Remprobleem linksachter 405

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 05 jul 2017, 09:47

Mijn trouwe 405 is weer toe aan een apk keuring. Voordat ik hem laat keuren heb ik hem zelf eerst op de brug gezet. Alle voorgaande jaren nooit grote problemen gehad, maar nu lijkt dat toch anders.
Ik heb namelijk een probleem met mijn remmen. Vorig jaar heb ik voor nieuwe schijven en blokken geïnstalleerd. Wat toen al opviel is dat er achter wat (meer) roest op de schijven zat dan voor. Was ook apk afkeur, dus dat heb ik er toen afgehaald. Dit jaar opnieuw gekeken en nu was het verschil helemaal duidelijk. Mijn nieuwe schijven voor zijn brandschoon en achter zijn ze allebei roestig. Deze heb ik dus weer schoongemaakt.

Helaas was dat niet het enige. Bij het spannen van de handrem kwam ik erachter dat hij hem alleen rechtsachter pakt. Linksachter doet de handrem helemaal niks. De kabel staat wel op spanning, maar het wiel wordt niet geblokkeerd. Ook bij het rijden en het aantrekken van de handrem merkte ik dat alleen rechtsachter blokkeert. Daarna heb ik het rempedaal zelf ingedrukt. Ik was alleen dus ik kon hem redelijk klem zetten, maar ik heb hem niet ontzettend stijf ingedrukt. Wel met draaiende motor, mocht dat uitmaken. Die pakt hij voor enorm goed en rechtsachter leek ook aardig. Linksachter deed hij wel iets, maar ook niet genoeg. Nou heb ik wel het idee dat als je hem echt goed intrapt, dat hij wel blokkeert. Maar ook tijdens het rijden merk ik dat bij goed remmen hij volop voor remt en achter niet veel meehelpt. Hij trekt niet erg naar links of recht bij het remmen.

Goed een heel verhaal. Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken. Ik ben dan ook een huis tuin en keuken klusser. Weet iemand waar ik het beste kan kijken? Ik dacht aan:
- Lucht in de leiding linksachter (Ik heb nergens lekkage gevonden)
- Remklauw linksachter
- Hoofdremcilinder
- Remkrachtverdeler

Heeft iemand tips om me verder te helpen? Hoe kan ik zaken uitsluiten zonder alles stuk voor stuk te vervangen?
Het gaat om een Peugeot 405 2.0GTX uit 1994

Alvast bedankt

Harmen
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor EH Autoservice » 05 jul 2017, 12:31

Handrem mechanisme in de remklauw vast geroest , klassieker !

Remklauw wisselen (vrij duur) , of zelf reviseren met een betaalbaar revisiesetje .
Voor het laatste beschik ik over speciaal gereedschap , wat de klus een heel stuk simpeler maakt , mag je lenen :mrgreen:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 05 jul 2017, 12:51

Wauw, dat is snel, duidelijk en daadkrachtig antwoord. Bedankt!
Erg aardig van het gereedschap, maar Groningen - Zierikzee is niet te doen voor zo'n klus.
Revisie setje zie ik voor 10-15 euro, nieuwe klauw 120. Dus ik denk dat ik eerst maar eens ga prutsen.
Als ik het goed begrijp zou het hier om gaan?
https://www.winparts.nl/remsysteem/remklauw-revisie/peugeot/405-ii-break-4e-bouwjaar-1992-08-1998-10/c1762-583-14572/reparatieset-remklauw/p482066.html#fabrikant
Harmen
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 05 jul 2017, 20:57

Nou vanavond weer onder de brug gedoken. Nu jij het zo had over de handrem die vastzit bedacht ik me dat ik hetzelfde had een paar jaar geleden. Toen heb ik veel kruipolie in het handrem gedeelte van de klauw gespoten. Veel heen en weer zwikken en toen werd hij weer soepel. Het probleem was echter dat toen ik hem weer vastzette dat de handrem klemvast zat.

Veel geprobeerd, maar uiteindelijk het heveltje waar de handremkabel in licht uit de klauw getikt. Teruggedraaid en weer in de remklauw getikt. Geen idee wat ik precies gedaan heb, maar hij zit weer los en hij is weer geïnstalleerd. Ik durf eigenlijk niet de handrem aan te trekken. Ik ben bang dat hij weer vastzit daarna. Ik weer nog wel toen we dit een paar jaar geleden hebben gedaan hij ook wat klem zat en aansleepte. Dat was wel weer opgelost na een ritje van een tiental kilometers.

Ik breng hem eerst zo naar de apk keuring en dan zie ik wel wat er dan gebeurt. Ik denk dat die klauw gewoon niet zo goed meer is. Ik hou jullie op de hoogte
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor EH Autoservice » 06 jul 2017, 11:59

Roest zit van binnen in de klauw , omdat keerring as handremhevel slechter wordt door ouderdom .
Daar kom je pas bij als je de remklauw helemaal uit elkaar trekt ........
Groningen is best een stukje hier vandaan , maar er bestaat ook nog post , voor 14 € is het heen en weer gestuurd .
Voor 405's doe ik veel moeite en dat héél graag !!!

Verstuurd vanaf mijn Z Pro met Tapatalk
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 06 jul 2017, 12:46

Prachtig om te lezen!
Ik hoop hem vandaag naar de keuring te brengen en dan zullen wel zien. Zal wel wat meer bijkomen ben ik bang, doe ik alles in 1 keer.
Als het vandaag niet lukt zal het wel volgende week worden. To be continued...
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor EH Autoservice » 07 jul 2017, 13:29

Mocht je de special tools nodig denken te hebben hoor ik het wel :wink:
"Je ne sais pas tout des Peugeot , mais ja'i beaucoup d' experience"
Avatar gebruiker
EH Autoservice
 
Berichten: 1015
Geregistreerd: 12 feb 2011, 17:36
Woonplaats: Zierikzee

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 11 jul 2017, 16:29

Nogmaals bedankt!
Voor de mensen die meelezen. Mijn vaste apk keuringsstation heeft brand gehad. Ik heb even gebeld en donderdag kunnen ze weer keuren.
Vrijdagochtend maar even langs.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 14 jul 2017, 14:40

Nou vanochtend bij de apk-boer geweest. Het lijstje:
- Uitlaat herstellen (lekt teveel door slechte montage)
- Handrem LA herstellen (het probleem wat hier beschreven is)
- Remkrachtverdeler werkt niet (veer zit los, hopen dat deze nog heel is.)
- Ruitenwisser
- Stuurasrubber L+R vervangen
- Draagarmrubber LV + RV vervangen
- Remschijven achter ontroesten (Die deden praktisch niks door de remkrachtverdeler die niet functioneert)
Daarbij komt nog:
- Olie
- Oliefilter
En dan moet ik laten doen:
- Distributieriem
- V-snaar (of multiriem?)
Een hele lijst maar ik denk haast dat ik mijn 405 GTX nog een jaartje op de weg kan houden. Eerst eens kijken wat alles kost.
Misschien dat ik ook wel een remklauw van een sloop haal. Of denken jullie dat er een grote kans is dat deze hetzelfde probleem heeft
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 18 jul 2017, 09:34

Ik heb toch besloten om de apk punten aan te pakken.
Hier http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=60&t=30283&p=290234#p290234 probeer ik het één en ander bij te houden.
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Keezx » 20 jul 2017, 23:56

Remklauwen die blijven hangen komen bij achterremmen nogal eens voor omdat die niet veel doen, die roestige schijven duiden daar al op.
Kan je prima aanpakken door de zuiger eruit te drukken (fietspomp) , alles brandschoon maken incl. de afdichtringen., eventuele ruwe/corrosieplekken schoonschuren en weer in elkaar met ATE remcilinder pasta, ben je voor jaren van dat gezeik af.
Rust roest, mijn 306 Break TD van 1998 heeft momenteel 343000 km op de klok, staat zelden een dag stil en de remklauwen zijn nog 100% origineel, 1 heb ik de boel zo behandeld, maar eigenlijk alleen omdat ik nieuwe schijven+ blokken had gemonteerd, was toch bezig, werken deden ze 100%.

Ik haak nog even in op die distributie:
109000 km en 6 jaar , dan kan ie nog wel een jaartje mee, de riemen zijn sinds het begin van de XU motoren veel beter geworden.
Los daarvan is 190€ bepaald geen gekke prijs, ik heb vorig jaar de riem + waterpomp +rollen gedaan, ik ben een zeer ervaren sleutelaar en heb er 6 uur over gedaan op de oprit van m'n huis.
Laat een garage er 4 uur over doen, dan is het bepaald niet duur....
Onderdelen (nieuw) heb ik gehaald bij : http://www.pejot.org/ , 50% korting op alles.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: Remprobleem linksachter 405

Berichtdoor Wipneus » 25 jul 2017, 08:42

Bedankt voor je reactie!
Ik heb het allemaal nog een keer bekeken en al met al heb ik toch besloten om hem weg te doen.
Ontzettend jammer, maar ook de remkrachtverdeler leek helemaal naar zijn grootje. Duur onderdeel.
De lijst werd dus steeds langer en ik heb de tijd eigenlijk niet meer om hem te repareren.

Het zal wel een enkeltje sloop worden met pijn in mijn hart, tenzij iemand er nog iets van wil hebben.
Qua uiterlijk is hij niet mooi meer. Deuken, krassen en blanke lak die los laat. Maar als iemand nog op zoek is naar een naafdop bv of nouja verzin het maar. Laat het me weten. Dan haal ik het er af.

:(
305 Select 1.6 '85
Historie
405 GTX 2.0i '94
309 GR 1.4i '92
Avatar gebruiker
Wipneus
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 17 sep 2007, 10:16
Woonplaats: Groningen


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten