Hey mede-forumers,
Ik heb inmiddels de 405 break van Rob 5 jaar in mijn bezit. En er bijna 90.000km bij op geklokt (nu 295.000). Hij dient nu ook als postauto voor DHL (bijbaantje) en heeft menig ritje naar verre vakantiebestemmingen achter de rug. Ik heb er nooit echte problemen mee gehad tot nu. De koppeling is helemaal versleten (neem ik aan). Toen ik eergisteren in zijn 5 naar huis reed en op de snelweg het gas vol indrukte vloog hij in de toeren en ging hij maar langzaam harder. Het lijkt me dus dat de koppelingsplaten al ver versleten zijn, maar ik heb er niet heel erg verstand van.
Nu is mijn vraag aan jullie of die bij een 405 gemakkelijk te vervangen zijn. Het laten doen is denk ik niet verstandig. Hij zit nu bijna op 300.000km en ziet er niet echt meer uit. Het laten vervangen schijnt 500-600 euro te kosten? Maar motorisch lijkt alles nog in redelijke staat dus ik zit eraan te denken om dit zelf te doen. Wat is jullie mening? Het gaat om een Peugeot 405 uit 1994. Het is een 2.0 GTX handgeschakeld.
Ik doe veel APK puntjes en onderhoud zelf. Dit waren klusjes als motor elektrische ruiten, stuurhuis, stuurkogels, remblokken en schijven, uitlaat. Dat soort werk. Iets als koppelingsplaten vervangen heb ik nog nooit gedaan. Ik heb wel een brug tot mijn beschikking en veel gereedschap.
Wat raden jullie mij aan en wat moet er dan allemaal vervangen worden? Is een set met een koppelingsplaat, koppelingsdrukplaat en druklager voldoende?
En wat moet er dan van de auto af? Moet de motor eruit, of kan ik de versnellingsbak eruit halen? En hoeveel tijd kost dit ongeveer voor een groentje? Moet ik denken aan een weekend of een week?
Alvast ontzettend bedankt voor de reacties, het lijkt me namelijk wel leuk om te doen.
Groet,
Harmen