olie lekkage

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

olie lekkage

Berichtdoor conduzco » 23 jun 2018, 10:19

Hallo, Betreft een Partner 2005 benzine, na het laten vervangen van de distributieriem is er olielekkage opgetreden, er liggen af en toe wat druppels onder en de onderkant is besmeurt met olie.
Was voor die actie altijd kurkdroog.
Het is heldere olie dus lijkt het me geen carterolie, hoewel versnellingsbak olie zou moeten stinken, dat doet het niet.
Ik kan het zonder brug niet echt goed zien maar het lijkt te komen uit de keerring van de steekas van de versnellingsbak.
Bij het vervangen van de distributieriem hoeft er toch niets met de steekas te gebeuren? Waardoor de keerring zou kunnen gaan lekken?
Uiteraard ga ik terug naar de garage die de riem heeft vervangen maar ik wil graag beslagen ten ijs komen.
Is de garage iets te verwijten of is het domweg een samenloop van omstandigheden? (veroudering) ?
En is het vervangen van de keerring kostbaar?
Wie kan hier iets wijs van zeggen, bij voorbaat dank.
GS
conduzco
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 aug 2016, 21:23

Re: olie lekkage

Berichtdoor Keezx » 23 jun 2018, 10:48

Normaal gesproken blijft een aandrijfas en versnellingsbak gewoon zitten bij een distributiewissel...inderdaad.
Wat wel kan spelen is dat bij de diesels en de grotere benzinemotoren de ruimte heel krap is en het makkelijker is om de motor te laten zakken /op te krikken om beter toegang te krijgen.
Mogelijk is daarbij een as toch deels uit de bak getrokken.
Verder komt het wel eens voor dat een keerring gaat lekken zonder directe oorzaak , het is zeldzaam, maar niet uitgesloten.
De keerring vervangen is niet echt veel werk.
Verder kan de carterpakking wat zweten.....
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: olie lekkage

Berichtdoor conduzco » 01 jul 2018, 10:26

Hallo, het probleem blijkt toch ergens anders te liggen, de sensor/drukschakelaar in het hogedrukdeel van de stuurbekrachtiging blijkt te lekken.
Bovenop door de connector komt de olie naar buiten, daardoor is het zoǹ olie smeerboel geworden.
Die is dus defect, niet alleen elektrisch maar ook mechanisch.
Volgens mij heeft die sensor geen enkele functie bij de Partner, alles blijft gewoon werken en er komt geen melding op het display met losgemaakte bedrading.
Ik heb al gezien dat het niet zo gemakkelijk is om aan een nieuwe sensor te komen, dus verwijderen en afstoppen zou een goede oplossing zijn?
Ook in de elektrische schema`s kom ik nergens deze sensor tegen.
Is die inderdaad functieloos? Zo wie zo rij ik nu al honderden kilometers zonder sensor functie.
Wat is de schroefdraad maat hiervan? metrisch of Engels?
Wie kan mij verder informeren?
Bij voorbaat dank, met groeten, conduzco
conduzco
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 04 aug 2016, 21:23

Re: olie lekkage

Berichtdoor EJH405 » 04 jul 2018, 23:51

Kortste klap is wellicht om domweg die sensor te demonteren, en met dat ding naar een grote automaterialen-zaak te gaan om een blindstop met dezelfde schroefdraad te zoeken. Kan me haast niet voorstellen dat het een niet-metrische schroefdraad is, kans van slagen lijkt mij dus groot.
--
Peugeot 405 break 'Vendome' 2.0 BVA 1995 Vert Sorento
Eerdere auto's: Lancia Delta 2009 1.4t-jet, Citroën C4 coupé VTR+ 1.6hdi 2005, Peugeot 405 GRX 1.6 1992
Avatar gebruiker
EJH405
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 09 mei 2017, 00:10
Woonplaats: Eindhoven


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten