een vastlopende (schijf)rem, andere 404!!

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

een vastlopende (schijf)rem, andere 404!!

Berichtdoor Niek020 » 25 dec 2004, 14:31

Hoi,
Niet mijn 404,die remt perfect!!
Maar een vriend van mij heeft een 1 vastlopende schijf(voor)rem.(bestuurderskant)
Velg wordt dan ook .t.z.t. warm!
Hij heeft een 404 uit 1972,handgeschakeld.
We hebben het wiel eraf gehaald,zagen we ook dat rem.e.o.enigzins vervuild was.
Dat hebben we zo goed als kwaad als het ging,je kan er niet echt goed bij,gereinigd!
Beetje WD 40 gebruikt(tuurlijk heel voorzichtig gedaan!
Op de geleidepennen beetje kopervet gedaan.
hij komt enigzins los,met een tikje met de hamer!
Trap ik de rem in,komt ie weer vast te zitten,tikje met de hamer:los issie weer!
In de vraagbaak staat:de 2 delen nooit los halen!(was ik ook niet van plan)
Maar ik hoop dat er iemand weer een goeie raad en advies heeft?
Wat kunnen we het beste doen
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 25 dec 2004, 16:02

Blokken er uit halen, goed schoonmaken met een staalborstel, de plek waar de blokken zitten met een schroevendraaier goed ontroesten en dan de blokken er weer inzetten met achter en aan de zijkant van het blokje een laagje kopervet. VERGEET NIET DE REM WEER OP TE POMPEN ALS JE KLAAR BENT!
Probeer dit eerst eens. Succes.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14

Berichtdoor Niek020 » 26 dec 2004, 16:09

Bedankt weer voor je advies,maar we hadden nog een paar vragen:
we hebben ook een vraagbraak erbij genomen,maar dat is niet helemaal duidelijk,voor ons althans.
Er staat: "schuif een stukje slang op de ontluchtnippel......... (dat zit achter op de klauw?bovenin?,een moertje,met een stukje buis waar inderdaad een slangetje op past??)...... en laat die uitmonden die uitmonden in een met remvloeistof gevuld transparant potje.......waarom is dat?om het vacuum te houden?de remleidingen gaan,hoop ik,toch niet leeglopen???(dan begin er ik niet aan,pff :( )"!
er staat verder:"verwijder de borgveren..........(dat is dat"rare"model veer wat op de blokken rust?)en tik de geleidepennen van de remblokken uit de remklauw..........(dus het is geen schroefdraad?,leek er een beetje op,dus met gebruik van een stompe priem o.d. tik ik met de hamer de pennen,naar achter,in de wielkast,??
verder:"draai de ontluchtingsnippel een slag los.........Dat is dus die bewuste moertje op,waar bovenop die slang moet zitten??

De remblokken zitten wel muurvast,ook als ze enigzins los zijn,zit geen beweging in.als ik het gaat onluchten en de druk eraf haal,zoals bovenstaande(potje remvloeistof.e.df.) misschien beetje los?tikje met de hamer erop
De remblokken,als die los zijn,kan ik zo uit de klauwen halen?
Het zijn misschien erg simpele vragen,maar wij hebben dit nog nooit bij de hand gehad,dus zodoende....
Ik ga liever goed geinformeerd aan het werk,dan een beetje aanklooien...
bedankt voor de moeite en tijd om mij te antwoorden!!


Groetjes+fijne dag verder!
Niek
Niek020
 
Berichten: 229
Geregistreerd: 23 mei 2004, 16:10
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor 404 » 27 dec 2004, 12:55

Om de remblokken er uit te halen tik je met een dreveltje tegen de twee borgpennen, als het goed is kun je zien welke kant je op moet tikken.
Het is al weer even geleden dat ik zo'n remklauw gezien heb, maar moeilijk is het zeker niet.
Dan heb je een waterpomptang nodig om de blokken naar binnen te drukken zodat je ruimte krijgt tussen de schijf en de blokken. Dit is om de blokken er uit te kunnen halen en om te checken of de zuigers van de remklauw niet vast zitten. Dan haal je de blokken er uit en doe je wat ik in het eerste antwoord heb beschreven.
Je hoeft geen nippels open te draaien! Ik snap die vraagbaak niet helemaal. Dat wat zij beschrijven doe je alleen als je het systeem gaat ontluchten na reparatie of als het pedaal sponzig is.
Monteer daarna alles exact zoals het gezeten heeft en vergeet het pedaal niet op te pompen als je klaar bent! Succes.
P.S. Als je er echt niet uit komt kan ik wel naar Amsterdam komen om te assisteren. Ik zit in de Buurt.
404
 
Berichten: 892
Geregistreerd: 02 apr 2004, 21:14


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten