Het luchtdeel van de Hydrovac van mijn 404 van 1967 is zowel in- als uitwendig roestig. Kennelijk zijn die delen (trommel en zuiger) elektrolytisch van een laagje cadmium voorzien maar dat laagje is er nu na bijna 50 jaar gedeeltelijk vanaf want op sommige plaatsen zit rode ijzerroest. Ik heb nog een paar andere Hydrovacs liggen; in één daarvan was de roest zover gevorderd dat de zuiger kennelijk stroef liep waardoor de membraan gescheurd is. Lijkt me dus een goed moment om iets tegen de roestvorming te doen.
Theoretisch komt er in het luchtdeel geen remvloeistof. Zodra ik de Hydrovac gereviseerd heb, zou dat het geval moeten zijn. De praktijk is dat er na verloop van tijd toch wat remvloeistof in het luchtdeel komt. Veel oppervlaktebehandelingen kunnen daar niet tegen. Ik vond (nog) geen bedrijf dat een laagje cadmium kan aanbrengen; wellicht is dat door milieuwetgeving niet meer toegestaan. Zink is niet geschikt omdat zinkcorrosie erg opzwelt waardoor dezelfde problemen ontstaan als in de defecte Hydrovac die ik net noemde.
Vernikkelen is niet voldoende; in het nikkel komen poriën waardoor het staal onder het nikkel weer gaat roesten. Vernikkelen + verchromen zou wellicht kunnen.
Een alternatief zou wellicht een speciale lak zijn. Ik vond VHT Caliper paint dat niet alleen bestand is tegen remvloeistof maar ook tegen hoge temperaturen (het wordt speciaal aanbevolen voor remklauwen). Dit product mag niet aan particulieren verkocht worden omdat het alleen in daartoe ingerichte ruimten verwerkt mag worden. Ik weet ook niet hoe groot de laagdikte wordt en of daar voldoende ruimte voor is.
Wie heeft een goed idee voor het tegen corrosie behandelen van het stalen luchtdeel van de Hydrovac?