Onzeker

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Onzeker

Berichtdoor verdrietig33 » 02 mei 2016, 14:53

Hallo allemaal, ik weet niet of mijn bericht hier goed staat maar ik heb zelf weinig verstand van auto's sorry. Ik heb een grijsblauwe peugeot van 10 jaar oud. Ik geloof een 307. Of 207. Ik ben er zelf zuinig op. Nu rijdt mijn vriend soms in mijn auto en hij is er behoorlijk ruw mee. Hij zet de auto dan in zijn achteruit en geeft keihard gas en dan hoor je een heel hard snerpend geluid. Wat kan dat zijn? Hij zegt zelf dat hij de koppeling helemaal intrapt. Ik zelf heb dat nooit dat geluid. Vragen of hij voorzichtiger wilt doen kan niet want dan wordt hij boos. Het ligt aan de auto zegt hij.

Alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes
verdrietig33
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 mei 2016, 14:46

Re: Onzeker

Berichtdoor 403diesel » 02 mei 2016, 16:09

Een auto dien je pas in de achteruit te zetten als deze volledig stil staat. Dit geldt eigenlijk ook voor het inschakelen van de eerste versnelling. De achteruitversnelling en de eerste versnelling zijn niet gesynchroniseerd. Het ene type auto is hierin wat vergeeflijker dan het andere maar dit zijn toch wel een beetje de basisprincipes van het autorijden. Het geluid bij het negeren van zoiets is eerder gekraak te noemen.
Dit is 1 ding.
Een andere mogelijke oorzaak van het geluid is dat de vertanding van de tandwielen van de achteruitversnelling recht is. Als je met hogere snelheid achteruit rijdt gaat deze vertanding zingen. Dit is normaal en heeft met de constructie van de versnellingsbak te maken. Dit kan geen kwaad alhoewel je met lomp geweld natuurlijk alles kapot kunt krijgen.
Als hij in jouw auto ruwer rijdt dan je lief is: Niet meer in je auto laten rijden zou ik zeggen.
Boos worden omdat je hem aanspreekt op de omgang met jouw spullen getuigd nou niet echt van respect voor jou en je auto dus misschien dat het probleem meer bij hem ligt dan bij de auto. Maar dat is mijn mening en een heel ander verhaal.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Onzeker

Berichtdoor verdrietig33 » 02 mei 2016, 16:46

Dankjewel voor de reactie. Ik heb ook inderdaad liever niet meer dat hij erin rijdt en gelukkig heeft hij zelf een auto. Hij reed niet hard achteruit maar deed straatje keren en het was inderdaad een heel hard krakend geluid. Mn vriend heeft dit vaker dit geluid veroorzaakt ook met fileparkeren. Ik heb het zelf nooit. Maar zou mijn auto nu kapot kunnen gaan of als hij er niet meer in rijdt zou het dan misschien meevallen? Hij zegt dat ie veel verstand heeft van auto's en ik durf niet tegen hem in te gaan.
Ook op de handrem zetten met parkeren deed hij altijd keihard.
verdrietig33
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 mei 2016, 14:46

Re: Onzeker

Berichtdoor 404noir » 06 aug 2016, 01:25

als hij er mee door gaat kan de versnellingsbak er inderdaad van kapot gaan. Dat krakende geluid zijn metalen onderdelen die tegen elkaar raspen...
Een achteruit versnelling is bij de meeste auto's ON-gesynchroniseerd. Alle vooruit versnellingen zijn wel gesynchroniseerd.
Een ONgesynchroniseerde achteruit versnelling kan je alleen inschakelen zonder kraken als de auto echt 100% STIL staat. Als de auto nog iets rolt zal de versnelling met gekraak inschakelen. En dat SLIJT HARD...

lomp de handrem aantrekken is ook zo iets. Het gaat lang goed, totdat de kabel breekt.

met lomp gebruik gaat uiteindelijk iedere auto kapot.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten