Koppeling en linkage/ schakelstang vervangen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Koppeling en linkage/ schakelstang vervangen

Berichtdoor Shurp » 27 maart 2017, 22:32

Sinds kort een trotse 206 Gentry 1.4 bezitter (bj 2001), 135K op de teller.

De auto is bij mijn weten redelijk onderhouden (documentatie aanwezig) en is heel stil op de weg.

De auto schakelde echter voor mijn gevoel niet altijd even soepel. Als ik schakel moet ik soms iets harder drukken voordat hij in de versnelling gaat. Het is niet hinderlijk maar wel merkbaar. Indien ik met héél weinig kracht schakel dan gaat het wel soepeler, maar alsnog merkbaar.

Volgens de garage was het de koppeling, die is samen met koppelingskabel vervangen. Op de dag waarop ik de auto heb teruggekregen, is de versnellingspook losgeschoten. Ik kon hem niet in de versnelling zetten, wel kon ik hiermee een draaiende/roerende beweging maken.

Ik weet dat de 206 een kwaal heeft mbt de linkage/schakelstang en dat het kan voorkomen dat deze eruit schiet. Nadat opnieuw inklikken niet mocht baten, heb ik de stang laten vervangen.

Vandaag de auto opgehaald, de auto schakelt echter nog steeds hetzelfde zoals op het moment van aankoop. Ik heb er geen verstand van, maar kan het liggen aan het feit dat een monteur is vergeten de kogels in de schakelstang in te olien?

Alvast bedankt voor alle info!
Shurp
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 maart 2017, 22:07

Re: Koppeling en linkage/ schakelstang vervangen

Berichtdoor Keezx » 01 apr 2017, 14:32

Die dingen zijn in principe vanuit fabriek voor het leven gesmeerd.
Denk je dat het daaraan ligt, spuit er dan wat kettingspray o.i.d. in., baat het niet, kwaad kan dat nooit.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten