Peugeot 607 automaat met caravan erachter

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Peugeot 607 automaat met caravan erachter

Berichtdoor RfmdeH » 26 jun 2016, 10:59

Ik heb een 607 automaat 2002 2,2 liter 16v 158pk op benzine met 115 000 km op de teller, de automaat is een 4 traps, nu wil ik een caravan erachter hangen die max 1100 kg weegt en vraag mij af of het verstandig is bij 90 km per uur in zijn hoogste versnelling te gaan rijden (4).

Het lijkt mij dat de versnellingsbak olietemperatuur bij net iets boven de 2000 toeren behoorlijk warm gaat worden en het lijkt mij verstandiger om een tandje lager (3) die snelheid aan te houden, het zal wat meer benzine kosten maar dat heb ik er wel voor over.

De vraag is, zie ik dit goed of zit ik er wat dit betreft naast?
RfmdeH
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 feb 2015, 15:59

Re: Peugeot 607 automaat met caravan erachter

Berichtdoor A.B.203 » 11 jul 2016, 23:08

Je hebt gelijk, als je een caravan trekt is het raadzaam om goed op het toerental van de motor te letten, zeker bij een benzinemotor. Probeer indien mogelijk zoveel toeren te maken dat de motor op zijn maximum koppel draait. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe hard je rijdt. Tot aan 100 km lijkt het mij dat het rijden in de 3e gang geen probleem zal geven.
Wat meer toeren is ook goed voor de koeling van de motor. Heeft de auto ook een motor en automaat-olie temperatuurmeter, zo ja dan die ook in de gaten houden. In de vorige eeuw kon je een oliekoeler op de automaat laten bouwen als je een kar of caravan wilde gaan trekken.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peugeot 607 automaat met caravan erachter

Berichtdoor A.B.203 » 11 jul 2016, 23:08

Je hebt gelijk, als je een caravan trekt is het raadzaam om goed op het toerental van de motor te letten, zeker bij een benzinemotor. Probeer indien mogelijk zoveel toeren te maken dat de motor op zijn maximum koppel draait. Het hangt er natuurlijk vanaf hoe hard je rijdt. Tot aan 100 km lijkt het mij dat het rijden in de 3e gang geen probleem zal geven.
Wat meer toeren is ook goed voor de koeling van de motor. Heeft de auto ook een motor en automaat-olie temperatuurmeter, zo ja dan die ook in de gaten houden. In de vorige eeuw kon je een oliekoeler op de automaat laten bouwen als je een kar of caravan wilde gaan trekken.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Peugeot 607 automaat met caravan erachter

Berichtdoor RfmdeH » 07 aug 2016, 17:08

Ik reageer misschien wat laat maar bedankt voor het antwoord, kijk in Frankrijk mag je max 130, dat zal ik niet doen, 95 is voor mij snel zat, dan blijf ik net mijn collega's voor maar in Duitsland ben ik gehouden aan 80 km, en dan maakt hij in 4 zo'n 2000 toeren, dan zet ik hem liever in de S stand met 2600 toeren.
RfmdeH
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 22 feb 2015, 15:59


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten