807 onvoldoende acculading

Spannende onderwerpen als ontsteking, dynamo, bobine, bougies en andere onderdelen van het elektr(on)ische systeem.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 12:54

Hallo,

De Peugeot geeft de melding "onvoldoende acculading" aan. Het gehele laadcircuit, startmotor, accu etc is allemaal gecheckt. De koolborstels en de spanningsregelaar zijn vervangen. De bedrading etc is goed bevonden door een auto elektronica-specialist. Ik heb zelf nog andere accu's geprobeerd maar helaas blijft de melding weergegeven worden. Regelmatig wordt de melding tijdens het rijden gegeven waarna vervolgens de auto niet meer start (verlichting etc doet het wel). Ik heb nu dus een 2e accu in de auto staan om de wagen te starten. Is iemand hiermee bekend?

Alvast bedankt!

Pascal
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor 404noir » 17 mei 2015, 14:06

mijn conclusie: toch zit er nog iets mis in dat laadcircuit! Dat kan niet anders.

- hoe is het gesteld met de aandrijving van de alternator? gaat dat in een 807 met een multi-riem? Kan het zijn dat deze oud en versleten is waardoor deze slipt op de poelies? En dus de alternator te weinig aandrijft? waardoor de alternator te weinig 'prik' terug stuurt naar de accu?
- hoe is de conditie van de massa kabels vanaf de accu naar het blok? van de alternator naar het blok?
deze verbindingen moeten absoluut optimaal contact maken, bij 12V is een geringste overgangs weerstand al problematisch. Er gaan dan al snel grotere stromen lopen en wordt de accu leeg getrokken. (U = I x R )
- werkt het rode laadlampje in je dashboard? (checken: contact aan en motor niet draaiend. Als je start moet het lampje uit gaan.)
Deze moet werken omdat deze in het zgn exciter circuit van de alternator zit. Als het lampje kapot is zal er geen exciter signaal naar de alternator gaan waardoor deze dan ook niet zal gaan laden.

Verder: heb je misschien lekstroompjes als de auto uit/stil/op slot staat?
Een eventuele lekstroom kan je opsporen door met alle verbruikers uit te meten hoeveel amps er lopen. In serie meten tussen 12V+kabelklem en 12V+ accupool.
Als er iets aan stroom loopt is er dus een onbekende verbruiker die de accu langzaam leeg trekt.
Je kan checken in welk circuit die verbruiker zit door 1 voor 1 steeds een zekering uit de zekeringkast te trekken. Zodra de gemeten Amperes ineens wegzakken naar 0A heb je het circuit gevonden waarin de lekstroom loopt. Dan kan je het probleem ook oplossen.
404noir
 
Berichten: 602
Geregistreerd: 22 mei 2014, 15:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 14:22

Beste 404,

Bedankt voor je reactie. Afgelopen jaar is er een andere motor geplaatst in de 807. Hierbij zijn ook al de riemen vervangen waaronder de multiriem. De kabels zijn allemaal nagelopen en 2 verschillende bedrijven (accuservice en eerder genoemde) hebben de laadstroom gemeten. Het acculampje brandt als de sleutel op contact gedraaid wordt en na het starten, dooft deze. Als tijdens het rijden de melding weergegeven wordt dan begint het lampje te branden. Soms gaat deze ook weer uit. Als het tijdens het rijden gebeurt, hetgeen veelal het geval is, kan ik waarschijnlijk aannemen dat het geen langzame stroomverbruiker betreft...?
Wellicht dat het dan toch in de kabelverbindingen zit ondanks herhaald onderzoek van de specialist. Ik zal kijken of ik de bevestigingen zelf nog goed kan checken en wellicht inspuiten...
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor 305 friesland » 17 mei 2015, 15:15

Als het lampje onder het rijden gaat branden is dat dan fel of heel zwak?
Als het fel gaat branden dan kun je er toch echt van uit gaan dat de laderij dan echt niet werkt waardoor deze storing dus optreed.
Vervangen zou ik zeggen ,als de borstels niet zo best meer zijn dan is de sleepring dat ook niet dat is dus meestal niet goed.
Wat je ook nog kunt doen mits je dat voorhanden hebt dat is de laadspanning meten tijden het rijden met een multimeter en kijken of deze ook werkelijk daalt op het moment dat het lampje brand.
Het kan nog steeds een kabel zijn met slecht contact zo nu en dan, maar is dan de dikke pluskabel tussen dynamo en accu of startmotor .
Maar kans is groot dat de dynamo toch dubieus is, als hij werkt tijdens de metingen van de verschillende bedrijven dun ondek je niks.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 15:32

Hij gaat veelal tijdens het rijden fel branden. Even later het lampje weer uit. Het is dus niet continu. De laagspanning is gemeten vlak na de dynamo en vlak voor de accu. Ik wilde morgen bij de garage langsgaan en vragen of ik de amperetang kan lenen en dan deze tijdens het rijden laten zitten zodat ik inderdaad kan zien of de laadstroom wegvalt op het moment dat het lampje gaat branden.
Ik hoop of beter gezegd neem aan dat een specialist, indien de startmotor gedemonteerd wordt om de koolborstels te vervangen tevens de sleepring inspecteert....
Ik zal eerst maar de voordeligste oplossing, de amperetang tijdens het rijden, proberen....
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor 305 friesland » 17 mei 2015, 16:05

Amperetang is niet handig ,gewoon een voltmeter is genoeg ,als hij niet laad dan daalt de laadspannig gelijk , en dit is de zelfde spanning als bijv. in de cigarette aansteker.
sleepring is vaak toch wel slecht maar hangt vaak van de klant af of je de gehele dynamo vervangt of alleen het deel waar de borstels en regelaar in zitten.
super auto,s


peugeot 201 1933
peugeot D4A 1956
peugeot 403 pickup 1957
peugeot 403 sedan 1959
peugeot 305 diesel automaat 1984
peugeot 305 break 1986
citroen C3 1400 2003
citroen c5 combi diesel 2005
305 friesland
 
Berichten: 2059
Geregistreerd: 28 feb 2010, 21:36
Woonplaats: de hoeve

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor colin » 17 mei 2015, 16:26

als je er een andere accu tijdelijk inzet ? , want kan zijn dat de accu intern kapot is dat er af en toe 1 cel wegvalt waardoor je dus veel te lage spanning hebt. , je kunt ook problemen hebben omdat er een verkeerde accu inzit.?
wagenpark:
02' PEUGEOT 406 coupe 2.2 hdi SOLD
87' Peugeot 305 2.0 HDI SOLD
92' Peugeot 309 gti turbo
91 peugeot 309 gti16 SOLD
86' peugeot 505 turbo 180pk
rip:
306cc 2.0 turbo -> aangereden total.
86' 505 gtd-turbodiesel -->gesloopt
Avatar gebruiker
colin
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 20 dec 2011, 21:56

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 17:14

De accu is 2 jaar terug vervangen door een nieuwe 60Ah accu door de garage en heeft al de tijd gewoon gewerkt. Deze accu is afgelopen week getest en goed bevonden (ook groen display erop). De accu zou dus goed moeten functioneren. Ik zal eens navragen of ze de sleepring bekennen hebben...
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor colin » 17 mei 2015, 17:28

maar als de accu intern wegvalt soms kan ie op de meeste momenten gewoon goed zijn dus ook met een testertje goed zijn. wat ik bedoel is het is geen component dat of kapot of goed is , het kan ook soms niet werken .zoals veel componenten van de auto. dat vergeten veel garage's ;)
wagenpark:
02' PEUGEOT 406 coupe 2.2 hdi SOLD
87' Peugeot 305 2.0 HDI SOLD
92' Peugeot 309 gti turbo
91 peugeot 309 gti16 SOLD
86' peugeot 505 turbo 180pk
rip:
306cc 2.0 turbo -> aangereden total.
86' 505 gtd-turbodiesel -->gesloopt
Avatar gebruiker
colin
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 20 dec 2011, 21:56

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 18:09

Vandaar dat ik er nu tijdelijk een 54Ah accu in heb om het te proberen. Het is in ieder geval mooi kl* dat ik er steeds weer mee weg moet :evil: Tot dusverre met alle reparaties een bodemloze put :cry:
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 19:38

Ik zal in ieder geval het verloop laten weten. Wellicht handig voor de volgende.
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor colin » 17 mei 2015, 20:08

in welke omgeving woont u als ik vragen mag?
wagenpark:
02' PEUGEOT 406 coupe 2.2 hdi SOLD
87' Peugeot 305 2.0 HDI SOLD
92' Peugeot 309 gti turbo
91 peugeot 309 gti16 SOLD
86' peugeot 505 turbo 180pk
rip:
306cc 2.0 turbo -> aangereden total.
86' 505 gtd-turbodiesel -->gesloopt
Avatar gebruiker
colin
 
Berichten: 327
Geregistreerd: 20 dec 2011, 21:56

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 17 mei 2015, 20:32

Leeuwarden
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 18 mei 2015, 08:55

In de buurt?
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 18 mei 2015, 09:15

Op het moment dat de melding wordt weergegeven "onvoldoende acculading" wordt er wel 44ampere gemeten met de stroomtang.
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 20 mei 2015, 18:16

Ik heb de voltmeter rechtstreeks op de accupolen geplaatst. Als de motor loopt dan is veelal het voltage 12-13 volt. Dient dit niet rond de 14,5 te zijn?
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor alberts » 20 mei 2015, 18:53

Inderdaad, 14,5 volt. Dus ook even meten aan de dynamo. Is daar de spanning ook te laag dan dynamo vervangen, anders is de verbinding niet goed.
406 1.8. 16v. break
Frans is zo gek nog niet!
Avatar gebruiker
alberts
 
Berichten: 41
Geregistreerd: 18 mei 2015, 21:55
Woonplaats: Bergentheim

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 28 mei 2015, 18:25

Ik heb eerst de accu vervangen door een 72ah. De 60ah zit in de Volvo 850 T5 en werkt daarin gewoon goed. Sinds het omzetten van de accu is er slechts een keer een melding, in het begin, gegeven van onvoldoende acculading. We zijn bijna een week verder en de melding is niet weer verschenen. Ben benieuwd...
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30

Re: 807 onvoldoende acculading

Berichtdoor Pascalp » 05 jun 2015, 22:02

Kort daarop nog een nieuwe massadraad gemonteerd en startmotor gereviseerd (zie issue op forum startmotor (de)monteren)). Getest door een startkabel tussen de min-pool van de accu en een motorsteun te plaatsen. Auto startte als nooit te voren. Vervolgens een nieuwe massadraad bevestigd tussen de motorsteun, daar zitten loze M6 gaten in, en een aardepunt vlak bij de verlichting (linkervoorzijde). Auto start weer perfect en geen melding meer gehad.
Pascalp
 
Berichten: 20
Geregistreerd: 17 mei 2015, 12:30


Keer terug naar Elektrische en elektronische systemen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten