Turbo stuk na vervangen koppeling

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Turbo stuk na vervangen koppeling

Berichtdoor Pcu81 » 07 mei 2015, 21:02

Vorige week hebben we de koppeling van onze 307sw 2.0 hdi laten vervangen, en ook de startmotor.

Helemaal blij want dat rijd natuurlijk stukken beter. Maar wat meteen opviel dat het vermogen heel slecht was. Dus weer terug naar de garage. Zij hebben de luchtmassameter vervangen, en het vermogen weer terug. Echter, 2 dagen later fluit de turbo als een idioot. ( vorige is na t fluiten de turbo ontploft)

Vandaag dus weer terug. Volgens de garage is de fluit inderdaad de turbo. Maar wat dan precies kunnen ze niet vinden. Advies is vervangen van de turbo a € 1030,-

Ik vind het wel wat zuur want we brachten de auto met een koppeling die stuk was maar met een prima werkende turbo. Ik vind het wel erg toevallig en hoop dat iemand me kan vertellen of dit gewoon echt toeval is of dat dit te maken kan hebben met het loshalen van spul o.i.d.
Pcu81
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 mei 2015, 20:55

Re: Turbo stuk na vervangen koppeling

Berichtdoor 305 friesland » 08 mei 2015, 07:15

Het kan altijd toeval zijn maar ik denk eerder dat er een slang los zit dat is aannemelijker .
Bij een 2 liter zit er eentje net achter het blok ongeveer ter hoogte van het vliegwiel daar zal wel wat los zitten maar kun je slecht bij bij een 307.
Die luchtmassameter zal dan ook wel niet kapot geweest zijn , maar zou er op aan gaan eerst de boel goed kontroleren alvorens alles maar te vervangen want ik vind het ook wel ert toevallig anders.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: Turbo stuk na vervangen koppeling

Berichtdoor 404noir » 21 mei 2015, 10:43

ik zie weinig verband tussen de turbo en de koppeling.
Zou dus puur toeval zijn als de turbo kapot zou zijn.
Maar ik denk eerder dat er toch ergens slangwerk los zit of een stuurleidinkje van de turbo niet is aangesloten. Zelfs een lekkende intercooler kan reden zijn dat de turbo geen voldoende druk kan opbouwen.

Moderne turbo's zijn water gekoeld en de smering is tegenwoordig veel beter als vroeger omdat de smeer olieen veel beter zijn gewordem.
Zeker op een diesel motor gaat een turbo echt niet snel kapot. Dan moet je al denken aan zeer zwaar gebruik in combinatie met verwaarloosde oliewissels of een tekort aan olie. Maar goed, op die manier krijg je alles kapot.
Maar er zit wel van alles op en aan zo'n turbo dat wel kapot kan en dat spul heeft wel invloed op de druk die de turbo kan leveren.
bv een wastegate actuator. Die zou ik zeker testen.

Ik zou de hele inlaatkant met een luchtpomp op overdruk zetten (bv 1bar) en kijken of er drukval is. Dat zou dan kunnen wijzen op een boostlek in het inlaattraject.

Verder is het natuurlijk ook nuttig om het motormanagement uit te lezen. Als daar errors in staan kan je daar vaak ook uit afleiden waar je de fout moet zoeken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 13 gasten