bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremmen

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremmen

Berichtdoor Guyot » 24 jul 2015, 09:45

Goedemorgen,

Afgelopen weekend kwam ik er achter dat van mijn 304 break het remblok LV op is. Na drie keer bellen met een auto-onderdelenhandel en het oude remblok met veel moeite uit de klauw te halen ter referentie, hoorde ik vanmorgen dat het een Lucas remblok is. Leuk om te weten, maar na een telefoontje met hun leverancier vertelden ze me dat die blokken (en evt nieuwer alternatief) niet meer geleverd worden.

Heeft een van jullie recent 304 remblokken (schijfrem voor) vervangen? Zo ja, met welke blokken en waar heb je die vandaan?
Laatst bijgewerkt door Guyot op 03 aug 2015, 01:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?

Berichtdoor jerilo » 24 jul 2015, 10:24

Of bij het clubmagazijn, moet je wel eerst lid worden natuurlijk.
Of via de onderstaande link, hier haal ik ook veel onderdelen vandaan.
Bij de reguliere automateriaal zaken zijn ze niet meer te krijgen.

http://www.serie04.com/nl/81161-204-304-remschijf-remblokken-caliper

Hopelijk heb je er wat aan.
Jeroen
www.jwa-autoservice.nl
www.inwendige-motorreiniging.nl
jerilo
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 14 jul 2011, 13:36
Woonplaats: Hoeksche-Waard

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?

Berichtdoor Guyot » 24 jul 2015, 12:35

Jeroen, bedankt voor je suggesties. Ik ben lid, maar kan niet bij het magazijn komen zonder de remblokken en ze sturen gewoonlijk geen spullen op. 3u met OV heen en 3u terug vind ik iets te gortig.
Inmiddels heb ik via een collega en wat doorverwijzingen nog wel een set te pakken kunnen krijgen die zou moeten passen. Je link ziet er handig uit voor toekomstige onderdelenzoektochten.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?

Berichtdoor Guyot » 02 aug 2015, 23:20

Het is gelukt met de voorremmen. Vandaag heb ik de gereviseerde remklauwen met nieuwe blokken terug gezet onder de auto. Het reviseren was geen overbodige luxe. Alle glijvlakken waren zo verroest en aangekoekt met vuil dat het me verbaast dat de auto überhaupt nog geremd heeft. De oude blokken wilden er alleen uit met een flinke hamer en wat geduld. De cilinders bewegen nu weer soepel in en uit. Het zal vasteen hoop schelen in remkracht.

voor:
Afbeelding
na (links):
Afbeelding

Gezien de staat van de voorremmen wil ik vóór het ontluchten van de remleidingen ook de trommelremmen achter controleren en evt. opknappen. Ik kon vanavond echter niet ontdekken hoe ik de trommels open krijg, ook geen aanwijzingen op het forum. In het midden van de trommel zit een grote moer die permanent geborgd lijkt te zijn, moet die los gehaald worden? Of zitten ergens anders bouten die ik los moet draaien? Stellen lukt niet doordat een van de stelbouten volledig vast zit. Tips zijn zeer welkom
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Frank.04 » 03 aug 2015, 09:23

Met de grote moer.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 03 aug 2015, 11:38

Aan de grote moer zit een rand die deels ingedeukt is om een kleiner onderdeel vast te houden. Het ziet eruit als borging op het draad tegen lostrillen. Moet ik dat eerst terugbuigen, of draait dat onderdeel mee?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor MarcoPeus » 03 aug 2015, 12:35

Die moer heeft een borgring die men inslaat op de as om loslopen te voorkomen.
Even een beitel/drevel/pin erin staan en je tikt de rand terug. Kan even wat moeite kosten.
Als je een sterkte luchtratel hebt kan het ook zijn dat je de moet gewoon kunt los draaien met de borging er nog op. Moet wel een sterkte ratel zijn.
Dan even opletten, misschien dat je de schoenen moet terug stellen door een gaatje in de trommel omdat je de trommel anders niet over de schoenen heen geschoven krijgt.
Trommel zou er daarna zo moeten afgaan.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor peugeot-304 » 03 aug 2015, 15:34

De remtrommels van de 304 zijn met 2 kruiskopschroeven vast gezet:

Afbeelding

Hier op 180 graden tegenover elkaar. De andere 3 gaten zijn voor de wielbouten
Je hoeft de grote moer niet los te halen.

Mindere kwaliteit maar nog wel goed te zien:
Afbeelding

Tip: gebruik een goede slagschroevendraaier om de schroeven los te halen. Door roest en vuil zitten ze vaak super vast.

Succes
Dieter
Laatst bijgewerkt door peugeot-304 op 03 aug 2015, 15:42, in totaal 1 keer bewerkt.
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor MarcoPeus » 03 aug 2015, 15:39

Heb ik alweer te vroeg gesproken :oops:
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 03 aug 2015, 16:26

Die kruiskoppen zijn aanzienlijk makkelijker dan die grote moer. Een ervan zit al min of meer los, dus hoef ik er slechts een op te lossen in WD-40. Bedankt voor de aanwijzingen, ik ga in de loop van de week kijken of de boel los komt en hoe erg de ravage is die ik binnenin aantref.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Frank.04 » 03 aug 2015, 20:22

Ook ik was te vroeg, in de war met 306.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 04 aug 2015, 23:26

Vanavond heb ik de rechterremtrommel open gekregen en uiteindelijk met veel WD-40, het nodige geweld, en wat geschreeuw de onderdelen los gekregen. (Hoe gaan op een normale manier de veren los die door de remschoenen aan de trommel haken?) Ook de stelbouten zijn gelukkig weer redelijk soepel te verdraaien. De bouten die oorspronkelijk vierkant zijn waren dat bij lange na al niet meer wat de operatie bemoeilijkte. Zijn deze te vervangen? Ik kon niet achterhalen hoe ze vastzitten in de trommel.

Op een van de remschoenen is de voering tussen 1,5 en 2,5 mm dik en zijn de metalen pinnen die er doorheen zitten ook deels afgesleten. Ik vermoed dat die dus ook aan vervanging toe is. De andere remschoen heeft nog ong 3,5 mm remvoering, links moet ik nog bekijken. Hoe dik moet de voering minimaal zijn en hoe dik zijn nieuwe voeringen? Wat is de normale (goedkoopste) gang van zaken; remschoenen vervangen of nieuwe voering op de oude schoenen laten zetten?

Wanneer ik de rubber doppen van de remcilinder oplicht lekt er remvloeistof uit. Is dat normaal of betekent dit dat de cilinder versleten is?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor johnssons » 05 aug 2015, 11:07

Remcilinders nat achter de stofkap betekent dat de remcupjes (afdichting) versleten is, dus twee nieuwe remcilinders plaatsen en gelijk alle remschoenen vernieuwen ... alles weer in orde...

https://www.franzose.de/de/Peugeot/204- ... ulikteile/

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 08 aug 2015, 02:31

Zijn de remcupjes de rubber delen binnenin de remcilinder? Zijn die niet los verkrijgbaar? Ik heb nu al het binnenwerk van de trommels gedemonteerd om op te knappen en/of te vervangen, op een remcilinder na. Daarvan krijg ik de remleiding niet los, aan beide einden, en de zeskanten zijn inmiddels rond. Is er een trucje om die aansluiting toch los te krijgen zonder de leiding door te knippen? Anders zou ik waarschijnlijk een groot deel van de leidingen en koppelstukken moeten vervangen (of alles tegelijk, net als bij de blokken en schoenen.)
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor johnssons » 08 aug 2015, 19:04

Je kunt proberen de remleidingen los te krijgen met een griptang .. anders proberen bij het volgende aansluitpunt ook weer met een griptang. Eerst inspuiten met kruipolie wil wel helpen.

Ja, er zijn ook reparatiesetjes te koop ... maar meestal zijn de remzuigers en cilinders aan binnenzijde aangetast door corrosie ... je kunt altijd eerst even kijken..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 24 aug 2015, 23:08

Vanavond heb ik de tweede trommelrem weer gemonteerd dus nu zijn alle remmen nagelopen, schoongemaakt, opnieuw ingevet, en nieuwe blokken en schoenen gemonteerd. Het enige probleem is dat de trommel van vanavond (LA) niet goed over de nieuwe schoenen wilde schuiven. Ik dacht dat het de rand was, maar nu hij volledig gemonteerd is krijg ik mijn auto met geen mogelijkheid van zijn plek geduwd.

De stelnokken staan al op de binnenste stand en de kabel van de handrem heb ik voor het demonteren losser gedraaid. Rechts had ik het probleem niet en de schoenen waren hetzelfde. Kan de trommel of een van de andere onderdelen een andere maat zijn dan rechts? Weet iemand hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen? Hij remt nu wat beter dan ik voor de revisie hoopte te behalen...
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor 404noir » 25 aug 2015, 16:36

L en R afwijkende maten, dat lijkt mij zeer sterk.

Heb je de oude onderdelen nog die van de auto af kwamen ?
Vergelijk de nieuwe remschoenen eens met de oude. De dikte van de voering zal dikker zijn bij de nieuwe, dat is logisch en normaal . Maar zijn de voeringen ook even breed als de oude? Bij het plakken/klinken van het voering materiaal op de schoen kan het zo zijn dat er wat voering 'oversteekt' buiten het metaal van de schoen. Dat kan dan het aanlopen veroorzaken. Je zou dat moeten kunnen zien aan de binnenzijde van de remtrommel. en wel het vlakke deel waar de montage gaten in zitten.

Als dit het geval is en het voering materiaal steekt echt iets te ver uit dan kan je dat oplossen door het overstekende deel weg te vijlen of schuren. (werk dan wel met vetvrije handen)
Daarna weer opnieuw e.e.a. monteren waarna dan de trommel vrij zou moeten kunnen draaien.

Verder is het ook een goeie gewoonte om alle uiteinden van het nieuwe voeringmateriaal met een vijl een beetje af te schuinen, dat voorkomt piepen en 'happen' van de rem.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 01 sep 2015, 23:05

Bedankt voor de tips. Ik heb de trommels nog niet open gehad, maar op de foto's van de nieuwe schoenen steekt de voering niet uit. Bovendien leek vooral de diameter van de remschoenen L te ruim met terugplaatsen van de trommel. De auto moest afgelopen weekend van zijn plek en tijdens het wegslepen met de heftruck draaide het wiel LA mee. Hij zit dus niet volledig vast. Wanneer ik in de trommel kijk zie ik waarschijnlijk sporen waar hij aanloopt. Ik zal dan meteen de uiteinden afschuinen.

Vandaag heb ik de remmen ontlucht (met hulp van een toevallige passant, alleen lukte het niet.) Aangezien het reservoir na revisie helemaal leeg was, zal de koppeling ook ontlucht moeten worden. Hoe ga ik daarvoor te werk? Ik zag net iets op het forum over vanzelf door laten lopen met slang aan nippel onderaan, evt 1-2 keer pompen. Weet alleen niet zeker of dat voor de 304 0f 204 is. Daarnaast klinkt ontluchten via de onderkant niet heel logisch...
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor 404noir » 03 sep 2015, 16:26

Guyot schreef:Vandaag heb ik de remmen ontlucht (met hulp van een toevallige passant, alleen lukte het niet.) Aangezien het reservoir na revisie helemaal leeg was, zal de koppeling ook ontlucht moeten worden. Hoe ga ik daarvoor te werk? Ik zag net iets op het forum over vanzelf door laten lopen met slang aan nippel onderaan, evt 1-2 keer pompen. Weet alleen niet zeker of dat voor de 304 0f 204 is. Daarnaast klinkt ontluchten via de onderkant niet heel logisch...


Voor ontluchten vanaf de onderkant heb je speciaal gereedschap nodig. Er wordt dan nieuwe vloeistof via de ontluchtingsnippels in het systeem gedrukt met perslucht of hydraulische druk. De lucht in het remsysteem ontsnapt dan via de hoofdremcilinder en het reservoir naar buiten. Het nadeel is n.m.m. dat vuile oude RVS (met roest en rubber slijpsel van remzuigerseals) door de HRC moet en in het reservoir terecht komt met het risico van verstopping en extra slijtage aan HRC-cups.

Omgekeerd, vullen vanaf de bovenkant, werkt ook en is gebruikelijker: je vult het reservoir met remvloeistof, zet het reservoir met wat luchtdruk (max 2bar) op overdruk. Het gehele reservoir staat op die manier op overdruk en de vloeistof erin dus ook. Vervolgens ontlucht je aan alle wielen. Het voordeel is dat vervuilde RVS via de remcilinders echt uit het systeem verdwijnt en dat er van bovenaf echt alleen schone nieuwe RVS het systeem in komt. En als ook de koppeling aangesloten zit aan hetzelfde reservoir moet je ook de slave-cilinder van de koppeling ontluchten.
(ik gebruik een Easybleed kitje om het RVS-reservoir op overdruk te zetten)

Je kan ook de oldschool methode met 2 personen gebruiken: je vult het reservoir, 1 man pompt de rem op druk, houdt druk vast, de ander draait de ontluchtings nippel open en weer dicht, dit herhaal je net zo lang tot er geen lucht en alleen nog schone heldere RVS uit komt. Het nadeel van deze methode is dat de cups in de HRC op hun donder krijgen omdat ze steeds de hele slag door de HRC moeten maken. Bij oudere HRC's zit er soms al een randje in de boring op de plek waar de zuiger steeds stopt bij het remmen. Bij het ontluchten ga je daar met de cups steeds overheen en daar kunnen de cups van beschadigd raken.

Bij de koppeling is het wat lastiger aangezien je niet echt druk kan opbouwen in het systeem omdat je weinig tegendruk hebt van de koppeling zelf.
Wat ik wel eens deed is de slave cilinder aangesloten maar ongemonteerd verticaal te houden. Dan de nippel open draaien en eventueel de 2de persoon langzaam(!) de koppeling te laten indrukken. Dan nippel weer dicht, koppeling pedaal lossen en weer herhalen. Uiteindelijk komt er geen lucht meer uit en alleen nog maar heldere RVS. Let er wel heel goed op dat het zuigertje niet uit de cilinder wordt geperst!! Want dan kan je weer opnieuw beginnen... gebruik eventueel een spanbandje om de zuiger in de slave cilinder te houden terwijl je ontlucht.
Nippel dicht, pedaal lossen, spanbandje eraf, cilinder monteren, testen met pedaal. Je moet dan de koppelings hefboom zien bewegen.

soms is het ontluchten van een totaal lege hoofdrem cilinder erg lastig... wat dan soms helpt is om de HRC onder een hoek te brengen zodat de lucht in de cilinder zich verzameld aan de zijde waar leiding aansluitingen zitten. (ik doe dat door de hele auto aan de voorkant flink hoog op te krikken) Als dan een 2de persoon langzaam druk op het pedaal kan zetten kan je zelf 1 voor 1 alle HRC-aansluitingen even lossen zodat daar lucht kan ontsnappen. (vang meekomende RVS op met een oude doek!)
Daarna 1 voor 1 aan ieder wiel ontluchten op 1 van de beschreven wijzen.

(rally-service)tip: door al dat gemanipuleer met RVS vullen zitten er vaak nog miniscule luchtbelletjes in de RVS. Die lucht verzamelt zich weer bij het hoogste punt tot grotere luchtbellen. Daarom is het slim om na je eerste ontluchtsessie enkele uren of een dagje te wachten en daarna nogmaals een ontluchtsessie aan alle wielen te doen. Daarna heb je echt een superhard rempedaal.
Nog een tip: nooit het flesje RVS schudden! al helemaal niet vlak voor gebruik. Tijdens dat schudden blijven er nl. luchtbelletjes in de RVS hangen en die wil je niet mee in het reservoir gieten. Tijdens het gieten in het reservoir ook rustig werken.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: bestaan remblokken voor de 304 nog?/Hulp met trommelremm

Berichtdoor Guyot » 11 sep 2015, 00:13

Afgelopen dinsdag heb ik de trommel LA gangbaar gemaakt en beide trommelremmen en handrem afgesteld. Het verschil is aanzienlijk. Ik vermoed dat ik voorheen vooral op 1 blok en 2 schoenen remde. Binnenkort loop ik de remmen nog een keer na op verzamelde minibelletjes, en zal ik achter opnieuw afstellen na licht inslijten van de nieuwe (niet volledig vlakke) schoenen.

Bedankt voor alle technische hulp! Het volgende project is afmaken van de motorafstelling... ze loopt, maar niet met volle overtuiging.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten