dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 404noir » 25 sep 2014, 09:18

gisteren kwam ik met mijn '62er 404 tijdens een gigantische stortbui er achter dat mijn accu niet meer bij laad...
lampen, ruitenwissers, blower allemaal tegelijk aan en de laadstroommeter staat ver in de min (-10Amp?)
Ik kwam er wel mee thuis maar toen ik om even te testen wilde herstarten was het alleen klik, klik... accu leeg.

Inmiddels al even gekeken of de V-riem wel strak genoeg stond. Dat was zo.
Accu kabels ook goed vast.
Dus de accu maar aan de lader gehangen.
Vanmorgen weer nara 't werk gereden, zonder electrische afnemers. Ook dan zit de naald van de meter in de min. Niet veel maar toch iets (vanwege de ontsteking)

Mijn auto heeft nog een dynamo (dus geen alternator)

Nu heb ik op het dashboard links boven een plek waar een rood lampje zou kunnen zitten. Zou dat het laadlampje kunnen zijn? (zie rode pijl)
Afbeelding
Of zit deze er niet op omdat er toch al een laadstroommeter in het dash zit?
Als ik het contact aan zet maar nog niet start dan zie ik alleen maar een oliedruk lampje (in de brandstofmeter), die gaat normaal uit als ik start.
Maar ik zie dus nergens een laadstroom lampje dat uit zou moeten gaan als de moter eenmaal draait.

als er een laadlampje hoort te zijn, zit deze dan direct in het laadcircuit? (exciter wire?) M.a.w. als dat lampje kapot zou zijn, kan de dynamo dan nog wel laden?
En zit er op zo'n oud dynamo systeem ook een spanningsregelaar? Zo ja, waar zit deze dan?
Laatst bijgewerkt door 404noir op 25 sep 2014, 12:14, in totaal 1 keer bewerkt.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor Pininfarina504 » 25 sep 2014, 11:50

Afgegeven Voltage bij gelijkspannings dynamo is sowieso matig, even de Voltmeter op de acuu en gas geven, loopt op naar 12,5 à 13V
Aan de rechterzijde van je dashboard naast het klokje zit bovendien een ampèremeter/draaispoelmeter, die moet (niet negatief)uitslaan op het moment dat je motor loopt.
Onder de motorkap tegen het schutboard zit je spanningsregelaar.
Mocht je (gelijkspanning)dynamo evt. stuk zijn heb er nog 2 liggen v/h oude type, waarvan één gereviseerd.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 25 sep 2014, 18:16, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 404noir » 25 sep 2014, 12:19

Pininfarina504 schreef: Aan de rechterzijde van je dashboard naast het klokje zit toch een ampèremeter/draaispoelmeter, die moet uitslaan op het moment dat je motor loopt.

Die heb ik en dat uitslaan doet íe ook, alleen in de min!

Pininfarina504 schreef:
Onder de motorkap tegen het schutboard zit je spanningsregelaar.


Dat zal dan dat alu doosje zijn vermoed ik. Ik ga die eens bekijken.
Pininfarina504 schreef:
Mocht je (gelijkspanning)dynamo evt. stuk zijn heb er nog 2 liggen v/h oude type, waarvan één gereviseerd.

OK, dat hou ik in gedachte voor het geval ik een andere nodig heb.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor Keezx » 25 sep 2014, 13:34

Laat die rommel op het dashboard wat het is en meet met een multimeter de spanning over de accupolen.
Ik neem aan dat het een 12V systeem is:
Meet je > 13 V dan wordt er geladen en is de accu gestorven.
Meet je 12,5 V of minder dan is de dynamo defect.
Keezx
 
Berichten: 367
Geregistreerd: 04 feb 2012, 22:04

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor Frank.04 » 25 sep 2014, 18:16

Even pro forma: de 404 heeft geen laadstroomcontrolelampje, net zo min als de 504 (muv de allerlaatste typen C/C).
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor joospeugeot » 25 sep 2014, 19:23

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 29 jan 2016, 02:46, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 404noir » 26 sep 2014, 17:02

Frank , ik had je post nog niet gelezen maar ik heb even het klokkensetje eruit gehaald ik ben al weer wat wijzer, er zit inderdaad geen laadstroom lampje in. Het gat zat netjes afgedopt
Toen maar eens aan het testen gegaan:
- de accu blijft 2000tpm draaiend 12,6V geven, het voltage zakt een beetje in als ik meer verbruikers bij schakel zoals de blower, lampen, knipperlicht.
conclusie: accu wordt niet bijgeladen.
- de dynamo levert gemeten op de uitgang van het ding zelf bij 2000tpm ongeveer 14,5-14,6V , dat zou meer dan zat moeten zijn.
Die zal dus goed zijn.
- toen heb ik de spanningsregelaar een tik gegeven en zie daar, de meter op het dash slaat nu wel uit. Er werd nu ineens wel geladen.
al draaien gemeten meet ik op:
EXT 8,4V
BAT 12,6V
DYN 14,6V
Toen maar even de spanningsregelaar open geschroefd.
al kijkend naar dat ding zag ik aan de DYN kant vonken over spetteren. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn? ik denk dat het schakelrelais aan de DYN kant niet goed meer is.

Mijn voorlopige conclusie: spanningsregelaar kapot. mee eens?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor joospeugeot » 26 sep 2014, 22:29

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 29 jan 2016, 02:47, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 404noir » 29 sep 2014, 14:26

Ik was afgelopen zaterdag even met mijn broer in zijn 780 naar de volvo klassieker beurs in het Autotron in Rosmalen geweest.
Onderweg zijn we even bij Karel Verhoeven in Haaren langs gereden om te vragen naar een goeie spanningsregelaar.
Hij vertelde mij dat hij ze alleen per gereviseerde set (dus: dynamo + spanningsregelaar) verkocht. Blijkbaar is zo'n spanningsregelaar dus ook te reviseren. Wist ik niet.

Helaas had Karel geen losse spanningregelaar liggen.
Maar om nu ook mijn eigen goeie dynamo mee te vervangen was me toch wat te gortig want zo'n set is een pittig dure grap.

Toen ik daar rondliep in het Autotron kreeg ik een brainwave :idea: , ik zag nl. dat een Volvo PV544 (Katterug) ook gebruik maakt van een gelijkstroom dynamo en ook een 12V systeem heeft.
Afbeelding
Hierboven zie je er eentje gemonteerd op een demonstratie bord waarop het complete electrische systeem van een PV544 was vastgemaakt.
Dus ter plekke op zoek naar een 2de hands spanningsregelaar. En gevonden voor €7,50. Voor dat geld wil ik best een experimentje doen.

Dus thuis het ding aangesloten en gemonteerd maar helaas, de dynamo laadt nog steeds niet bij. Jammer. :lol:

Ondertussen had mijn broer wat zitten googlen naar 'gelijkstroom spanningsregelaar' en kwam dit tegen:
http://www.tanadam.nl/Artikelen/Elektronische%20spanningsregelaar/Artikel_Elektronische_Spanningsregelaar.pdf
(let op! dit gaat over de ombouw van een 6Volt installatie in een Traction Avant! dus de cijfers ook met dat gegeven in het achterhoofd interpreteren!)
Uit het artikel wordt duidelijk dat het inderdaad nodig is dat de dynamo en de spanningsregelaar op elkaar zijn gematched/afgeregeld.
Het is echter mogelijk om in de orginele behuizing een moderne electronische gelijkstroom spanningsregelaar in te bouwen. Het voordeel daarvan is hogere betrouwbaarheid en betere benutting van de dynamo zonder electrische overbelasting.
Deze man maakt deze afstelbare(!) spanningsregelaar:
http://www.beckelektronika.nl/
Je kan met opgave van de gegevens van je eigen dynamo een spanningsregelaar afgesteld en al kopen.

Ik ben er nog niet uit of ik nu een ombouw naar alternator ga doen of dat ik deze electronische spanningsregelaar ga inbouwen zodat ik de orginele dynamo kan houden.
Maar goed, wie weet zijn bovenstaande linkjes interessant voor anderen?
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor Jeetje » 29 sep 2014, 16:25

Eehhh... Heeft het 404-magazijn of een andere leverancier (bijvoorbeeld Evert Jonkhart) geen (nieuw) spanningsregelaartje liggen?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 404noir » 29 sep 2014, 17:04

Jeetje schreef:Eehhh... Heeft het 404-magazijn of een andere leverancier (bijvoorbeeld Evert Jonkhart) geen (nieuw) spanningsregelaartje liggen?


vast wel maar heb je gezien hoe brak die dingen er uitzien van binnen ?
Mijn punt was: het kan blijkbaar beter!
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor joospeugeot » 29 sep 2014, 22:25

\
Laatst bijgewerkt door joospeugeot op 29 jan 2016, 02:47, in totaal 1 keer bewerkt.
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 403diesel » 29 sep 2014, 22:57

Grote voordeel van een wisselstroom dynamo vind ik dat je (veel) meer capaciteit hebt en de dynamo ook laadt bij laag (stationair) toerental.

Ik heb eens een motor ingebouwd waar al een wisselstroomdynamo op zat met de bedoeling de originele gelijkstroomdynamo nog eens terug te zetten. Ik er nooit van gekomen. Nu komt er weer een andere motor in de 403 maar ik houd de wisselstroomdynamo. Dit is een oudere wisselstroom dynamo met externe regelaar. Volgens mij uit een 204 o.i.d. Levert "maar" 35 A maar is al best een verbetering. Accu is sneller weer vol. Regelaar is een plastic ding wat jammer is voor het uiterlijk maar het werkt super. Zeker met m'n dieseltje die met één start al de halve accu leeg trekt (minuut gloeien en starten). Zeker als je eens een setje verstralers wilt o.i.d. is de extra capaciteit best welkom.

Er zijn volgens mij ook wisselstroomdynamo's met het uiterlijk van een gelijkstroomdynamo.

Ik heb idd meer gehoord dat je niet altijd een regelaar van een andere 404 kunt nemen. Regelaar moet idd afgesteld worden op de dynamo. Niet elke dynamoboer kan dat nog volgens mij.

Groet, Serge
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: dynamo laad accu niet meer bij ('62er 404)

Berichtdoor 404noir » 06 nov 2014, 14:14

Gisteren avond even geklust in de garage en dat ding dus vervangen door een 80-something Bosch alternator met ingebouwde spanningsregelaar. Die kwam uit een andere sloop-404 en was in die auto ook al een swap.
resultaat: 13,9V bij 2000rpm en een laadstroomlampje in het dash. Over het laadstroom lampje (5W) heb ik ook nog een ceramische weerstand gezet van 33ohm.
Hierdoor gaat het laadlampje een stukje sneller uit als je de motor start.
Afbeelding
nb: Op de foto is de bedrading nog niet aangesloten.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten