Koppelingscylinder, hoe open?

Versnellingsbakken, transmissie, aandrijfassen, koppelingen, stuurinrichting, remmen, wielophanging, lagers

Moderators: risky, Jeetje, jan-03, Edzo, knutsul, Bert

Koppelingscylinder, hoe open?

Berichtdoor JT » 02 okt 2005, 21:23

Na een paar weken slechts drukkelsgewijs te lekken, is het nu echt mis, in 1 nacht de complete voorraad remvloeistof op de (gelukkig vloeistofdichte) garagevloer...

In de boeken zie ik bij werkzaamheden aan de versnellingsbak altijd de tekst "remove engine", dat doe ik liever niet

Is het mogelijk om de cylinder uit elkaar te halen zonder al dat werk?

Even in het achterhoofd houden, de schijfrem rechtsachter zit vast. Waarschijnlijk staat dit helemaal los, maar je weet ooit nooit..
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor veen » 02 okt 2005, 22:25

Ja dat kan, je moet de stalen ring verwijderen die hem op zijn plek houdt en dat plaatje aan de voorkant.
dan schuif je hem naar voren, en dan haal je de drukpen eruit
dan haal je het rubber weg, dan kun je het binnenwerk er uit halen.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor JT » 03 okt 2005, 13:51

Dat is die stalen platte ring die twee kleine oogjes heeft? Trek ik die uit elkaar, zodat ie eraf springt?
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor veen » 03 okt 2005, 19:10

Die trek je een centimeter uitelkaar, dan kun je hem er af schuiven want je moet hem weer gebruiken
En daar heb je speciale tangen voor, zegeringtang twee stuks inknijpen en uitknijpen
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor JT » 03 okt 2005, 20:16

De ring heb ik er af...
Er zit geen beweging in..
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Heb het nu ingespoten met WD40. Zo moet ie er wel uit dus... (?) Maar ik krijg er geen beweging in..
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor veen » 03 okt 2005, 21:11

Dat klopt meestal zitten ze vast, maar vooraan waar je de leiding losgehaald hebt kun je een bahco opzetten en daarmee proberen los te krijgen en blijven inspuiten met WD40 of IMAL { Ik Maak Alles Los} :D :D :D
Hij hoeft er ook niet helemaal uit, als je de drukpen er maar uit hebt. Dan zit er weer zo'n stalen ring, als je die eruit hebt kun je het binnenwerk vernieuwen
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor JT » 10 okt 2005, 21:24

Oene Veen! Hartelijk dank, eindelijk los.....
Draaien met mijn wurg-sleutel was inderdaad de beste manier om snel schot in de zaak te krijgen...
Ik snap nu ook die uitsparing in die cylinder aan de bak (waar de eigenlijke cylinder in zit), daar kan het stangetje aan de arm door naar beneden draaien als de eigenlijke cylinder eruit is.
Eigenlijk best een simpel systeem, die koppelingscyliner!
Btw, met WD40 kun je ook leuk schoonmaken.. (met de doek telkens het overbodige WD40 opsoppen en de meuk eraf wrijven)...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor veen » 10 okt 2005, 21:53

Als je hem er weer inzet moet je de buitenkant van de koppelingcylinder insmeren met kopervet dan gaat hij niet weer vast zitten.
Avatar gebruiker
veen
 
Berichten: 368
Geregistreerd: 23 jul 2004, 12:44
Woonplaats: coevorden

Berichtdoor JT » 15 okt 2005, 19:22

Wat ook van belang is:
Nieuwe cup is stroever, wellicht groter dan de oude, dus dat is persen. Verwacht niet dat de remvloeistof (sommigen noemen het remolie, in dit geval onterecht) het wel soepel zal maken.
Van een Peugeot-monteur hoorde ik dat er bij een revisie-set wellicht een olie-spulleke bij zit om de cylinder en de cup in te smeren. Bij de mijne dus niet. Ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan om kogellagervet te gebruiken. Bij de eerste assemblage zonder vet kon ik alles leuk indrukken, maar kreeg ik het mechanisme dus niet meer ontspannen, slopen dus weer, geweld, beschadiging, opnieuw honen, bah.
Maar nu met vet, soepeltjes!!!
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

koppelingscilinder

Berichtdoor Pininfarina504 » 16 okt 2005, 11:42

Gewoon kogellager vet stropt een beetje, vaseline is een iets beter alternatief en nog beter, special het voor deze doeleinden te gebruiken vet("remmenvet") uit de blauwe tubes.
Even vooraf polijsten met hoonsetje of anders heel fijn schuurpapiertje gevolgd door poetsen met ALU-polijstmiddel kan geen kwaad.
JT schreef:Wat ook van belang is:
Nieuwe cup is stroever, wellicht groter dan de oude, dus dat is persen. Verwacht niet dat de remvloeistof (sommigen noemen het remolie, in dit geval onterecht) het wel soepel zal maken.
Van een Peugeot-monteur hoorde ik dat er bij een revisie-set wellicht een olie-spulleke bij zit om de cylinder en de cup in te smeren. Bij de mijne dus niet. Ik hoop dat ik er goed aan heb gedaan om kogellagervet te gebruiken. Bij de eerste assemblage zonder vet kon ik alles leuk indrukken, maar kreeg ik het mechanisme dus niet meer ontspannen, slopen dus weer, geweld, beschadiging, opnieuw honen, bah.
Maar nu met vet, soepeltjes!!!
205 1.4,1995,Roland Garros
205 1.4,98(2*)
205 1.4,97(1*)
1*Peus 504GL aut, rouge amarante 77
Peus 504Ti,78,gris fumée
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nieuwstaat.
Peus 404,aut,71,blue
Pininfarina504
 
Berichten: 2511
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor JT » 16 okt 2005, 16:40

damn, ik twijfelde al tussen vaseline en kogellagervet.
Als ik m NOG (voor de 3e keer) een keer moet openmaken, dan gebruik ik dat, het loopt nu wel mooi soepel... dus ik laat het even zo.
idd honen had ik ook gedaan...
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel


Keer terug naar Aandrijving, koppeling, wielophanging, besturing en remmen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast