachter gekomen wat de truc is, de gaffels met vork moeten beiden op één lijn staan, let wel in de vrijstand, tandwiel voor achteruit idem, d.w.z. je lift het tandwiel met een schroevendraaier of iets dergelijks, dan wordt hij geborgd middels een kliksysteem en draait in vrijstand, er is dus geen directe overbrenging naar de andere tandwielen.
Vrijstand is te controleren door aan de doorgaande as te draaien, de prise aan het andere uiteinde van de bak draait dan niet mee, je voelt het ook aan de verminderde wrijving.
Als je het staartstuk wederom terug monteert en je verschuift abusievelijk het tandwiel einde oefening, je moet weer van voor af aan beginnen.
De schakel gaffel aan de buitenzijde van de bak trek je naar buiten en naar achteren(richting prise as), je duwt het huis er voorzichtig op en als er nog een kier van ongeveer een 1/2 cm is laat je de gaffel ietwat terug wijken, evt. beetje handmatig mee manouvreren tot de middenstand bereikt is, de gaffel staat dan loodrecht op de bak gepositioneerd, wijkt de gaffel verder terug richting ingaande cardanas, helaas pindakaas, opnieuw beginnen. Toen ik in de gaten had hoe het procedé werkt heb ik nog een keer of 10 dezelfde handeling wederom gedaan om wat routine te ontwikkelen.
Heb daarna het gereviseerde staartstuk terwijl de bak nog onder de auto hing, deze m.b.v. deze techniek terug geplaatst, dat is uiteraard nog iets complexer, dan met een losse bak op een werkbank
Wat levert al dit geploeter op zondagmiddag nu netto op: je kunt als je techniek beheerst redelijk gemakkelijk de kering van enkel het staartstuk laten vervangen door een revisiebedrijf, dat is geen grote kostenpost, de bak laat je netjes onder de auto zitten, de cardanas trek je in zijn geheel met differentieel en al naar achteren, aandrijfassen, wielen etc. laat je allemaal netjes zitten. De keerring bij de gaffel van de bak lekt nagenoeg altijd een beetje, soms in ernstigere mate, dus continue hinderlijke olievlekken aan de onderzijde van de auto. De mechaniek van een 4-bak, de tandwielkast is verder nagenoeg onverwoestbaar en hoeft normaliter ook niet gereviseerd te worden.
Zal kijken of ik het nog een keer wat korter kan verwoorden, evt. met wat aanvullend foto materiaal.
Dit was voor een 504GL, 404 en 505 kan vermoedelijk ook, voor de 404 zal ik nog even uitzoeken, i.v.m starre achteras.
De blokkade is overigens ook verholpen en verder er stonden geen twee versnellingen synchroon geschakeld, dat was een inschattingsfout mijnerzijds
Laatst bijgewerkt door
Pininfarina504 op 22 sep 2014, 14:25, in totaal 6 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.