voorwielvering 404

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

voorwielvering 404

Berichtdoor Arnaut » 20 mei 2005, 19:00

Hallo iedereen,

De linker voorveer (inclusief de onderste veerschotel) van onze Peugeot 404 draait mee bij het sturen. Wij denken dat dit wordt veroorzaakt doordat de druklagers niet meer goed functioneren, zodat de veerschotel 'klem' zit. We twijfelen of dat de druklagers vast zitten, of dat ze versleten zijn. Weet iemand hoe kunnen we dit controleren en hoe we weten of we de lagers moeten vervangen? Is het gemakkelijk om hier zelf aan te klussen (we hebben een veerspanner) of kunnen we dit beter bij een garage laten doen?
Bedankt!
arnaut
Arnaut
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 10 mei 2005, 21:26
Woonplaats: Renkum

Berichtdoor veen » 20 mei 2005, 20:31

Dit kun je makkelijk zelf doen. Spuit de binnenkant van de veerpoot met een hogedrukspuit goed schoon, krik de wagen aan de voorkant op en verwijder het wiel dan zie je daar een rubberring zitten onder in de veerpoot [bovenkant onderste veerschotel], probeer die omhoog te krijgen met een klein schroevendraaiertje maak hem niet kapot, spuit met een spuitbus vet in de rand waar je de rubberring omhoog hebt gehaald, neem dan een klos hout en een stevige hamer of moker en sla tegen de onderkant van de veerschotel. Laat iemand anders het stuur steeds iets verdraaien, op een gegeven moment merk je dat de veerschotel los komt, als hij los is spuit er dan weer vet in, als je dan het stuur draait dan zie je dat de schotel staan blijft, als je er niet uit komt, vraag gerust
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor PVa » 08 jun 2005, 21:33

Beste Arnaut,

Voor het monteren van de onderdelen, heb ik mijn voorvering totaal gedemonteerd. De afdichtingsring van het druklager was stuk en het druklager zat dan ook vast door het stof/zand dat tijdens het rijden in regen opspat en binnendringt via de defekte dichting.
Voordien was het trekken en kraken tijdens het parkeren.
Na demontage,zuiver maken,smeren met teflonvet en nieuwe dichtingen gemonteerd, is het een plezier om met 1 hand te sturen.
Persoonlijk zou ik beide demonteren,smeren en nieuwe dichtingen steken.
Wel opletten met de veerspanner !!!!!

Zie www.peugeot404uxd.tk

groetjes PVa404UXD
PVa
 
Berichten: 141
Geregistreerd: 05 jun 2004, 21:30
Woonplaats: B-8610


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast