Pagina 1 van 1

Achteras 306

BerichtGeplaatst: 26 jul 2015, 00:33
door Twan504
Ik ben van plan om de achteras van mijn 306 break te gaan vervangen.
Het rechterwiel staat er behoorlijk scheef onder. Lagers Zijn versleten van de torsie as.
Wie weet of een achteras van een 306 sedan of cabrio ook onder een break past? Is dit onderling uit te wisselen?
En is deze klus goed te doen, of moet ik nog ergens op letten.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 26 jul 2015, 00:57
door willem_jacobs
dat kan zeker, wil je zeker zijn dat de as de juiste specificaties houdt dan zet je simpelweg de torsiestaven, antirollbar, remmen (en dus ook de pennen waar je de wiellagers op monteert) mee overzetten.

er zijn wel subtiele verschillen in de draagarmen waarbij de vorm van belang is voor eventuele ABS sensoren...

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 26 jul 2015, 08:13
door fab405
Als het beide trommel assen betreft: de trommels en remmen van een break zijn veel groter dan van de andere uitvoeringen.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 26 jul 2015, 11:10
door Twan504
Ik heb remschijven met abs sensoren, mijn idee is om de as geheel te demonteren, en dan een andere as monteren van een sloopauto.
Maar als ik het goed begrijp zijn er onderling minimale verschillen, en zijn de bevestigingspunten bij alle typen het zelfde.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 26 jul 2015, 21:37
door fab405
Ja, klopt. Meeste werk zijn de remmen.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 09:18
door willem_jacobs
en zoals ik al zei wil je liefst de gehele as uit elkaar halen, zodat je deze:

A; kan beoordelen op staat (lagers, en eventueel ingesleten pennen)
B; kan zeker maken dat je de orginele dikte torsiestaven en antirollbar behoud.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 27 jul 2015, 09:19
door willem_jacobs
*en dan dus waar nodig de delen van de orginele as gebruiken. torsiestaven en dergelijke zijn bijna altijd nog in prima bruikbare staat

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 08 okt 2015, 21:51
door Twan504
Het is inmiddels al een tijdje geleden, Maar de Achteras is vervangen.
Ik heb een complete as van een 306 cabrio op de kop kunnen tikken en deze onder de break gemonteerd.
De 306 cabrio had er wel een andere steun voor de remslang aan zitten, deze heb ik om moeten zetten van de oude as.
Verder was alles het zelfde.
Een klus die goed te doen is. foto's volgen.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 08 okt 2015, 21:52
door Twan504
Afbeelding

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 08 okt 2015, 21:56
door Twan504
Afbeelding

Wiel Stond behoorlijk scheef, zoals op eerste foto is te zien.
Op 2e foto: Wiel raakt binnenscherm al!

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 08 okt 2015, 22:00
door Twan504
Afbeelding

Op de brug was dit makkelijk te doen.
Wielen staan weer Recht!
Bedankt voor jullie tips.
Kan nu een slotje op.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 09 okt 2015, 00:26
door Keezx
Ach zoveel biezonders is het niet, ik ben de tel kwijt hoe vaak al een asje heb gewisseld....gewoon op de grond.
Had liever gehad dat PSA deze op zich mooie constructie niet voor de zwaardere wagens had gebruikt....bij mijn 205 en 309 heb ik nooit problemen gehad met die assen.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 09 okt 2015, 09:56
door EH Autoservice
Bij de nog lichtere 106en sta ik bijna wekelijks asjes te wisselen / reviseren , dus met gewicht heeft het niet zo veel te maken denk ik :mrgreen:

Stelt allemaal niet zo veel voor die asjes :D

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 10 okt 2015, 21:24
door Keezx
Ik houd het erop dat men bij de oudere modellen toch minder zuinig met vet is geweest als het niet aan het gewicht ligt...
Mijn 309 heb ik verkocht met 310000 km op de klok en prima, originele achteras, 205 dito.
Het reviseren is pokkewerk, bij de 2 die ik heb gedaan moest er een 4 kg voorhamer aan te pas komen om beweging in de torsiestaven te krijgen.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 10 okt 2015, 21:48
door EH Autoservice
Torsies heb ik altijd in een paar minuten los , daar ben ik beroemd in geworden :-)
205 en 309 heb ik door de jaren heen ook ronduit VEEL gereviseerd en vervangen , die gaan net zo hard als anderen naar mijn mening ...'.

Re: Achteras 306

BerichtGeplaatst: 10 okt 2015, 21:50
door pauldevries
Ook mijn ervaring helaas met de 205 assen
Ze willen toch helaas geregeld vast gaan zitten of uitlopen