Pagina 2 van 2

BerichtGeplaatst: 08 sep 2005, 22:14
door Jeetje
:shock:

De latere types J7 hebben aan de voorzijde schijfremmen (hele grote :wink: ) en achter hele grote trommels en toch wordt affabriek DOT3 gebruikt én geadviseerd in de gebruikshandleiding van de auto.

Datzelfde geldt volgens mij voor de oudere types Peugeot: wél schijfremmen en tóch DOT3 dat wordt geadviseerd!

Bij auto's na 1980 (grofweg) is DOT4 inderdaad geen probleem. Bij oudere systemen (die nog niet 'gemoderniseerd' zijn) is DOT3 volgens mij toch 'the safest way to go'...

BerichtGeplaatst: 08 sep 2005, 23:52
door wouters
dat er dot 3 aangeraden wordt voor autos met schijfremmen daar twijfel ik geen moment aan maar vanaf welke datum was dot4 voorhanden misschien weet iemand dat ? daar bij komt dat er nu twijfel is en vermoedelijk toen het op de markt kwam ook al over de toevoegingen die rubberdelen aantasten ook in het voorafgaande te lezen maar ik ben ervan overtuigd dat de hogere kooktemparatuur van dot4 beter past bij schijfremmen daar de tempratuur van de remvloeistof bij schijfremmen sneller te hoog wordt dan bij trommelremmen te verklaren doordat de warmteoverdracht van remblok via remplunger naar de remvloeistof veel vlotter gaat bij schijfremmen dan van remvoering via remschoen via dunne remstift naar remplunger en dan pas de remvloeistof bij trommelremmen sorry voor dit zeer technische verhaal maar dit is me zo ook echt zo uitgelegd in mijn autotechnische opleiding in 1976 schijfremmen waren toen in opkomst en de problemen kwamen ook aan het licht vandaar dat dot4 een hogere kooktemparatuur heeft dan dot3

BerichtGeplaatst: 09 sep 2005, 00:51
door Jeetje
Om fading te krijgen moet je het wel heel bont maken, hoor! Zelfs met DOT3...

Als ik met mijn Porsche op het circuit rijd (met DOT 4), krijgen de remmen elke ronde flink op hun flikker. Na 5 rondjes ofzo heb ik dan nauwelijks nog remdruk en kookt de remvloeistof zowat, maar in het dagelijks verkeer krijg ik die remmen echt niet aan het faden...

Zelfs in Zwitserland (3-passentocht) heb ik 'm -remtechnisch- flink op z'n donder gegeven, maar van fading was geen sprake!

Met de J7 hebben we hellingen tot 25% genomen in Schotland; omhoog en omlaag en ook daarbij was er geen spoor van fading te bekennen.

dot 5

BerichtGeplaatst: 16 sep 2005, 23:45
door Jan Bert
Ik ben begin jaren 90 al dot 5 in mijn 403 gaan gebruiken omdat ik iedere keer lekkende remcilinders had en dit de nodige kosten met zich mee bracht. Voorwaarde was wel dat het hele remsysteem (cylinders en leidingen) zeer goed gereinigd is met spiritus. Daarna afvullen maar. Ik denk alleen dat de prijs veel autobezitters tegenhoudt. Destijds kostte 1 liter al 100 gulden!!! Het allerbelangrijkste was dat lekkende cylinders tot het verleden behoren. Wellicht is dit nog een aanvulling op de discussie.

BerichtGeplaatst: 17 sep 2005, 01:43
door 404
Klinkt goed Jan Bert, die olie hoef je ook niet elke twee jaar te verversen, toch?

dot 5

BerichtGeplaatst: 21 sep 2005, 19:39
door Jan Bert
Ik weet niet precies hoelang dot 5 meegaat. Ik kijk meer naar de kleur

BerichtGeplaatst: 21 sep 2005, 22:10
door john
wouters schreef:zo ik ben in deze topic veel te weten gekomen omtrent remvloeistoffen maar een kleine aanvulling het remsysteem is ook verandert in de loop der jaren door de komst van de schijfremmen waarbij de tempratuur van de remvloeistof hoger kan worden dan bij de trommelremmen heeft men de dot 4 ontwikkelt kan tegen hogere tempraturen is in het voorgaande te lezen daarom zou ik geen dot 3 aanraden in autos met schijfremmen de kans is dan groter dat de remvloeistof gaat koken vapour lock genaamd er ontstaan dan gasbellen in het remsysteem het rempedaal voelt bij intrappen hetzelfde aan als wanneer het remsysteem niet ontlucht is kan dus gevaarlijk zijn


Vapour lock heeft niets met het remsysteem te maken. Als je carburateur vol raakt met alleen maar benzinedamp (als gevolg van een te hoge carburateurvoettemperatuur) en de motor daardoor niet meer loopt of te starten is, noemt men dat vapour lock.(letterlijk vertaald "damp slot)

De gasbellen die in remvloeistof ontstaan tijdens het koken, veroorzaken een sponsachtig effect.
In oude en al lang niet meer ververste remvloeistof bevind zich veel watervocht (remvloeistof is hygroscopisch en trekt dus water/vocht aan). Als de remvloeistof warm wordt gaat het water/vocht als eerste verdampen omdat het kookpunt daarvan veel lager ligt.Dit verdampen zorgt voor een hoop samendrukbare damp in je remsysteem, waardoor de remdruk verminderd of zelfs helemaal kan verdwijnen.
Een volsynthetische remvloeistof (zoals bijvoorbeeld dot5) is minder gevoelig voor vocht, omdat dat door chemische middelen resistenter is gemaakt. Door die chemicalien ligt meestal het droogkookpunt vele malen hoger dan bij een dot3, dus minder snel faden van de remmen.

Re: dot 5

BerichtGeplaatst: 23 nov 2005, 00:18
door pablo31
Jan Bert schreef:Ik ben begin jaren 90 al dot 5 in mijn 403 gaan gebruiken omdat ik iedere keer lekkende remcilinders had en dit de nodige kosten met zich mee bracht. Voorwaarde was wel dat het hele remsysteem (cylinders en leidingen) zeer goed gereinigd is met spiritus. Daarna afvullen maar. Ik denk alleen dat de prijs veel autobezitters tegenhoudt. Destijds kostte 1 liter al 100 gulden!!! Het allerbelangrijkste was dat lekkende cylinders tot het verleden behoren. Wellicht is dit nog een aanvulling op de discussie.


Jij wil dus zeggen dat je met dot 5 het probleem van de lekkende cilinders hebt opgelost?
ik heb zelf een (licht) lekkende koppelingscilinder met mijn 304 waar ik onmogelijk bij kan. volgens jou kan ik dus alles doorspoelen, er DOT5 in gooien en weg probleem?

BerichtGeplaatst: 16 jul 2007, 19:03
door peugeot404
na het uitgebreid studeren van deze thread ben ik nu helemaal in de war :roll:

Sinds 1 maand heb ik een 404 injectie van 1965 en moet nu remvloeistof navullen. Volgens mijn klassieker garage (ook gespecialiseerd in 404) nemen ze altijd DOT4. Volgens deze thread is DOT4 een NONONEVER.
Maar dat is wel afhankelijk van de auteur ...

Helaas weet ik niet welke DOT de vorige heeft genomen (hij reageert niet op mijn mails).

Dus, welke vloeistof zal/kan/mag ik nu nemen, heb je daar mischien een suggestie :roll:

Bedankt en fijne dag, Peugeot404

BerichtGeplaatst: 19 aug 2007, 10:00
door JT
Ik las laatst ook ergens hier dat Wim ook is begonnen 5.1 te gebruiken.
Ik heb er nu ook (na opbouwen en compleet leeg systeem) 5.1 op zitten.

Ik verwacht geen problemen, maar zal ze melden als ze ontstaan...

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 15:38
door JT
m&m schreef:hmm... maar lees nog niets over de siliconen remvloeistof...


heb het nu op een rij en volgens mij zit het zo:
dot 5.0 is op siliconen basis en dat is bedoeld voor in de racerij, niet om langere tijd in je remsysteem te hebben.
dot 5.1 is NIET op siliconen basis
Dot 3 en 4 en 5.1 zijn, wettelijk verplicht, mengbaar. Allemaal blank van kleur.
Dot 5.1 werkt niet in op de oudere materialen en is dus toepasbaar in onze auto's.
Elke 2 jaar vervangen.

Dit allemaal op basis van de zoektocht op internet, lezen van flessen, productinfo van fabrikanten en het aanhoren van verkopers.

remolie

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 18:18
door Pininfarina504
Dat experimenteren is er nog ff niet van gekomen, ga ik nog wel doen.
Dot 5.0 ga ik er inkiepen of een ander goedje wat veel in legervoertuigen in Canada gebruikt wordt.Remolie geeft tamelijk veel malheur bij auto's die wat langer stilstaan.In reactie met zuurstof onstaat roest op scheidingsvlakken en rubber delen verweken langzaam maar zeker.
Dus ik ga het met siliconen emulsies proberen.
Vraag me overigens af of deze niet eveneens hygroscopisch zijn, normaliter wel. Heb vroeger als applicatie laborant in de textiel-en kunststof veredeling tamelijk veel met siliconen gewerkt. Je hebt maar heel weinig vaste stofdelen nodig, de rest is vaak water(in dit geval overigens niet want water kun je enigszins samendrukken), water kost niets tel uit je winst.

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 21:24
door peugeot404
JT schreef:Dot 3 en 4 en 5.1 zijn, wettelijk verplicht, mengbaar. Allemaal blank van kleur.

Heb nu sinds 3 weken DOT 4 binnen, gemengd met ?? Tot nu werkt het prima, even volgende jaar nakijken ...

Peugeot404

BerichtGeplaatst: 20 aug 2007, 21:36
door JT
In de zaken die ik ben tegengekomen staat oa. dat 5.0 geen water aantrekt. Dus (2-)jaarlijks wisselen van vloeistof is niet meer nodig.

Verdere overwegingen uit de zoektocht:
5.0 is fors duurder dan 5.1 en moeilijker verkrijgbaar
5.0 mengt NIET met 3, 4 en 5.1 , gaat zelfs klonteren, waardoor zaken beschadigd kunnen raken.
Kwam ook een opmerking tegen dat 5.0 zuurstof opneemt en dus ook sponserig kan worden
Een pagina was duidelijk tegen 5.0

In de racerij wordt 5.0 veel gebruikt.

Ben benieuwd Wim, houd ons op de hoogte!

the storie continues

BerichtGeplaatst: 21 aug 2007, 00:46
door Pininfarina504
Ik mieter er straks gewoon dot 5.0, of een variant erop in.
Wel ff goed spoelen.
Siliconenen tasten rubber doorgaans niet aan, en in reactie met metaal en zuurstof onstaat geen roest.
Dus er kan niet veel mis gaan hoor.
Ken een aantal lieden met engelse sportwagens die er bij zweren.
Dot 4 gaat wel hoor, maar gooi het niet in een 404 met hydrovac.
Jan heeft al uitgezocht dat dot 5.0 niet hygroscopisch is dus wat let me.
Ben niet zo bang hoor, liet vroeger al brommers op petroleum lopen(stinkt wel).Als ik geen geld meer had pleurde ik er een fles wasbenzine van moeders in, nou daar loopt zelfs een auto super op hoor, zo zuiver als wat..

BerichtGeplaatst: 21 aug 2008, 21:22
door leffe 404
Wim,. heb je afgelopen jaar nog wat ervaring met DOT 5.0 / 5.1 opgedaan ?

Ik ga dit weekend m'n simca (1973) weer vullen en gebruik gewoon DOT3 speel op safe, dat kwam er tenslotte uit ook.

DOT 5.1

BerichtGeplaatst: 27 aug 2008, 19:37
door ceesve
Ik gebruik al jaren DOT 5.1 in de motorrace omdat deze veel hogere temperaturen aankan zonder dat je remdruk/remgevoel minder wordt en minder hydrostatisch is. In oudere auto's is deze vloeistof ook zeer geschikt als de auto intensief gebruikt wordt zoals in de bergen, dan krijgen de remmen het zwaar te verduren en worden dus erg warm. DOT 5.1 is niet agressief en tast ook de oude rubbers niet aan, wel eerst systeem helemaal leeg en dan pas 5.1 erin, heb ik bij mijn 404 ook gedaan en ik zou dit aanraden boven DOT3 en 4. Als je automaterialenzaak het niet heeft ga maar naar een motorzaak, hier is DOT5.1 al een vaste waarde.