achteras beoordelen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

achteras beoordelen

Berichtdoor 404noir » 30 okt 2014, 11:47

De achteras van mijn 404 zingt enorm. Het verziekt het plezier van het rijden.
Nu heb ik m'n oog laten vallen op een gebruikte as van een sloop auto.
hoe kan ik die inmiddels gedemonteerde achteras (van een 404 sedan) beoordelen op slijtage? (met name het differentieel)
Als een 404 differentieel versleten is, kan je dan speling voelen tussen kroonwiel en worm-gear?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: achteras beoordelen

Berichtdoor MarcoPeus » 30 okt 2014, 11:55

Een zingende achteras bij een 404 komt door verkeerde olie in t differentieel. Die vreet als het ware het bronzen wiel aan waardoor de as gaat zingen. Je kunt het bronzen tandwiel ook omdraaien dan heb je t alleen als je achteruit rijdt en dat doe je minder vaak dan vooruit. Mits t al eens is omgedraaid dan houdt t op. Ze schijnen weer beperkt gemaakt te zijn die bronzen tandwielen maar vraga me niet waar en wat ze kosten.
Ow ja, en dan vullen met de juiste olie (verkrijgbaar bij 404 vereniging) anders is t werk voor niets geweest.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: achteras beoordelen

Berichtdoor 404noir » 30 okt 2014, 15:33

Klopt allemaal wat je zegt, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag...
Het omdraaien van de het wormgear is een lap middel.

Als dat ding goed is, is een complete achteras wissel de simpelste, snelste en goedkoopste manier om het probleem op te lossen.
ik wil die andere as Zaterdag gaan ophalen en ik weet zo niet hoe ik dat differentieel moet beoordelen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: achteras beoordelen

Berichtdoor Kees » 30 okt 2014, 20:47

Je kunt met een lampje schijnen in het olievulgat, dan kun je zien of het bronzen wiel gaaf is als je aan de as draait. Overigens hebben ze bijna allemaal wel een plekje hier en daar, maar je kunt in elk geval zien of het hopeloos is of niet.
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam

Re: achteras beoordelen

Berichtdoor MarcoPeus » 30 okt 2014, 21:02

404noir schreef:Klopt allemaal wat je zegt, maar het geeft geen antwoord op mijn vraag...
Het omdraaien van de het wormgear is een lap middel.

Als dat ding goed is, is een complete achteras wissel de simpelste, snelste en goedkoopste manier om het probleem op te lossen.
ik wil die andere as Zaterdag gaan ophalen en ik weet zo niet hoe ik dat differentieel moet beoordelen.


M.i. geen lapmiddel dat omdraaien maar een acceptabele oplossing tegen het zingen. Dikke kans dat de achteruit niet zo veel heeft geleden als de vooruit in het diff.
Of het simpeler is om de achteras te wisselen t.o.v. een bronzen wiel in het diff kan ik helaas niet beoordelen, beiden nog nooit uitgevoerd helaas/gelukkig.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: achteras beoordelen

Berichtdoor Michael » 30 okt 2014, 23:07

Omdraaien gaat echt goed ! Meerdere malen gedaan en is veel minder werk dan een complete as opbouwen.
Bel gerust voor advies en goede raad.
Let wel op dat de tandpunten nog vlak zijn. Soms stuiken ze wat op, weg gooien.
Controle is mogelijk door de vuldop heen, naar boven kijkend is de aandrijf zijde. Met een kleine schroevendraaier is ook te voelen hoeveel pitting de tanden hebben.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: achteras beoordelen

Berichtdoor Kees » 30 okt 2014, 23:10

Heb die van mij ook eens omgedraaid en jaren mee gereden tot ook die kant op was.
Heb toen op ebay in Amerika een revisieset gevonden met bronzen tandwiel en worm. Heb er geloof ik 150 euro voor betaald.
Het reviseren is wel een klusje wat je precies moet doen, uitmeten en vulringen plaatsen tot alles precies gecentreerd is en de juiste voorspanning heeft.
Een complete andere monteren is makkelijker. Heb in mijn garage nog eentje liggen met de verstevigde koelribben.
Zal een kijken of ik kan zien wat de staat daarvan is. Die kun je eventueel wel overnemen voor een klein prijsje.
Groeten van Kees
Avatar gebruiker
Kees
 
Berichten: 612
Geregistreerd: 05 aug 2004, 22:28
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten