Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers
Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti
door BertPleizier » 24 okt 2014, 10:04
Ik heb bij mijn linker voorwiel speling op het axiaalgewricht van de besturing. Het gaat om onderdeel 1 op onderstaande tekening. Weet iemand of deze makkelijk te vervangen is?
-
BertPleizier
-
- Berichten: 141
- Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56
door de Haan » 24 okt 2014, 20:53
Dit is de homokineet zo te zien, is goed zelf te vervangen.
-
de Haan
-
- Berichten: 145
- Geregistreerd: 18 jul 2011, 21:10
- Woonplaats: Elburg
door tout est beau avec une... » 24 okt 2014, 21:31
Nee, dit is niet de homokineet maar een spoorstang.
Er is speciaal gereedschap om deze spoorstangen los te draaien.
Maar met een groot model waterpomptang of een "moordenaar" draai je ze zo los.
M.Vr.Gr.Marco
202 BH '48
504 coupe '71
104 GL '78
505 Turbo injection '84
605 2.0 SRi '92
RG-01 '13
-
tout est beau avec une...
-
- Berichten: 878
- Geregistreerd: 27 maart 2009, 23:24
- Woonplaats: Hasselt (ov.)
door BertPleizier » 24 okt 2014, 21:33
Paar vragen nog:
- Hoe zit de verbindingsstang vast in het stuurhuis? Is die geschroefd?
- Zo ja: hoe wordt dan voorkomen dat de stang los kan draaien?
- De stofhoes moet dan los (onder de stofhoes zit het gewricht), kan ik deze met een slangenklem (één die je moet aandraaien / dichtdraaien) weer vastklemmen? De stang draait immers niet in het rond zoals een aandrijfas dat wel doet.
-
BertPleizier
-
- Berichten: 141
- Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56
door MarcoPeus » 24 okt 2014, 22:05
Het zit geschroefd ja en er zit een soort kroonring op die je alleen kunt vast draaien en met veel geweld (of speciaal gereedschap) los kunt draaien. Ik heb ze op mijn 104 vervangen door de lipjes die de stang borgt een voor een in te drukken en dan langzaam te draaien. Moet je ff bekijken hoe t zit en je ziet t.
Bij nieuwe stofhoezen (ik zou ze mee vernieuwen) zitten meestal tie-wraps of speciale metalen spanbandjes die je kunt gebruiken om de hele handel vast te zetten.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
-
MarcoPeus
-
- Berichten: 7886
- Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
- Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php
door BertPleizier » 24 okt 2014, 22:51
Dan denk ik dat ik al weet wat je bedoeld: de buitenspiegels van een Panda zitten ook zo vast: een grote plastic ring met weerhaakjes die je vastdraait, maar bij het losdraaien haken de weerhaakjes in de vertanding op de schroefdraad en blokkeert de ring. Losmaken is dan inderdaad de pinnetjes indrukken of de ring doormidden slaan / zagen / enz..
Zonder gereedschap is de klus dus zelf te doen (afgezien van het uitlijnen na afloop)?
-
BertPleizier
-
- Berichten: 141
- Geregistreerd: 17 okt 2005, 22:56
door MarcoPeus » 25 okt 2014, 08:50
Nouuuu, zonder gereedschap is t niet te doen denk ik....
Maar ik snap wat je bedoelt. Het is redelijk te doen ja.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
-
MarcoPeus
-
- Berichten: 7886
- Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
- Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php
door MarcoPeus » 25 okt 2014, 09:18
Nouuuu, zonder gereedschap is t niet te doen denk ik....
Maar ik snap wat je bedoelt. Het is redelijk te doen ja.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
-
MarcoPeus
-
- Berichten: 7886
- Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
- Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php
door EH Autoservice » 26 okt 2014, 20:10
Zoals ik al zei op het 405 forum :
Dat (dure !) speciale gereedschap heb ik , maar gebruik ik nooit
Pijpentang is VEEL handiger , zeker bij een 405 , door de beperkte ruimte richting subframe ..........
Een klus die dus beter gaat ZONDER het juiste gereedschap
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
-
EH Autoservice
-
- Berichten: 1015
- Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
- Woonplaats: Zierikzee
-
Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten