Pagina 1 van 2

Vloeistof rem- en koppelingssysteem

BerichtGeplaatst: 27 sep 2004, 20:47
door PVa
Na het koppelen en gas geven slibt de koppeling door wanneer het motorblok warm heeft. Bij montage was de koppelingsvoering nog 7 mm. Weet iemand hoeveel dit is nieuw?

Mijn tweede vraag is; welke hydraulische olie moet je in de koppelingscilinder doen?

PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 27 sep 2004, 21:38
door 404
Als je koppeling slipt kan de plaat ook vet zijn door olielekkage. Hij hoeft dus niet persé versleten te zijn.
Je moet dus de bak en de koppeling demonteren om te kijken wat er aan de hand is. Als de plaat vet is, vervangen. De originele dikte van een koppelingsplaat weet ik niet.
In het rem- en koppelingssyteem van een 404 gaat alleen maar DOT 3 remvloeistof!

BerichtGeplaatst: 27 sep 2004, 22:06
door Mark
404 schreef:In het rem- en koppelingssyteem van een 404 gaat alleen maar DOT 3 remvloeistof!

Dus NOOIT DOT 4, want dat vreet je systeem op :evil:

BerichtGeplaatst: 27 sep 2004, 22:28
door Jeetje
Dat geldt ook voor de J7!!!

Mensen let alsjeblieft op!!!

Remvloeistof is op zich al een agressief goedje. Onze 'oude' remsystemen kunnen niet tegen DOT4 remvloeistof. Je zult merken dat je remmen snel blijven 'plakken', er remverschil optreedt, remcilinders gaan lekken, et cetera, et cetera!

DOT3 remvloeistof: kan nét!
DOT4 remvloeistof: an accident waiting to happen!!! NIET DOEN DUS!!!

remvloeistof

BerichtGeplaatst: 13 okt 2004, 22:29
door Kees
Ik heb al 13 jaar een peugeot 404 en gebruik DOT4 vloeistof, nooit problemen mee gehad. Vandaag was ik bij een remrevisie bedrijf voor nieuwe voeringen voor mijn 403, en vroeg of ze DOT3 verkochten, maar nee, en volgens hen was DOT4 okee. Ik zocht wat op het web en vond een amerikaan die juist de DOT3 weer afraad voor de peugeots. (http://www.peugeotclub.org/peugeot/arch ... /0323.html).
Nou ik weet het niet meer, gebruik dus verder gewoon DOT4
groeten van Kees

BerichtGeplaatst: 14 okt 2004, 00:07
door 404
Kees, gebruik zelf DOT 4 als je wil, maar raadt het mensen niet aan als er legendarisch veel problemen rondom deze remvloeistof bestaan, denk je dat dit dan allemaal onzin is?
Echt DOT 3 vloeistof gebruiken dus!
Jouw remrevisiebedrijf had weinig verstand van oude Peugeot's.
P.s. Amerikanen moet je niet geloven.... en Engelsen ook niet... :wink:

remvloeistof

BerichtGeplaatst: 16 okt 2004, 18:44
door Kees
Ik raadt niemand aan wat dan ook te gebruiken, geef alleen mijn eigen ervaringen. Heb wat onderzoek gedaan naar de verschillen tussen de verschillende DOT's:
DOT3 en DOT 4 zijn gebaseerd op glycol, DOT5 is een siliconen vloeistof die niet mengbaar is met de andere. DOT4 heeft een hoger kookpunt dan DOT3, en is iets minder gevoelig voor opname van water, hoewel nog steeds hygroscopisch. DOT3 kan problemen geven met cups van natuurrubber, DOT4 schijnt daar geen problemen mee te geven. De remcylinders van mijn auto's zijn niet meer de originele van begin jaren zestig, maar recente, dus daar zullen wel geen natuurrubber cups meer inzitten maar cups van synthetisch rubber. De laatste ontwikkeling is DOT5.1, deze is mengbaar met zowel DOT3 als DOT4, hoewel ik in het boek "Votre auto: Peugeot 403" van het franse tijdschrift "Gazoline" lees dat het niet is aan te raden de verschillende vloeistoffen te mengen, dat versterkt de slechte eigenschappen. Eerst goed doorspoelen dus. In dit boek wordt overigens aangeraden na restauratie van het remsysteem over te gaan op DOT5.1, en in ieder geval iedere twee jaar de remvloeistof te vervangen.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2004, 21:07
door Mark
Zie je dat vermoedde ik al, dat jouw remsysteem vernieuwd is. En dat daardoor DOT4 geen troubles geeft. Goeie tip van je/Gazoline over DOT5.1

DOT3 of 4

BerichtGeplaatst: 16 okt 2004, 22:35
door PVa
Beste Kees;

Dank voor de informatie betreffende het gebruik van DOT3 of 4


PVa404UXD

BerichtGeplaatst: 26 dec 2004, 11:46
door JT
Conclusie:
Uit heel het bovenstaande mag ik opmaken dat ik, gelijk welke auto, ik bij het vervangen van de vloeistof, moet doorspoelen met, en DOT 5.1 moet gebruiken ?!?!?
Dus ook bij mijn 504 uit 69?!?!?

Re: remvloeistof

BerichtGeplaatst: 17 aug 2005, 23:11
door Gilletti
Kees schreef:DOT3 kan problemen geven met cups van natuurrubber, DOT4 schijnt daar geen problemen mee te geven. De remcylinders van mijn auto's zijn niet meer de originele van begin jaren zestig, maar recente, dus daar zullen wel geen natuurrubber cups meer inzitten maar cups van synthetisch rubber.


Ik lees hier toch wat tegengestelds. Eerst wordt gezegd dat DOT3 problemen kan geven met natuurrubber, maar later staat dat de modernere cups juist van syntetisch materiaal zullen zijn.
Dan zou je dus geen DOT3 kunnen gebruiken in je klassieker.... :?

Maar goed, ik heb alle vertrouwen in de kenners hier, dus ik ga voor DOT3.

Toch moet je wel goed oppassen, want overal wordt je DOT4 aangesmeerd. Bij een gewone dealer kan ik me dat haast nog voorstellen, maar vandaag kreeg ik het zelfs aangereikt bij één van de bekende specialisten. :o

Remvloeistof

BerichtGeplaatst: 17 aug 2005, 23:33
door Pininfarina504
Dot 5 bestaat al een aantal jaren, gebruik het al langer, is minder agressief.
De automaterialen handel heeft het vaak niet op voorraad, is minder courant.
Ik maak zo'n beetje elke week remmen los en repareer en/of reviseer koppellings-en remcilinders het meeste gaat toch stuk of vastzitten van het stilstaan. Het is inderdaad zo dat alle remvloeistoffen hygroscopisch(water opnemers) zijn.
Op het pasvlak van de zuiger in de cilinder onstaat bij stilstaan een oxiderand, hoe langer de auto staat zonder te remmen (of koppelen) hoe vaster zo'n zuiger gaat zitten, een en ander is ook nog afhankelijk v/d zuiverheid en leeftijd v/d remolie.
Koppelingscilinder gaat niet snel vastzitten, wel lekken met name de onderste(nemer) aan de bak.
De remdrukregelaar zit helemaal aan de onderkant v/d auto, kan ook al vrij snel muurvast zitten.Als de rubber beschermcups kapot zijn wordt het proces versneld.
Op de beurs is Rosmalen staat meestal iemand op de 1e verdieping die behalve gereedschappen ook een hydrolische olie puur op siliconenbasis verkoopt, is in het geheel niet agressief, kan echter niet samen met conventionele remolie.Dus het systeem moet eerst gezuiverd worden, heb het nog niet uitgeprobeerd, wel van zins dat te gaan doen.
Remolie is toch al niet mijn grootste vriend, zit vaak helemaal onder de eczeem op plaatsen waar olie over mijn huid gelekt heeft.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2005, 00:09
door knutsul
ik heb al eerder over die olie gehoord, zou op siliconenbasis zijn, maar er zullennog wel wat haken enogen aan zijn, anders zou het toch veel meer toegepast worden,

Remvloeistof

BerichtGeplaatst: 23 aug 2005, 21:17
door Peter van den Bosch
Na het lezen van alle reacties, ben ik naar de garage gelopen waar mijn 404 slaapt, en gekeken met wat voor remolie ik de remolie heb aangevuld die er in zat toen ik de auto kocht (2 jaar geleden) Nu staat er op het flesje wat ik heb, dat de olie voldoet aan de specificaties die gelden voor DOT3 en DOT4????? :shock:

Groetje: Peter.

BerichtGeplaatst: 23 aug 2005, 21:49
door Jeetje
Dat kan inderdaad. Er is een 'tussenvorm' op de markt die DOT 3-4 genoemd wordt.

Het bovenstaande gelezen hebbend, rijzen bij mij toch nog een paar vragen...

1) Waarom staat er in de handleiding van een J7 dat er DOT3 remvloeistof gebruikt moet worden?

2) Waarom werd de J7 af-fabriek met Lockheed DOT3 remvloeistof geleverd?

3) Als het bovenstaande dan al het geval is, waarom zou DOT3 dan -gezien het bovenstaande- slecht zijn voor je remsysteem?

4) En in het verlengde daarvan: waarom zou DOT4 ook, danwel zelfs béter geschikt zijn dan de vloeistof waarmee het voertuig af-fabriek wordt afgevuld?

5) Waarom raakten de remleidingen van onze vorige J7 verstopt en begon de hoofdremcilinder te lekken toen er DOT4 remvloeistof inzat en was het probleem opgelost toen het hele remsysteem werd gevuld met DOT3?

6) Waarom wordt bij vrijwel elke klassiekerclub het gebruik van DOT4 en hoger afgeraden?

7) Waarom hoor ik van meer mensen met klassiekers dat DOT4 remvloeistof problemen heeft opgeleverd (lekkende remcilinders, verstopte remleidingen, etcetera, etcetera) en dat die problemen voorbij waren toen het systeem was gevuld met DOT3?

8] Waarom weigert mijn garage -die aan heel wat klassiekers sleutelt- om DOT4 in mijn J7 te doen en houdt steevast vol dat DOT3 het beste is voor dit soort oude systemen?

9) Waarom adviseren ze bij Peugeot Nederland om DOT3 te gebruiken (die heb ik namelijk een tijd geleden eens gebeld met betrekking tot dit onderwerp en een technisch medewerker van Peugeot Nederland gaf aan dat DOT3 de enig juiste en geschikte remvloeistof voor een J7 is)?

10) Etcetera, enzoverder, enzovoorts...


Zolang ik geen bevredigend antwoord op de bovenstaande vragen krijg, blijf ík in ieder geval DOT3 gebruiken! :wink:

Remvloeistof

BerichtGeplaatst: 23 aug 2005, 22:19
door Peter van den Bosch
Moet ik me nu zorgen gaan maken omdat ik ongeveer een half potje aangevuld heb met deze olie? Wat houdt DOT 3/4 eigenlijk in? In mijn handleiding van mijn 404 staat: SAE 70 R3. is dat hetzelfde dan als DOT 3?

Groetje: Peter. :wink:

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 19:12
door Gerard2
Binnenkort wil ik aan de slag met het remsysteem, dus na het lezen van de bovenstaande berichten heb ik in de boeken eens opgezocht welke remvloeistof ik moet gebruiken voor mijn 205. Nu kom ik op iets merkwaardigs:
Olving: DOT3, DOT4
Haynes 205: DOT4
Haynes Diesel motor DOT3 :shock: (ik weet ook niet waarom de remvloeistof beschreven is in de handleiding voor een dieselmotor)
Ik heb op het internet gezocht naar een site van een leverancier van remvloeistof, maar geen geeft welk product ik moet gebruiken. Ze geven slechts aan hoe goed hun producten zijn. Wie weet er raad?

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 20:17
door Jeetje
Waarmee was de 205 affabriek gevuld?

Kijk eens in de gebruikershandleiding...

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 21:22
door john
Ik heb het volgende gekopieerd van een site, wat best een redelijke verklaring geeft over het wel of niet mengen van verschillende remvloeistoffen. Er wordt gesproken over het aantasten van rubber en over klassiekers.

"Vraag:
Naar aanleiding van uw antwoord op de vraag of remvloeistof van DOT3 en DOT4 kwaliteit nu wel of niet gemengd mogen worden, heb ik uw artikel remvloeistoffen in AMT van 2001/3 er nog eens op nageslagen. Daar wordt aanbevolen DOT3 remvloeistof niet te mengen met DOT4, omdat ze elkaar niet goed verdragen gezien de samenstelling. Ook uw advies dat zonder meer DOT4 gebruikt kan worden (verversen) waar voorheen DOT3 in het systeem zat, is volgens mij niet correct. U maakt de lezer er zelf op attent dat door gebruik van DOT4 remvloeistof bepaalde rubberen remdelen zoals remslangen aangetast kunnen worden.

Antwoord:
In het bewuste artikel in AMT 2001/3 staat het volgende: ‘Remslangen van zogenaamde EPDM en SBR rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters die in DOT4 remvloeistof zitten. Dat verklaart waarom bepaalde fabrikanten beslist alleen een DOT3 remvloeistof in hun systeem willen hebben. Bij de DOT5.1 remvloeistoffen zijn er niet volledig verklaarde problemen geweest met remslangen. Vandaar dat het stil geworden is omtrent deze kwaliteitseis.’ In AMT 2002/9 staat te lezen: ‘Remvloeistoffen van DOT3 en DOT4-kwaliteit mogen worden gemengd. Gebruik een topkwaliteit DOT4 of Super DOT4 en gebruik die vloeistof voor alle systemen waarvoor een DOT3 of DOT4 is voorgeschreven.’ Zijn deze uitspraken met elkaar te rijmen? Jazeker. De eerste uitspraak verklaart de keuze van de autofabrikant bij eerste vulling, first fill of factory fill. De tweede uitspraak slaat op de keuze van remvloeistof tijdens onderhoud, service fill genoemd. Remvloeistoffen voldoen aan tal van specificaties zoals SAE J 1703, FMVSS 116, ISO 4925 en JIS K2233. Het VS Department of Transport (DOT) heeft drie kwaliteitsniveau’s vastgelegd in de Federal Motor Vehicle Safety Standard (FMVSS) 116. Dat zijn DOT3, 4 en 5.1. Naast de kwaliteitseisen die aan elke DOT-standaard worden gesteld omvat de DOT-specificatie allerlei testen waaraan een remvloeistof moet voldoen. Daarbij gaat het om de verdraagzaamheid met rubber- en kunststofsoorten, bescherming tegen corrosie van metalen en verdraagzaamheid en mengbaarheid met andere remvloeistoffen. Remvloeistoffen die voldoen aan de DOT3, 4 of 5.1 eisen kunnen en mogen dus worden gemengd. Uiteraard is het raadzaam een onbekend type remvloeistof eerst zo volledig mogelijk af te tappen alvorens het systeem met een bekende remvloeistof te vullen. Navraag bij een remvloeistofontwikkelaar heeft geleerd dat er ooit onder laboratoriumcondities en bij een ongekend hoog vochtgehalte kristalvorming is opgetreden bij een mengsel van DOT3 en DOT4-remvloeistof. Zover bekend is dat nooit in de praktijk gebeurd. De remslangproblemen behoren eveneens tot het verleden. In oudere auto’s, meestal van Japanse afkomst en in klassiekers kan het remslangprobleem zich nog voordoen. Als er op het remvloeistofreservoir en/of in het instructieboekje duidelijk DOT3 staat, vul het systeem daar dan mee. Een remrevisie is aan te raden op die leeftijd. Er wordt tegenwoordig steeds meer nadruk gelegd op de goede verpompbaarheid van remvloeistoffen bij lage temperaturen. Dat is het sterke punt van de DOT5.1-remvloeistoffen. De Super DOT4-remvloeistoffen benaderen in dit opzicht de DOT5.1. Het natte kookpunt, dat overeenkomt met dat van een remvloeistof van 2 tot 3 jaar oud, ligt bij een Super DOT4 tussen een DOT4 en een 5.1 in. "

Misschien dat dit wat duidelijkheid verschaft.

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 22:53
door Jeetje
Remslangen van zogenaamde EPDM en SBR rubber kunnen niet goed, soms zelfs slecht tegen boorzuuresters die in DOT4 remvloeistof zitten. Dat verklaart waarom bepaalde fabrikanten beslist alleen een DOT3 remvloeistof in hun systeem willen hebben


Quod erat demonstrandum!

Bij de DOT5.1 remvloeistoffen zijn er niet volledig verklaarde problemen geweest met remslangen. Vandaar dat het stil geworden is omtrent deze kwaliteitseis


Bij DOT3 geen problemen, waarom zou je dan tóch op DOT5.1 gokken?

Als er op het remvloeistofreservoir en/of in het instructieboekje duidelijk DOT3 staat, vul het systeem daar dan mee


My point exactly (zie mijn postings hierboven)

Afbeelding

I rest my case, your Honour!

BerichtGeplaatst: 24 aug 2005, 23:23
door JT
Jeetje is fel, en ik vind dat hij gelijk heeft.
Natuurlijk zijn de latere remvloeistoffen beter dan de oudere, dat is logisch, de industrie zit niet stil.
Met name het water-opnemende aspect is met de nieuwere versies beter (het neemt dus minder water op).
Dat daarmee de aggresiviteit van de DOT4 groter is, lijkt weer een fout van dezelfde industrie. Juist van 5.1 heb ik begrepen dat die aggresiviteit er niet meer is. Ik heb het in mijn handen gehad, zelfs gekocht, maar weer teruggebracht. Voor mij gewoon 3!

Met oudere remvloeistoffen moet je vaker verversen.

Als ik een auto ooit zou moeten strippen en opnieuw opbouwen, dan zou ik er wel direct nieuwe remleidingen in monteren...

BerichtGeplaatst: 05 sep 2005, 19:56
door m&m
hmm... maar lees nog niets over de siliconen remvloeistof...

jammer... ben daar ook wel benieuwd naar..

Kan dat dan wel in de J7? zonder dat het aantast..?

BerichtGeplaatst: 05 sep 2005, 20:17
door Jeetje
Volgens mij is dat DOT5 vloeistof en daar wordt wel wat over geroepen...

BerichtGeplaatst: 05 sep 2005, 20:40
door m&m
Jeetje schreef:Volgens mij is dat DOT5 vloeistof en daar wordt wel wat over geroepen...


Dacht dat het anders is dan dot5. Meen ook wel eens een advertentie voor klassiekers gezien te hebben over de siliconen vloeistof.

maar zeker weten doe ik het niet..

Groet,

Marco

BerichtGeplaatst: 08 sep 2005, 21:55
door wouters
zo ik ben in deze topic veel te weten gekomen omtrent remvloeistoffen maar een kleine aanvulling het remsysteem is ook verandert in de loop der jaren door de komst van de schijfremmen waarbij de tempratuur van de remvloeistof hoger kan worden dan bij de trommelremmen heeft men de dot 4 ontwikkelt kan tegen hogere tempraturen is in het voorgaande te lezen daarom zou ik geen dot 3 aanraden in autos met schijfremmen de kans is dan groter dat de remvloeistof gaat koken vapour lock genaamd er ontstaan dan gasbellen in het remsysteem het rempedaal voelt bij intrappen hetzelfde aan als wanneer het remsysteem niet ontlucht is kan dus gevaarlijk zijn