Rechter achterwiel 205 vast

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor RG1992 » 30 aug 2016, 22:27

Sinds een paar maanden zit het rechter achterwiel van mijn 205 vast. Ik heb de auto nu een klein jaar in bezit als projectauto. Toen ik de auto kocht heb ik hem probleemloos zo'n 150km naar huis gereden. Thuis heb ik de auto een paar maanden geleden moeten verplaatsen en ook dit ging zonder problemen. Na exact een maand wilde ik de auto weer op de oude plek terugzetten en toen zat het wiel muurvast. Ik heb verschillende keren van voor naar achter gereden om te kijken of het wiel uit zichzelf los zou komen, maar dit was niet het geval. Vandaag heb ik eindelijk de moed gevonden om eraan te beginnen. De remtrommel was zoals ik al verwachtte geen beweging in te krijgen (het wiel zat immers ook vast). Na een hele middag bezig te zijn geweest heb ik dan eindelijk de remtrommel eraf gekregen. Ik had verwacht dat de remvoering had losgelaten en klem was komen te zitten, dit is immers een bekende kwaal van deze autootjes. Alles zag er echter correct uit, al ben ik een leek op het gebied van remmen...

Nu heb ik een ( misschien domme :roll: ) vraag. De as waar de remtrommel en de naafmoer op gemonteerd zit, hoort deze te draaien of zit deze vast? Dus draait zowel de remtrommel als de as, of draait de remtrommel om de as heen?

Alvast bedankt!
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor pauldevries » 31 aug 2016, 09:02

De as zit vast er zit een wiellager in je remtrommel waardoor de trommel draait.
--))
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor RG1992 » 31 aug 2016, 11:20

bedankt voor je reactie, hier ben ik erg mee geholpen! Nu maar verder zoeken wat het probleem kan zijn :D
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor RG1992 » 11 sep 2016, 19:25

Ik heb nog wat verdere hulp nodig. De remtrommel heb ik er dus met veel moeite afgekregen en het wiel zat muur muurvast.
Ik had verwacht dat ik een losgelaten remvoering zou aantreffen, maar naar mijn idee ziet alles er redelijk normaal uit.
Kan iemand iets op de foto's ontdekken wat de oorzaak van het probleem kan zijn? Ik wil de auto zo snel mogelijk weer rollend hebben, maar ik heb geen ervaring met het sleutelen aan remmen. Wat adviseren jullie mij te doen?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt :D
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor 403diesel » 11 sep 2016, 22:12

Ik vind het er allemaal nogal roestig uitzien eigenlijk. Bij normaal onderhoud wordt de boel van tijd tot tijd schoon gemaakt en indien nodig ontroest door de boel te demonteren en er eens een staalborstel doorheen te halen. Ook de onderdelen van handrem, opstelmechanisme e.d. dient gangbaar te zijn.
Je kunt kijken of de remcilinder gangbaar is en de zuigers niet vast zitten. Het kan ook zijn dat een remslang dicht zit maar gezien het algehele plaatje moet alles toch uit elkaar.
Beste advies dat ik je kan geven denk ik; begin er niet aan en haal er iemand bij die er verstand van heeft. Verkeerde montage kan gevaarlijke situaties opleveren. Je kunt dan misschien eens meekijken en zo wat kennis opdoen voor een volgend onderhoud.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor RG1992 » 12 sep 2016, 18:00

Beste Serge,

Dank voor je reactie!
Mijn plan is inderdaad om het te laten repareren door iemand die er verstand van heeft. De garage waar ik bij zit, zit zo'n 4 km verderop (rustige buitenwegen). Graag zou ik de boel gangbaar maken en dan een keer op een tijdstip dat er niemand op de weg is, stapvoets naar de garage rijden. Hiervoor moet ik het wiel dus wel eerst weer draaiend zien te krijgen. Kan ik in dit geval inderdaad het beste gewoon alles demonteren, schoonmaken/ontroesten en dan weer in elkaar zetten en kijken of het wiel nu wel draait?
Alvast dank!
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor Henk50 » 14 sep 2016, 23:15

Ik slijp altijd het randje waar de remschoen niet tegenaan komt van de trommel. Dan kun j'm er makkelijker afhalen en opzetten. Ik zou eerst eens de zuigers proberen wat naar binnen te duwen. Dan wat heen en weer om het wat losser te krijgen. Gaat dat, maar kan de trommel er nog niet op, dan de autospanner een paar tandjes losser zetten. Daarvoor hoef je niets los te maken. Meestal is het vervangen van de remcilinder voldoende. In dat geval zou ik een set kopen (incl remschoenen) en alles vervangen (L+R).
Citroen Berlingo 1.6 TU5JP4 2001
Peugeot 206 1.4 automaat 2001
Niet meer: Peugeot 205 1.4 Generation 1998
Niet meer: Peugeot 309 Diesel 1993 'bleu d'arabie'
Henk50
 
Berichten: 410
Geregistreerd: 29 jun 2008, 11:33
Woonplaats: Veenendaal

Re: Rechter achterwiel 205 vast

Berichtdoor RG1992 » 16 sep 2016, 11:13

Henk, dank voor je advies!
De linker zuiger van de remcilinder blijkt vast te zitten en daard zit dus de linker remschoen permanent in de 'remstand'. Ik heb geprobeerd de zuiger in te duwen, maar dat lukte niet. Wel is door mijn geklooi nu de remcilinder aan die kant gaan lekken. Ik heb het lekken gelukkig kunnen stoppen door een tiewrap om het rubber heen te doen. Op dit moment is er dus 0,0 remdruk op het rempedaal. Nu maar weer kijken hoe het nu verder moet...
Sinds kort de trotse eigenaar van een...

...1992 Peugeot 205 XS Roland Garros!
Avatar gebruiker
RG1992
 
Berichten: 283
Geregistreerd: 11 jan 2015, 14:32
Woonplaats: Noord-Brabant


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten